Kommer ALT på BlueRay etterhvert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommer ALT på BlueRay etterhvert?

Heisann,

Etter å ha sett på utvalget av gode filmer og serier som jeg bare MÅ ha, så melder spørsmålet seg: er det å kaste bort penger å kjøpe DVD nå for tiden? Jeg vet jo at BlueRay er på full fart inn, så er DVD-kjøp nesten som å kjøpe VHS?

Men blir ALT å komme på BlueRay, eller er det kun det mest mainstreame?

Jeg og kona kjøpte en DVD med Riverdance for mange år siden, og tok den frem nå: det var skuffende kvalitet...dårligere enn jeg husker.

For ordens skyld: jeg har en HD Readu TV (720p), og en svært ny DVD-opptaker som også kan oppskalere bildet. Gjør det noe forskjell?

Håper på innspill.

>P

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste større filmer og serier kommer nå samtidig på blu-ray, til og med de større norske filmene.

Men utgivelsesvolumet på DVD er enormt, med alt fra miniatyrtitler til storselgerne, og det vil ta lang lang tid før utvalget blir det samme.

Selv sluttet jeg å kjøpe DVD da jeg fikk Blu ray i August i fjor, det funker bedre og bedre og savner færre og færre titler. DVD er utrolig blurry greier når man er vant til blu ray.

Lykke til!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo noe jeg også lurer på.

Men jeg har en følelse av at dvd på en måte har blitt en "prøvedukke" for BD - ukurante titler som solgte lite på dvd er det nok tvilsomt kommer på BD.

Men vi får se - det er utrolig mye som er gitt ut på dvd...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett men jeg trur nok før dvd er helt dødt går det mange mange år.Men det skjer vel ikke Leste nå at man prøver seg med 400GB Blueray disk! Men jeg kjøper begge deler fortsatt men også på grunn av ungene.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd, når du har opparbeidet deg en skikkelig bluray-samling så kommer det ett nytt og forbedret format med enda litt bedre ADHD-lyd, og med en oppløsning som man bare MÅ ha.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette er jo noe jeg også lurer på.

Men jeg har en følelse av at dvd på en måte har blitt en "prøvedukke" for BD - ukurante titler som solgte lite på dvd er det nok tvilsomt kommer på BD.

Men vi får se - det er utrolig mye som er gitt ut på dvd...

Dette tviler jeg på, da det tar mye tid og ressuser og analysere kun dvd salg, så for å produsere blueray etterpå, normalt kommer jo blueray
    kun få uker etter dvd, så det betyr at de allerdere er under produkjson når dvd er under produkjson, filmene skal jo pakkes og sendes ut også.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    Dette tviler jeg på, da det tar mye tid og ressuser og analysere kun dvd salg, så for å produsere blueray etterpå, normalt kommer jo blueray
    kun få uker etter dvd, så det betyr at de allerdere er under produkjson når dvd er under produkjson, filmene skal jo pakkes og sendes ut også.
    Joda for nye titler så stemmer det sikkert. Men det finnes litt mer en bare nyheter...

For eksempel alt som noen gang er filmet frem til nå? Mye rart som har kommet på dvd...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fullHD-skjermene er blitt den nye standarden, og tar nok en stund før man får displayer med høyere oppløsning enn det beregnet på menigmann.

Blu-ray har en kvalitet allerede som utnytter fullHD-displayene godt, og da tror jeg faktisk Blu-ray er kommet for å bli en god stund.

Jeg for min del tror at så lenge det ikke kommer displayer (skjermer) med enda høyere oppløsning i vanlig salg, så vil blu-ray bestå som det høyoppløselige filmformatet for kommersielt salg av film. Hvis man ser på hvor lang tid det har tatt å etablere fullHD og blu-ray, så tror jeg nok Blu-ray vil være her i minst 5 år til før man begynner å se reelle tilløp til å utfordre dette. Og for å være ærlig, så tror jeg evt. høyere oppløsninger vil få det tøft med å overbevise vanlige folk om å oppgradere. Kvaliteten er nå så god at å oppgradere videre møter samme motstand som SACD og DVD-A: Vanlige folk gir beng, og uten et solid markedsinngrep, så vil ikke filmselskapene masseprodusere et nytt format.

Personlig tror jeg Blu-ray kanskje er det siste disk-baserte formatet og at fremtidig distribusjon av evt. bedre formater vil komme som nettverksbaserte tjenester når båndbredden tar seg opp.

Ellers tror jeg ikke ALT vil komme på Blu-ray. Det er et spørsmål om hva markedet vil kjøpe, og jeg tror at en del gamle serier og smale filmer som allerede er utgitt på DVD neppe vil komme på Blu-ray med vesentlig oppgradert bilde og lyd. Men jeg tror ikke det er mange år før Blu-ray er det ledende formatet for distribusjon av film på håndfast format (i motsetning til nettbasert distribusjon som bare vil øke i omfang).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har løst problemet med å se DVD / Blu Ray på via Sony BD 300 på Sony Bravia 32" i stua. Og Blu Ray i kinoen i kjellerstua i full HD (Sony BD 550, BenQ W10000, Denon AVR 2309).
    Dvd i full HD via projektoren er helt håpløst etter å ha blit vant til Blu Ray. Men på vanlig LCD tv funker det helt ok. Min er kun 720 til og med. Testet TV´en mot full HD 32" tv, og kunne ikke se forskjell. Valgte derfor 720 og sparte masse penger på det... På større skjerm var det selvsagt forskjeller, men ikke på 32". Det er min erfaring i hvertall..

Lydma
    Guest
    Alt kommer nok ikke på Blu-ray, men alle filmer produsentene tror vil kunne gi dem gryn i lommen vil nok dèt. Blir vel litt som med overgangen fra LP til kasett, eller kasett til CD. Noen titler blir glemt i gamle format og dermed verdifulle som et helv&%¤...

Lydma
    Guest
    Ta for eksempel "Brent av frost", som har vært rimelig debattert i det siste pga NRK's visning av pikante bilder (som ikke var ment å bli digitale).. Denne kommer neppe på Blu-ray.. hehe

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    ...normalt kommer jo blueray
    kun få uker etter dvd, så det betyr at de allerdere er under produkjson når dvd er under produkjson...
    Blu-ray og DVD kommer ut samtidig i disse dager, det har de gjort iallefall det siste halvåret. Nyheter som blir annonsert på TV har jo ordlyden : Nå på Blu-ray og DVD. Altså et bevisst valg å ha BD før DVD i sike sammenhenger, nettopp for å få forbrukerne obs på BD-formatet.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alt" er et meget omfattende ord. Nei, jeg tror ikke "alt" vil komme på blu ray etterhvert, til det finnes det altfor mange filmer. Men HVIS blu ray varer noen år og setter dvd i skyggen så tror jeg vi vil oppleve det samme som vi har med dvd formatet. For når dvd kom gikk også spekulasjonene rundt mengden filmer; ville alt komme på dvd? Som vi har sett av dvd så var det hovedsakelig store titler i starten før dvd fikk skikkelig fotfeste og da kom det også fler og fler smale og mindre titler.

Forskjellen mellom vhs\dvd og dvd\blu ray er at vi nå aner konturene av nedlastbart materiale med høy oppløsning. Hvis denne typen distribusjon begynner å vokse vil jo hele situasjonen bli litt annerledes...
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har konkludert med at jeg selvfølgelig kjøper BlueRay av filmer/serier jeg ønsker å ha. Men det finnes serier på DVD som jeg er litt usikker på om noengang blir lansert på BR, så jeg blir nok sannsynligvis å kombinere litt fremover.

Streaming/nedlasting vs. BR blir en problemstilling for fremtiden.

Et teknisk spm: Blir en DVD-film bedre ved avspilling på BR-spiller? Nå forventer jeg ikke at en DVD plutselig blir BR-kvalitet, men tenker mer på den innebygde muligheten for oppskalering. Funker det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del tror ikke ALT vil komme på BD, og jeg er også ganske sikker på at DVD vil overleve en god stund som format inntil det blir billigere å produsere en BD enn en DVD. Siden BD ikke har noe spesielt fortrinn i forhold til DVD i forhold til smale filmer der utgangspunktet er dårlige kopier og monolyd, så tror jeg DVD vil være et aktuelt format lenge.

Videre er det slett ikke alle filmer som er å få på DVD heller. Hvis man begynner å interessere seg for skikkelig smal film eller eldre filmer som ikke har fått noe snev av klassikerstatus så kan man ofte finne at de ikke er tilgjengelige på DVD heller.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkh
    Et teknisk spm: Blir en DVD-film bedre ved avspilling på BR-spiller? Nå forventer jeg ikke at en DVD plutselig blir BR-kvalitet, men tenker mer på den innebygde muligheten for oppskalering. Funker det?
    En DVD blir ikke bedre på en BD-spiller enn på en DVD-spiller som oppskalerer bra til HDMI. Det er de samme prosessene som er involvert for de to alternativene. De ulike BD-spillerne varierer også i evne til å oppskalere SD-materiale bra.

Jeg ser imidlertid stor forskjell på skarpheten i bildet mellom HDMI-overføring til flatskjerm / digital projektor kontra analoge overføringer som RGB (Scart). Det er helt klart mindre tap og forvrengning ved å holde bildesignalet digitalt fram til skjermen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •