Zatôichi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Zatôichi

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zatôichi

Tror ingen har skrevet en omtale av denne her enda..

IMDB Link: http://us.imdb.com/title/tt0363226/

Så hva kan man si om denne?

Kort oppsumering av filmen uten å avsløre noe.. :

Blind mann tasser rundt i japan. Blind mann møter flere folk her og der. Blind mann er tilfeldigvis helt spik spenna crazy-as-they-come villmann når han drar sverd.

Omtale av selve filmen:

Mange fokuserer her på slossescenene i filmen som det beste av alt. Joda, de er absolutt knallbra, men det er faktisk en interessent storyline eller 4 gående her. Man får god innsikt i karakterene og føler med og / eller mot dem, gjerne på samme tid. Engasjerende bare det.

Filmingen er bra, fine landskap de har fått med seg der dette er nødvendig. Flott koreografi.

Mer humorfyllt enn hva jeg forventet, er for meg noe uvanelig å se japanske filmer hvor jeg faktisk ler. Ofte synes jeg, og håper ingen blir fornærmet nå, at japanske filmer baserer seg mye på noe småsær japansk kultur som jeg rett og slett ikke er i stand til å forholde meg til. Dette gjør zatôichi til en viss grad også, men ikke på noen måte slik at filmen blir uengasjerende.

Effektene er vel litt mer så-som-så, er ikke så dårlige at det ødelegger for filmen synes jeg, men kunne vel vært bedre. Uansett ikke noe problematisk.

Musikalbitene var fantastiske. Her satt jeg bare å måpte og nøt det jeg så og hørte. Er flettet inn i filmen veldig, veldig bra. Har aldri sett The Stripes før, men her gjorde de værtfall en veldig bra jobb.

Storyen tar fort et par hopp hit og dit men går mot samme mål hele veien. Holder seg vel ikke like fokusert som en laserpenn, men mer som en maglight på smaleste innstilling.

Alt i alt anbefalles filmen, dette er absolutt ikke filmen verden har ventet på som vil svare på alle våre spørsmål og gjøre det unødvendig å se film noen sinne igjen (det hadde jo uansett vært noe kjedelig), men i jungelen av drittfilmer som konstant pøses ut på markdet er dette noe relativt anderledes, bra gjenomført og faktisk god underholdning i tillegg til å faktisk være bra filmatisk.

--------------

Kom gjerne med komentarer..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Zatôichi

Jeg synes også dette var en veldig interessant og ytterst severdig film. Takeshi Kitano er absolutt en interessant filmskaper. Noe som slo meg ved denne filmen var at de tvilsomme effektene og det litt utvaskede bildet gav filmen et slags syttitallspreg - en referanse til de opprinnelige Zatôichi-filmene kanskje?

Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Mer humorfyllt enn hva jeg forventet, er for meg noe uvanelig å se japanske filmer hvor jeg faktisk ler. Ofte synes jeg, og håper ingen blir fornærmet nå, at japanske filmer baserer seg mye på noe småsær japansk kultur som jeg rett og slett ikke er i stand til å forholde meg til. Dette gjør zatôichi til en viss grad også, men ikke på noen måte slik at filmen blir uengasjerende.
    Greia her er ikke at japansk film er sært og snevert, men at vi i vesten bare vil ha de sære og snevre filmene. Det lages også masse 'normalt', som actionfilmer og komedier og slikt (jfr Returner), men målgruppen for slikt er ikke interessert i å høre på et språk som ikke er engelsk, eller for den saks skyld se på asiater som ikke sparker 360 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, da har jeg nok ikke formulert meg godt nok tror jeg.

Sier ikke at all japansk film er sær og snever, men det er ofte litt kulturelle ting og tang i japanske filmer som bare er helt naturlige men som, for oss i vesten, ikke alltid er like logisk. Eksempler på dette må for min del være at det var helt naturlig at folk var litt synske i Ringu og for Zatôichi's vedkommende virker det nesten som det er en kjent og helt naturlig greie at samuraier er noe pedofile.

Ikke at dette gjør filmene dårligere, jeg har bare litt problemer med å "make the connection" av og til . For min del kommer dette ofte igjen når jeg ser japanske filmer.

Når det gjelder hva du sier om "looken" og effektene tror jeg absolutt du kan ha rett her. Det fungerer absolutt og tar ikke noe vekk fra filmen i seg selv.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk! Gå å se denne filmen! Den er virkelig noe av det mest interessante som går på kino nå.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, denne bør sees. Flott film!