Quentin Tarrantino talentløs eller geni ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Geek

Tarantino er en filmnerd! Han har utrolig kunnskap om film og filmens historie, klisjeer og dialog. Eg liker og har kjøpt alle filmene hans men har ikkje sett Hostel. Er redd eg blir skuffet der, men sånn er det ofte. Det er kort vei mellom suksess og fiasko.

Men mannen er en nerd syns eg

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kan mene at Tarantino er talentløs. Han har jo både skrevet manus, regisert, produsert, hatt biroller, sikkert stått bak kamera og, og finner musikken selv. Mye av det han har gjort er som sagt genialt.

Han gjør igrunn veldig mye forskjellig og slik jeg ser det så er han flink og er veldig spesiell og sikkert er litt skrudd i hodet og derfor greier å få til ting som ikke er a4.

Tar jeg ikke feil så både skrev han og regiserte en dobbeltepisode av CSI. Disse har jeg sett, og selve ideene der var geniale. Har ikke sett CSI forøvrig så kan ikke sammenligne, men har en kompis som sa de var ganske annerledes.

From Dusk Till Dawn er også bra og spesiell. Ikke minst måten filmen endrer sjanger midt i filmen, noe som overrasker. Pulp Fiction er vel favoritten fra han, men ellers er jeg ikke veldig fanatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baffen
    Tarantino er en filmnerd! Han har utrolig kunnskap om film og filmens historie, klisjeer og dialog. Eg liker og har kjøpt alle filmene hans men har ikkje sett Hostel. Er redd eg blir skuffet der, men sånn er det ofte. Det er kort vei mellom suksess og fiasko.

Men mannen er en nerd syns eg
    Hvis du leser igjennom tråden ser du at han ikke har noe med Hostel å gjøre. Så veien mellom suksess og fiasko blir irrelevant.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Jackie Brown i går, likte ikke den filmen. Hvorfor skal han hoppe i tid, sted og handling hele jækla tiden? Hender jeg føler filmen blir spilt baklengs... Men for all del , Kill Bill er en av mine yndlingsfilmer. Tror mannen er som alle andre, har noen gode, og noen dårlige filmer.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delte meninger her i denne tråden, slik som med mye annet og det er jo sånn det skal være:-D

Min personlige mening om Tarrantino er at han ikke kan genierklæres som f.eks Steven Spielberg eller Oliver Stone, men synes han har laget noen utrolig kule filmer. Jeg liker Kill Bill-filmene veldig godt både 1 & 2, mye rå action og mange kule kommentarer. Pulp Fiction er og blir en klassiker. I 1997 ble Quentin tilbydt å regissere Men in Black, og det kan jo tenkes at den filmen hadde sett litt annerledes ut, hadde det ikke vært for at Tarantino takket nei til det prosjektet. From Dusk till Dawn er jo også verdt å nevne.
    Meget spesiell regissør, men har sansen for humoren hans og råskapen i filmene. Geni er han ikke etter min mening, men absolutt en bra regissør.

Newcomer tom001 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min oppfatning er Tarantino et geni. Han er ekstremt dyktig til å både skrive manus – spesielt dialog, regissere og ikke minst finne fet musikk som passer til filmen. Skuespillerne pleier også å yte godt under hans regi, og han fikk jo som kjent i gang karrieren til John Travolta.
    Han har også en unik evne til å blande forskjellig genre inn i filmene sine

QT lager de filmene som han vil når han vil. Ser ingen tegn til at han har blitt en slave av Hollywood. Han bruker som regel god tid mellom hver film, noe jeg ser på som udelt positivt.

Når han har 4 av 5 filmer høyt på imdb sin toppliste (dårligste 116, beste 9) så kan vel det også ses på som en bekreftelse at filmene hans holder høy standard. Men er selvfølgelig klar over at man ikke slavisk kan følge den listen for å definere kvalitet.

Som noen nevnte tidligere så er også de to CSI episodene meget bra. Har fulgt litt med på serien, men synes QT sin episode er den beste jeg har sett – dog noe annerledes.

Håper det er flere enn meg her som gleder seg til Grind House!!!
    Er for øvrig spent på hva slags filmer vi kan vente oss av denne mannen i fremtiden.

Men smaken er som baken og jeg regner ikke med at alle vil dele mitt syn i denne saken

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så er Hostel ikke en skikkelig QT film, men han har produsert filmen. Og når han lar navnet sitt stå foran " .. presents" så har han noe med filmen å gjøre.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    four rooms

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel ikke produsert den en gang????

Tror d bare er et firma som QT har spyttet penger i som har produsert den!

Han har jo intet med den å gjør....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få den saken ut av verden:

Directed by
    Eli Roth

Writing credits (WGA)
    Eli Roth (written by)

Produced by
    Chris Briggs .... producer
    Mike Fleiss .... producer
    Daniel S. Frisch .... co-producer (as Daniel Frisch)
    Eli Roth .... producer
    Scott Spiegel .... executive producer
    Quentin Tarantino .... executive producer
    Philip Waley .... co-producer
    Boaz Yakin .... executive producer
    Han er i det minste kreditert.

Lite hjertesukk: Kan ikke folk slutte med "laget av" og heller være litt mer spesifikke? Si regi, manus, produksjon, istedenfor å krangle i all evighet om det er en "ekte" Tarantino-film uten å slå fast disse enkle detaljene.

Newcomer prazy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig enig i mye av det tom001 skriver. tarantino er en mester på dialog. han er også utrolig flink å finne musikk som passer til filmene.

personlig er kill bill vol 1 en av mine favorittfilmer. det ble årets høydepunkt på kino på tross av LOTR 3. (LOTR 3 levde opp til forventningene, men de var mye mye høyere enn kill bill 1). Mener alle 5 filmene han har regissert (reservoir dogs, pulp fiction, jackie brown og kill bill 1 og 2) holder svært høyt nivå unntatt jackie brown. synes den prøver å være kulere enn den er.

som den filmnerden han er legger han svært ofte referanser til sine favorittfilmer inn i sine egne. det gir jo oss andre filmnerder muligheten til å oppdage bortgjemt gull av og til. få med dere THRILLER – EN GRYM FILM aka THEY CALL HER ONE-EYE hvis dere har muligheten. så den på cinemateket for noen år siden, og har svært tydelige kill bill trekk.

joda han er et geni! :-D

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda... min mening er at han er bortimot genial. Det gjør også veldig mange av mine venner. Det som overrasker meg er hvor mange som faktisk ikke vet hvem han er og hva han står.
    Lurer egentlig på om han er en "smal" filmskaper skreddersydd for min generasjon? Så filmene som tenåring midt på 90 tallet og jeg skal ikke lete lenge blant mennesker som er 4-5 år eldre / yngre enn meg før jeg møter en som sier Quentin? Det var et rart navn...hvem er det?

Bare en tanke som måtte luftes...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ingen av delene.
    Han er en meget dyktig filmskaper som lager noe helt originalt og med tydelig egenidentitet.
    Ehhh. Dyktig er han - tydelig egenidentitet, la gå - men original?

Omtrent alt han bruker i filmene sine, om det så er musikk, kameraføringer, replikker eller diverse cinematografiske grep, så er det gjort før han av andre, og vil mange si, mer originale regissører. Han stjeler/gjør ære på alt det beste fra forskjellige stilretninger og regissører og smører det sammen i en stor lapskaus.

Talentet til Tarantino er at lapskausen fremstår som vellykket - og er han original på noen som helst måte, så er det måten han kombinerer alt som er gjort før han på.

Om man vil kalle han apekatt eller nyskapende, det kommer an på øyet som ser..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig var ikke Tarantino den første som gjorde uintegrert vold til estetikk, bare så det er sagt - selv om Reservoir Dogs blir fremholdt som et eksempel på foregangsfilm innenfor vold som kunstform

Newcomer prazy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Omtrent alt han bruker i filmene sine, om det så er musikk, kameraføringer, replikker eller diverse cinematografiske grep, så er det gjort før han av andre, og vil mange si, mer originale regissører. Han stjeler/gjør ære på alt det beste fra forskjellige stilretninger og regissører og smører det sammen i en stor lapskaus.
    Mener å ha hørt at Scorsese har sagt at en god regissør lærer av hva andre gjør, mens en brilliant regissør stjeler fra de beste

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prazy
    Mener å ha hørt at Scorsese har sagt at en god regissør lærer av hva andre gjør, mens en brilliant regissør stjeler fra de beste
    Det har han sikkert, og det stemmer jo i mange tilfeller også..

Spielberg er et godt eksempel, Peter Jackson ligeså...

Brian De Palma derimot, stjeler som en ravn og har ertet på seg flere enn en regissør - men misforstå meg rett, jeg elsker flere av filmene til de palma - the untouchables, scarface, carlito's way......

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CSI episoden som quentin regisserte er jo heelt genial, så ja, min vote går for "genious"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ingen av delene.
    Han er en meget dyktig filmskaper som lager noe helt originalt og med tydelig egenidentitet.
    Enig med denne...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker filmene til Tarantino veldig godt, men i enkelte tilfeller kan det kanskje bli "litt mye". Det er aldri vanskelig å se når Tarantino er hjernen bak en film

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg alltid til en ny film med Tarantino i regissørstolen.

Mannen lager ikke filmer med subtile budskap og dvelende ettertanke. Han har sett veldig mye film selv, og henter inspirasjon både fra B-filmer og gode filmer.

Ting jeg setter pris på med filmene til Tarantino er:
    * Dialogen. Reservoir Dogs er et godt eksempel. Ja, det er mye prat, men det er det som er så genialt. Rollefigurene til Tarantino snakker om hva de hadde til middag, hva de opplevde i går kveld, kvaliteten på kaffe, historier de har hørt. Det er dagligdagse samtaler, gjort til et varemerke, og det fremstiller rollefigurene som personer av kjøtt og blod, ikke bare typer som i ett og alt driver plottet framover. Tarantinos dialog skaper den menneskelige faktoren som er så viktig for at vi skal finne hovedpersonene interessante.
    * Den uvanlige historien. Filmene til Tarantino handler aldri om vanlige mennesker i vanlige situasjoner. Historien er alltid noe utenom det vanlige. Og derfor er det å se en Tarantino-film alltid å oppleve noe nytt og ofte uforutsigbart.
    * Kameraføringen, som alltid trekker oss inn i handlingen. Den er kanskje enkel, mye er lånt av andre, men det funker.
    * Spesielle effekter. Han bruker bevisst sort-hvitt, tegnefilm etc etc. for å etablere en stemning og for å gjøre det spennende å se på. Realisme har aldri vært Tarantinos varemerke. Underholdning er det viktige.
    * Han låner og kopierer. Det er lite Tarantino gjør som ikke er gjort før. Men han er en mester i å kombinere alle disse lånte ingrediensene til en involverende og stimulerende filmopplevelse. Det er litt som å si at en kokk er uoriginal fordi han bare bruker ingredienser som andre har brukt før. Likevel er Tarantino unik fordi han kombinerer de lånte ingrediensene til en meget god filmopplevelse.

Er han et geni? Jeg synes ikke det er så viktig.
    Lager han filmer som skiller seg fra de fleste andre filmer? Helt klart, han har et godt gjenkjennelig særpreg som skiller seg fra filmer fra andre filmskapere. Ser man alle faktorene under ett, så har han en unik stil.
    Og sånn sett er han en filmskaper som lager filmer som utvider vår filmhorisont. Filmverdenen hadde vært vesentlig fattigere uten Tarantino.

Gleder meg forresten veldig til den nye "Inglorious Basterds". :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •