Spekulasjonstråden om bok til film/serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spekulasjonstråden om bok til film/serie

Sporer av en annen tråd (Terminator fans, gled dere.) hvor tråden tidvis handlet om at Foundation serien til I.Asimov burde bli film/TV-serie.

Spørsmålet er: Hvilke bøker/noveller, uansett sjanger, har dere hørt om eller kunne tenke dere ble omsatt til film/TV-serie?

Ta gjerne med tanker om hvilke skuespillere og regissør du kunne tenkt deg å ha med!:-D

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gert Nygårdshaugs serie som inkluderer Mengele Zoo og Himmelblomstreets muligheter hadde vært det ultimate.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg pløyd gjennom bøker av Peter F. Hamilton. (SciFi)

To serier som peker seg ut er:
    A) Pandoras star og Judas Unchained (Hadde blitt kongefilmer!!!)
    B) Nights Dawn triologien (Forutsatt at PFH skriver om slutten til en litt mer komplett sak)

Begge har et enormt persongalleri så skuespillere er det bare å plukke av, men jeg tror jeg kunne likt Cameron eller Peter Jackson hvis det skulle noen av de kommersielle...

Edit:...eller Ridley Scott selvsagt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Gert Nygårdshaugs serie som inkluderer Mengele Zoo og Himmelblomstreets muligheter hadde vært det ultimate.
    Disse er ukjente for meg, men jeg ser fra omtaler på nettet en tur på bibliotektet blir aktuellt. Er det en [angst]Sverre Anker Ausdal, Nils Ove Oftebro & Stellan Skarsgård film du ser for deg?[/angst]

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Da-Vinci-Koden allerede er film skulle jeg gjerne sett Madonna-Gåten som film. Kunne blitt artig.

Regi: Aksel Henie
    Sørg for å få lurt med Bjørn Sundquist så kan det ikke gå galt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv har jeg pløyd gjennom bøker av Peter F. Hamilton. (SciFi)

To serier som peker seg ut er:
    A) Pandoras star og Judas Unchained (Hadde blitt kongefilmer!!!)
    B) Nights Dawn triologien (Forutsatt at PFH skriver om slutten til en litt mer komplett sak)

Begge har et enormt persongalleri så skuespillere er det bare å plukke av, men jeg tror jeg kunne likt Cameron eller Peter Jackson hvis det skulle noen av de kommersielle...

Edit:...eller Ridley Scott selvsagt
    Kul tråd!!! Bra du ordnet

Nights Dawn trilogien skal innhandles før jul - har ikke lest noe av Hamilton før så det blir spennende!!

Jeg har akkurat bestilt inn Foundation trilogien så får bli ferdig med den først!

Når det gjelder filming av bøker - mine to favorittforfattere er Clive Cussler og Wilbur Smith - lag film/serie av det meste de har skrevet

Ellers har jeg veldig sans for slike store episke historier som for eksempel Babylon 5, Dune osv...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner Dune, den har jeg slitt ut en VHS av og lest alle bøkene. Der kunne jeg tenkt meg at de "vasket" filmen litt før den kom ut på HD format, for endel effekter i filmen ser litt gammelmodig ut. Men jeg liker Lynch sin filming og skuespillerene han brukte er konge, så en remake vil jeg nok ikke ha!! Var der ikke en elendig oppfølger film/TV sak?

En eventuell filming av Foundation triologien, som er "utvidet" til 8 bøker, håper jeg de tar kronologisk og ikke en StarWars variant med produksjon av slutten først. 8 bøker??? Les her: Foundation series - Wikipedia

Ellers tror jeg at jeg ville lest Pandoras star og Judas Unchained før jeg hoppet på Nights Dawn triologien, jeg likte dem best av de to seriene.

Er i ferd med å lese Culture serien til Iain M. Banks på ny. Disse er passe sære og ville vært kjekt å se på stort lerret, men tviler litt på blockbusterfaktoren.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er jo litt gammel men jeg må alikevel komme med noen kommentarer.

Jeg leste Foundation triologien før Star Wars ble laget og jeg kan godt huske at jeg tenkte at det er "rart" at det ikke lages mer SF filmer. Så kom jo Star Wars da og etter de ble det jo en del andre også. Men på 60 tallet var det bøker man måtte ty til hvis man var intresert i SF slik som jeg er.

Isaac Asimov har jo skrevet masse i tillegg til Foundation triologien, Ikke minst flere bøker i Foundation serien. Tror jeg har lest alle minst en gang.

Så at det var diskutert i en annen tråd om Asimov hadde skrevet I, Robot og selv om han skrev veldig mye om roboter så var vel det eneste fra Asimov i den filmen de tre Robot lovene selv om han skrev en novelle samling som riktignok het nettopp I, Robot på 50 tallet. Så navnet på filmen kommer også fra Asimov men det vel også alt.

Mitt største ønske er å se Foundation triologien med karakteren Hari Seldon på film, da hadde ringen vært sluttet for min del.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntatt standpunktet at jeg ikke ønsker meg film eller serier basert på bra bøker. Til dags dato har jeg ikke sett en eneste film eller serie basert på en bok jeg likte, som har vært bedre enn boka. Jeg husker eksempelvis hvordan filmen om Brødrene Løvehjerte ødela boka for meg da jeg var liten. Ingenting var så fantastisk som jeg hadde forestilt meg (og de hadde mongolidisert slutten), og ansiktene og bildene jeg hadde skapt av boka ble erstattet av de fra filmen.

Jeg har ikke sett de to første Ringenes Herre-filmene, da jeg fryktet at det samme skulle skje igjen. Etterhvert ble jeg overtalt av en kamerat til å se den siste, og jeg syntes den var forferdelig slapp og dårlig sammenlignet med boka (og hvor i all videste verden var Tom Bombadill?), og det tok meg ca. ett år å "glemme" alle landskapene og karakterene.

Jeg synes det er interessant når en manusforfatter leser en bok med potensiale, men som ikke er perfekt, og så lager en versjon som bygger på bokas sterke sider. Mange store regissører har kjørt denne taktikken (Stanley Kubrick er omtrent galeonsfiguren til den metoden).

Poenget mitt er at en film aldri kan bli så bra som fantasien min, og at jeg derfor ikke har noe behov for å se en annens tolkning av en bok jeg liker.

Jeg tenkte å runde av dette innlegget med eksempler på bøker jeg kunne tenke meg å se filmatisert på dette prinsippet, men jeg kommer selvfølgelig ikke på noen akkurat nå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg har inntatt standpunktet at jeg ikke ønsker meg film eller serier basert på bra bøker. Til dags dato har jeg ikke sett en eneste film eller serie basert på en bok jeg likte, som har vært bedre enn boka.
    Er forsåvidt enig... selv om jeg ikke synes filmene ødelegger bøkene på samme måte som for deg. Det betyr kanskje at du er mye flinkere enn meg til å skape deg ditt "eget univers" når du leser bøkene.

For å ta et "unntak" - en film jeg synes kan måle seg med boken er The Shining.

Men hva hvis man ser filmen først? Vil man også da synes filmen er dårligere enn boka? Ikke vet jeg...

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Det hadde vært så sinnsykt fantastisk om det hadde skjedd. Snakk om sjukt bra forfatter. Har også vært snakk om dette noen ganger men har vel aldri kommet lenger enn at det har vært kjøpt noen opsjoner på retten til å gjøre det. Morten Harket kremtet noe om dette en gang. Men hadde syntes det hadde vært gull med en film om Prost Gotvins Geometri også. DaVinci-koden er en laber story i forhold til denne boken. Når jeg tenker etter så er det vel bare diktsamlingene til Gert som ikke umiddelbart kunne vært filmatisert.:-D

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er forsåvidt enig... selv om jeg ikke synes filmene ødelegger bøkene på samme måte som for deg. Det betyr kanskje at du er mye flinkere enn meg til å skape deg ditt "eget univers" når du leser bøkene.

For å ta et "unntak" - en film jeg synes kan måle seg med boken er The Shining.

Men hva hvis man ser filmen først? Vil man også da synes filmen er dårligere enn boka? Ikke vet jeg...
    Jo. Det kan godt være at jeg lever meg over gjennomsnittet inn i bøkene jeg leser - i alle fall de gode. Men jeg vil dristige meg til å si at boka The Shining i utgangspunktet ikke er spesielt bra - filmen er i alle fall mye skumlere enn boka. Boka inneholder mange rare ting, slik som små, snakkende blomstermenn i bakhagen og spøkelser som diskuterer hvordan de kan skremme Jack. Ikke spesielt skummelt. Kubrick tok ut alle de "forklarende elementene" og fokuserte på Jacks sinnstillstand i stedet. Stephen King likte filmen så dårlig at han fikk laget en miniserie som følger boka slavisk. Den er kjempedårlig og ikke skummel i det hele tatt.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kul tråd!!! Bra du ordnet

Nights Dawn trilogien skal innhandles før jul - har ikke lest noe av Hamilton før så det blir spennende!!

Jeg har akkurat bestilt inn Foundation trilogien så får bli ferdig med den først!

Når det gjelder filming av bøker - mine to favorittforfattere er Clive Cussler og Wilbur Smith - lag film/serie av det meste de har skrevet

Ellers har jeg veldig sans for slike store episke historier som for eksempel Babylon 5, Dune osv...
    Kunne tenkt meg å sett PF Hamilton sine bøker filmatiset jeg også. Men ser for meg Pandoras Star/Judas Unchained først og fremst. Nights Dawn Triologien er også fantastisk, men står foreløpig litt tilbake for førstnevnte kombo.

Clive Cussler sine bøker har mye potensiale for å bli kule guttefilmer, men det som har vært filmet hittil har feilet litt i mine øyne. Sahara er en grei film, men får ikke Dirk Pitt og resten av karakterene til å sitte helt med den casten. Matthew McConaughey er ikke Dirk Pitt og William H. Macy er ikke Adm. Sandecker. Men Steve Zahn funker på et vis som Al Giordino for meg.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at innlegget mitt "vekket" denne tråden igjen etter å vært uten aktivitet siden i fjor :-)

For de av dere som er interesert i SF literatur og som bor i Oslo området så er det en bokhandel i 2.etg i Arkaden i Karl Johansgate som jeg besøker av og til. Der kjøpte jeg alle Foundation bøkene på nytt da de jeg kjøpte på 60 tallet desverre er blitt borte. (Lurer på hvordan det kunne skje egnetlig)

I alle fall de har plenty av tegneserier og masse annet der som er vært en tur innom. Er usikker på om de har DVDer også men jeg tror jeg har sett en del japanske tegnefilmer der men er ikke sikker.

Kan egnetlig ikke komme på noen dårlige erfaringer når det gjelder filmatisering av bøker men ser at det fort kan skje selvfølgelig. Får håpe på det beste.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har lest Ringworld serien til Larry Niven?

Veldig interresant bok som er skikkelig "hard" Scifi, anbefales på det varmeste.

En film av disse bøkene hadde vert Überkult!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Er det noen av dere som har lest Ringworld serien til Larry Niven?

Veldig interresant bok som er skikkelig "hard" Scifi, anbefales på det varmeste.

En film av disse bøkene hadde vert Überkult!
    Leste mange av disse for en liten evighet siden. Er litt usikker på film-potensialet, selv om bøkene var underholdene. Jeg anser dem som litt vel hifi tekno-hardcore, og trenger "noe mer" for å bli en skillelig "glam"-scifi.

På nattbordet ligger en paperback "Chasm City" av Alastair Reynolds: Chasm City - Wikipedia, the free encyclopedia. Har kommet 4/5 del av boka og tror denne har filmpotensial med mange underhistorier. Ettersom jeg mangler siste del av boka så et denne uttalelsen med forbehold. Noen hint i boka legger opp til en flipp i historien som jeg håper ikke kommer til å skje...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget i dag at George Clooney har fingrene med i et SciFi prosjekt hvor det skal lage miniserie av Neal Stephenson bok "The Diamond Age: Or a Young Lady's Illustrated Primer". Dette er en bok jeg har lest i vår og er overrasket over at noen har tanker om å overføre denne til film/miniserie.

Det er en veldig detaljert bok om et fremtidig samfunn hvor bruken av nano-teknologi kan sammenlignes med dagens internettlinjer - dess større tilkobling og terminal, dess større og mer komplisert hardware kan du få generert. Men nanoteknologien brukes så intensivt mellom fraksjoner at av og til kommer det nærmest en tåke av rester når nano-maskiner sloss i atmosfæren...

I tillegg er det et selvsagt et samfunn hvor mange forskjellige kulturer har utviklet seg til "rendyrkede" varianter og disse kniver seg i mellom: Kinesiske konfusianisme mot et ultra konservativt Engelsk-viktoriansk samfunn.

Bokens hovedtema er en interaktiv lære/lekebok som kommer på avveie og etterhvert blir det et kappløp om hvem som har boken og dens kobling mot leseren.

Dette høres ikke videre spennende ut, men jeg ble veldig overrasket over boken, den fenget. Den har også vunnet Nebula og Hugo!

Det kan bli en interessant serie, men som alltid frykter jeg at historien blir omskrevet til det ugjenkjennelige på vei til 16:9 formatet.

Ref:
    Zoe Green to Write The Diamond Age

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jo. Det kan godt være at jeg lever meg over gjennomsnittet inn i bøkene jeg leser - i alle fall de gode. Men jeg vil dristige meg til å si at boka The Shining i utgangspunktet ikke er spesielt bra - filmen er i alle fall mye skumlere enn boka.
    Ok, da er vi vel egentlig bare litt uenige om hvor god The Shining er som bok. Den er ikke blant King sine beste, det er jeg i alle fall enig med deg i ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers skulle jeg ønske at Rama-serien (eller i alle fall den første boka) ble til film (på en respektabel måte...). Så vidt jeg vet har i alle fall dette vært snakk om, men det har kokt bort i kålen...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Rama så regner jeg med at det er Isaac Asimov's serie du tenker på.

Fant dette på Wiki:
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedi.com
    In late 2008, David Fincher stated the movie is unlikely to be made. "It looks like it's not going to happen. There's no script and as you know, Morgan Freeman's not in the best of health right now. We've been trying to do it but it's probably not going to happen."The IMDb page for the project has been removed.
    En annen bok som i mine øyne overgår "Rendezvous with Rama" er Greg Bear's "Eon". Denne har samme utgangspunkt med en hul asteroide som "plutselig" dukker opp rundt jorden. Filmatiseringsmessig tror jeg at denne har vel så godt/vanskelig potensiale.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •