Ny vår for exploitationfilm - en ateist ser "The Passio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny vår for exploitationfilm - en ateist ser "The Passio

OBS: Inneholder spoilere - ikke les mer hvis dere ikke har sett den og vil det (selv om alle sikkert kjenner slutten...)

Ja vel, nå har jeg sett "The Passion of the Christ", og det på langfredag. Skal det være, så skal det være! :wink: Først må jeg understreke at jeg er 100 % ateist, men jeg er en bibelsprengt ateist, jeg har lest ganske store deler av den boka. Derfor kunne jeg mange av replikkene... Og selv om det kan virke sånn i det neste, er jeg ikke forherdet. Jeg gråt som en unge første gang jeg så "Atter en konge". Og nesten like mye andre gang... ops:

Så til mine inntrykk: Filmen var bra. Den var faktisk dritbra, på sin måte, nemlig som historisk film. Faktisk noe av det bedre jeg har sett. Miljø, kostymer, til og med språket var svært historisk korrekt. Og jeg syns den var bedre enn boka! :twisted: Det er riktignok enkelte avvik (det var vel ingen som tvang "den gode hjelper" til å bære korset for Jesus, det mener jeg å huske at skjedde frivillig) og enkelte "bloopers" (ærlig talt, slår man en spiker gjennom en tjukk trebjelke vil det ikke renne blod av den når den er kommet igjennom! Dessuten står det på IMDB> at det ikke var fullmåne den natten, og at kamelen har for mange pukler, men det blir litt vel nerd å reagere på sånt), men det kaller vi kunsterisk frihet og er ferdige med det.

Men altså, som historisk film var dette noe i retning av et mesterverk. Bare det å få så mange amerikanere til å se en fremmedspråklig film som er tekstet, må jo nesten regnes som et mirakel i seg selv! Musikken var meget effektiv, og kameraføringen var elegant.

For ikke å snakke om rollebesettingen! Jesus selv var akkurat som jeg hadde forestilt meg ham ut fra Johannes-evangeliet, selv om det vel egentlig er en litt for vestlig og "hvit" versjon, han var jo fullblods palestiner. Men den som valgte Rosalinda Celentano til Satan burde hatt en egen Oscar for det! Jeg fikk gode minner tilbake til "Bill & Ted's Bogous Journey", for han lignet noe jævlig (unnskyld uttrykket, men det bør vel kunne godtas her!) på mannen med ljåen i den filmen! Jesu mor var ung, men det er fullstendig riktig. Det anslås av meget seriøse forskere at Maria trolig var rundt 12 år da hun ble gravid, iallfall ikke mer enn 14. Pilatus var en svært så likandes kar, med en fæl sjef og beslutningsvegring. Meget menneskelig. Og for en nydelig "tøtsj" å la Judas henge seg i tauet som var grimen til eselet Jesus red inn på (jeg går ut fra at det var det symbolikken var, iallfall). Når det gjelder resten av disiplene, led filmen litt under at det var vanskelig å se forskjell på dem. Men det var kanskje bare meg som var sløv?

Ansett som historisk film vil jeg gi den en meget god femmer, helt på grensen til terningkast seks.

Så til årsaken til overskriften: Denne filmen kan også ses på som exploitationfilm. Men sett som det ligger den dessverre langt tilbake å ønske. Ærlig talt, dette var puslete greier! For en som har sett "Ilsa, She-Wolf of the SS", "Ilsa -Hareem Keeper of the Sheiks" og en fra den spanske inkvisisjonen som jeg ikke husker hva heter, pluss et lass med italienske splatterfilmer ("The Beyond" og "City of the Living Dead" er blant mine favoritter der) var ikke dette mye å skryte av. Jeg var veldig langt fra å sette påskeølet og bacongullet i halsen. At så mange er blitt sjokkert av dette går laaaangt over min fatteevne. Kanskje jeg ble skuffet på det området fordi den var så mye omtalt på forhånd, men jeg tviler. Effektmessig var den god. Jeg har sjelden sett så livaktig pisking før (bortsett fra kjettingpiskingen i "The Beyond", kanskje), og de romerske soldatene var flotte som motbydelige skurker. Det er vel min egen skyld at jeg begynte å plystre på "Always Look at the Bright Side of Life" under oversiktsbildet av de tre på korset... Men likevel var den mye tammere enn jeg forventet. Selv "Dawn of the Dead" syns jeg er råere enn denne (jeg snakker ikke om den nye "MTV-versjonen", som jeg ikke har sett ennå, men originalen, uklipt). Men alt i alt blir det en dårlig treer som voldsfilm. Da ser jeg heller en av 70- og 80-tallsklassikerne om igjen. Ta f.eks. scenen i "City of the Living Dead" der en rasende far legger huet til en unggutt (årsaken hadde noe med datteren hans å gjøre, men det vil bli for innviklet å forklare det her) i skrustikka og bruker benkeboremaskinen til å lobotomere med. Mye sterkere! For ikke å snakke om en del av drapene i "The New York Ripper" av mesteren Fulci. Det er blodige saker!

Så hva er totalinntrykket? Vel, jeg velger bevisst å se den som en historisk film og holder meg til den gode femmeren på grensen til en sekser. Og slutten er jo ikke verst. Man ser liksom traileren i hodet for "The Passion of the Christ 2 - The Revenge": "Jesus is back, and this time he's mad! Look out, romans, he's got a machine gun!" :wink:

Og så tar jeg på meg min flammesikre drakt i håp om at det er noen sinte kristne her som ble meget provosert! :roll: Men dette er min helt ærlige mening, det er ikke bare sagt for å provosere (selv om jeg vet at mine meninger lett kan provosere, jeg er ikke akkurat av de minst kontroversielle...)

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God anmeldelse mastiff! Spørs om jeg også går for å se denne.. (jeg er også ateist, forøvrig.)

Har du også sett The Last Temptation of Christ? (Scorsese med Dafoe som Jesus) På hvilke måter var de to isåfall like/forskjellige? Hvilken ville du foretrekke å se om igjen? Jeg likte "Temptation" godt, selv om den ikke er historisk korrekt..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for rosen! Nei, jeg har ikke sett den. Jeg har ikke særlig sansen for Scorsese (Raging Bull og Taxi Driver var overspilte og dødskjedelige etter min mening), så der må jeg nok melde pass. Og Dafoe er bare fæl. Han har spilt Jesus om og om igjen i masse forskjellige filmer, f.eks. Platoon (som riktignok kom før Jesus-filmen, men parallellene er slående) og Missisippi Burning (som jeg faktisk likte, men mest på tross av Dafoe). Den eneste gode rollen jeg har sett ham gjøre er Det grønne trollet i Edderkoppen-filmen, selv om han også der ender opp korsfestet... :wink:

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh.. Ser parallellen, men i motsetning til deg liker jeg Dafoe.. Den bevisst overspilte FBI-inspektøren i Boondock Saints, Sgt. Elias i Platoon (Berenger som Judas?), fengselsfuglen som tar Ed Furlong under vingen som sin attaché i Animal Factory etc.. Alle gode prestasjoner for min del. Jeg likte derimot ikke Spider-man noe særlig, men lett underholdning mens popcornposen ble fortært var det jo..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjempeomtale, Mastiff! Jeg har også sett filmen, og må si meg helt enig i din konklusjon. En utrolig vellaget film, som griper deg med sine meget gjennonførte audio og video effekter, sin skuespillerbesetning og selvsagt er det også litt spennende å se en så god filmatisering av søndagsskolens kanskje noe kjedelige beskrivelse av episoden...

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott omtale, og jeg har ikke sett filmen enda. Regner med jeg må komme meg på kinoen snart.
    Har høye forventninger til denne filmen. Ser på meg selv som en ren agnostiker, men det skal ikke
    ødelegge for meg siden jeg ikke har planer om å ha dette i bakhodet under hele filmen. Gleder meg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, takker. Etter å ha sovet på det, må jeg nok endre karakteren som voldsfilm til en toer, men femmeren som historisk film er om mulig enda mer styrket. Jeg gleder meg til DVD-en kommer! En annen gang kan vi se på paralellene mellom Gandalf og Jesus, særlig sett i forhold til overgangen fra Gandalf grå til Gandalf hvite.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting: tåler du ikke Kill Bill så ikke se denne! skikkelig grotesk film!
    men den er fortsatt bedre enn forventet :wink: skulle ikke forundre meg om den stikker av med Oscar for beste fremmed språkelige film :P

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott omtale mastiff!
    må få rotet meg til å se denne...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mg_martin, det er jeg helt uenig i. Filmen er ikke spesielt sterk, kanskje det sterke ryktet skyldes omtrent det samme som den originale "Motorsagmassakren": Man tror man ser mer enn man virkelig ser på grunn av bruk av lys, skygger og lyd. Jeg vet ikke hvilken grense denne har på kino, men 15 år burde holde i massevis. Jeg så atskillig verre ting da jeg var 15! Det var omtrent da videoen kom og kannibal-, zombi- og splatterfilmer hadde sin barndom.

Burre, takk for ros!

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok kanskje at det kan bli en Oscar nominasjon til The Passion Of The Christ..... men jeg tror ikke på oscar pirs.
    Men det finner vi ut...

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe omtale Mastiff!
    Men er litt uenig med deg da...
    Personlig syns jeg denne var værre splatter enn noen andre splattere jeg har sett.
    Jesus filmen er jo forsåvidt ikke en splatter film, men den grenser jo til det.
    Uansett, splatter filmer ser jeg på som humor. Uansett hvordan filmen er lagd, enten den er av Fulci, Argento eller Bava.
    Men denne var annerledes. Ser ikke på den som en splatter film... Er ikke kristen, men dette var faktisk straff metoder før i tiden. Derfor blir det litt annerledes. Ikke underholdning liksom....

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff sa: "Men alt i alt blir det en dårlig treer som voldsfilm. Da ser jeg heller en av 70- og 80-tallsklassikerne om igjen. "

Å sammenligne volden i Jesus filmen med splattere som du refererer til er både respektløst og tankeløst...

Man ser ikke denne filmen for å se en voldsfilm. Mel Gibson er personlig kristen og ville ha ut fortellingen om Jesus pinsler slik de var, og ikke en kamufulert søndagsskolefortelling. Tror ikke han tenkte: "Ja nå slår vi to fluer i en smekk! Vi får både kristne/ikke kristne til å se den, + vi får med de som liker voldsfilmer/splattere osv..."

ProtoType

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Takker, takker. Etter å ha sovet på det, må jeg nok endre karakteren som voldsfilm til en toer, men femmeren som historisk film er om mulig enda mer styrket.

Det er IKKE EN VOLDSFILM! Er det så vanskelig å skjønne?

ProtoType

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Det er IKKE EN VOLDSFILM! Er det så vanskelig å skjønne?
    Ifølge filmskaperen er det ikke en voldsfilm. Hvordan en vil oppleve et kunstverk er et valg som er opp til den enkelte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott anmeldelse, Mastiff. Vil bare kommentere en liten sak:

I overskriften brukes begrepet exploitationfilm. I omtalen dras det mange paralleller til voldsfilmer, filmer med tvilsomt seksuelt innhold, splatterfilmer og skrekkfilmer. Mulig jeg tar feil, men dette dekkes vel neppe fullgodt av begrepet exploitationfilm. I mitt hode handler exploitationfilm om filmer som er rettet mot et bestemt marked for å utnytte et tidligere uutnyttet markedspotensial. For eksempel har vi black exploitationfilmene som var rettet mot den fargede delen av befolkningen i USA, der heltene bevisst var fargede for at den nye forbrukergruppen skulle identifisere seg med heltene. Exploitation dekker altså i mitt hode filmer som primært er laget med kommersiell motivasjon, gjerne på lavt budsjett og uten noe spesielt budskap eller moral.

Ut fra din overskrift tolket jeg exploitationfilm på denne måten. Dermed trakk jeg i mitt hode en parallell og antok at dette var en utnyttelse av det tidligere uutnyttede markedspotensialet i den kristne befolkning. Sjokkerende og grafiske fremstillinger av bibelske historier er det ihvertfall langt mellom. Det skal bli spennende å se om dette er begynnelsen på en trend av exploitationfilm rettet mot det kristne markedet: kristen exploitation

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rosen! Den er jeg selvsagt helt enig i! Men resten må jeg nok protestere på. Exploitation kan best oversettes med spekulativ film, det er altså ikke noe med å utnytte et marked, men å dvele ved vold, sex osv. Blacksploitation/Blaxploitation (begge uttrykk brukes, men det siste er vanligst) var en egen undersjanger, og de var akkurat like spekulative innen vold og sex. Forskjellen var bare at skuespillerne var svarte. Hvis du har sett Coffy, de origiale Shaft-filmene eller lignende, vet du hva jeg mener.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Takk for rosen! Den er jeg selvsagt helt enig i! Men resten må jeg nok protestere på. Exploitation kan best oversettes med spekulativ film, det er altså ikke noe med å utnytte et marked, men å dvele ved vold, sex osv. Blacksploitation/Blaxploitation (begge uttrykk brukes, men det siste er vanligst) var en egen undersjanger, og de var akkurat like spekulative innen vold og sex. Forskjellen var bare at skuespillerne var svarte. Hvis du har sett Coffy, de origiale Shaft-filmene eller lignende, vet du hva jeg mener.
    At noe er spekulativt i denne sammenheng betyr nettopp det at det har alt med markedsutnyttelse å gjøre.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant, dette er ikke en voldsfilm!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mastiff: Du fikk ikke lyst og melde deg for Orderud drapene da..? :P