Omtale: The Descent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: The Descent

Det er seint på kveld. Dvd spiller og projektor slås på, jeg spretter plasten som forsegler coveret og legger merke til 18års aldersgrense merket med "contains strong bloody horror". Lysene dimmes til totalt kinomørke... Jeg er klar til å bli skremt :-D

Filmen handler om 6 venninner som driver med fjellklatring, rafting og liknende aktiviteter. En dag drar de på hyttetur i et område hvor det befinner seg en stor hule de senere skal dra for å utforske. Etter en god natts søvn reiser de ut i skogen og senker seg ned i dypet. Noen av deltakerene begynner straks å få kalde føtter, men motvillig fortsetter de innover i de mørke, trange gangene hvor klaustrofobien prikker deg på skulderen til enhver tid. Plutselig kollapser en av gangene og eneste vei ut er nå blokkert. Jentene må prøve å finne en annen utgang. Det viser seg dog at de ikke er alene, men at de har fått selskap av noen blodtørstige skapninger som er langt bedre tilpasset mørket.........

For å begynne med det rent tekniske synes jeg det fungerer meget bra. Det er veldig kreativt filmet både mtp lys og kameravinkler, så man virkelig får følelsen av hvor trangt og isolert det er der nede. Lydsporet (5.1 DD, DTS) er også bra og her er bakkanalene flittig brukt, man hører skritt, pusting, hvesing og andre ubehagelige lyder fra uhyrene i mørket. Jeg skvatt skikkelig flere ganger under filmen og skaperene har virkelig fått til en gjennomført, uhyggelig stemning. Det bør også nevnes at filmen er svært voldelig, den ligger virkelig i gråsonen mellom skrekk og splatterfilm. Skuespillerprestasjonene varierer litt men jeg synes de holder et bra nivå og frykten til jentene er til å ta og føle på.

Dette er ikke en film som får deg til å gruble og filosofere over livets mange aspekter, derimot vil du kanskje tenke over hvor kul denne filmen faktisk var :-D Det er enkelt, brutalt (tør jeg si morro...?). Du setter den på, skrur av lyset, skrur opp lyden og lar deg skremme. Her får du blod, svette og tårer (bokstavelig talt), sammen med en kul historie og et engasjerende lydspor.

Terningkast 4

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en av de beste nyere grøsserfilmene jeg har sett på lenge

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende filmomtale Marantz, godt å se noen som kan skrive skikkelig istedenfor å bare rulle en terning
    Forøvrig en meget kul film

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i terningen til Marantz. Bra film dersom du skal sjekke om sortnivået i kino'en holder mål. Mye mørke scener.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette var en utrolig "bra" film, hvor jeg nesten satt i spenn hele tiden

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra film...dårlige skuespillere. holdt på å dø første gang jeg så filmen, den var bæsjepåseg skummel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godkänd, men mycket knappt. Annorlunda story men dåliga skådespelare och när man får se vad det är som som smugit på dem i mörkret så börjar man ju nästan att le - inte mycket skrämmande! Wannabe-Gollum....

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om den ene av skuespillerne er svensk? jeg syntes hun hadde skikkelig svensk aksent... kanskje bare innbilning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av listen
    Enig i terningen til Marantz. Bra film dersom du skal sjekke om sortnivået i kino'en holder mål. Mye mørke scener.
    Och det är väl i stort sett enda anledningen till att du ska se denna film!

Glemmeboka - here we come!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig i terningkastet. Selv gir jeg den en femmer.

Beste nye grøsseren jeg har sett på en stund. Synd det kan gå flere år før jeg får meg en slik opplevelse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en film som virkelig evner å skremme. MEN; det må en projektor til... ;-)

Trang filming med mye bruk av hodelyktlys etc. gjør at man "aner" hva slags udyr som lusker rundt det lille man ser i bildet... hehe...

Topp underholdning som garantert får mange til å rykke til MANGE ganger underveis. Men igjen; projektor er et MUST!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Uenig i terningkastet. Selv gir jeg den en femmer.

Beste nye grøsseren jeg har sett på en stund. Synd det kan gå flere år før jeg får meg en slik opplevelse.
    Herregud man, jag kan kasta massviss av filmer i samma gengre som är milelvis bättre än denna till dig - om detta är en referens för dig så tycker jag synd om dig... Det enda som försvarar ett tärningskast högre än 2 är det faktum att filmen är engelsk och att den bryter det amerikanska mönstret i denna genre!
    Jag garanterar dig att du har glömt den här filmen om ett år!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er seint på kveld. Dvd spiller og projektor slås på, jeg spretter plasten som forsegler coveret og legger merke til 18års aldersgrense merket med "contains strong bloody horror". Lysene dimmes til totalt kinomørke... Jeg er klar til å bli skremt :-D

Filmen handler om 6 venninner som driver med fjellklatring, rafting og liknende aktiviteter. En dag drar de på hyttetur i et område hvor det befinner seg en stor hule de senere skal dra for å utforske. Etter en god natts søvn reiser de ut i skogen og senker seg ned i dypet. Noen av deltakerene begynner straks å få kalde føtter, men motvillig fortsetter de innover i de mørke, trange gangene hvor klaustrofobien prikker deg på skulderen til enhver tid. Plutselig kollapser en av gangene og eneste vei ut er nå blokkert. Jentene må prøve å finne en annen utgang. Det viser seg dog at de ikke er alene, men at de har fått selskap av noen blodtørstige skapninger som er langt bedre tilpasset mørket.........

For å begynne med det rent tekniske synes jeg det fungerer meget bra. Det er veldig kreativt filmet både mtp lys og kameravinkler, så man virkelig får følelsen av hvor trangt og isolert det er der nede. Lydsporet (5.1 DD, DTS) er også bra og her er bakkanalene flittig brukt, man hører skritt, pusting, hvesing og andre ubehagelige lyder fra uhyrene i mørket. Jeg skvatt skikkelig flere ganger under filmen og skaperene har virkelig fått til en gjennomført, uhyggelig stemning. Det bør også nevnes at filmen er svært voldelig, den ligger virkelig i gråsonen mellom skrekk og splatterfilm. Skuespillerprestasjonene varierer litt men jeg synes de holder et bra nivå og frykten til jentene er til å ta og føle på.

Dette er ikke en film som får deg til å gruble og filosofere over livets mange aspekter, derimot vil du kanskje tenke over hvor kul denne filmen faktisk var :-D Det er enkelt, brutalt (tør jeg si morro...?). Du setter den på, skrur av lyset, skrur opp lyden og lar deg skremme. Her får du blod, svette og tårer (bokstavelig talt), sammen med en kul historie og et engasjerende lydspor.

Terningkast 4

En av mine favoritter dette, skikkelig "jentetur" dette, der en har lagt inn en ukjent grotte istedet for en de skulle og burde dratt til). Filmen inneholder det meste og regisør holder oss på pinebenken ganske lenge. Spesiellt stilig er det når du hører kommunikasjonen "Skrrrrr - Skrrrrrrrr" i bakkanalene, da skjønner man tegninga. Disse skapningene er tilpasset stummende mørke og kommuniserer som flaggemus..

Skrekk og gru for en herlig film !

"Into the Blue" såjeg for andre gang i går kveld. Masse herlige undervanns sener med et flott lys og farger ala Nemo. Fin story og fnt driv over en Dykker som lever på sine premisser og får besøk av broren sin som er advokat og har vært rik. De oppdager et fly under vann fylt med drugs, så da er vel resten etter boka....

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ALDA
    Herregud man, jag kan kasta massviss av filmer i samma gengre som är milelvis bättre än denna till dig - om detta är en referens för dig så tycker jag synd om dig... Det enda som försvarar ett tärningskast högre än 2 är det faktum att filmen är engelsk och att den bryter det amerikanska mönstret i denna genre!
    Jag garanterar dig att du har glömt den här filmen om ett år!
    Si hva du vil, men du er i hvert fall den eneste i denne tråden som misliker filmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alla har ju givetvis rätt till sin egen uppfattning men jag vidhåller att denna film inte är bra - allting i filmen känns lite "B-aktigt" och kliche'erna haglar ju tätt tycker jag. Om jag ska rekommendera en film med ungefär samma tema(liten grupp isolerade människor som slåss mot fiende som länge är okänd) så blir det John Carpenters "The Thing". Helt suverän film som snart har 25 år på nacken men som fortfarande spöar allt som kommer i denna genre!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "The Thing" i samlingen også, og begge filmer har sine styrker og svakheter. "The Thing" synes jeg har en bedre historie, men jeg synes ikke den var like skummel som "The Descent"....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "The Thing" i samlingen også, og begge filmer har sine styrker og svakheter. "The Thing" synes jeg har en bedre historie, men jeg synes ikke den var like skummel som "The Descent"....
    Enig!

Oj, en kort kommentar fra meg, jo...
    Men; nå ble den ikke så kort likevel, pokker og...:-o

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitert for sannhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at desent var litt b aktig, mye overspill fra skuespillerne, men litt ut i filmen, når det begynner å bli skikkelig skummelt, så var ikke det viktig lenger, fordi selve hadlinga er så fengende og skummel som bare juling. De der monstrene som bodde under jorda var rett og slett ubehagelige!
    En annen film som anbefalest i samme slengen er "wrong turn" Skikkelig b preg over hele filmen, men det glemmer du fort etter hvert som du blir innvolvert i handlinga og folk begynner å dø. Gode skrekkfilmer er noe av det beste!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Enig i at desent var litt b aktig, mye overspill fra skuespillerne, men litt ut i filmen, når det begynner å bli skikkelig skummelt, så var ikke det viktig lenger, fordi selve hadlinga er så fengende og skummel som bare juling. De der monstrene som bodde under jorda var rett og slett ubehagelige!
    En annen film som anbefalest i samme slengen er "wrong turn" Skikkelig b preg over hele filmen, men det glemmer du fort etter hvert som du blir innvolvert i handlinga og folk begynner å dø. Gode skrekkfilmer er noe av det beste!
    Håller med, Wrong Turn är riktigt bra! Den överraskar med att vara klart bättre än de flesta andra amerikanska, nyare grøssere som ju är likadana allihop

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •