Silent Hill. Spoiler-free anmeldelse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Silent Hill. Spoiler-free anmeldelse.

Silent Hill (så spoiler-free anmeldelse som mulig)

Introduksjon
    Filmen handler om en mor som reiser til Silent Hill for å løse mysteriet rundt datterens bisarre oppførsel om nettene (går og snakker i søvne). Når de ankommer Silent Hill, blir moren raskt separert fra sin datter og må bruke mesteparten av filmen på å prøve å finne henne. I jakten etter sin datter møter hun ulike personer, deriblant politidamen Cybil Bennet og Dahlia Gillespie som de fleste av oss husker fra Silent Hill1 (spillet). Kulten fra SH1 spiller også en stor rolle i denne filmen.

Ved første øyekast virker Silent Hill som en forlatt spøkelsesby. Tomme gater, forfalte bygninger, ødelagte biler og mye krimskrams rundt omkring. Ved nærmere undersøkelse viser deg seg at byen har en spøkefull historie som går tilbake 30 år (ifølge filmen. I spillene går historien enda lengre tilbake). Byen ble forlatt da kullgruvene tok fyr på 60-tallet og halvparten av byens befolkning enten forsvant eller døde i flammene. Vi blir også kjent med en religiøs kult som dyrker sin religion ved å brenne hekser på bålet. Flammene fra brannen og fra heksebrenningen har skapt mange tragedier som livnærer byens underliggende ondskap.

Denne ondskapen manifesterer seg i en splittelse mellom virkeligheten og en annen dimensjon. Den andre dimensjonen har den samme strukturen som virkeligheten, men er radikalt annerledes på flere måter. Det første man legger merke til er at vegger, golv og tak er enda mer forfalne enn de er i virkeligheten. Vegger erstattes med gitter, vegger og dører er tilsmurt med blod. Ulike monstre romstrerer rundt omkring i gatene og bygningene. Se for dere deres egen virkelighet med "*******"-textures på alt dere ser.

Anmeldelse
    Det første jeg må si er at det er veldig vanskelig å gi denne filmen en nøytral karakter. Veldig mye avhenger på om du har spilt spillene og hvilken innstilling du har når du går for å se filmen. Da jeg satt og så begynnelsen av filmen så var jeg skeptisk til at fenre kom til å like den. Filmen tok seg god tid før de hoppet inn i de virkelig spennende og skremmende scenene. For meg som har spilt spillene så vet jeg jo at det er slik historiefortellingen fungerer i denne serien, men for folk som bare vil sette seg ned og kose seg med en solid skrekkfilm, så er det kanskje litt kjedelig å sitte gjennom 30 minutter med eksposisjon, vandring og utforskning før det skjer noe spennende. Meg, jeg lente meg tilbake og sugde inn atmosfæren.

Det er liten tvil om at atmosfæren i Silent Hill-spillene er en av grunnene til hvorfor de er så bra og så skremmende. Jeg syns filmen oppnådde de samme effektene som spillene ved å fokusere veldig mye på omgivelsene istedenfor personene. Silent Hill er så fyldig presentert og så detaljrik at byen er som en egen rollefigur; det er kanskje ikke så rart at de har dedikert så mye tid, penger og energi på å bringe denne byen til live når filmen heter "Silent Hill" Det er ingenting å si på atmosfæren ihvertfall. Både musikken og det visuelle funker finfint for å skape den stemningen vi alle kjenner igjen fra spillene. (Fikk også sterke Twin Peaks-assossiasjoner.. men det jo ingen overraskelse siden SH-spillene er sterkt påvirket av denne kult-serien)

Selv om transisjonene mellom de ulike dimensjonene var veldig skremmende og kjekke og se på, så kunne de nok ha vært bedre. Spesial-effektene var ikke noe av det beste jeg har sett. Det ble litt for tegneserie-aktig. Det bryter litt med innlevelsen når man innser at det man ser på skjermen er åpenbart tillagt. Men men, det har liten innvirkning på historien, så dette momentet er mindre viktig.

Skuespiller-prestasjoner var for det meste bra (til tiders veldig bra, og en gang iblant "helt ok"). De gangene hvor jeg følte at prestasjonene ikke helt satt er det mulig at det var manuset som ikke helt klikket for meg. Både Radha Mitchell og Sean Bean gjør gode figurer (selv om jeg ikke kjøper den falske amerikanske aksenten til Sean Bean i det hele tatt, men det er annen sak)..

Det negative med filmen var at de tok seg litt bedre tid enn nødvendig. Selv om jeg satte pris på at de tok seg tid til å utforske byen, så følte jeg at pacingen av filmen hadde rom for forbedring. Når det går 30 minutter i en skrekkfilm før man faktisk blir skremt, så er det noe som ikke helt stemmer. Eksposisjon er vel og bra, men man må da bryte det opp med et par skremmende avbrekk en gang iblant.

Følgende momenter er ikke ment som kritikk eller ros men bare ment som observasjoner

* Selv om det var kjekt å se Pyramid Head igjen, så har han jo ingenting i denne filmen å gjøre. Han er en direkte representasjon av James' trang for å straffe seg selv for drapet på sin kone i Silent Hill2. Selv om Pyramid Head har andre bånd til Silent Hill (bøddel i Valtiel-sekten), så hadde han ikke noe i filmen å gjøre (utenom å være en finfin antagonist)

* Noen andre som la merke til hvor mye chauvinisme det var i denne filmen?

* OMFG! Music-rehash! Her var det mye sammensurium fra de eksistende spillene. For det meste var det jo greit nok, men hvorfor de spiller Theme of Laura (fra SH2) i end credits når det ikke fins et menneske i filmen som heter Laura, forstår jeg ikke. Jaja, var kjekt å høre sangen igjen. Syns å huske jeg skrev drum tabs for den sangen en gang i tiden. ("You're not me" og "I want love" fra SH3 var også med)

Konklusjon
    Denne filmen kan være kjekk å få med seg, men hvis man ikke er tålmodig så vil man slite med å komme gjennom begynnelsen uten å gjespe. Det tar seg opp på slutten med mye bra vold, men man må innse at dette ikke er en slasher eller action-film hvor det dør 30 folk i minuttet. Atmosfæren gjør det veldig lett å leve seg inn i denne byen, men det er synd at spesial-effektene setter en midlertidig demper på den innlevelsen. Silent Hill er en film som man kanskje må se flere ganger for å forstå handlingen av. Det er kanskje enda mer forvirrende for de av oss som har spilt spillene og må bestemme hvor vidt filmen kan aksepteres som canon i serien. Filmen er en slags gjenfortelling av det første spillet, men har endret på et par hendelser og rollefigurer. Som spillene så kan historien kanskje virke litt innviklet og uforståelig, men de fleste spørsmålene får man svar på i løpet av de 2 timene filmen varer.

For fans av spillene vil nok denne filmen være en 5'er på terningen. For de som ikke har vært borti spillene og ikke har mer av bakhistorien til rollefigurene og historien av Silent Hill; og som ikke er vant med den langsomme fortellerteknikken vil den kanskje virke litt dullere og lande på en svak 4'er.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet når denne blir sluppet på dvd?

sjekket akkurat nforce.nl men den har ikke kommet ut
    fant det forresten på play.com 21/08/2006

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagsavisen gir Silent Hill filmen terningkast 4 i dag, der den blir omtalt som surrealistisk dataskrekk og den beste dataspillfilmatiseringen noensinne. Christophe Gans er veldig trofast til spillserien.

Dagbladet ga den en 3er.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg den eneste som blir litt småkvalm av ordet "dataskrekk"? :?

Språknerd og gamer, beklager, kan ikke la være. :razz:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Dagsavisen gir Silent Hill filmen terningkast 4 i dag, der den blir omtalt som surrealistisk dataskrekk og den beste dataspillfilmatiseringen noensinne. Christophe Gans er veldig trofast til spillserien.

Dagbladet ga den en 3er.
    Syns SH hadde mer stil enn Resident Evil-filmene (som jeg også liker), som er mer action-orienterte. SH er en helt annerledes film enn RE til tross for at de er begge Survival Horror.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....passe seg sånn passe dårlig å se denne i halvfylla!!
    Alene hjemme, mye lyd, midt i natten....., filmen var god underholdning, men når jeg ikke skjønner slutten - da blir jeg forbanna!!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D