Apocalypto

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Apocalypto

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apocalypto

Ja da kom Apocalypto fra Play i går og projectoren ble fyret opp. Jeg må si at Mel Gibson imponerer meg mer og mer. Først med The Passion Of The Christ hvor all dialog var på Armensk og Latin og nå med Apocalypto hvor all dialog er på Yucatan, språket Maya folket snakket. Dette er kun en liten del av det som er gjort for å gjøre filmen ralistisk. Alle farger til kostymene ble bl.annet fremstillet slik de ble orginalt.

Det er bygget opp en imponerende Maya by med store templer og jeg har skjelden hatt en slik følelse av å se en dokumentarfilm selv om det jo selvfølgelig ikke er det. Det kan man til tider nesten glemme så realistisk oppleves den. Storyen er drevet rakst fremover med masse action.

Noen har kritisert den for å ha spekulativt mye vold. Det synes jeg overhode ikke, det er ikke mer enn nødvendig for å skildre Maya folket slik de var. En avansert kultur men hard.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg, dette er en nydelig film, og Mel Gibson har så langt imponert meg enormt med de to filmene sine. Begge er perler i filmhistorien allerede. Det eneste som irriterer meg er at Apocalypto ikke kommer på HD DVD, men BD....

Lurer fælt på hva neste prosjektet til Mel G. blir. Håper han kjører videre med litt spesielle historiske tema i en interessant vri, og med en god dose usminket realisme!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi får håpe det kommer fler i samme sjanger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Det eneste som irriterer meg er at Apocalypto ikke kommer på HD DVD, men BD....
    Selfølgelig, en slik perle kan bare komme på det beste formatet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sentinel
    Selfølgelig, en slik perle kan bare komme på det beste formatet.

Faktisk noen få filmer det irriterer meg at ikke finnes på HD DVD. Det er denne og Fifth Element. Hadde nok kjøpt meg Pirates filmene også, men er ikke et like stort must.....

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var skikkelig bra

Kunne adda litt mer film følelse. Jeg hadde følelsen av at jeg så på en serie.

Men filmen er 6

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var utrolig bra.
    Og bildekvaliteten på blu-ray var enda bedre.
    absolutt en film å ha i samlinga si.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant film, må si det. Særlig scenen med jaguaren var utrolig imponerende. Dog, slutten irriterte meg litt...skal ikke dette være Maya-rikets undergang, som foregikk på 900-tallet?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller aldri forstått at dette skal være Maya'ene som det står overalt. Brikkene faller mye bedre på plass om det hadde vært Aztecerne, som spanjolene faktisk bekjempet..... De var et hensynsløst krigerfolk som terroriserte sine omgivelser, og de var også veldig betatt av jaguaren.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her har dere et godt poeng som jeg ikke har tenkt over. Utrolig at Mel Gibson som har lagt så mye arbeid i å være historik korrekt har oversett eller kansje sett bort fra dette faktum. Vi får bare være overbærende og overse slutten, resten var jo topp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    her har dere et godt poeng som jeg ikke har tenkt over. Utrolig at Mel Gibson som har lagt så mye arbeid i å være historik korrekt har oversett eller kansje sett bort fra dette faktum. Vi får bare være overbærende og overse slutten, resten var jo topp.

...Eller late som det er Aztecere og ikke Maya'er, for da passer jo alt, og gir det hele mening! Det var jo også disse underkuede nabostammene som raskt allierte seg med spanjolene når de kom. Dette muliggjorde en relativt kjapp spansk erobring av det mektige Aztecerriket og Mexico..... som også var gale etter offerblod. Slutten blir faktisk fantastisk god, om man bytter ut Maya med Aztec.

NB! Jeg synes også de krigerne som fyker rundt og kidnapper folk, lett kunne gått for å være Azteciske jaguarkrigere......

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost....

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns Apocalypto er en av de absolutte beste filmene jeg har sett siste tiden, og en gedigen opptur fra hans forrige, The Passion Of The Christ som jeg syns var bare søppel(nei, jeg er ikke religiøs eller noe). Alt i alt syns jeg Mel Gibson fremstår som en meget dyktig director, og også hans andre verk som Braveheart og The Man Without A Face er meget gode filmer som snurrer med jevne mellomrom på min spiller.

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til og se denne filmen er/blir den og få kjøpt på BLU-RAY?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ER på BD.

Filmen var top den, men jeg synes den blir litt kjedlig den 5. gangen jeg ser den..

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp satt av tid til å nyte denne, for meg etterlengtede filmen. Den skuffet absolutt ikke - med en engasjerende historie, spektakulære bilder og fantastisk detaljerte individer fra til dels ukjent kultur.
    Kanskje en av mine favorittfilmer gjennom tidene.
    Har hørt at noen hadde forventet noe nær en dokumentarfilm. Det er det nok ikke. Dette er heller en actionfylt historie hvor mayafalket er fremstilt på realistisk måte med tanke på kultur og levesett.

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Dog, slutten irriterte meg litt...skal ikke dette være Maya-rikets undergang, som foregikk på 900-tallet?
    Mayaene hadde sin storhetstid fra ca. 250-900 e.kr. Men det forsvant ikke etter denne perioden. De flyttet omkring år 900 nordover på Yucatanhalvøya og levde der inntil den spanske erobringen på 1500-tallet. Mayariket tok slutt, men det lever fortsatt i dag etterkommere etter Mayaene på Yukatanhalvøyen og i Guatemala.

Sitat Opprinnelig postet av IMDb
    This time frame was known as the Post-classic Maya period. While a large portion of the Mayan culture did collapse well before Europeans arrived, the Northern Mayan culture persisted until Spanish conquerors arrived. Mel Gibson commented on the DVD, that he leaned the landing scene on the fourth Christopher Columbus expedition in 1502, were Columbus actualy did land in Yucatan. The eclipse scene of the film is reminiscent of an episode during Columbus' fourth voyage; Columbus impressed local Arawaks in what is now Jamaica by predicting a lunar eclipse.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så filmen selv for noen dager siden, likte den meget godt.

En ganske så brutal historie til tider

Mel Gibson imponerer med denne filmen synes jeg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mel Gibson er en tøysegutt.....

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig fungerer alt i en Gibson film. Braveheart hadde slagscenene og dialektene i orden, men ble ødelagt av den over høytidlige framstillingen av hoved personen, Passion har meget bra effekter, nådeløs vold og det faktum at språkene er riktige; men er ellers en tom film som til og med religiøse mennesker krangler om. Apocalypto har alt det positive fra hans andre filmer og mye, mye mer.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig i en del her så denne filmen for ca 2 uker siden og må si at dette er en av de bedre filmene jeg har sett, syntes den var nogen voldelig men ikke for mye fordi som noen er har nevnt så er det med på å underbygge mayaenes kultur

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •