Capote

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Capote

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Capote

Fikk endelig tid til å se Capote i går. Kvaliteten på visningen var så som så da filmen kun vises på Gimle kino. Jeg har hatt stor tro på denne filmen helt fra jeg leste om preproduction på imdb. Sikkert mye fordi jeg har lest <<in cold blood>> og <<breakfast at tiffany`s>> Jeg viste også på forhånd at Phillip s. Hoffman som de fleste sikkert kjenner som Phil Pharma i magnolia, eller kanskje fra andre småroller (Capote er Hoffmans første hovedrolle) var en nær bekjent av regissøren - Bennett Miller. Etter å ha sett traileren for filmen på nettet samt lest intervjuer med Hoffman var jeg hellig overbevist om at dette kom til å bli bra. Det faktum at han fikk Oscar for rollen er jo også en annerkjennelse.
    Filmen er rolig, har nydelig filming og holder seg til temaet uten å blande inn 2006 moral. Vi følger Truman Capote som er en uttalt homofil livsnyter, men som alikevel nyter stor respekt pga. Breakfast at tiffany`s. Capote leser en liten artikkel i en avis om noen grusomme drap på en gård i en av USA`s småbyer, han bestemmer seg for å skrive en artikkel om hvordan mordene påvirker den lille samfunnet, men etter et møte med en av de tiltalte bestemmer han seg for å skrive en bok istedenfor. Og det er her - ved møte med en av gjerningsmannene at Capote begynner på en nedadstigende spiral hva moral angår. capote blir venner med de to tiltalte, men lar vennskapet gå dypt nok til at han får matriale til boken sin, Han skaffer bla. de to ansatte en advokat sånn at de kan anke dødsdommen, men det er helt tydelig at Capte ikke gjør dette for at de to mordrene skal ha en mulighet til å bli frikjent - nei han gjør det kun for at han selv skal få tid til å skrive boken sin.
    Truman Capote er en kald og selvisk jævel som bokstavelig talt går over lik for å få storyen sin, noe han etter mye om og men får. Truman Capote fikk legende status i USA etter <<in cold blood>> men fullførte aldrig en annen bok og døde av alkhol relaterte sykdommer på midten av åttitallet.
    Dere som er kjent med fortellingen om Faust kan sikkert trekke mange paraleller...
    Filmen er et mesterverk og fortjener virkelig terningkast seks.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for anbefalingen. Høres ut som jeg film jeg bør se før eller senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp den kan anbefales på det sterkeste, fikk den forrige uke på DVD og jeg er i utgangspunktet ikke særlig glad i drama, men denne var virkelig bra og gjorde inntrykk. En femmer fra meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne for en liten stund siden etter å ha hørt mye bra om den, men ble desverre litt skuffet.. Jeg synes den tar for seg for mange aspekter ved historien uten å fordype seg nok på noen områder. På under to timer blir det da vansklelig å fokusere og gå dypere inn på noen temaer. Den handler hverken om Capote, Landsbybeboerne, offrene, morderne, eller boken, men mer tilfeldig mengder av hele suppa synes jeg.

en ok 4 fra min side og altfor mye hype rundt filmen... Synes seff at Hoffman spilte bra, men ikke noen soleklar oscar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knallbra film, veldig rørende!