Crash (2004) - dette er en film dere MÅ se! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg så den for andre gang idag... Det er en av de sterkeste filmene jeg har sett! Utrolig film... :-P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og stakk av med Oscar for beste film.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli ganske lenge siden jeg såg denne, før den i det hele tatt var komt på kino i Norge. Så jeg hadde ikke hørt noe om den og hadde null forventninger til den, makan til hakeslepp jeg fikk for den er en utrolig bra film som vellfortjent fikk 3 (?) Oscar i natt

Akkurat det samme som Shawshank Redemption, den og såg jeg for mange år siden uten å ane hva film det var, og som Crasch viste det seg å være en av de beste filmene jeg har sett.

Tror knapt nok Crash kom på topp 10 lista når den gikk på kino i Norge, så nå når den har komt på DVD og samtidig har vunnet Oscar, skal vi tippe første plass på Video lista neste uke? Vell fortjent isåfall...

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så denne filmen i går og ble riktig så skuffet. Altfor forutsigbar og det males med altfor bred pensel. Meldingene blir stavet frem i filmen. Ingen subtilitet overhodet. Filmen bruker trikset med at forskjellige historier møtes. Dette er noe jeg normalt liker i filmer. Jeg er stor fan av Short Cuts og Magnolia. I Crash tas dette alt for langt. Det blir brukt så mye at man blir mer opptatt av å gjette hvor den neste linken kommer enn å følge med på filmen. Pluss i margen får skuespillerne. Gode prestasjoner over hele fjøla. Matt Dillon er utrolig troverdig som rasistisk politimann. Vi får også se Sandra Bullock i en anne rolle enn det vi er vant med. I filmen figurer gode representanter for forskjellige stereotyper i samfunnet uten at de blir for karikaturaktige. Mange interessante problemer som handler om det at folk fra forskjellige kulturer lever sammen i USA blir tatt opp i denne filmen. Hverdagsrasisme er nok et stort problem i USA og det virker som om det er et tabubelagt emne å ta opp. Det var nok på tide at noen røsket opp i dette. Det mest interessante som ble tatt opp synes jeg, var hvordan svarte som vil gjøre karriere må svelge unna urettferdighet og bite i seg lysten til å svare tilbake på rasistiske kommentarer og handlinger.

Som med mange amerikanske filmer så synes jeg idéen var god, filmen starter bra, men så skjærer det ut og det virker som om siste halvdelen av filmen har blitt skrevet på akkord. Paul Haggis hadde også manuskriptet til Million dollar baby som var en gedigen skuffelse for meg. Av de to filmene likte jeg dog Crash mest og gir den en grei firer. Men jeg tror det blir lenge til neste gang jeg spiser Haggis.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, smaken er forskjellig. Jeg synes både "Million Dollar Baby" og "Crash" er blant de bedre nyere filmene jeg har sett.

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crash var dødsbra. Million Dollar Baby var veldig bra i begynnelsen men ble smertefullt deprimerende ca. midt i filmen, og ble bare verre og verre. Fikk selvmordstanker selv da jeg satt og så den.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste mye mer enn bare rasisme ut av denne filmen, og man har vel hele rekka med forskjellige fordommer og mellom-menneskelige problemer og at selv om intensjonene i utgangspunktet er gode, så kan man komme opp i situasjoner og ende opp med å neggativt overaske seg selv over hva man kan for få seg til å gjøre. Synes senen der Matt dillon tar for seg X partneren på parkeringsplassen og sier noe som at den ferske kollegaen ikke har peileing på hvem han selv er, er en av de mange gode tankespinns senene i denne filmen, eller hva tenkte datteren til butikk eieren stille for seg selv når hun nettop hadde vært med å identifisert den skutte sønnen på sykehuset og kommer hjem og finner sin far som forteller at han skjøt en liten jente osv. Var hun da klar over at det bare var løskrutt for eksempel.

Muligens var filmen som noen skriver her noe lett å forutsi enkelte handlinger i, men er ikke sikker på at man har fått med seg alle aspetene hvis man bare ser på selve handlingene som vises og ikke alle andre undeliggende detaljer.

Denne filmen børr etter min mening ikke bare sees en gang , men med flere anledninger, for ikke annet enn å se skikkelige skuespillere i aksjon, men også for å få med film musikken og alle stemnings senene.. Det er i alle fall min mening.;-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Crash var litt mer forutsigbar enn Magnolia, men alikevel et solid stykke arbeid. Jeg synes at Crash bruker en veldig smart og subtil måte å omhandle et tema så komplekst som rasisme, missforstå meg rett jeg synes fortsatt American history X også er en veldig bra film, men den bruker helt andre virkemidler og hadde aldrig vært så bra hadde det ikke vært for Edward Norton sin brilliante prestasjon.
    Det ser ut som om Hollywood er inne i en bra periode fortiden med filmer som Capote, Brokeback mountain, Syriana, good night and good luck og V for vendetta. Jeg håper det dukker opp flere filmer basert på et godt manus, gode skuespillere parret med en dyktig regisør. Jeg er så vanvittig lei av filmer som nesten utelukkende er lagd med CGI.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg ofte gjør etter å ha sett en film er å se på www.metacritic.com. Hvis jeg ser på disse kritikkene før jeg ser filmen blir jeg ofte forutinntatt.

Peter Debruge i Miami Herald oppsummerte mine følelser om denne filmen meget greit:
    Almost certain to polarize audiences, this bit of emotional agitprop plays like a watered-down "Short Cuts" or "Magnolia" with a shrill, one-note message: We're all a little bit racist.
    A.O. Scott i The New York Times sier det også godt:
    So what kind of a movie is Crash? A frustrating movie: full of heart and devoid of life; crudely manipulative when it tries hardest to be subtle; and profoundly complacent in spite of its intention to unsettle and disturb.
    Ja, ja...Heldigvis så har vi forskjellig smak. Jeg kjenner at jeg begynner å like denne filmen. Det er noe fasinerende med ting som man har en absolutt holdning til. Enten liker man det eller ikke. Hvis noen kjenner til den franske skuespilleren Fabrice Luchini så er han en slik person i Frankrike. Han er virkelig en mann som deler Frankrike i to. Jeg for min del er en stor Luchini-fan

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den sett av meg også. Jeg føyer meg til de som syns dette var veldig veldig bra. Godt å se en film med så alvorlige temaer som klarer å ta det opp uten at du blir helt kvalm. En tankevekker for alle.

Også enig med wotg, jeg begynner å bli lei alle superheltfilmene og dataanimering over en lav fjøl... De fleste er grei underholdning mens det står på, men gir deg sjeldent noe å tenke over i etterkant, utenom å irritere deg over overdreven CGI bruk. Jeg tror jeg ble et litt bedre menneske av å se Chrash. Blir nok ikke liggende så lenge før den må sees igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett denn filmen. I likhet med Million Dollar Baby og Monster er dette en film man bare må se, og en tankevekker for alle og enhver. Terningkast 6.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på kritikken til Lapavoni og gaultier. I tillegg syns jeg det blir for enkelt å kjøre på med samme låta i omtrent hver scene. "Bilbrannscenen" var også latterlig langdryg og til tider komisk. Men er du av typen som får klump i halsen av å høre på Enya eller Bird York, så er Crash en innertier for deg.
    Terningkast 3

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •