Filmer som gir psykiske plager

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 231
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Filmer som gir psykiske plager

Det er en gruppe filmer som gir deg trøbbel i ettertid. Som en får et intenst ønske om å ikke ha sett. Jeg mener da ikke dårlige filmer, med elendig plott dårlige skuespillere ol. Men de som er psykisk skakkjørte.
    Mitt første eksempel på dette blir "irreversible" av Gaspar Noe med Monica Belluchi og Vincent Cassell. Har fått gullpalme og masse gode kritikker. Det fortjener den ikke. Kamera spinner i nesten 20 minutter i begynnelsen av filmen. Du blir dritkvalm uansett. Temaet er også rått og nedverdigende. Jeg har tilbudt å gi bort min film, men ingen vil heldigvis ha den, så det barmhjertige er å makulere den !

Har du lignede opplevelser kan vi kanskje hjelpe hverandre til å unngå psykiske problemer, plagsomme tanker og dårlig søvn.

Legger også listen som fremkommer fra denne tråden (oppdateres etterhvert)

Irreversible
    The passion of the Christ
    Salo-Sodom i 120 dager
    Et hål i mitt hjãrta
    Cannibal holocaust
    Oldboy
    8MM
    Ravenous
    Ici the killer
    The Last Horror Movie
    Eraser Head
    Faces Of Death-serien ("dokumentarer")
    Hostel
    Men behind the sun
    Murder set pieces
    Guinea pig: Fower of Flesh and Blood
    Cutting moments
    Aftermath
    August Underground's mordum
    Last exit Broklyn
    Ken park
    Blair Witch projekt
    Traces of death
    The Devils rejects
    Bastard out of Carolina
    Freaks (1932)
    Suicide squad
    Audition

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt skikkelige intense opplevelser, annet enn ved to anledninger hvor jeg lastet ned noen klipp fra internett. Det ene klippet viser en iraker med et rakettrør som blir skutt gjennom kroppen flere ganger, og det andre av en halshugging. Det rystet meg.

Men sterke filmer for min del var:

Requiem for a dream
    Naboer
    The passion of the crist
    Savior

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Akto der. Requiem for a dream er jo vanvittig bra, men den er også så jævlig at jeg ikke har lyst til å se den igjen.
    Seven er jo også litt uffen, jeg husker jeg så den på kino og at dama som satt ved siden av meg svimte av!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg lengter etter å se 8MM igjen, selv om den står i DVD-hylla mi.

Synes ikke Requiem var SÅ ille, ser den gjerne en gang til, men den blir aldri en film jeg setter på for å ha det hyggelig med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man trenger jo ikke å fylle hjernen og tankene sine med spekulative og mulig helse skadelige filmer, men man kan jo trøste seg med at virkeligheten oftest er verre, men kanskje ikke like spekulativt og glorete fremvist, men desto mer brutal.

Synes f.eks pompel og pillt med innslag av en viss psykotisk og uberegnelig vaktemster var skummelt nokk i bardommen for å si det sånn, men man herdes jo litt etter hver, så når det kommer til stykke, så handler det vel litt om hvor avstumpet, følelseskald og herdet man går inn for å vil være.

De fleste har vel en god evne til å skille fiksjon og film ol. fra virkelighetens verden, men har ellers fundert litt på enkelte dataspill som Carmageddon og forsåvidt andre bilspill, egentlig er så lurt å bruke så mye tid på å spille.

Det brukes jo forskjellige virkelighetstro simulatorer for å lære opp tanke og handlingsmønstere i andre sammenhenger der det er viktig å få trent opp refleksene i ryggraden til å gjøre de riktige tingene uten å tenke, så hvordan man etter noen runder med å få ektra poeng for å splatte flest mulig fotgjengere fremdeles kan være en sikkrest mulig billist, det er jeg ikke alltid like sikker på.;-)

Synes man skal være litt selektiv være klar over det at ikke all film underholdning er god eller sunn film underholdning, og heller styre klar enkelte værsting filemer som den "irreversible" du nevner Counterpointer. Har ikke sett den selv, og fikk heller ikke lyst til å se den, eller bruke tid på å lagre intrykk fra den i hukommelsen.

Tommel opp for at du makulerer den, eller spinner over den med bilen...... ;-)

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salo eller sodom i 120 dager burde heller ikke sett dagens lys. måtte bare skru av tilslutt!

pt

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Seven er jo også litt uffen, jeg husker jeg så den på kino og at dama som satt ved siden av meg svimte av!
    Steike! Du må ha en småskvetten dame. :!:

Edit; dama som satt ved siden av var det visst...

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Salo eller sodom i 120 dager burde heller ikke sett dagens lys. måtte bare skru av tilslutt!

pt
    Helt enig..Salo er bare rett og slett grusom og fæl, antagelig den verste film jeg har sett.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev en kort advarsel her, om den desidert verste filmen jeg har sett i mitt liv.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Passion Of The Christ er definitivt den filmen jeg har sliti mest med å se. De ekstreme tortur-scenene som blir vist er nok til å ta knekken på matlysta til selve Hannibal Lecter, det er jeg sikker på..

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi dro til en video sjappe i belgia og ba om den jævligste filmen han hadde. Han kom med Cannibal Holocaust. Den er ihvertfall helt jævlig. Får dere tilbud om å se den, så ikke gjør det. Folk som spiser hverandre, massevoldtekter med masse blod på div. private områder, etc.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men sterke filmer for min del var:
    Requiem for a dream
    Naboer
    The passion of the crist
    Savior
    Mener du at disse er så sterke at de bør unngås ? Har selv sett både "Requiem" og "Savior" og synes ikke de passer inn i kategorien for filmer som bør unngås selv om de er sterke.

Fikk foresten et innspill av min kjære som hadde en ekstremt dårlig opplevelse av "Oldboy", incest var ikke temaet hun likte presentert på denne måten.

Det spiller jo også inn hvor sensitiv en er. Samt hvilken form og stemning en er i når en ser filmen. Hadde en veldig dårlig opplevelse med "Wild at heart" av David Lynch første gangen jeg så den på kino men den var helt grei når jeg senere så den på video. Har jo kanskje noe med styrken i intrykket også. Mye værre å se et hode bli knust på ti meter lerrett en på 32" tv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes f.eks pompel og pillt med innslag av en viss psykotisk og uberegnelig vaktmester var skummelt nok i bardommen....
    Er selv stor fan av Pompel og Pilt. Har faktisk sett på denne sammen med mine tvillinger som er 3 år gamle. Det gikk veldig bra.
    Men jeg husker den var skummel når jeg var liten.
    Men har snakket med utrolig mange voksne som ikke liker denne, den trigger tydeligvis noe i ganske mange. Fint å være litt selektiv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    The Passion Of The Christ er definitivt den filmen jeg har sliti mest med å se. De ekstreme tortur-scenene som blir vist er nok til å ta knekken på matlysta til selve Hannibal Lecter, det er jeg sikker på..
    Synes mange ganger at dagens fimprodusenter skulle være mer flinke til å komme med hentydninger til det som skjer i handlingen slik at det overlates noe til tilskuerens egene erfaring og fantasi å lage de utfyllende bildene, og ikke ovrdrive med litervis med blod osv.

Man kan mene mye om "The Passion Of The Christ", men jeg synes det var en god og gripende film, som man kan velge å ta til seg budskapet fra osv, og for mitt vedkommende jeg ser ikke den som vanlig undeholdnings film, men som en filmatisering av en virkelig hendelse, bare med til tider litt for mye moderne film effekter.
    Tortur senene synes jeg også tok litt for mye av i så henseene, og jeg synes senen der piggene og mothakene på pisken fester seg til bordplaten var en effekt som gjorde mange av de andre piskesenene helt unødvendige.

Fornedrelsen og Bæringen av korset og selve korsfestelsen stod vel i stil til det jeg hadde sett for meg på forhånd, og hvis selvest Hannibal Lecter hadde hengt på et av de andre to korsene og tatt i mot budskapet til denne mannen, da hadde det vel vært håp for han også. ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, de kan ses! Det er bare en liste over filmer som har rørt sterkt ved meg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en veldig tynn linje mellom så ekkelt at det er ubehagelig og intensitet i en film. Ta f.eks scenen i American History X der Edward Northons rollefigur tråkker istykker hodet på den ene biltyven, javisst er det ekkelt, hårene står opp på ryggen og man føler seg litt uvel, men den scenen er med på å forsterke vårt inntrykk av det hatet Derek Vinyard har og bidrar derfor til vår innlevelse i filmen og forståelse for rollefigurenes miljø.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som er ekkelt er jo lyden da. Man ser ikke akkurat close up av at hodet hans blir knekt i to etc...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig ikke at linjen er så tynn når jeg vurderer det for egen del. "American history X" er helt klart en god film og godt innefor grensen min. En annen film som jeg liker godt, men som er ekstremt rå er "Sin city" den hadde egentlig vært usmakelig hadde det ikke vært en "stillisert tegneserie".
    Viste denne hjemme i min kino for noen arbeidskollegaer og den gjorde et sterkt intrykk men ble vurdert som innenfor grensen. (Dette er alle folk som jobber i psykiatrien bl.a. psykiater og psykolog :wink: )

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titanic rørte meg så mye at jeg til slutt bare måtte skru helt av før filmen var ferdig...

Neida, har faktisk ikke sett noen spillefilmer som jeg virkelig angrer på ha sett. Dårlig ja, men ingen så dårlig at det har rørt meg siden. De som virkelig rører meg, rører meg fordi de har et innhold som er presantert på en uhyre god og reflektert måte, og det er jo det det vi kaller gode filmer.

Som Akto, var jeg dum for noen år tilbake å se gjennom noen klipp/filmer som ikke er verdt at noen ser. Jeg var vitne til et stygt selvmord i Oslo for noen måneder siden, og noen av de klippene viser mye av den samme dritten. Ikke noe man glemmer. Så har man muligheten til å se et slikt klipp på nettet, så bør man la være med muligheten, selv om det kan virke spennende. Jaja, det var dagens advarsel fra denne siden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsumering så langt;

Irreversible
    The passion of the Christ
    Salo-Sodom i 120 dager
    Et hål i mitt hjãrta
    Cannibal holocaust
    Oldboy
    8MM

Alle disse sees med sterk advarsel ! Eller hvorfor ikke se en god film i stedet.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •