Omtale: Fritt Vilt - Amerikanske klisjeer på norsk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: Fritt Vilt - Amerikanske klisjeer på norsk

-fritt-vilt-jpg

En ungdomsgjeng på tur som blir offer for en psykotisk morder med øks. Har vi sett det før? Jo da, og denne gangen er både ungdommer og morder norske.

En vennegjeng reiser til til Jotunheimen for å stå på snowboard. Gleden blir derimot kortvarig da en av dem faller og skader beinet sitt. Uten mobildekning ( ) og langt fra folk må de søke ly for fjellværet som stadig bli verre. Etter kort tid finner de et gammel, forlatt hotell. De kommer seg omsider inn og finner rask frem til barskapet hvor de forsyner seg godt av drikkevarene som står nedstøvet i hyllene. Etterhvert som promillen stiger tar nysgjerrigheten overhånd og vennene bestemmer seg for å ta en titt på resten av hotellet. De finner et gammelt bilde av paret som drev hotellet og på bildet er også sønnen. De finner også en gjestebok hvor det det står "ikke gi opp håpet om å finne sønnen deres" (eller noe liknende). Det er også det siste som står skrevet i boken. Senere kommer de over avisklipp hvor det står skrevet om sønnen som er savnet. I samme eske ligger enda et avisklipp som forteller at hotellet er blitt stengt. Det har faktisk vært stengt i over 30 år, men da de bl.a finner en lue fra OL på Lillehammer i 94` og et knust vindu med ferskt blod på, begynner de å mistenke at det kan være flere gjester der.......

Innledningen på filmen er faktisk ganske god. Hotellet fremstår som svært uhyggelig og en ekkel stemning kommer krypende. Desverre tar det ikke langt tid før klisjeene, som vi har sett så mange ganger før i amerikanske skrekkfilmer, blir kastet mot deg på rekke og rad. Hva gjør man når en morder er løs? Står man samlet og kjemper imot? Nei, man deler seg selvfølgelig opp i mindre grupper slik at oddsene for å overleve minker betraktelig. Hva skjer når morderen (som forøvrig aldri løper i skrekkefilmer) kommer gående? Jo, man løper og tryner etter 10 skritt slik at den øksesvingene psykopaten enkelt tar innpå. Uten å ødelegge plottet i filmen, så blir selvfølgelig noen drept (du hadde vel strengt talt ikke forventet noe annet? ). Det som slo meg var at jeg følte jeg hadde sett alt før i andre filmer. Mordscenene var i stor grad tatt helt eller delvis fra andre filmer og om jeg hadde tatt meg tid og sett igjennom noen gamle filmer kunne jeg garantert referert til spesifikke titler.

De relativt ukjente skuespillerene leverer noe blandede, men helt greie prestasjoner. Lydsporet (DD 5.1) virket også ganske bra, men ettersom filmen ble sett i et annet oppsett jeg ikke kjenner så godt blir det vanskelig å sammelikne med noe annet.

Er det verdt en hundrelapp og halvannen time av tiden din å se denne filmen? Med mindre du føler at du må se den fordi den er norsk (noe jeg overbevist om er grunnen til at samtlige store, norske aviser har gitt filmen såpass god omtale) er det ikke noe farlig å hoppe over denne filmen neste gang du skal la deg skremme. Filmen er ikke direkte dårlig, men byr samtidig på lite nytt bortsett fra noen flotte bilder av norsk fjellheim. I grove trekk er den relativt lik amerikanske skrekkfilmer som f.eks "Texas Chainsaw Massacre" og "The Hills Have Eyes" (endret etter gode innspill fra Poqwaq). Jeg skvatt selvfølgelig godt et par ganger, men det er heller ikke annet å vente med høyt volum, en SVS ultra og undertegnede som er like tøff som en 14 år gammel jente når det snurrer skrekkfilmer i kinomørket.

Hadde filmen vært en hollywood-produksjon hadde jeg gitt den en middels karakter og jeg skal ikke falle for fristelsen å gi den noe mer fordi den er norsk. Helt grei, men ikke noe mer.

Terningkast 3

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det alle meste. Synes filmen er severdig, hovedsakelig fordi den ser ut/låter veldig bra, veldig korrekt laget, og fordi slemmingen ser vanvittig tøff ut. Jeg ville riktignok ikke sammenlignet den med Scream og I Know What You Did Last Summer, denne låner mer fra The Texas Chainsaw Massacre og The Hills Have Eyes, type "skummel fyr på landsbygda dreper byfolk."

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg ville riktignok ikke sammenlignet den med Scream og I Know What You Did Last Summer, denne låner mer fra The Texas Chainsaw Massacre og The Hills Have Eyes, type "skummel fyr på landsbygda dreper byfolk."
    Du har helt rett. Spesielt "Texas Chainsaw Massacre" har mange likhetstrekk. Faktisk så rett at jeg skal redigere litt...

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møkka film!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så denne filmen igår. Er stort sett enig i det som blir sagt her, syns også de har lånt litt av Jason Voorhees tema.
    Den følger amerikansk skrekkfilm "oppskrift" til minste detalj, ingen overraskelser whatsoever og hele filmen er en eneste stor logisk brist.
    For eksempel: en i gjengen får et stygt brudd, det er et par timers tur til nærmeste bygd eller til bilen, hva gjør vi? Joda, vi trasker et godt stykke til noen hus som åpenbart er forlatte. I den situasjonen de var i så ville alle normale folk gått direkte for bilen, ihvertfall en person fra følge. Tror de hadde glemt å slenge inn en skikkelig storm eller noe annet som hadde forklart hvorfor de oppsøkte hotellet :roll:
    Skuespillerprestasjonene var dårlige til middels, "Nicolai Cleve Broch-klonen", Endre Midtstigen som spiller Mikael var spesielt dårlig
    Siterer snurrfilm.no:
    "Endre Martin Blindheim Midtstigen
    Biografi/Info
    Endre Martin Blindheim Midtstigen (20) er lokalkjent i Jotunheimen da han vokste opp i Otta. Der har han spilt amatørteater og musikaler, og er ifølge regissøren et naturtalent foran kamera."
    Helt ufattelig at de har brukt en blind og døv regissør :shock:
    Jeg kommer ihvertfall til å styre unna fremtidige filmer hvor Endre spiller.

Lydsporet hadde jeg litt forventinger til siden chimney pot dukket opp på skjermen i begynnelsen. Men neida, typisk norsk film med overmiksing av lydeffekter/musikk mens stemmene ligger stort sett på et lavt nivå (selv med 6dB vocal enhance). Vi endte opp med å skru på teksten for ikke å vekke junior som lå og sov i rommet ved siden av, og lyden stod langt i fra lavt på ;-) Det er sjeldent at dialogene er så dårlig mikset på utenlandske produksjoner, det går lang tid mellom hver gang jeg opplever dette når jeg ser amerikanske serier eller filmer på DVD. Men på norske så er dette nesten blitt regelen, mumlende skuespillere med en svært lavmælt dialog.
    Musikken i filmen var ikke noe spesielt, så pompøs som man kan forvente til storslagne scener med jotunheimen, og så lite engasjerende i de scenene som skulle være spennende at jeg har glemt hvordan musikken var.
    Lydeffektene var bra og satt stort sett som de skulle.

Kort oppsummert er det den svært forutsigbare handlingen og dårlige skuespillerprestasjoner som trekker ned. Mitt terningkast:

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •