Ikke se Syriana!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke se Syriana!!

Jeg kan ikke understreke dette nok: denne filmen var *elendig*. Terningkast 1 with extreme prejudice. Dvs, deler av den var helt OK (Nok til en 3'er eller 4'er på terningen), men de delene som var elendige (dvs ca. 80% av filmen) var så ufattelig dårlig at det ødela alt isammen.

Hovedproblemet med denne filmen var at den var usammenhengbar. Man måtte lide gjennom den ene uforståelige scenen etter den andre. Jeg gikk med en kamerat og begge av oss er rimelig oppegående folk som setter pris på utfordrende filmer som får deg til å tenke, men dette var da helt latterlig. Vi satt og ventet en hel time på den første "aha. Nå forstår jeg!"-opplevelsen. Man vet jo at noen filmer er litt mystiske i begynnelsen for å bygge spenningen og for å få folk til å tenke "hva er det som skjer her da?". Men vanligvis så pleier disse filmene gi noen form for oppklaring etterhvert. Syriana var ikke fullstendig uforståelig, men den var ikke langt unna.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan denne filmen har fått så gode kritikker. Den krøkne og antagende forteller-teknikken må jo fremmedgjøre alt som er av publikum.

Ikke gå på kino og se den, ikke kjøp DVDen og ikke last den ned fra nettet. Den er ikke verd pengene, hylle-plassen eller båndbredden!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå fikk jeg enda mer lyst til å se den
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke være mer uenig med deg. Filmen tar for seg et veldig betent og aktuelt tema på en ganske så direkte måte (til Amerikansk film å være)
    Filmen krever at man har endel forhåndskunskap om midtøsten og hvordan verdensøkonomien svinger som følge av oljeprisen.
    En klar femmer fra meg.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tematikken er veldig aktuell ja, og den fremstilles på en nyansert (les: anti-amerikansk) måte. Nå er ikke jeg politisk interessert nok til å ta noen side i denne konflikten, så for meg er det ett fett hvilken side filmen kritiserer. Poenget mitt var at filmen er ufattelig uoversiktelig og uforståelig.

Det er ikke det at filmen er kjedelig (noe den er til tider), det er bare det at den er så ufattelig vanskelig å følge.

Jeg er ingen action-junkie som krever hjernedøde splatter-filmer for å kose meg. Som sagt så liker jeg utfordrende filmer som man sitter noe igjen med etterpå, men dette var et sammensurium av et oppkast uten sidestykke.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en meget bra film , men det krever jo at du er den typen som heller ser på tv2 nyhetene fremfor bigbrother for å skjønne hva det dreier seg om.

er også en fordel å ha sett michael moore`s filmer om usa så skjønner man litt mer

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste også på IMDB en anmeldelse som sa at man måtte enten være USA-supporter, dum som et brød eller åndsvak for å kunne kritisere denne filmen. Det er den enkleste ting i verden å gjøre: "Alle som er uenige med meg er dumme." I et nøtteskall, så er det dette mmes sier.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen stiller kanskje litt store krav til publikumet på den måten at den krever 100% oppmerksomhet hele tiden, mao. det er ikke en type film du tar med daten på

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel aldri vært sikrere på at jeg skal se en film en nettopp denne tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se den!

Ikke mange timene siden jeg så denne filmen, vil derfor benytte anledningen til å anbefale denne filmen på det sterkeste. Faktisk en av de beste bok-filmatiseringene jeg har sett. Forteller teknikken er spesiell, men systematisk. Kritikken som rettes mot ikke bare amerikanere men generelt mot all kapital industri som opererer i land i midtøsten, er i denne filmen berettiget og meget interesant formulert.

Det jeg finner interessant med denne filmen er vinklingen som påpeker at den amerikanske industrien, og med den også de politiske interessene. Som pr idag er muligens de mest uttalte og selværklerte markedsliberale, ønsker å holde hele land, ja hele regioner i mørke hva gjelder utviklinger i forhold til andre markedskrefter en de amerikanske slik at de kan høste fra en av verdens største råvare ressurser uten å måtte bry seg med et slikt hinder som den såkalte frie konkurransen.

Også måten de klarer å skape et noenlunde nyansert bilde av en åpenlyst terrorist og selvmordsbomber er meget godt håndverk. Forøvrig solide roller av både Clooney og Matt Damon i denne filmen, interessant å se hvordan disse bærer en film med et mer seriøst tilsnitt.

Jeg anbefaler derfor alle med en viss interesse av tilstandene utenfor de norske grenser å se denne filmen.

Klar femmer fra meg også.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og er overbevist om å se denne filmen, og bare for å følge opp mmes svar her. Jeg så en episode av bigbrother for to uker siden, og seriøst: Hvis du leser dette og følger med på bigbrother, ta deg selv i nakkeskinnet og få deg et liv. For makan til søppel har jeg aldri i mine 22 år vært vitne til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var etter min mening svært kjedelig. Det kan kanskje delvis skyldes at jeg og 2 andre kamerater hadde drukket 3 stk 0,6 liters øl (hver) på Peppes sammen med 2 pizzaer før kinoen, og derfor ikke var i humør til en seriøs film. Alle 3 var dog enige om at dette var alt annet enn bra (i denne settingen). 2 av oss duppet av flere ganger i løpet av filmen.

Skal du se filmen, så ta på de "seriøse" brillene først. Noe action Jackson er dette ikke. En eksplosjon mot slutten trodde jeg skulle aktivere subwooferen for første gang, men her hadde filmskaperen valgt å kutte all lyd.

Så, skal du leie eller kjøpe denne filmen, så trenger du ikke å skru på hverken subwoofer eller resten av høyttalerne, fordi lyden fra TVen eller centeren holder i massevis. :-(

Men det er sikkert en god film (i edru tilstand) :wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi var fullstendige edru og var 100% forberedt på å se en seriøst film da vi så den. Filmen saug esel allikevel!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok si at det er en av de bedre filmene jeg har sett på kino i det siste.
    Anbefales.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel

Det er ikke det at filmen er kjedelig (noe den er til tider), det er bare det at den er så ufattelig vanskelig å følge.
    Inlegg slettet
    (Mod edit jfinneru):Hets mot andre sparer vi oss for. Det er da ganske naturlig at forskjellige mennesker har forskjellige oppfatninger av en film.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg liker emnet, og historien var grei - men synes rett og slett den ble litt for stillestående til å virkelig gripe tak i meg.

noen klippegrep, og ca 10 min kortere hadde hjulpet.

terningkast 4

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal i allefall se den..... forhåpentligvis edru...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte den godt, men stusset litt over hele rollefiguren til Clooney, virket liksom litt fjern fra resten av handlingen, som om det var to historier som såvidt rører borti hverandre. Faktisk kunne man jo klipput ut hele karakteren og fremdeles ha en fullstendig film.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget med filmen er at den skal fremstå like forvirrende som maktspiller om midtøsten faktisk er for involverte personer i virkeligheten. Det er vel ingen som sitter med den totale oversikten. Derfor gjør det ikke så mye at vi mister tråden litt her og der.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes denne filmen var glimrende. Det samme synes jeg i grunnen om Clooneys Good Night and Good Luck. Kan ikke si at jeg har sett såpass tankevekkende filmer fra Hollywood på lenge.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstår ikke det der me at en må følge så veldig med på handlingen og greier... filmen var jo helt ordinær etter mitt syn. problemet for meg (kanskje) var all opphausingen om filmen lenge før den faktisk kom... så den ble en kjempenedtur. .. jeg klare ikke å forstå at flere sier at det er en av de beste filmene ever... og ja, jeg digger normalt sci fi ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •