En hyllest til virkelig gode filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 129
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En hyllest til virkelig gode filmer

Det er mange diskusjoner om god/dårlig film og musikk her på forumet. Smak er som kjent vanskelig å diskutere, men noen filmer utmerker seg på en måte som gjør at man kan se de om og om igjen og alikevel føle at dette er noe helt spesielt, mye på samme måte som å lese bok klassikkere til sidene nesten faller fra hverandre, bøker som Catcher in the rye av J.D Salinger eller Tom Sawyer av Mark Twain.
    For min del så vil jeg i første rekke frem gudfaren triologien. Disse filmene er tidløse og så til de grader båret av sterke skuepillere, manus og regi og illustrerer på en brilliant måte at man ikke trenger speieleffekter, one linere, sexscener eller super babes for å gjøre inntrykk.
    Gudfaren filmene illustrerer også at det er fullt mulig å lage triologier som virkelig holder opp til intens inspeksjon uten å falle fra hverandre. Den beviser også at film er et medium som til tross for stor utvikling fortsatt trenger å gi matrialet tid for å modnes, slik som god vin. Mange filmer idag lider under det faktum at publikum i stor grad er alergiske mot filmer som tipper 120 minutter eller oppfølger filmer som ikke sater på å overgå forgjengeren ved bruk av spesialeffketer eller masiv markedsføring.
    Jeg håper at filmskapere som tør å tenke anerledes og våge sitt navn og rykte får fortsette å gi oss fantastiske filmer. Det kan se ut til at tiltross for en uendelig mengde blockbusterfilmer og fokus på det overfladige at det fortsatt lages filmer som får modnes og modelleres uten at de må søpples til med kunstige blondinner eller usmakelig produktplassering.
    Rundt hjørnet kommer både There will be blood og No country for old men.
    Jeg har nettopp sett alle tre gudfaren filmene back to back for n`te gang og er like imponert.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Godfather er virkelig en av mine favoritt-filmer i likhet med The Shawshank Redemption, Heat og The Unforgiven.
    Det skal mye til å hamstre opp med slike storfilmer. Synes ikke helt de andre gudfaren-filmene kan måle seg med The Godfather, men de er allikevel virkelig gode filmer.
    Venter på at No Country For Old Men - Blu-ray skal dumpe ned i postkassen en av dagene. Blir dette en slik film, tro? Spennende!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    The Godfather er virkelig en av mine favoritt-filmer i likhet med The Shawshank Redemption, Heat og The Unforgiven.
    Det skal mye til å hamstre opp med slike storfilmer. Synes ikke helt de andre gudfaren-filmene kan måle seg med The Godfather, men de er allikevel virkelig gode filmer.
    Venter på at No Country For Old Men - Blu-ray skal dumpe ned i postkassen en av dagene. Blir dette en slik film, tro? Spennende!
    Enig i at The Godfather og The shawshank redemption er to klassikere. Men jeg personlig liker The Godtfather 2 bedre en 1'eren. Synes ikke No country for old men er i nærheten av noen av disse.

Lista blir lang og det er mange filmer som passer inn under udødelige klassikere. Men det vil alltid ha med personlig smak å gjøre. Selv har jeg sikker sett Predator hundre ganger uten at jeg vil ta den med i sammen med disse filmene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gladiator kommer høyt opp på min liste, sammen med LOTR-trilogien som jeg ser på som én film.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er The shawshank Redemption tidenes mest oppskrytte film. Svulstig og pompøst drama med klisjevoiceover fra den oppbrukte Morgan Freeman...

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil legge til "The usual suspects", "Pulp fiction" & "Schindler's list"

Ellers en honør til:

"Goodfellas" & "Star Wars IV, V 6 VI"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Etter min mening er The shawshank Redemption tidenes mest oppskrytte film. Svulstig og pompøst drama med klisjevoiceover fra den oppbrukte Morgan Freeman...
    Ærlig talt, han var da ikke akkurat "oppbrukt" på den tiden?
    Skal dette også bli en krangletråd?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke glemme denne da

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg bannet i kirka...
    Kan komme med noen anbefalinger i stedet:

Michael Haneke:
    Benny's Video
    Funny Games
    Caché (Hidden)

Guillermo del Toro:
    El Espinazo del diablo (The Devil's Backbone)
    El Laberinto del fauno (Pan's Labyrinth)

Georg Sluizer:
    Spoorloos (The Vanishing)

Neil Marshall:
    The Descent

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Her tror jeg at jeg må arrestere deg litt, for tidenes mest oppskrytte er nok uten tvil No Country For Old Men. 8)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snatch er meget bra, lagd nesten som en meget lang musikkvideo.
    Goodfellas er bare en av klassikerene Scorsese står bak.
    Heat er nevt og fortjener absolutt å være med i en slik tråd.
    Shawshank redemtion er en fin film, kanskje litt oppskrytt, men absolutt verdt å se.
    Star wars 4,5 og 6 er banebrytende for sin tid mtp. effekter, men story, skuespillerprestasjoner osv. rettferdiggjør ikke en plassering på en slik liste.
    LOTR filmene er i mine øyne typisk popcorn underholdning og havner i samme kategori som star wars.
    Pulp fiction har tapt seg i retrospekt, men har fortsatt endel morsomme scener.
    Jeg mener Tarantinos beste manus er True Romance som ble regissert av Tony Scott.
    Unforgiven er bar none den aller beste cowboyfilmen som er laget, mange liker ikke denne filmen da den ikke støtter seg til western klisjeene. Noe jeg synes er synd da dette er den enste western filmen som går bak fasaden og man får et genuint innblikk i karakterene.
    Schindlers list er flott, men jeg kjøper ikke filmatiseringen, for hollywoodsk.
    The usual suspects er brilliant og bruker de samme mekanismene som Primal Fear (en film jeg absolutt kan anbefale hvis man er fan av Edward Northon)
    Christopher McQuarrie som krev manuset til the usual suspect har også skrevet og regissert Way of the gun, som dere sikkert av naturlige grunner skjønner er en av mine favoritt filmer
    To filmer som virkelig gir meg ståpels og får meg til virkelig å tenke:
    -Leaving Las vegas
    -American history X - ikke rart Edward Northon ble superstjerne.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er Lock, Stock and Two Smoking Barrels bedre en snatch.

Når det kommer til Martin Scorsese er Goofellas langt fra min favoritt, Brining out the dead, taxi driver og Raging bull er alle bedre synes jeg.

Synes heller ikke at The Shawshank Redemption er oppskytt i det hele tatt. Mener heller at filmen er målestokk for feelgood drama.

Sitat Opprinnelig postet av woteg
    Pulp fiction har tapt seg i retrospekt
    Dette er jeg også helt uenig i, den var genial når den kom og jeg synes den fortsatt er like genial den dag i dag. True Romance er en kanon film, så den faktisk igjen for et par uker siden.

Unforgiven er en bra film, men for meg er den ikke i nærheten av Tombstone eller For a fist full of dollar/For a few dollars more/the god the bad and the ugly.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pulp Fiction er jo en knallgod film. Ved første titt er den ikke helt lett å få taket på, men en gang til ser man ting litt mer sammensatt. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det, men en knallgod film!

Tombstone er en rivende god western film. Klimakset er for meg når Doc Holliday går i duell med Johnny Ringo. For meg den beste western filmen.

American Beauty er også en av de filmene jeg vil si er en god film. Kevin Spacey leverer en god hovedrolle som en "åndelig død" man som finner livet tilbake. Hans høydepunkt i løpet av hans dag, er i følge han selv når han onanerer i dusjen - etter det er det bare en vei og det er ned resten av dagem.... En av høydepunktene er når han for sparken og presser rasjonaliserings konsulenten Brad for en års lønn med trussler om å si at han ble tilbud å beholde jobben hvis han lot seg avsuge..... For en type Kevin Spacey er! Første gang jeg så filmen ble jeg litt trist. Er jeg i usedvanlig dårlig humør og dagen er "litt mørk" - setter jeg på denne filmen. Selv om hovedpersonen dør, er hans siste "glimt" og oppsummering av livet fin - man husker gledene og det som er gøy/flott i livet. Det er aldri for sent å finne tilbake til livet i følge Lester Burnham, noe jeg tenker på når jeg ser filmen!

Mange gode filmer der ute, dette er tre høydepunkt for meg!

Ser noen rakker ned på hva andre liker av filmer her i tråden. I stede for å rakke ned på hva andre mener er bra, nevn heller en film du selv liker godt. Blir så mye bedre klima av det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ni Liv er en av mine favoritt-filmer, blir bare mer og mer imponert for vær gang jeg ser den.
    Tidenes beste norske film, med Flåkypa på andre og Veiviseren på tredje.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så ligger Leaving Las vegas på topp. Det er en utrolig bra film som for meg har absolutt alt en film bør inneholde..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli en fin tråd hvor en kan hente litt tips rundt hvilke filmer som er verdt å se hvis en ikke har sett dem, jeg er fan av IMDB så syntes dette er gøy

Mine tillegg til tråden er i dramajangeren:
    - Vita è bella, La
    - What Dreams May Come (gleder meg til denne kommer på blue ray, flotte visuelle effekter!)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns generelt det er mye lengre mellom stor filmenene nå enn det var tidligere.

De fleste som er nevnt her anser jeg som svært gode filmer!

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også at The Sixth Sence med Bruce Willis må med her, en kanon film.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne lage en tråd over hyllest for slike filmer, men da må du nok regne med litt kranling Mr Trådstarter. Selvom det er storfilmer og de ligger på den 'fantastiske imdb top 250' vil det ikke automatisk si de er gode i alle sine øyne.

Jeg syns f.eks disse filmene ikke er bra i det hele tatt: No Country for Old Men, Pulp Fiction, Reservoirs Dogs, Star Wars, The Usual Suspects, Pan's Labyrinth.. the list goes on and on. Og Shawshank Redemption på 2. plass? Come on, den er virkelig ikke så god.

For at denne tråden skal bli litt interessang, slenger jeg på noen godfilmer (ikke nødvendigvis de som "alle" har hørt om)

Sympathy for Mr Vengeance, Oldboy, Lady Vengeance (Er en trilogi)
    Paprika, This is England, Into The Wild, The Last King of Scotland, Zodiac, Dan in Real Life, Little Miss Sunshine, Mononoke-Hime, Pi.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart man må regne med uenigheter, men å bruke denne tråden til å rakke ned på andre filmer synes jeg er unödvendig. Vi trenger ikke enda en tråd med dårlig stemning.

Lenge siden jeg har sett Piano nå.
    Den er nok ikke på samme nivå som de jeg har nevnt tidligere, men mener å huske den var meget god.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •