Band of brothers - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 144
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå kjempet vel ikke tyskerne mot russerne først og fremst pga kommunismen, men fordi de kjempet mot alt og alle og skulle ha verdensherredømme. Glem for all del ikke at disse to var allierte i den første perioden av WW2.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kjempet vel mot russerne fordi de måtte. Hitler ville ikke ha krig på 2 fronter, men dette ble jo etterhvert umulig å holde. Men jøder og sigøynere og bolsjeviker var vel de mest utsatte mennesken under ww2.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjempet vel ikke tyskerne mot russerne først og fremst pga kommunismen, men fordi de kjempet mot alt og alle og skulle ha verdensherredømme. Glem for all del ikke at disse to var allierte i den første perioden av WW2.
    I know, I know all about it! Jeg støtter ikke tyskerne på noe annet enn at dem kjempet mot kommunismen...missforstå meg rett folkens!

Men det hadde vært en knall film om østfronten da....ikke ofte vi har fulgt tyske soldater i krigen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    I know, I know all about it! Jeg støtter ikke tyskerne på noe annet enn at dem kjempet mot kommunismen...missforstå meg rett folkens!

Men det hadde vært en knall film om østfronten da....ikke ofte vi har fulgt tyske soldater i krigen.
    Nei, Das Boot (1981) er vel kanskje det fremste eksempelet - der får vi jo faktisk medlidenhet med de stakkarene der nede i ubåten :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EsgaNoth
    De kjempet vel mot russerne fordi de måtte. Hitler ville ikke ha krig på 2 fronter, men dette ble jo etterhvert umulig å holde. Men jøder og sigøynere og bolsjeviker var vel de mest utsatte mennesken under ww2.
    Tja, mest utsatt...det var i alle fall ikke dem det gikk med flest av. Til tross for systematisk utryddelse i form av gassing, nakkeskudd og det som verre var gikk det "bare" med 6 millioner jøder, mot russernes 15 millioner! Tenker det var et merkbart innhogg i mannskapene. Men når det er sagt, så er det ingen som er barskere enn russerne når det kommer til stykket. De kan slåss! Kjeppjagde tyskerne hjem fra stalingrad etter mange måneders beleiring i arktisk klima. Det står det respekt av.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men da skal det dog sies at tyskerne var uten vinterklær og kanoner og tanks frøs fast. Hadde de vært bedre rustet og forberedt på kulden så ville det ikke gått som det gikk. Det var ikke for ingen grunn Hitler ville erobre moskva før vinteren kom.
    De fleste russere som ble drept var vel av sine egne i gulag leirene. Dessuten tror eg sånne tall kan være meget usikre...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15 millioner er ihvertfall det ca-tallet som er oppgitt i alle verdens lærebøker og leksikon. At tyskerne var dårlig forberedt er en ting, men de undervurderte nok russerne. Dem er det ikke bare, bare å bryne seg på!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den barskeste av dem alle under WW2 var uten tvil Patton. Han fikk tyskerne til å skjelve i buksene :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det er sagt, så er det ingen som er barskere enn russerne når det kommer til stykket. De kan slåss!
    Vel...dem hadde ikke noe særlig valg egentlig. Dem ble skutt av sine egne om dem ikke rykket fremover...og dem døde som fluer i store hauger foran stillingene til tyskerne...meningsløs slakt som ikke får min respekt. Den russiske soldat var ingen spes dyktig soldat. grunnen til at tyskerne ble slått var for det meste at russerne hadde så utrolig mange liv å sløse bort i et bunnråttent system! Det eneste det står respekt av er at dem døde i forsvar av landet sitt!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patton var en bølle som trakkaserte sine egne menn i stor grad. Men ingen tvil..metodene hans gav også resultater. tyskerne var nok mer redd russerne pga antallet og vissheten om at hvis dem overgav seg ble dem enten drept umiddelbart eller sent til straffearbeid som svært få overlevde.

Mot slutten, når russerne rykket mot Berlin, prøvde de gjennlevende tyske soldat-avdelingene frebilsk å trekke mot vest for å overgi seg til amerikanerne.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man snakke om soldater det sto respekt av så var det SS-soldaten. En svært dyktig, målrettet soldat med et brennende ideologisk mål for øye. Selvsagt en ganske forkastelig ideologi, men likeså for de min fulle respekt! Disse ss-avdelingene hadde soldater og ledelse som ikke var redd for å tenke selv, gripe muligheter på slagmarken og ikke minst evnen til å handle ut fra eget initiativ og bedømmelse av situasjonen. I strak motsetn. til russerne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Patton var en bølle som trakkaserte sine egne menn i stor grad. Men ingen tvil..metodene hans gav også resultater. tyskerne var nok mer redd russerne pga antallet og vissheten om at hvis dem overgav seg ble dem enten drept umiddelbart eller sent til straffearbeid som svært få overlevde.

Mot slutten, når russerne rykket mot Berlin, prøvde de gjennlevende tyske soldat-avdelingene frebilsk å trekke mot vest for å overgi seg til amerikanerne.
    Japp, russerne hadde rykte på seg for å være noen ubarmhjertige svin Jeg skjønner tyskernes siste krampetrekning mot vest veldig godt :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    russerne hadde rykte på seg for å være noen ubarmhjertige svin
    jo..rykter er rykter...den gjennomsnittelige russiske soldat var på ingen måte ubamhjertig, snarere ofte tvert imot. Det var mer systemet som ledet disse stakkers russiske bøndene (som egentlig helst bare ville hjem til moder russland å være i fred) som kan karakteriseres som ubamhjertig. Et bunnråttent system!

De fleste soldater blir mer eller mindre ubamhjertig. Det er krigens natur.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fortoner deg for meg mer som en krigsekspert enn en hjemmekinoekspert

Men jeg vet ikke hva jeg blir mest imponert av, hatet mot kommunismen eller kunnskapene om WW2 og den gjennomsnittlige russiske soldat

Uansett, WW2 er interessante saker, men jeg er stygt redd vi beveger oss på gyngende grunn hva tema for tråden angår :P

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hehe. Jeg kan nok mye mer om WW2 enn hjemmekino. Ekspert på profilen min passer nok bedre til avataren min, enn min kunnskap om hjemmekino. Er hobbyhistoriker på området!

Men vi er helt klart off-topic! Ikke så uvanlig for min del 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem russere, Patton og SS. Hvis det er noen som virkelig bør roses for heltemot, kameratskap og innsats så er det Easy company, 101 Airborn. Flottere soldater skal man lete lenge etter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, nå er vi tilbake på rett spor igjen :wink:

Jada, det var nok tæl i de gutta der. Men hvem kom dem til unnsetning da de var omringet av tyskere på alle kanter og omtrent hadde fryst fast i bakken? Jo, det var patton det :P

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi snakker om helten kan vi jo ikke akkurat glemme de norske heltene som stod for Tungtvanna-aksjonen. En klisje, ja, men en utrolig viktig operasjon.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant. Men når det kommer til stykket så var det jo ikke akkurat få heltemodige tøffinger rundt omkring under andre verdenskrig. Det var jo organiserte motstandsbevegelser i alle okkuperte land som gjorde livet strevsomt for tyskerne, sikkert også noen som var mer sofistikerte enn "gutta på skauen" :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norges innsats under andre verdenskrig kan beskrives som militær lavmål. Med unntak av frontkjemperne (kjempet mot bolsjevismen), en del kommando-avdelinger på aliert side, samt noen motstandsfolk og sjøfolk.

Nordmenn kan løst beskrives som et fredselskende, passivt, tildels naivt folkeslag. Kriger-arven fra vikingtiden forlengst forkastet (om på ingen måte glemt).

Det som reddet Norges ære i mine øyne, var at "vikingen" ble reinkarnert som en frontkjemper, alliert-kommandosoldat, noen motstandsfolk og sjøfolk. Ellers hadde mitt historiske bilde av WW2 tidens Norge vært på nivå med mitt syn på mange av dagens U-land.

Jeg måtte smile for meg selv da jeg leste en artikkel om frontkjempere; hvor tyskerne karakteriserte den norske frontkjempersoldat som en udisiplinert, sta og fandenivoldsk soldat som ofte gjorde det han selv fant for godt. Men en innbitt, djevelsk og dyktig soldat når han hadde bestemt seg for å slåss. Ahh..der har vi en "ekte" viking tenkte jeg.

Krigen hadde mange såkalter helter. For min del spiller det svært liten rolle hvilken side disse heltene var på. Det viktigste er at krigerånden vekkes og at det blir beskrevet av samtidens skribenter.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Band of Brothers til 201 kr?
    By Morten M in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 5
    Siste melding: 10-06-2005, 15:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine