Hvorfor tv-programmer er bedre enn filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor tv-programmer er bedre enn filmer

Jeg fikk fatt i en *veldig* interessant artikkel nå nettopp.

Click her

This is Hollywood's favorite time of the year, film's awards season, perpetuating
    the long-standing notion that the most significant, rewarding and exhilarating work
    coming out of the entertainment industry can only be seen at your local movie
    theater.

Bunk.

While this was once true, it is no longer. The best American television is better
    today than the best American movies, say a number of industry professionals who
    have worked in both mediums.

Our point is, anything films can do, TV can do better, because it doesn't have to
    waste development money or massage vain executives. TV's motto: Just make it.
    Our response: Just watch it.
    ...
    "In the old days, the movie business was controlled by people who had emotional
    and artistic investments in what they made. Now, it's accountants and lawyers.
    They could just as easily be running a shoe factory."
    Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er særdeles få filmer som er i nærheten av
    tv-programmer kvalitetsmessig sett. 95% av de er fordummende, uoriginale,
    forutsigbare og kjedelige. Det fins mye av dette på tv også (ca. 70-80% kan jeg
    tenke meg), men det er allikevel mye mer bra tv-programmer enn det er bra
    kino-filmer.

Det er en grunn til hvorfor jeg har 30-40 sesonger med tv-programmer og kanskje
    bare 5-10 filmer stående i hyllen min.

Eneste fordelen med kino-filmer er at man av og til får en juvel av en film som er
    så storslått og episk at man får frysninger... som f.eks Lord of the Rings. Der er
    produksjonsverdiene så sinnsykt astronomiske, at man kunne aldri klart å oppnå
    noe lignende på tv.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som imponerer meg mest med tv-serier er evnen til stadig å finne på noe nytt! Nevn 5 oppfølgerfilmer man kan si er like bra som nummer en (Det finnest helt sikkert 5 stykker ja, men man kan krangle evig og for alltid om det, det var ikke meningen at noen faktisk skulle ramse opp....).

Finnes jo ufattelig mange gode tv-serier som episode etter episode bare blir bedre og bedre og mer og mer oppfinnsomme og nyskapende!
    Dessuten er det alltid tid til mer karakteristikker av hovedpersonene i en serie enn en film!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo noen filmer der oppfølgeren er like bra/bedre enn orginalen, men grunnen til at en oppfølger ofte skuffer er at Hollywood blir blendet av potensialet til å tjene bøttevis med $$.
    Noe som medfører for korte tidsfrister. Matrix II og III samt star waste I, II og III er vel blandt de beste eksemplene på dette.
    Men f.eks Indiana jones I, II og III var jo veldig jevne. Star wars 5 er jo klart bedre enn 4.
    Xmen II er bedre enn Xmen I osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg kunne ikke vært mer uenig!!

Jeg synes det er svært få tv serier som kan karakteriseres som bra, iallefall imotsetning til film. Det lages utrolig mye dårlig film, men også veldig mye bra hvis man klarer å lete andre steder enn i tv guiden og lokal kino.

Det store problemet med de fleste tv serier er at de er laget for tv nettverk som finansieres av reklame, og det fører desverre til at serier blir laget etter reklamepause intervallene. Det skjer alltid noe spennende rett før reklamepausene slik at seeren skal bli sittende gjennom pausen for å finne ut hva som skjer videre. Dette gjør i mine øyne de fleste tv serier helt like, santa claus. Når alle episodene er laget etter de samme spenningskurvene, hvem sin artistisk frihet er serien laget etter? Serier som 24, Lost osv er dette veldig tydlig, og halvparten av materialet i hver film er kun fyllmaterialet. Unntakene jeg har kommet over er bl.a Sopranos, Curb your enthusiasm, (HBO generelt) Simpsons, The office, Riget I & II, band of brothers, the wire..

Forfatteren av artikkelen sitert i org post motsier seg selv litt også tror jeg: "TV's motto: Just make it. Our response: Just watch it." og senere sier han om filmindustrien: "They could just as easily be running a shoe factory." Passer ikke begge utsagnene bra til tv bransjen?

Trådstarter nevner også at perlene på kino er de med stor produksjonsverdi (episke og storslagene filmer), hva med filmer som faktisk handler om annet enn CG og flate karakterer? (og det er faktisk ganske mange, og veier opp for all driten som renner ut av hollywood).

hvis det er en ting som er sikkert så er det at det alltid vil være nok interessante kvalitetsfilmer, gammelt som nytt, for å tilfredstille en filmelskers behov gjennom livet :grin: Jeg ser mye film og jo mer jeg ser, jo flere nye filmer finner jeg! men da ender det opp i smak uansett: entertaintment vs art

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å være uenig ja!!!

Men du må lese innleggene! :-P

Engelen som startet denne tråden sier jo selv at 70-80% av tv-seriene som går på tv er dårlig de også!

De han mener (og jeg med) er at det finnes så mange gode serier som holder en mye høyere kvalitet enn de fleste filmer jeg har sett, og dette er nettopp fordi de blandt annet får mye bedre tid til å gå i dybden i karakterene, og fortelle en mer detaljert historie enn man klarer i en film.

Se bare på ringenes herre, den som kan si at de filmene er dårlige, skal få lov til det, men jeg hører ikke på han. Men til og med i disse MONSTER filmene er det for lite tid til å ta med alt man skulle ønske for å gjøre fortellingen komplett... Det skulle minst være 6 filmer, gjerne mye mer.

Som f.eks Taken, band of brothers etc. Dette er jo miniserier, men dog...

Jeg mener at serier som f.eks smallville (man må like d for å synest noe om det, så d er ikke det jeg sier at dette er drømmen for enhver), stargate, sopranos, alias sleeper cell og mange andre serier holder filmkvalitet og vel så det i nesten hver eneste episode.

Vet det finnes andre ting enn hollywood, men å si at hollywood bare spyr ut dritt blir også litt rart... Jeg synest det kommer vannvittig mye bra derifra også jeg...

Men det mener jeg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forresten være veldig enig i det med reklamen du nevner...

Har aldri tenkt over det, og iallfall ikke hatt noe problemer med det, ser aldri tv-serier på tv, og da slipper jeg reklamen....

Men kanskje du har rett i det du sier at de blir veldig like. Ikke tenkt over det, og ikke tenkt å begynne å tenke over det!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk med meg at han også mente at 70-80% av tv serier var dårlige, men allikevel er jeg helt uenig i at de resterende % kan sies å holde bedre kvalitet enn filmer. Og jeg synes også det kommer mye bra fra hollywood, men enda større mengder drit. Har heller ikke noe prinsipielt imot storfilmer..

Når det gjelder å gå dypt inn på karakterer er den eneste serien jeg har sett som har gjort dette på nivå med god film (og i mange tilfeller bedre) sopranos. Ellers synes jeg karakterene i tv serier er flate og simple så uansett hvor mange episoder serien består av finnes det mange filmer på under 90min som for meg gir langt dypere innsikt i en karakter..

Man slipper jo selve reklamen når man ser fra dvd, men oppbygningen er jo fortsatt den samme...

men som du sa, det er lov å være uenig :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må egentlig si meg ganske enig der, ser mye på tv serier, og tar opp mye...

bare se på serier som "lost" og "prision brake'" må jo være en grunn til at de seriene er så utrolig populære.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Er en grunn til at de er populære!

Men det blir som med film, alltid en som mener at store populære filmer bare er drit og vil ha sære og smale filmer! Det samme regner jeg da med gjelder tv serier...

Sånn er det bare

Det er godt me er forskjellige!

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huff da...

Jeg synes det går mye dritt både på kino og tv, hvor det går mest er vanskelig å si.. Men det er svært lenge siden jeg har gått ut fra kinoen og tenkt at fy fa en dette var en møkka film, jeg velger å tro at jeg klarer å se hvilke filmer jeg bør holde meg unna..

Det som virkelig interreserer meg her er det du skriver om oppfølgere, ja det finnes selvfølgelig gode og dårlige både på tv og video, men at det er noen markert overvekt (for min del) på den ene eller andre siden (les: tv vs video) det synes jeg ikke...

At serier tar nye veier og klarer å fenge folk sesong etter sesong det stemmer ikke helt i hodet mitt.. Ja serier tar så absolutt nye veier, men de veiene ødlegger for min del ofte seriene totalt! Smallville er et supereksempel her... sesong 1 og 2 var kanon bra, men etterhvert blir det jo bare usansynlig og teit (igjen: min mening). Ok greit nok at noen liker usansynlige serier, men jeg tviler litt på at det er de samme menneskene som elsket serien da den begynte!! For de som synes det er teit av meg å bruke smallville som et generelt eksempel kan jeg si at jeg synes også andre serier har utviklet seg likt.. Lost f.eks.. Jeg elsket sesong 1, men nå synes jeg sesong 2 begynner å vise tendenser til å gå like til ******* som smallville. Og tenk bare hvis de har tenkt til å dra strikken ennå lengre til ses3 og kanskje 4... Hjelpe meg.... For å nevne serier som for meg har fungert i flere sesonger så blir det typisk slike humoristiske serier om menneskerer som lever sitt ikke helt normale liv: Simpsons er fortsatt sjef selv i ses 16, Alle elsker Raymond, Seinfeld osv osv...

Angående film oppfølgere: Ok mye dritt her og, men jeg synes det er fryktelig mye bra og.. Akkurat når vi kommer til Star Wars så skjønner jeg godt at den litt eldre generasjonen som vokste opp med ep 4 og etterhvert 5 og 6 ikke har noe til overs for de nye filmene. Men her er det viktig å huske at det har faktisk gått 16 år fra 6'ern til 1'ern.. Det innebærer en god del forskjeller, ikke bare på effekter, men også på væremåte som jeg tror til en viss grad har påvirket filmen. George Lucas kan jo ikke lage filmen som om det skulle vært 1983, han må jo som alle andre følge utviklingen. Det hadde vært meningsløst (ikke frekt ment mot de godt voksne star wars geeksa der ute) å lage en film som henvender seg til de som så den forrige filmen for 16 år siden.. Da tviler jeg på at dagens unge hadde fått øynene opp for star wars...

Mulig dette skled ut litt etterhvert og utviklet seg litt OT... :grin:

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergern
    må egentlig si meg ganske enig der, ser mye på tv serier, og tar opp mye...

bare se på serier som "lost" og "prision brake'" må jo være en grunn til at de seriene er så utrolig populære.
    grunnen til det er at vi mennesker er så late og gjerrige at og sette på tv'en og få mata programmet inn i hjernen er lettere enn og gå ut døra:P:P Og med tanke på alt tåpelig møk som allerede er på tv, så er det altid noen kvalitetsserier som stikker seg ut.
    for min del er "My Name is Earl" helt krehm :wink:

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prison Break og Lost synes jeg er konge! Så alle episodene av Prison Break på en dag.. Jeg klarte rett og slett ikke slutte :-P

Er veldig glad i "tegnefilmer" som South Park, Simpsons, American Dad og Family Guy.. De skuffer ALDRI.

Og som skribent over skriver.. My name is Earl funker veldig bra den også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig.. my name is earl er bare perfekt torsdags underholdning:grin:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den serien er fantastisk!

Bror til earl spiller så bra dum at eg sitter igjen med en følelse av at han ikke spiller....

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg ser på tv er Autofil og Nytt på Nytt, sier vel egentlig alt om mitt forhold til tv. Bare mas og fjas og en haug av elendige skuespillere og tidtrøyte!

Det er helt sikkert veldig mange bra serier på tv med topp skuespillere men jeg liker å velge selv når jeg skal se dem (noe forsåvidt MCE hjelper meg med)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja når man går fra en episode i lost til neste og den store forandringen er en hest f.eks. Så kaller jeg ikke akkurat det veldig oppfinsomt.

Eneste tv-serien som har falt i god smak hos meg er Prison Break og den blir jo ikke avsluttet engang da regissøren skøyt seg selv eller hva enn det var.

Ellers så er det jo Southpark selvfølgelig men det får man ikke i kronologisk rekkefølge i norge med annet man har comedy central, (HBO) Noe som er lite sannsynlig.

Ser heller film enn tv anytime. Kan jo forsjovet nevne at prison break er første serie jeg har sett etter Band Of Brothers. Kan ikke si at Top model 2005 og Fear factor etc er så fantastisk bra.

Og en annen ting med TV. Reklamer Reklamer Reklamer Reklamer... Er det mulig å ha så forbanna mye Reklamer?? Hurra for DVD og PC

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri orket å sitte å se på tv serier med så mye reklame som de kjører på amerikansk tv... Hadde aldri orket å se på tv i det hele tatt.... Men sånn er det der borte...

Ser som regel nedlastede eller dvd serier...

En kommentar til superkalle: Jeg synest de gjorde det veldig riktig å gå bort fra "dagens kryptonitt geek som clark må stoppe" etter 2 sesonger! Synest årets sesong er helt konge til nå! Sesong 4 var en nedtur, d eneste som var veldig bra med denne sesongen er de første og de siste som fokuserer på clarks vei til supermann! Det er dette som fascinerer meg mest med denne serien! Men d går vel mot slutten snart, da de nå har tatt knekken på faren til clark.. Ihvertfall 3 gode episoder de 3 siste...

Men smaken er som baken! Det er vel ikke så mye å gjøre med det....

Prison break fortsetter iallfall i mars, med 3 episoder. Etter dette vet man vel ikke, men kan ikke fatte at en regissør skal stoppe en så populær serie. Det er jo ikke han som er vippestanga i en produksjon. Forfatterne derimot...... Ufattelig bra serie iallfall! og etter mitt syn det beste som går på tv for tida!!!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også mye TV-serier, men heller mer mot komedie enn spenning...selv om Lost sesong 1 var veldig god.

Mine favoritter de siste årene er Scrubs, Arrested Development, The Office (både UK og US-versjonen), My name is Earl, Desperate Housewives.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supernatural viser igjen at den banker mange filmer ned i støvlene! Visse grøssere kan bli utrolig kjedelige, men 42 min med Supernatural er en fryd. Gang etter gang

Skal snart ta en kikk på en annen ny serie: "Invasion". Den høres i utgangspunket spennende ut.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Invasion er en veldig bra serie, litt treg i starten, men tar seg veldig opp etterhvert!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •