Omtale: Da Vinci Koden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omtale: Da Vinci Koden

Tom Hanks spiller den mannlige hovedrollen som professor med symboler som spesialtfelt. I forbindelse med et mord blir han kontaktet av fransk politi for å tyde noen mystiske funn på åstedet. Dette leder ham videre inn i et mysterium hvor han må reise verden rundt for å finne ledetråder. På ferden slår en (ganske søt) dame følge med ham. Ledetrådene skal i følge noen gamle myter gi svar på om Jesus var sønnen til Gud eller bare en vanlig skjeggete mann. Det er selvfølgelig også "onde" krefter i sving som ikke ønsker at sannheten skal frem, hva den nå enn er. Dette er også grunnen til at filmen (og boka av Dan Brown) har skapt røre blandt kristne verden over da den stille spørsmålstegn ved hele den kristne troen.

Filmen har en helt grei historie og er til tider spennende. Selv om bakgrunnen er kontroversiell satt jeg likevel igjen med en følelse av at det ikke var noe jeg aldri hadde sett før. For meg ble dette en ganske alminnelig thriller. Historien går også litt tregt fremover, selv om det aldri blir direkte kjedelig. Ian Mckellen synes jeg leverer den beste skuespillerprestasjonen, selv i en birolle. Tom Hanks skuffer heller ikke, men jeg har sett ham i bedre roller. Er du dypt kristen vil du sansynligvis enten synes at filmen er latterlig eller veldig provoserende...
    Filmen er verdt å få med seg, men man kan kanskje vente til den kommer på dvd.

Terninkast 4

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin omtale!:wink:
    Filmen leverte bedre enn jeg forventet i henhold til boka, synes det meste kom med (noe en film sjeldent klarer kontra en stor bok). Var en veldig interessant handling, samt noen morsomme vinklinger/syn. Selvom det var en "langfilm", syntes jeg den beholdt spenningen oppe - samtidig som man skvatt i et par scener. Bildemessig imponerte den ikke noe særlig på kinoen, men filmer gennerelt imponerer sjeldent bildemessig der. Lydmessig derimot, synes jeg den virket veldig bra på kino, noe av det bedre. Merkelig nok, ble det spilt veldig høyt under filmen, som er et stort pluss. Dette varierer sikkert mye fra kino til kino.

Den videre jakten, som fortsatte og fortsatte - kunne minne meg litt om National Treasure.

I mitt tilfelle:
    Terningkast: 5

En film man burde se.....:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Den videre jakten, som fortsatte og fortsatte - kunne minne meg litt om National Treasure.
    Så var jo National Treasure 50% rip-off av Da Vinci-koden også...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sagt at det var negativt...:wink: Synes begge to var knallbra filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Filmen er verdt å få med seg, men man kan kanskje vente til den kommer på dvd.
    Tror heller filmen er verdt og få med seg om du ikke har lest boken. Har du lest boken tror jeg du bør styre unna. Ikke mange jeg kjenner synes filmen var bedre en boka. Kan ikke komme på en eneste person som har sakt filmen var bedre en boka...
    Nå har ikke jeg lest boka. Men sitt filmen. Tror den ville fått en 4er. Og da føler jeg meg nesten litt snill...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    National Treasure var 50% ripof av Davinchi koden?

Er alle filmer som omhandler koder, religion, gamle kjerker og museum rip of av davinci koden?

Stilig....

National Treasure var iallfall stilig!

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus

Er alle filmer som omhandler koder, religion, gamle kjerker og museum rip of av davinci koden?
    Nei, men National Treasure var, t.o.m. timingen var litt for god til ikke å være. Synes forsåvidt det var en grei film, men total bom i skuespillervalg. Cage passer ikke inn i den. Hadde gledet meg mye mer til Ghost Rider hvis han ikke hadde hatt hovedrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stilig....

National Treasure var iallfall stilig!
    Naturligvis ikke. Men det er for mange ting som er for åpenbare til å bli sett på som tilfeldigheter:

- National Treasures produksjon startet kort tid etter at boken ble sluppet. Filmen ble sluppet kort tid etter at Da Vinci-koden (filmen) ble bekreftet

- Skatten som tempelridderne skal ha båret ut av Salomos Tempel er den samme i boken og i National Treasure (Tempelridderskatten) (dog den har forskjellig innhold)

- I boken er Sion-ordenen "skattens vokter". I National Treasure spiller Harvey Keitel en FBI-agent med medlemsskap i Frimurerordenen, som har som oppgave å passe på at skatten blir gitt til folket

- I boken har Da Vinci diverse av sine verker med, f.eks. malerier og kryptekser. I National Treasure er alle "slike ting" knyttet til Benjamin Franklin, f.eks. uavhengighetserklæringen og brillene. Ben Franklin og Da Vinci var også begge frimurere

- Robert Langdon i boken er på rømmen sammen med en politikvinne. Ben i National Treasure er på rømmen med kuratoren til USAs nasjonalgalleri (eller noe). Tynn, OK, men i boken/filmen er mannen på rømmen og drar med seg en (ganske søt) dame

- Og til slutt, alle sporene de klarer å knytte sammen i boken og i National Treasure er SYLtynne. Ser for meg det er sånn virkeligheten er:

Han her har en avkuttet negl på venstre hånd, men ikke på høyre. Det kan bare bety at vi må lete etter et nytt spor bak Mona Lisa, det er tydelig at det smilet hennes skjuler en noe, mest sannsynlig en nøkkel, fordi et anagram for Mona Lisa er Ason Lima, urdu for nøkkel. Deretter må vi prøve å spore opp det super-duper-topphemmelig brorskapet som egentlig er hemmelig, men som alle vet om, og spørre om de har "telefonnr. 3". Alle vet at det nummeret leder til en høyt aktet pariser, og fra ham kan vi låne en bil å kjøre å hente skatten. Er du med?

Gleder meg forresten til å starte på Madonna-Gåten. Har hørt den skal være bra.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lien
    Nei, men National Treasure var, t.o.m. timingen var litt for god til ikke å være. Synes forsåvidt det var en grei film, men total bom i skuespillervalg. Cage passer ikke inn i den. Hadde gledet meg mye mer til Ghost Rider hvis han ikke hadde hatt hovedrollen.
    Cage er faktisk undervudert :razz: , syntest han passet "som hånd i hanske" i National Treasure jeg !

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette var en meget god film, men i etterkant kunne jeg godt sett at det var litt mer action i den. Tom Hanks overrasker meg faktisk positivt i en rolle jeg ikke ville trodd kledde han.

5/6

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Dette leder ham videre inn i et mysterium hvor han må reise verden rundt for å finne ledetråder.
    Verden rundt er kanskje å overdrive, å fly fra Frankrike til de Britiske øyer er ikke akkurat jordomseiling. Det er lengre å reise fra Oslo til Hammerfest. :-D

Ellers en god anmeldelse, enig i karakteren, og jeg synes også boka var bedre. (Finnes det egentlig noen eksempler på at filmen(e) er bedre enn boka?)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke komme på noe i farten. Har verken leste Da Vinci Koden eller Ringenes Herre for den saks skyld så jeg er nok ikke rett person til å svare på om bøkene er bra

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte filmen ganske godt, synes ikke den var så dårlig som alle skulle ha det til. Synes boka og filmen utfyller hverandre fint. I boka får du jo mye mer informasjon om nesten alt. I filmen får man bedre inntrykk av det visuelle. Som for eksempel hvordan glasspyramiden er formet i Louvre, hvordan maleriene er, osv.

Karakter 6.5 av 10

Kan forøvrig anbefale boka "Engler og Demoner". Dette er den første boka Dan Brown skrev om Robert Langdon. Synes den er bedre enn Da Vinci Koden.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    ...Han her har en avkuttet negl på venstre hånd, men ikke på høyre. Det kan bare bety at vi må lete etter et nytt spor bak Mona Lisa, det er tydelig at det smilet hennes skjuler en noe, mest sannsynlig en nøkkel, fordi et anagram for Mona Lisa er Ason Lima, urdu for nøkkel. Deretter må vi prøve å spore opp det super-duper-topphemmelig brorskapet som egentlig er hemmelig, men som alle vet om, og spørre om de har "telefonnr. 3". Alle vet at det nummeret leder til en høyt aktet pariser, og fra ham kan vi låne en bil å kjøre å hente skatten. Er du med?
    ...
    :lol: :lol:

Hvis Da Vinci koden er like dårlig som National Treasure setter jeg meg heller og leser Madonnagåten ja! :lol:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Han her har en avkuttet negl på venstre hånd, men ikke på høyre. Det kan bare bety at vi må lete etter et nytt spor bak Mona Lisa, det er tydelig at det smilet hennes skjuler en noe, mest sannsynlig en nøkkel, fordi et anagram for Mona Lisa er Ason Lima, urdu for nøkkel. Deretter må vi prøve å spore opp det super-duper-topphemmelig brorskapet som egentlig er hemmelig, men som alle vet om, og spørre om de har "telefonnr. 3". Alle vet at det nummeret leder til en høyt aktet pariser, og fra ham kan vi låne en bil å kjøre å hente skatten. Er du med?

Hehehe... Den var fin! Etter å ha lest innlegget ditt skal eg iallfall se Davinchi koden! For synst du National treasure var mindre bra og davinchi god, så blir d bra!!

Har ikke lest davinchi eller sett filmen!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne er iallefall da vinci langt bedre enn national treasures.
    Jeg skren en liten anmeldelse her.

Nå er det bare å vente på filmatiseringen av "engler og demoner".
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    I mine øyne er iallefall da vinci langt bedre enn national treasures.
    Jeg skren en liten anmeldelse her.

Nå er det bare å vente på filmatiseringen av "engler og demoner".
    Du har satt opp linken feil. Det er dobbelt opp med http:// i linken, noe som gjør at den ikke funker. Du må huske å viske ut http:// teksten som kommer opp automatisk når man skal skrive link her.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det var ikke dobblet opp av noe. Men det var et sprm-tegn rett etter "url" som ikke skulle ha vært med. Takk for hintet. Har vært på jobb siden kl 21,30 igår, og er ferdig kl 15 idag. litt trang i aua se. hehe...
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... Den var fin! Etter å ha lest innlegget ditt skal eg iallfall se Davinchi koden! For synst du National treasure var mindre bra og davinchi god, så blir d bra!!

Har ikke lest davinchi eller sett filmen!
    Har sett National Treasure, ikke Da Vinci-koden, så kan ikke sammenlikne filmene med hverandre direkte. Jeg sammenliknet det jeg har lest i boken og filmen National Treasure.

Men har lest Da Vinci-koden, den er helt OK. Spennende som pokker, men ikke noe litterært mesterverk, da kan du heller dra opp noe annet. Har hørt at filmen skal ha mange paralleller med boken, og at den skal være generelt spennende, men at den heller ikke skal være noen Oscar-kandidat. Eneste virkelig positive jeg har hørt om filmen hittil er faktisk prestasjonene til Ian Mckellen, de skal visst være overbevisende til den store gullmedaljen.

Så jeg må bare få dratt det trøtte legemet mitt ned på kinoen en dag og få sett den. Eneste er at tyskere virkelig digger å dubbe filmer. Ikke snakk om at jeg skal se den på tysk. Alt skal være originalspråk. Hvis ikke de har det, venter jeg på DVD'en.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin omtale :wink:

Har selv skrevet en omtale, men istedet for og gjenta alt linker jeg til omtalen på min egen filmside, www.filmforumet.net ...

Og her er omtalen:
    http://www.filmforumet.net/viewtopic.php?t=239

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •