Quentin Tarantino - KILL BILL Vol. 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Quentin Tarantino - KILL BILL Vol. 1

Et brilliant mesterverk!

Som vanlig blandt Tarantino sine filmer var også denne avvikende fra den vanlige og tradisjonelle fortellerstilen. I denne filmen har han blandet bl.a. anime, japanske tegnefilmer, svart/hvitt og farger for å skape en "parodi" på nevnte sjanger(e)! Det er gjort på en glimrende måte av en legende innen film!!

Storyen handlet om hevn, ganske enkelt. Vi får veldig liten personskildring, også av hovedpersonen. Har diskutert denne filmen med andre "kritikere" som mener at storyen og personskildringene er for svak. Men i denne filmen har vi ingen behov for å kjenne personene annet enn det lille vi får vite.

Tarantino kjenner til alle visuelle effekter, uten unntak, som kommer godt til syne i filmen. Måten han øker spenningen på med glidende bilder og velkomponert/velutplukket musikk er sjeldent sett. For ikke å røpe for mye, bryter filmen helt med sjangertrekket og viser japansk tegnefilm halvveis ute i filmen! Fantastisk...

Det er kanskje noen andre som har innvendinger mot meg og mine kommentarer?

Nå er det bare å glede seg til KILL BILL Vol. 2 i februar! Noen som vet når DVD versionen kommer?

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innvendinger fra meg hvertfall! Er fullstendig enig med alt du skriver om denne fantastiske filmen!Et herlig visuelt fest fyrverkeri av en film!

Newcomer paal_erik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eidos_

Jeg er helt enig. Gleder meg til Kill Bill vol.2 kommer....
    Gjett om ikke den skal bestilles på dvd.

Det er en litt spesiell film, typisk "gutte"film, med mye action.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til her ja.. Brilliant film..

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må sei meg enig i at det var ein genial film ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir nesten nødt til å henge meg på lasset...genial film....

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad smaken er som baken,delt.
    Kill Bill er den aller dårligste filmen jeg noen gang har sett, jeg er kanskje for gammel for den slags, men den er jo helt innholdsløs hvis en ser bort fra vold, og vold er det hele tiden. Måten som "black mamba" nedkjemper hele den japanske mafiabanden på er helt latterlig.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hamtor: Definitivt, Kill Bill har ingen dypere historie eller et større budskap. Men filmen er laget for å revolusjonere teknisk, og ikke historie-messig. Hvis du er interessert i film-teknikk er dette filmen for deg!

Quentin lager kun spesielle filmer, som Pulp Fiction og nå Kill Bill!! Gleder meg til en framtid med Quentin sine filmer...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Advarsel: Mindre SPOILERS i teksten!

Sitat Opprinnelig postet av Eidos_
    Kill Bill har ingen dypere historie eller et større budskap. Men filmen er laget for å revolusjonere teknisk, og ikke historie-messig. Hvis du er interessert i film-teknikk er dette filmen for deg!
    Ingen historie?! Så denne filmen i kveld, og det er så definitivt en historie. Tarantino pøser på med sjangermateriale, men det har han gjort i alle sine filmer. Mannen er en mestertyv og stjeler virkemidler som han blander sammen på mesterlig måte for å få fram historien. Og det er her vi må skille. Tarantino forteller drivende gode historier. Det er ikke noe moral eller underliggende budskap. Det er rett og slett glimrende historiefortelling.

Jeg er helt uenig i at dette er laget for å "revolusjonere teknisk". Ingenting av det Tarantino gjør revolusjonerer teknisk. Han kopierer virkemidler og gjør gjenbruk av hva andre har gjort før, uten å plagiere. Hvis det er noe som er revolusjonerende med Tarantinos regi, så er det komposisjonen. Samtidig som han kopierer, så er han fullstendig original i det han gjør. Han setter sammen ting som ikke har vært satt sammen før, men med full respekt for dem som skapte det han kopierer.

Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    [...]den er jo helt innholdsløs hvis en ser bort fra vold, og vold er det hele tiden. Måten som "black mamba" nedkjemper hele den japanske mafiabanden på er helt latterlig.
    Jada, filmen er latterlig til tider, selv om jeg er uenig i at den er innholdsløs. Det er eventyr, og i eventyr kan alt skje. I en verden hvor alle på død og liv skal lage filmer med budskap, lager Tarantino en film på liv og død. Har du forresten sett klassiske martial arts-filmer, f.eks med Bruce Lee, så skjønner du hvor han kopierer nedslaktingen av mafiabanden fra. Temaet "ensom kriger mot en stor overmakt" er jo ikke akkurat "Kill Bill" alene om. (Forresten, Eidos_: Burde ikke denne tråden nå få spoiler-markering?)

Jeg synes filmen glitrer. Historien fortelles mesterlig, selv om det er en ganske rett fram hevnhistorie. Etter en heller endimensjonal film som Jackie Brown er han tilbake i Pulp Fictions stil og kvalitet. Historien fortelles i kapitler ute av kronologisk rekkefølge, noe som gjør det litt mer krevende for tilskueren. Her er det Tarantinos o/pp/sty/k/kede kjærlighet til pocketboken som kommer til uttrykk. Filmen har ingen dødpunkter :twisted:. Og Uma Thurman gjør en overbevisende rolle som den hevngjerrige, rettferdige hevner, som vi likevel aner at har en anelse empati selv om hun selv hevder det motsatte. De andre rollene har ikke nok dybde, men Uma Thurman er nok hoveperson alene.

Anbefaler filmen uten forbehold. Dette er både underholdende, intelligent, enkelt, vakkert, makabert og handlingsmettet på en gang. Det er ordentlig moro. En genial virkelighetsflukt inn i filmens uvirkelige verden, litt til venstre for vårt eget univers.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet roffe.............

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet roffe.............

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med roffe. Kill Bill er et mesterverk. Ingen kan som Tarantino dra veksel på ulike sjangre og lage et så helstøpt produkt. Denne filmen blir bedre for hver gang du ser den. Uma Thurman gjør også en meget bra rolletolkning. Kill Bill er en film som pga. sine klare referanser til eldre filmhistorie, antakelig best verdsettes av filmkjennere.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også dette var en svært underholdende film, og nær perfekt filmteknisk utført. En perfekt blanding av asiatisk action, spaghettiwestern og exploitation. Er ihvertfall ikke vanskelig å se at tarantino er en mann som kan sinn sergio leone :wink:

Det jeg ikke likte var: Enkelte scener kunne vært litt "tightere". Bruken av svart/hvit som sensur. -For de som ikke vet det er Svart/hvit delen av jakuzanedslaktingen noe som ble gjort for å slippe gjennom sensuren i usa med en R-rating istedenfor NC-17 (som de fleste kinoer ikke vil vise takket være dobbelmoralske pressgrupper, men nok om det). At det skal ha noe å si virker helt sprøtt og meningsløst, men sånn er det ihvertfall. Det ryktes at scenen er i farger i asia.

Og når vi snakker om dvden.. les dette: http://www.empireonline.co.uk/news/news.asp?story=5063

Og for tarantinofans er jo dette en godbit (om enn noe usikker):
    http://www.empireonline.co.uk/news/n...kill+bill&cp=1

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh, interessant det der. Men jeg synes nå det fungerte ganske bra i svart-hvitt.

roffe, jeg er 100% enig.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Hvorfor sier du at filmen ikke revolusjonerte teknisk? Han har plukket godbiter her og der (med full respekt som du så fint uthever) og klippet det sammen på en brilliant måte. Det er teknisk vanskelig å blande slikt, det har jeg god erfaring med fra egne produksjoner.

For det andre er ikke selve historien særlig kompleks. Plot'en er om hevn, ganske enkelt. Som du nevner er det ingen underliggende budskap, det tror jeg du har rett i. Men kanskje noen filmkritikere klarer å pirke fram et? :P Den enkle historien gjør at resten av filmen og dens effekter kommer mer fram i lyset, noe som jeg tror var litt av internsjonen. Skape noe nytt fra gammelt, hvis du skjønner! Glimrende enkelt fortalt, definitivt.

Og, når man gir en filmomtale/analyse burde leserne skjønne at det er spoilere. Ser ikke noen spoiler-advarsel i tabloidavisene. :lol:

End of story...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Hvorfor sier du at filmen ikke revolusjonerte teknisk? Han har plukket godbiter her og der (med full respekt som du så fint uthever) og klippet det sammen på en brilliant måte. Det er teknisk vanskelig å blande slikt, det har jeg god erfaring med fra egne produksjoner.
    Flott at det er noen med erfaring her. Når det gjelder at det er vanskelig å klippe sammen - sikkert!
    Men det er gjort flere ganger før, blant annet med hell i Pulp Fiction, selv om det ikke er like mange ulike sjangere der som i Kill Bill.
    Revolusjon er et ganske sterkt ord. Tarantino har ikke brukt noen nye TEKNIKKER I Kill Bill. Alle tekniske krumspring er gjort før. Matrix er for eksempel teknisk revolusjonerende, hovedsaklig med bruken av såkalt bullettime. Det er et nytt aspekt som "alle" i etterkant har kopiert nesten til det kjedsommelige. DET er en revolusjon. Citizen Kane hadde kameraføringer ingen trodde var mulig. I dag er denne teknikken hverdagskost. DET var teknisk revolusjonerende.

Dessuten sier du i din første tråd: "Men filmen er laget for å revolusjonere teknisk". Tarantino er alt for mye av en manusforfatter og forteller til at han lager en film for å vise fram tekniske aspekter. Filmen er laget for å fortelle en historie som selv om den er enkel er kul og underholdende. Og han bruker alle de teknikkene han har sett i de årene han satt bak disken i den lokale videosjappa og så gjennom nærmest alt som ble laget av film både for kino og video. Dette er teknisk sett neo-nostalgisk (mitt uttrykk), ikke revolusjonerende...

Men jeg skal gi deg rett i at Tarantinos stil er revolusjonerende i sin fortellerkunst, det er revolusjonerende komposisjon. Og det er genialt utført.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Det er umulig å skrive en anmeldelse fri for spoilere hvis du da ikke nøyer deg med "Den var bra."

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint roffe...

Revolusjonerende er kanskje litt sterkt. Teknisk brilliant satt sammen, og brilliant måte å fortelle en ellers "kjedelig" ops: plot.

Suveren film, som alle filmelskere skal se!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint roffe...

Revolusjonerende er kanskje litt sterkt. Teknisk brilliant satt sammen, og brilliant måte å fortelle en ellers "kjedelig" ops: plot.

Suveren film, som alle filmelskere skal se!
    Tror vi egentlig er enige, Eidos_. Det er bare jeg som har lett for å flisespikke rundt ordbruken av og til. Du får bære over med meg... ops:

Filmen er absolutt glimrende, og jeg gir den terningkast 5. :shock: Ganske enkelt fordi det foreløpig er en halv film. Hva det endelige terningkastet blir, får vi se når Kill Bill Vol. 2 er sett.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... det er vel mere sånn at ENTEN liker man Tarantino eller så gjør man det ikke...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •