Omtale: Brotherhood Of War

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: Brotherhood Of War

Omtale: Brotherhood Of War-bow-jpg

Handlingen finner sted på 1950-tallet under Korea-krigen. Vi følger to brødre som ufrivillig blir innkalt i militæret. Jin-Tae gjør sitt beste for å passe på sin 18 år gamle lillebror Lee Jin-Seok. Han melder seg frivillig til alle kamper i håp om å få tapperhetsmedalje slik at lillebroren kan sendes hjem. Etterhvert som krigen fortsetter og kamerater og medsoldater dør blir Jin-Tae stadig mer preget av grusomhetene som finner sted og hans medmenneskelige sider er i ferd med å forsvinne.

Sist jeg likte en krigsfilm var da jeg så "Saving Private Ryan". Brotherhood Of War er på ingen måte noe dårligere, jeg er faktisk i tvil om hvilken av disse filmene jeg liker best. Det som skiller B.O.W positivt ut er en historie uten helter og skurker. Det er ikke meningen at man skal heie på heltene når fienden blir pløyet ned, som er stilen til en del typiske hollywood krigsdrama. Istedet får man være med i en brutal og ærlig historie om to brødres kamp for å overleve, ikke bare fra fiendens bomber og kuler, men fra krigens ugjerninger som sliter i båndet mellom dem. Når dette fortelles med glimrende kameraføring og et nydelig dts lydspor er det en sikker vinner om man vil sette seg ned med en god krigsfilm som ikke er reklamepropaganda for USA. Det bør også nevnes at filmen er svært realistisk (i den grad man kan forestille seg en slagmark) og voldelig, faktisk noe av det verre (eller bedre..?) jeg har sett.

Men det er ikke bare krig og elendighet dette handler om. Forholdet mellom de to brødrene er en like viktig del av handlingen, noe som er glimrende flettet inn i historien og det hele går sømløst gjennom hele filmen. Plutselig var det gått neste to og en halv time :-D
    Det sies at store gutter ikke gråter. Jeg kan ihvertfall si at jeg til tider satt med en klump i halsen og følte meg ganske liten.

Terningkast: 6

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i vurderingen av denne filmen Marantz. Én av de bedre krigsfilmene som er sluppet noen sinne. Filmen gir et innblikk i alle "fasetter" av galskapen, ikke bare "heltene" der ute. På denne måten skaper filmen en god rød tråd.
    Kjøpte denne til broder'n for ett år siden, men han tok ikke poenget. Det var en krigsfilm uten "fokus" i følge hans mening. Sånn kan det bli enkelte ganger.....
    Anbefales på det sterkeste!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der,en veldig god film. Likte den godt

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor jeg kan få tak i Hong Kong utgivelsen med DTS ES?

Rewind @ www.dvdcompare.net - The Home of DVD Comparisons - Part of The Rewind Network

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var denne filmen bestilt..! gleder meg

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilling sendt her også, Takk for anbefalingen TS. :-D

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, da har jeg kommet meg igjennom denne jeg også.

De fleste krigsfilmene jeg har sett (og jeg har sett en god del opp gjennom årene) har fulgt den vanlige oppskriften der vi følger "helter" i kamp mot "skurker" - dere kjenner denne godt fra Hollywood. Nå skal det sies at det de siste årene har vært gjort hederlige forsøk på å skilde krig sett fra begges ståsted, men i mine øyne har ingen lykkes så godt som regissøren av BoW.

Det er klart at det ikke er til å unngå at enkelte klisjéer er brukt, men det er langt mellom de filmene innen denne sjangeren som virkelig herjer med følelsene dine som denne perlen. Deler av handlingen er allerede nevnt i åpningsinnlegget, så denne skal jeg ikke gjenta, men for oss som kjenner Korea-krigen kun gjennom bøker (og M*A*S*H) og ser på denne som en fotnote mellom 2. verdenskrig og den kalde krigen kommer det nesten som et sjokk å se de lidelsene som det koreanske folket måtte igjennom. At disse blir påført både av fienden og egne landsmenn har vi sikkert hørt om, men det er fortvilende og opprivende å nå se dette skildret på film.

Uansett hvor mange krigsfilmer som har fascinert meg opp gjennom tidene, filmer som BoW minner meg nok en gang om hvor skittent og umenneskelig krig er og hvilke lidelser som påføres uskyldige mennesker. Filmen er meget godt laget, troverdig og brutal, og anbefales på det sterkeste.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det sies at store gutter ikke gråter. Jeg kan ihvertfall si at jeg til tider satt med en klump i halsen og følte meg ganske liten.

Terningkast: 6
    Er enig i at dette er en av de bedre krigsfilmene jeg har sett de siste årene. På flere områder (først og fremst det menneskelige plan) synes jeg den er bedre enn SAVING PRIVATE RYAN.

Jeg vil forøvrig anbefale 2-disc Collector's Edition fra Premier Asia. Dette er den 'beste' utgivelsen jeg vet om (langt bedre enn den norske). Den har ikke bare DTS-spor, men også interessante audiokommentarer med 'Asia-eksperten' Bey Logan (som også har kommentert en rekke andre titler fra Premier Asia).

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Er enig i at dette er en av de bedre krigsfilmene jeg har sett de siste årene. På flere områder (først og fremst det menneskelige plan) synes jeg den er bedre enn SAVING PRIVATE RYAN.

Jeg vil forøvrig anbefale 2-disc Collector's Edition fra Premier Asia. Dette er den 'beste' utgivelsen jeg vet om (langt bedre enn den norske). Den har ikke bare DTS-spor, men også interessante audiokommentarer med 'Asia-eksperten' Bey Logan (som også har kommentert en rekke andre titler fra Premier Asia).
    Bey Logan er god når det gjelder Hong Kong filmer, men han er ute å kjøre når det gjelder Sør-Koreanske filmer. Der er Mike Leder mannen, og heldigvis var han med på kommentatorsporet.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Min norske versjon har også DTS spor - om det skulle være tvil om det.
    Filmen er fremdeles en av de beste i sin sjanger og igjen - den anbefales.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •