Iron Man (Bluray) - anmeldelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Iron Man (Bluray) - anmeldelse

'Iron Man' - Bluray

Dato: 07.11.08

FILM/HANDLING:
    Nok en superhelt-film..

Innen sjangeren er vi blitt både bortskjemte og knusende frarøvet våre barndomshelters status. Så hva er fasiten denne gang? Ett ord er i grunn dekkende: Perfeksjonisme!

Etter å ha sett filmen to ganger (to dager på rad) sitter jeg igjen med en følelse av å ville se mer. Dvs, ikke nødvendigvis en oppfølger (selv om det er MER enn ønskelig) men gjerne noen runder til med første variant. For det er ingen tvil om at denne filmen appellerer til superhelt-fansen der ute som ønsker seg alt hva en superhelt-film har å tilby!

I utgangspunktet tenker nok majoriteten at det å lage en skikkelig film om superhelter ikke nødvendigvis er en særdeles komplisert affære. Men skal man lykkes til fulle er det mange hensyn å ta. Man må ha en troverdig skuespiller i helterollen. Denne bør være av det slaget man kan identifisere seg med, for da øker innlevelsen. Tony Stark er ikke en person av folket, men snarere en figur man skulle ønske man var. Mye penger, karisma, og ikke minst selvstendighet og evne til å gå nye veier. Slik får vi oppskriften til suksess!

En manns åpenbaring og iherdige innsats for å gjøre verden bedre blir skildret på en måte som kun en avbalansert og selvironisk skuespiller kan klare å levere, vel og merke dersom han tar disse egenskapene med seg ut på lerrettet til det ganske folk. Og dèt er tilfellet i ’Iron man’. Nydelige prestasjoner spesielt av Robert Downey JR og ikke minst av hans makker Gwyneth Paltrow gir toppkarakter innen karismatisk samhandling og bidrar til en oppbygging i filmen som lar deg sitte målbundet hele veien. Og da er det bare en fordel at filmen er over to timer lang. Ikke mange filmer i samme sjanger kan by på det samme. Her er glamor, penger, politikk og èn manns utrettelige søken etter å leve opp til ettermæle i sjangeren ’I did it my way’ blandet sammen til en særdeles fengslende historie som innehar alt det nødvendige; moral, samfunnsansvar, evnen til å skifte kurs etter egen overbevisning, og selvsagt faktorer som tilnærmer seg Mr. Bond; dametekke og sjarm. Alt gjennomføres på en overbevisende måte. Filmen er slik jeg ser det en studie i et vellykket portrett av en superhelt. Ren fryd! Eneste ’minus’ må være at man får en skikkelig følelse av at det vil komme en oppfølger. Dèt skaper naturligvis en følelse av ufullkommenhet (samtidig en ’lovnad’ om mer moro).

Trenger jeg egentlig si at animasjons-sekvensene og ’tech’ faktoren i denne filmen bør tilfredstille selv den mest innbitte fanatiker?

Terningkast 6-

LYD:
    Lyden i filmen er svært godt tilpasset. Eksplosjonene gir deg en ’stump’ og ganske imponerende opplevelse da de kommer brått og lammer raskt. Veldig effektivt. Jeg kan i grunnen ikke se noen mangler i lydsporet da det virker som om lyden akkompagnerer det visuelle på en briljant måte. Lyden virker med andre ord svært ’tilpasset’ den visuelle opplevelsen.

Terningkast 6

BILDE:
    Hva kan jeg si? Nok en gang superbt! Mye sikkert takket være skikkelig animasjon og korrekt bruk av vinkler, fart og dynamikk for øvrig. Ren nytelse!

Terningkast: 6

Sammenlagt karakter: 6-

Fantastisk film som vanskelig lar seg overgå i sin sjanger!

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi såg nå ikveld Ironman å må si meg einig med det du skriver.

Filmen begynte bra med Back in Blackl, fra ACDC gå meg gåshud. Begynte explosiv og fortsatte i samme tempo gjenom hele filmen til slutt. :-D

EDIT : Korrigert titeln på låten

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med alt du sier bortsett fra at Paltrow er vel den minst karismatiske skuespillerinnen jeg kan tenke meg og hun overrasker ikke i denne filmen heller. Men hun er vel det enese minuset ved filmen, JR gjør en meget sterk rolle som vanlig...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte denne filmen meget godt.Bra bilde og bra lyd.
    Håper det kommer en like god oppfølger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker om Tony og "Stark Industries" opptreden i den siste "Hulk" filmen, da i forhold til en eventuell etterfølger?

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Likte denne filmen meget godt.Bra bilde og bra lyd.
    Håper det kommer en like god oppfølger.

Det kommer sikkert en oppfølger ... den blir sikkert med Samuel L . Jackson i en rolle ...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GøranB
    Noen tanker om Tony og "Stark Industries" opptreden i den siste "Hulk" filmen, da i forhold til en eventuell etterfølger?
    Neste film blir Thor, regissert av Kenneth Brannagh, til slutt kommer Avengers filmen med bla. Iron Man, Thor & Hulk. det kommer også muligvis en ny Iron Man film før Avengers filmen (med Don Cheadle som War Machine).

Samuel Jackson er vel nesten sikker som Nick Fury fra S.H.I.E.L.D

Edit: Det er mulig Captain America også blir involvert da vi kunne se at Tony Stark hadde jobbet med skjoldet hans i laben der han jobbet med iron man drakten (skjoldet ligger på en benk i dvd/blu-ray versjonen av filmen).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert Downey JR er jo et naturtalent, god skuespiller, blir spennende å følge med på mister JR fremover.

jeg har egentlig ikke noe særlig sansen for superhelt-filmer (feks. spiderman filmene og superman returns), men denne, TDK og X-men filmene liker jeg godt.
    Den første Batman og Superman filmen er det for lenge siden jeg har sett.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der med skjoldet til Captain America var jo en svært arti detalj..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg for øvrig SVÆRT mye til Thor! Den bør bli mektig. Håper ikke man går i fotspor ala Hulken, for dèn syntes jeg ble litt i svakeste laget..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Gleder meg for øvrig SVÆRT mye til Thor! Den bør bli mektig. Håper ikke man går i fotspor ala Hulken, for dèn syntes jeg ble litt i svakeste laget..
    Enig. Hulken var underholdende, men det blir for mye data-animasjoner, synes jeg.
    Thor, DET virker spennende. Og selvsagt Captain America.
    Den forrige Captain America-filmen var jo "bra".:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er blant dem som synes spesialeffektene før var bedre selv om de jo var mer av "dukke"-karakter. Animasjon har helt klart noe for seg, men så lenge det hele virker konstruert og "livløst" så kommer det til kort. Den dagen vi får animasjon som virkelig gir gåsehud ja da kommer jeg til å hevde det motsatte!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffet litt over denne filmen jeg da og hadde litt støy i bildet i enkelte scener.
    film-3p
    bilde-4p
    lyd-5p

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emm.. Lydformat på filmen blu ray ?

Fikk filmen i posten i dag og den er merket med bare TrueHD.
    Trodde det var DTS HD ma på filmen jeg :O

Newcomer SoundMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig..Litt tynn og gjennomsiktig historie...

Film 3-4
    Bilde 3
    Lyd 5

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SoundMan
    Ikke helt enig..Litt tynn og gjennomsiktig historie...

Film 3-4
    Bilde 3
    Lyd 5
    At du gir bildet 3 er bare helt uforståelig. Begrunnelse?

Bildet er minimum 5. Kanskje 6. Lyden er utvilsomt 5 eller mer, rett og slett himmelsk i HD. Filmen er selvsagt subjektiv. Noen kan rettmessig gi den 1, men selv synes jeg den er 5+

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett en meget bra film - innhold og engasjement er en anne sak, her står det vel til tilnærmet styrk i følge min mage. Platt historie og en stigmatisering av de "andre". Når jeg skal se denne neste gang er det for effektene- og teknikken sin del, ikke fordi histrien er nye, spennende eller interessant.
    Terningkast 3.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes kanskje for min egen regning at anmeldere har det med å skulle gi ALLE filmer det samme utgangspunkt når de bedømmer f.eks. handling. At det skal være Oscar-handling i en svart komedie, eller en super-helt film er vel å ta i. Da ville kanskje også handlingen undergrave helhetsinntrykket. Alt må stå i stil, for å si det på den måten. Dersom du synes det tekniske mtp lyd og bilde er skikkelig bra i denne filmen, så skal ikke manglende Oscar prestasjoner i handlingens dybde trekke det hele ned til terningkast 3. Etter min mening, selvsagt.

Når det gjelder 'de andre' så er vel dette nettopp begrunnelsen og rettferdigjøringen av selve 'essensen' i en superhelt film. Det 'gode' og 'onde' skal ses opp mot hverandre. Da må det selvsagt også benyttes virkemidler for å sympatisere de som står på 'riktig' side. At alt på død og liv skal være så korrekt i disse dager er nærmest et onde, og en stigmatisering i seg selv egentlig.. (av de som ønsker å poengtere forskjeller - som jo rettmessig finnes)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iron man var sånn passe bra film. er ikke akkurat min smakxD

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Iron Man er helt konge jeg.JR spiller bra og synes Gwyneth passer bra som en vanlig sekretær på en måte, eller noe sant.Ho passer hvertfall veldig godt på han..skal ikke være umulig de blir sammen på en måte i 2'ern.
    men gleder meg noe veldig til Iron man 2/hulk 2 med tanke på at generalen i hulk tar kontakt med Stark og sier de har et nytt prosjekt.
    det kommer til og bli helt konge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •