Anime

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Anime

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anime

[Endret tittel, følte denne var mer passende grunnet diskusjonen.]

Hoi, kommer med en anbefaling her.

Haibane Renmei er en tretten episoders anime med manus og character designs av Yoshitoshi ABe, mannen bak serier som Serial Experiments Lain, NieA Under 7 og Texhnolyze.

Dette er meget mulig den beste TV-serien jeg har sett. Full av symbolikk, melankolsk (til tider direkte trist) uten å være melodramatisk, krevende, vakker, og med kjempegod musikk. Nå må det kanskje sies at den er ganske langsom, noen vil kanskje ikke like det, men jeg tror faktisk ikke det finnes en eneste unødvendig scene i hele serien.

Å gi en beskrivelse av handlingen er vel kanskje et krav i en anmeldelse. Problemet her er bare at siden serien er så symbolsk som den er, og krever såpass mye tolkning av seeren, vil det være altfor lett for meg å røpe viktige momenter av handlingen. Jeg velger derfor å heller kopiere blurben fra den første DVDen:

"In a long-forgotten walled town, humans coexist with the Haibane, angelic-like beings of unknown origin. Rakka becomes the newest Haibane, after she awakens from a strange dream and finds herself hatching from a massive cocoon. With no memories of her previous life, Rakka struggles to adjust to her new surroundings, however, burning questions remain in the back of her mind. What is Haibane and what is their purpose? What lies beyond the huge, forbidden town walls? Thus, Rakka begins her wistful journey of self-discovery and wonderment."

(Dette kan muligens gi inntrykk av at det er snakk om en fantasy-serie, og i og for seg kan vel dette sies å være korrekt, men ikke på den måten man vanligvis bruker begrepet. Reisen som omtales er ikke fysisk, og byen er visuelt preget av noe som kanskje kan minne om en fransk småby på femtitallet.)

Når det gjelder det tekniske kommer Haibane Renmei også godt ut: Bildet er flott (anamorphic widescreen) og lyden likeså (dog bare stereo).

Anbefales på det varmeste.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres eh...."spennende" ut.... kanskje ikke beste ordvalg. Hvor mye betalte du for boksen? Hvor fant du den? Noen andre anime-tips?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende er kanskje ikke helt riktig ordvalg nei, interessant er vel bedre. Boksen er ikke ute ennå, ettersom anime sjelden selges i bokser før enkelt-DVDene har vært i salg en stund. Jeg handler stort sett fra internasjonale nettbutikker.

Andre anbefalinger? Hmm, hva slags smak har du? Hva har du sett før?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... har sett litt av rimelig mye forskjellig, men det er få serier jeg har satt meg helt inn i. Er vel mest glad i litt dystre, "pompøse" saker, gjerne fantasy eller sci-fi. Liker de store kjente, som akira, ghost in the shell og metropolis. Er ikke så glad i de mer fjasete, typsike tv-anime greiene med humor, romantikk og koselige sidekicks. Selv om de er underholdende nok, er det ikke noe jeg gidder invester flere tusenlapper i.

Det du skriver minner jo litt om Spirited Away, som jeg dessverre ikke likte så godt. Pen å se på, men jeg følte den var litt "tom". Nå var riktignok den versjonen jeg så elendig oversatt meeen... var litt for "snill" og tannløs for meg. Haibane Renmei høres jo mer filosofisk og sær ut.

Har bare sett en episode av serial experiment lain, men den serien virket midt i blinken.

Jeg tror vi kan si det slik at jeg liker seriøs/pretensiøs voksenanime, ting som ikke er helt over the top og gir mat til de små grå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, forstår. Bare så det er sagt: Anime-film er mye mindre vanlig enn serier, ettersom japanere ikke er noe særlig til kinofolk. Det finnes egentlig ikke noen "typisk" anime-TV-serie, de er minst like varierte som vestlige TV-serier.

Har du sett Mononoke Hime? Det er en film av samme fyren som lagde Spirited Away, men den har en del mer tenner. En annen film jeg kan anbefale er Grave Of The Fireflies.

Hvis du likte Ghost In The Shell (kommer forresten en ny film på nyåret), er det jo alltids TV-serien, Stand Alone Complex. Minst like god, om ikke bedre enn filmen. Lain har jeg ikke sett selv (skal jeg se den kjøper jeg den; har ikke lyst til å se lavkvalitets fansubs av denne), men kommer nok til å ta en kikk på den etterhvert, etter å ha sett kvaliteten på Haibane og NieA. Det er også meget mulig du ville likt RahXephon, skjønt den har noen elementer av humor og romantikk. Her er hva de sier på den første DVD-en:

"The city of Tokyo has been overthrown, taken over by Invaders who have devastated the rest of the planet. For 15 years, the remnants of the human race have fought a losing battle against the Mu and their Dolem, knowing that the key to victory lies within the domed walls of Tokyo Jupiter, where time flows in a different path and none of the mind-wiped citizens even know the city has been conquered. But no one has been able to get into Tokyo. Until now. Prepare for the ultimate paradigm shift as one young man learns the horrifying secret of RahXephon."

(Hmm. Så post-apokalyptisk er det nå ikke.)

Dette er absolutt en serie som tvinger deg til å tenke, handlingen er om mulig den mest kompliserte jeg har vært borte i.

Tror egentlig jeg ville anbefale deg å laste ned en episode av hver av disse seriene, eller kjøpe den første DVD-en, og se hva du liker. Utfra det du har nevnt tror jeg kanskje Ghost In THe Shell: Stand Alone Complex ville passe best, da den er helt klart den mest "voksne", men de andre to (Haibane og Rah) anbefales også. Problemet med Ghost er at den ikke er ute på DVD ennå, tror den siste episoden gikk på japansk TV for et par måneder siden.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips. Har egentlig sett mye anime, og vet at tv-varianten er vanligst :wink: Var med i en anime-klubb her i bergen, der vi hadde visninger av fansubs på storskjerm på en heller kjip pub to kvelder i måneden. Dette var vel i 96-97 om jeg ikke husker feil. Tenkte nok mest på serier av typen,"nerdete gutt er forelsket i babe på tv-som plutselig kommer ut av tv'en og sender ham på en episk quest for å redde verden samt små rosa kaniner vha. magisk gudesverd. Samtidig er gutten selvfølgelig nødt til å gå på skolen, og bli mobbet av basket-spillende bøller. Spennende cheerleaders med hvite truser er selvfølgelig også med."

Falt litt av lasset for noen år siden, og siden dengang har tilgjengelighet eksplodert, og jeg vet vel egentlig ikke hva som er verdt å følge med på lenger.

Har en kompis (stor masamune shirow fan) som holder på å laste ned ghost-serien, men han har foreløpig bare fått tak episode 7 og 11 eller noe sånn. Vil helst se dem i kronologisk rekkefølge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, harem-anime (eller "shonen romance" som de kaller det - shonen betyr gutt) er en merkelig populær sjanger, som etter min mening bare funker når den parodierer seg selv.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjohei! dette så sykt fett ut!!!!!!!!!!!! Virker langt bedre enn første forsøk på filmatisering. gleder meg!!!!! http://www.a-seed.jp/

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D? Huh. Må si meg litt skeptisk ennå, men må jo gi den en sjanse.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ghost In The Shell: Innocence har fått premieredate 17. september i USA, men finner dessverre ingen norsk dato.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff. Tenker med gru på hvor lang tid det kommer til å ta. Muligens dvd'en er tilgjengelig først. Tror ikke akkurat den er høyt prioritert på norske kinoer. Typisk premiere som blir stadig forsinket for å gi plass til store bedritne hollywoodproduksjoner og fransk tantefilm.

Men jeg gleder meg som en unge. Den ser helt utrolig flott ut.

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sette Haibane Renmei på "må se av anime" listen min