Batman: Dark Knight - Anmeldelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Batman: Dark Knight - Anmeldelse

'Batman - Dark Knight' - Bluray

Dato: 14.12.08

FILM/HANDLING:

Nok en gang blir vi med inn i Batmans univers. Og sjelden (om noen gang) lar vi oss føre inn i en så velskapt og gjennomtenkt handling, hvor Jokeren stjeler det som er å stjele, i hvertfall når det gjelder fasinasjon og beundring. Heath Ledger leverer en prestasjon som vil gi deg frysninger gjennom marg og bein! Dersom du kun har en anelse om nevnte karakter så vil filmens gjengivelse av Jokeren neppe skuffe deg, men snarere presentere et fyrverkeri av en skildring som vil følge deg langt inn i galehusets trangeste korridorer. Og er det ikke nettopp dette man ønsker av en karakter som denne?

Batman er nogenlunde seg selv lik, men foretar en rekke moralske vurderinger det virkelig står respekt av i denne handlingen. Storyen er drivende med en rekke twists and turns underveis, som bidrar til å fremheve den makeløse settingen og persongalleriet vi her står overfor. Poengskalaen synes ikke tilstrekkelig!

Det er ikke for ingenting at denne filmen pr dags dato kan skilte med følgende statistikk på IMDb Top 250 (som er viktigste referanse når det gjelder alle filmer noensinne):

4.plass: The Dark Knight - antall stemmer: 311,935

Dette er altså den fjerde beste filmen NOENSINNE med over tre hundre tusen stemmer !!!

Terningkast 6.

LYD:

Intro scenene man får slengt i sveisen gir umiddelbar lykke når det gjelder det lydmessige. Flere kommentarer trengs egentlig ikke!

Terningkast 6.

BILDE:

Ord blir knappe. Ser du den under de rette forhold vil du neppe argumentere!

Terningkast: 6

Sammenlagt karakter: 6

En makeløs skildring som er helt unik når det gjelder superheltfilmer! (eller annet for den slags skyld) Gled deg!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig der.

Stor koste meg i dag når jeg så den på BD. Her er det dynamik så det holder lydmesig og bildetmesig. Jeg rakk aldri å kjede meg under denne filmen. Anbefales! :twisted:

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lå på nr. 2 på IMDB en god stund. Gleder meg til juleferien, første Bluray film som skal snurre skal være denne.

Why... So... Serious... <3

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel si meg enig i det meste her ja. Så filmen igår, men var stuptrøtt, så jeg må nok se den igjen iløpet av uken.
    Hadde enorme forventninger til filmen, så jeg ble faktisk litt skuffet.
    Hadde spesielt sett frem til å se Heath Leadger som jokeren, men jeg synes Jack Nicholson gjorde den rollen bedre i "89-filmen".
    Men som sakt jeg var stuptrøtt og fyllesyk, så filmen skal sees om igjen om ikke lenge

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovund
    Men som sakt jeg var stuptrøtt og fyllesyk, så filmen skal sees om igjen om ikke lenge
    det er fint få filmer som blir bedre av å være stuptrøtt og fyllesjuk!
    --------------------------

Her om dagen fikk jeg endelig sett igjen the dark knight, og denne gangen var det på blu ray himme hos meg sjøl. Dette var intet annet enn en fantastisk filmopplevelse og TDK er en av de få filmene det siste året som faktisk har vært bedre andre gangen enn den første, til tross for at jeg ble hodestups forelsket i den ved første øyekast.

Klikk her for min Blu Ray omtale av The Dark Knight
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var skeptisk til Heath Ledgers tolkning pga all hypen, men ble veldig positivt overrasket.
    Denne MÅ sees på Blu-ray!
    Lyd og bilde er av en annen verden.
    Dette er en film som jeg föler for å se igjen snart.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Handling og prestasjoner.

Kan ikke uttale meg om Blue-Ray kvalitet da denne ble sett på DVD.
    Estetisk og lydmessig er den likevel på topp, bare så det er sagt.

Ble ufattelig skuffet over handlingen og var det ikke det Joker som drepte foreldrene til Batman i 1989 filmen? Batman Begins var vel oppklarende om akkurat det, men i mitt Batman univers var det Jack Nicholsen som gjorde dette i filmen fra 1989? Dette sitter jeg og funderer over gjennom hele filmen. Filmen starter forykende med bankranet, men faller i kvalitet utover. Bombesekvensen er er en skuffelse og den spenningen som sikkert skulle vere der er fraværende.

Heath Ledger gjør en god prestasjon, meget god, men det i seg selv klarer ikke å få meg til å nyte denne filmen.

Resten av skuespillerene gjør en under pari jobb. Christian Bale som jeg har på topp 5 lista mi over skuespillere, skuffer. Michael Caine er som "alltid" uengasjerende, ja, jeg vet det bare så mye en butler kan gjøre.
    Gyllenhaal ser ut som om hun er flau av å være med i filmen. Freeman har en så liten rolle at man nesten ikke kan vurdere han. Snakker om små roller, kunne godt tenkt meg William Fitcher i en større rolle, kanskje i rollen til Eric Roberts? Oldman er den, ved siden av Ledger, som til tider er gjør en god prestasjon og ja, Echart er troverdig før Two-Face, etter det er på linje med DeVito som pingvinen.

Skal se filmen om igjen en gang, kanskje jeg bare hadde en dårlig dag da jeg så den. Faktisk så var det slik at jeg så på timeren om ikke filmen snart var slutt flere ganger i løpet av filmen. Det skjer faktisk ikke så ofte her i heimen.

Likte forøvrig Batman Begins godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg si, denne var SINNSYKT IMPONERENDE!!!!!!!
    Ikke bare Heath Ledger, men lyd, bilde, handling, resten av skuespillerne, kameraføring, ALT ALT ALT

En av de beste action filmene jeg har sett.
    Overraskende at en batman film kunne være bra, ikke rart denne er rost opp i skyene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare sett åpningsscenen for å teste HD-lyden da jeg akkurat har kjøpt ny BD og receiver. Sparer resten til romjula.

Men for en åpning...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpningscena er jo fantastisk! "what doesnt kill you, simply makes you........stranger" :-D

KFH74: handlinga er jo ikke akkurat basert/har tilkobling til 89 filmen, så vær så snill å ikke sammenlign med denne. Den er et makkverk i forhold. Og 89 filmen er ganske ålreit. Sier litt hvor bra Dark Knight egentlig er.... i min mening.

og jeg tror du må se den igjen.... ;-)

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse filmene har INGENTING med de gamle å gjøre, så her har du ikke gjort leksen din og kritisert på feil grunnlag kfh74.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, men litt krass der du...

Filmen er jo også bare løst basert på tegneserien også....så lite å sammenligne med der og.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, var ikke meningen å være SÅ krass...:? ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om dere som skryter av bildekvaliteten på denne har sett den samme utgaven som meg?

Er dere blitt blindet av IMAX logoen (som bare er noen minutter av filmen) og faktum at det liksom 'må' være bra bilde på denne? Warner har gitt oss en rykende fersk stabel med dritt nok en gang, og folk roser det opp i skyene. Det er støyreduksjon og påfølgene oppskarping som totalt ødelegger det som kunne vært en flott presentasjon. Fotograferingen er veldig bra, klippingen er veldig bra, men transferen er katastofal. Jeg er helt sikker på at jeg får masse folk på nakken nå, men dette kunne vært mye, mye bedre!

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Lurer på om dere som skryter av bildekvaliteten på denne har sett den samme utgaven som meg?

Er dere blitt blindet av IMAX logoen (som bare er noen minutter av filmen) og faktum at det liksom 'må' være bra bilde på denne? Warner har gitt oss en rykende fersk stabel med dritt nok en gang, og folk roser det opp i skyene. Det er støyreduksjon og påfølgene oppskarping som totalt ødelegger det som kunne vært en flott presentasjon. Fotograferingen er veldig bra, klippingen er veldig bra, men transferen er katastofal. Jeg er helt sikker på at jeg får masse folk på nakken nå, men dette kunne vært mye, mye bedre!
    Helt enig der faktisk.
    Men jeg føyer til at, selve filmen etter min mening er noe forbanna oppskrytte greier.
    Fins mye bedre action filmer der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen som sådan var kul den. Det var transferen som skuffet meg stort. Lyden var som forventet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Åpningscena er jo fantastisk! "what doesnt kill you, simply makes you........stranger" :-D

KFH74: handlinga er jo ikke akkurat basert/har tilkobling til 89 filmen, så vær så snill å ikke sammenlign med denne. Den er et makkverk i forhold. Og 89 filmen er ganske ålreit. Sier litt hvor bra Dark Knight egentlig er.... i min mening.

og jeg tror du må se den igjen.... ;-)
    Har fremdeles ikke mye lyst til å se denne igjen med det første, førsteinntrykket er ofte rett.

Og når det gjelder hvem som er "the real Joker", se på denne bizarre/makabre uttalelsen: I WARNED HEATH LEDGER (THE JOKER)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Disse filmene har INGENTING med de gamle å gjøre, så her har du ikke gjort leksen din og kritisert på feil grunnlag kfh74.
    Var ikke klar over at jeg hadde lekse
    Jeg nevner vel også at: "Batman Begins var vel oppklarende om akkurat det....". Jeg funderer litt over det bare.
    Og å si at de ikke har med de gamle filmene, blir vel som å si at de nye filmene ikke har noe med Batman tegneserien å gjøre. Men dette blir flisespikkeri..."and I'm no fan of thootpicks":-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Var ikke klar over at jeg hadde lekse
    Jeg nevner vel også at: "Batman Begins var vel oppklarende om akkurat det....". Jeg funderer litt over det bare.
    Og å si at de ikke har med de gamle filmene, blir vel som å si at de nye filmene ikke har noe med Batman tegneserien å gjøre. Men dette blir flisespikkeri..."and I'm no fan of thootpicks":-D
    Selvfølgelig har man "lekse" når man skal se film ;-) Har man følgt litt med i filmmedia de senere år så blir det gjentatt gang på gang at dette er en NY Batman-serie og har ingenting med den gamle å gjøre. Det er IKKE en "prologue" til de gamle filmene som mange tydeligvis tror.

Og hvis man leser Batman-tegneserier så vil man også finne der som i alle andre tegneserier at det er ingen fasit. I noen serier er det Jokeren som dreper Batmans foreldre men i like mange er det IKKE det som er tilfelle.

Når dette er sagt så syns jeg filmen var veldig god men hadde noen skavanker, terningkast 5.

Jeg synes forøvrig at Heath Ledgers rolletolkning av Jokeren er en av de absolutt beste prestasjonene av en "bad-guy" på filmlerrete noensinne, og DET sier ganske mye.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Hmm.. merkelig, synes nettop bildekvaliteten var noe av det råeste jeg noen gang har sett fra en BD film til dags dato. Godt mulig at det er skjedd noe uheldig med transfer med utgivelse av denne filmen på BD (har også i ettertid lest litt om det på AVsforum 1), men da må dette ha fungert som en possitiv synergi effekt i mitt oppsett i alle fall, for dette var morro...:-D

Satt flere ganger under filmen å bare å undret meg over hva som var skjedd siden bilekvaliteten og skarpheten var såpass høy, samt lurte på hvorfor det ble vekslet mellom 16:9 og 2,35:1. Det var først ved å se litt av ektra materialet at dette med bruk av IMAX ble kjennt for min del.

Måtte se filmen en gang til for å komme ordentlig inn i Batmann verdenen, og skikkelig nyte den fantastiske skuespiller presentasjonen til Heath Ledger. Ville ikke likt å lære blyant tryllekunst triks av den smilende mannen...

Har du sett filmen på noen andre bilde fremvisere enn W5000 projektoren din atledreier, og du er sikker på at ikke all lesingen om de tingene du beskriver om transferen har gjort sitt til å "blindet" deg ?

Edit:la inn en link 2
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •