Regissører er bagateller!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Regissører er bagateller!

Alltid morsomt å lese hva "fagfolk-i-bransjen" svarer på bransjebladet Release sin Hurtigspolingsintervjuserie. Her har Irén Myrseth Tryggeseth som er daglig leder og eier av Mix Scene 1 på Volda svart på følgende spørsmål hvem hennes favorittregissører er: "Har ingen, så lenge filmen er god bryr jeg meg ikke om slike bagateller." Så hun mener altså at de som regisserer en film er bare en bagatell på lik linje med en statist som gomler pølse i bakgrunnen på en scene fra en storfilm f.eks. Hele intervjuet kan leses her.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser det ikke på samme måte som deg. Utsagnet hennes er litt upresist, men jeg tolker det som:

"så lenge filmen er bra, spiller det ingen rolle hvem regissøren er".

Og det er vel et befriende upretensiøst utsagn?

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker det på samme måte som Speedfight. hun sier rett ut at regissøren er en bagatell. Snakk om bekrefte teorien om blondiner.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo. Dama er en kioskeier fra Volda, ikke en tung aktør i bransjen. Og leser man svarene hennes, så skjønner man at hun er en rødvinsdrikkende livsnyter som gir blaffen i stort sett det meste, så lenge folk kjøper DVD-ene sine i en faghandel (i dette tilfelle mix'en i Volda) til 199,-

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktisk si meg enig med henne. Er filmen bra så er filmen bra, uavhengig av hvem regissøren er. Filmen blir ikke bedre (i etterkant) fordi en kjent regissører har jobbet på prosjeket. Men dette må forstås rett, en dårlig regissør kan sikkert gjøre ett godt manus til en dårlig film, og muligens motsatt, men når filmen først er ferdig så står den på sine egene ben. Hvem som har laget filmen spiller ingen rolle for den opplevelsen jeg kommer til å ha av filmen, for å snu på det så blir ikke en dritt film bedre fordi det står Quentin Tarantino, Steven Speilberg osv på plaketen.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, men hvem lager de gode filmene?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Jeg vil faktisk si meg enig med henne. Er filmen bra så er filmen bra, uavhengig av hvem regissøren er. Filmen blir ikke bedre (i etterkant) fordi en kjent regissører har jobbet på prosjeket. Men dette må forstås rett, en dårlig regissør kan sikkert gjøre ett godt manus til en dårlig film, og muligens motsatt, men når filmen først er ferdig så står den på sine egene ben. Hvem som har laget filmen spiller ingen rolle for den opplevelsen jeg kommer til å ha av filmen, for å snu på det så blir ikke en dritt film bedre fordi det står Quentin Tarantino, Steven Speilberg osv på plaketen.
    Ehhhhhh... tror ikke du helt forstår. Gode filmer er ikke gode uten flinke regissører. Du bruker sirkulær logikk i innlegget ditt. Du kan ikke starte setningen med å si at "hvis filmen er god" for så å anta at en dårlig regissør sto bak den. En film står eller faller på 3 kriterier: Manus, regi, skuespill. Hvis en av disse faktorene er dårlig, så vil man aldri få noe mer enn en middelmådig film.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    "Har ingen, så lenge filmen er god bryr jeg meg ikke om slike bagateller."[/url]
    Så lenge filmen er god, hva spiller det for rolle hvem som har regien?

Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Gode filmer er ikke gode uten flinke regissører.
    Så, hvis filmen er god, hva spiller det for rolle hvem som har regien? :-)
    Hvis du skal kritisere andre, så forstå konteksten det står i.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aeon. Les det forrige innlegget mitt en gang til. Du gjør samme feil som Crowly.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, denne er ikke lett
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken feil? Utgangspunktet var at filmen er god. Hvilken regissør som da har gjort filmen god (uavhengig av dine eller andres kriterier for en god film) spiller vel da ingen rolle (og er da en bagatell).

Jeg må si meg uenig i noen av de andre svarene til dama som er intervjuet, men akkurat her er jeg enig. Hvis filmen er god, hvilken god regissør som har regien spiller ingen rolle.

Hva som er mer interessant å diskutere, er jo utsagnet om at all kjøpefilm skal koste 199,- Om dette er prissamarbeid diktert fra distributører eller Mix sentralt er det jo ikke bra. Mulig at dette bare er et personlig standpunkt fra ei som foretrekker å leie film også.. :?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aeon
    Hvilken feil? Utgangspunktet var at filmen er god. Hvilken regissør som da har gjort filmen god (uavhengig av dine eller andres kriterier for en god film) spiller vel da ingen rolle (og er da en bagatell).
    Det er vel fordi at den ene tingen som avgjør mest om en film er bra eller dårlig det er nettopp regissøren.....

Det blir vel litt som at "jeg driter i hva det smaker bare det er godt"
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aeon, om filmen er god er regissøren det også. En dårlig regissør kan ikke lage en god film. Forøvrig lister hun opp skuespillere, virker ikke som hun synes de er bagateller.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det sånn at alle andre kan forklare ting slik at folk forstår det, men jeg kan ikke? Takk Mr_Spock og Mr. Pogwaq

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angel: Det hender jo at folk ikke vil forstå.....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun svarer en tanke flåsete, slik at folk som ønsker det kan dra konklusjoner.

Jeg forstår det slik at det hun svarer er at så lenge filmen er god gir hun **** i hvem som har regisert.

Uansett merkelig hvordan dette har sklidd over i en god/dårlig regisør tråd.

Det er jo egentlig ganske naturlig at viss man ser en skikkelig god film at den har (mulig ikke alt i en og samme film:
    god regi
    bra manus
    god musikk
    bra spesialeffekter
    gode skuespillere
    flinke sminkere
    flinke klesdesigner
    flinke folk bak kamera
    flinke monster skapere
    flinke animatører
    flinke klippere
    osv osv.

Noen bryr seg med mekanismene bak en god film i større eller mindre grad.
    Andre gir ****.

Selv har jeg bare erfart at viss en viss tarantino har navnet sitt på et dvd cover er det ganske tørre greier som snart dukker opp på skjermen.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tilbøyelig til å tro at verken kioskinnehaveren i hutti heita eller enkelte av debattantene i denne tråden faktisk ikke vet hva en regissør er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg er tilbøyelig til å tro at verken kioskinnehaveren i hutti heita eller enkelte av debattantene i denne tråden faktisk ikke vet hva en regissør er.
    Med fare for å gjenta meg selv, så tror jeg enkelte i debatten legger for mye i utsagnet til den intervjuede. Usaklige kommentarer hjelper vel heller ikke.

Alle kan vel være enig at en god film kan ha god regi (selv om noen syns Star Wars er bra, meg inkludert . Men, ikke alle kjøper/leier/ser film basert kun på regissøren eller skuespillerene. Og, ikke alle filmer av en god regissør er nødvendigvis gode..

For noen spiller det liten rolle hvem som regisserer, så lenge filmen er god. Så får "eliten" diskutere sine favoritt-regissører så mye de vil og stolt vise frem alle sine Collector's Edition bokser i filmhylla. :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv de mest kjente og "beste" regissørene man har hatt og har i dag, har vel måttet begynne en gang de også, og det er vel som regel ut ifra filmene de har vært med å skapt (oftest sammen med mange andre fagpersoner, skuespillere, investorer osv) som gjør dem til gode eller dårlige regissører og kjente navn osv, og da sier det vel seg litt selv at det ikke bare er så dumt med en slik holdning som "så lenge filmen er bra, spiller det ingen rolle hvem regissøren er", da man kan være med på å oppdage nye store talenter.

Synes egentlig det hele blir litt tullete å lite seriøst å ta noe som jeg oppfatter som et litt fort og galt intervju som en absolutt menings ytring fra en hvilket som helst intervjuet person, i dette tilfelle Irén Myrseth Tryggeseth. Det er vel heller ikke noe ukjent fenomen å finne en annen fremføring av saker man har førstehånds innsikt i selv, bare det har gått via en journalist, men det er vel også en annen sak
    ...;-)

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi diskuterer forskjellig ting her. Noen, meg selv inkl, vinkler det slik at så lenge vi liker filmen så bryr vi oss ikke så mye om hvem som har lagd den. Det er helhets inntrykket av filmen som er viktig, mens resten som regi, manus, skuespill, klipping osv er viktig aspekter av å lage en film, men er kun "noe" som bidrar til sluttresultatet. Slik jeg tolker utsagnet hennes så er navnet på regissøren en bagatell, ikke regissørens tallent. Har ikke lest intervjuet, har kun tatt utgangspunk i det ene utsagnet.

Andre ser ut til å diskutere en regissørs påvirkning av sluttresultatet, og om hvor viktig en regissør er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •