Tidenes beste filmer - i følge en artikkel på nettavisen.no

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitat Opprinnelig postet av Nettavisen
    Tirsdag kveld offentliggjorde American Film Institute listen over tidenes ti beste amerikanske filmer i ti sjangre.
    Enig? Uenig?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del blir sånne veldig gamle filmer helt uaktuelle. Klarer liksom ikke helt la meg rive med på disse gamle "klassikerne".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liste der Alien kommer på 7. plass klarer jeg ikke å ta seriøst

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner noen filmer som f.eks The Shawshank Redemption, Once Upon A Time In The West og Once Upon A Time In America. Det var det en ok liste, selv om jeg ikke er enig i alle.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og at ikke The good the bad and the Ugly er nevnt..
    Kanskje tidenes feteste film.

My list, top movies

Western : The good, the bad and the ugly
    Eventyr : The Fellowship of the Ring
    Action : Terminator 2
    Sci-fi : Star Wars 5 (4-6)
    Komedie : Top Secret / dumb and dumber
    Animation : Sin City (denne blir vel neppe godkjent)
    Romance : Titanic
    Drama : The Shawshank Redemption

Alle disse filmene ser jeg minimum en gang pr år.
    Jeg regner med det er fordi jeg digger dem!

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun amerikanske filmer i kåringen, derfor kommer bl.a. ikke The Good, the Bad & the Ugly med. Det samme gjelder Once Upon a Time in the West.

Selv om en aldri er enig i slike lister, var disse ikke så galt plukket ut. Men synes det var litt merkelig sjangre de har brukt, og mangler litt mer vesentlige sjangre. Musikaler er der ikke, heller ikke komedier (romantiske komedier er en spesifisering som utelukker en del), men rettsaldrama???

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart at det ikke var en drama og action kategori. Selv som fan av eldre filmer må jeg si at andelen meget gamle filmer var høy. At the unforgiven kom så lang ned som på fjerdeplass synes jeg er rart og at ikke primal fear ikke engang var på listen over topp 10 courtroom dramas er besynderlig.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Det er kun amerikanske filmer i kåringen, derfor kommer bl.a. ikke The Good, the Bad & the Ugly med. Det samme gjelder Once Upon a Time in the West.

Selv om en aldri er enig i slike lister, var disse ikke så galt plukket ut. Men synes det var litt merkelig sjangre de har brukt, og mangler litt mer vesentlige sjangre. Musikaler er der ikke, heller ikke komedier (romantiske komedier er en spesifisering som utelukker en del), men rettsaldrama???
    Selvsagt, glemte meg bort litt der. Ellers enig i noget merkelige sjangervalg. Ville også hatt med "Beste krigsfilm". Where Eagles Dare, Saving Private Ryan, The Bridge Over River Kwai, The Great Escape og Platoon burde kommet höyt der.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnleggende uenig i mange der ja. Virker som om dette er en "politisk" korrekt liste med såkalte klassikere mer enn en liste over filmer som faktisk har en bra story, bra skuespillere, intelligent oppbygning og bra underholdningsverdi for FLERE enn 3 stk te-nippende gråhåra filmanmeldere. Flere av disse filmene går inn i kategorien søvndyssende møl for den gemene hop (f.eks A Clockwork Orange) og er bare interessant for de få, noe som burde utelukke en slik film fra denne listen.

Dessuten synes jeg at en slik liste bør se på en films betydning og grad av "brahet" i forhold til alt som har blitt laget opp til nåtiden, ikke i forhold til samtiden da filmen kom ut. F.eks King Kong (1933) versjonen. Greit at denne var store greier da den kom, men for en som skal se en "bra" film nå så er denne ufattelig langt ned på listen. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på spesialeffekter og action som selvfølgelig ville vært mye bedre nå, men selve filmen er heller ingen stor film sammenlignet med alt som har kommet etterpå.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    For min del blir sånne veldig gamle filmer helt uaktuelle. Klarer liksom ikke helt la meg rive med på disse gamle "klassikerne".
    Faktisk ganske enig. Enkelte går frytktelig tregt og da henger jeg ikke helt med...

Her er det hvertfall mange eldre som har vært med å bestemt. Sjekk heller imdb.com sin topp 250 liste for tidenes beste filmer.

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil teste ut en god gammel klasikker som ikke går treigt..

12 Angry Men (1957)

Har virkelig klatret på listene på IMDB og ligger nå på en 11. plass med 8.8 av 10 mulige poeng!

Ikke les noen om filmen, bare skaff den og se den!

SoundThug
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En liste der Alien kommer på 7. plass klarer jeg ikke å ta seriøst
    Alien er en klar favoritt verden over. Sjekk IMDB (dersom du ikke er kjent med denne listen..) Den er riktignok nr 52, men da tar vi jo alle filmene noensinne laget i betraktning.. Imponerende. 8,4 av 10. Hva ville du gitt den?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •