The Sopranos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: The Sopranos

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

The Sopranos

Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd for å opplyse andre som er i samme situasjon som jeg var i for et par måneder siden.
    Da var "The Sopranos" bare en TV-serie som jeg hadde hørt om gikk på en av de norske TV-kanalene. Hørte riktignok en del godord om serien, men jeg har som regel problemer med å binde meg til å se TV til faste tider hver uke. Da har jeg heller prioritert å se en film i ny og ne - når det passer meg.

Men etter å ha hørt mye skryt av denne serien fra flere kanter, så kjøpte jeg de to første sesongene rimelig fra Platekompaniet. Som "familiemann" er det enklere å forsvinne inn i kinorommet en episode enn å se en hel film, som ofte er over to timer. Første episoden tok ikke helt av, men virket grei nok. Etter hvert ble det bare bedre og bedre - og nå er jeg helt hekta. Kjøpte etter hvert sesong 3, 4 og 5 for å ha dem klar. Nå har jeg nettopp startet på sesong 5, og det er minst like bra som de foregående. Dessverre er dette den siste som foreløpig er tilgjengelig.

Om det skulle være noen andre der ute som faktisk heller ikke har fått med seg denne serien, så kan jeg kort beskrive den som følger :

The Sopranos handler om Anthony (Tony) Soprano og hans familie og venner i New Jersey. Tony selv driver innen mafiavirksomhet og går i smug til psykolog. Dette høres jo i og for seg ikke ut til å være noen "killer" av en TV-serie, men med fantastiske skuespillere i de fleste rollene (med James Gandofini og Edie Falco som herr og fru Soprano i spissen) er det utrolig hvordan handlingen engasjerer. The Sopranos er en serie for et voksent publikum (ref. språk/sex/vold), og er nok kanskje en serie som går mest hjem hos den mannlige seer, men den er helt sikkert også populær hos mange kvinner.
    Det faktum at den ikke har spekulative avslutninger på hver episode (som f.eks. avbryte midt i en spennede sekvens hvor man får "avsløringen" i neste episode), er også meget vellykket.

Hvis det er noen som ikke har sett noe av "The Sopranos", og som har giddet å lese hele dette innlegget, har jeg bare en oppfordring : Gi serien en sjanse, så har du mange timer med engasjerende underholdning foran deg.

Hilsen en "nyfrelst" Oban. ;-)

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen i "fan klubben"

Ok, Du har sett "lyset" . Jeg har vært Sopranos fan siden serien kom og har sett alle episodene flere ganger. De holder nå på med sessong 6 som skal bli den siste. De lager så vidt jeg husker 12 episoder pluss 6 slik at det blir til sammen 18 episoder.

En grei link er denne hvor du kan kjøpe artikkler, Cdene med musikken f. eks og laste ned en screen saver som skifter Sporanos bilder hele tiden. Videre har du bl. annet en grei Episode guide.

http://www.hbo.com/sopranos/

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Sopranos som åpnet mine øyne når det gjelder å lage tv-serier av høy kvalitet. Etter å ha pløyd gjennom Sopranos 2 ganger, har det ballet på seg med West Wing, 24, Alias, Entourage, Deadwood,The Shield, og nå til slutt Rome. Det har blitt så mye serier i det siste at jeg har problemer med å se en hel film av gangen.

Sopranos er helt klart noe av det beste som er laget for tv.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sopranos er en unik tv-serie på mange måter.

1. Det fins ingen tv-serie som har en såpass høy grad av cinematikk i seg. Hver episode er en som en liten film. Det er vanskelig å beskrive nøyaktig hva jeg mener, men hver episode isolert for seg selv forteller en enestående episode.

2. Det fins ingen tv-serie som har et så vidt spekter av ufattelig talentfulle skuespillere. Sopranos setter standarden for hvordan alle andre tv-serier burde være.

3. De fleste kvalitets-serier som jeg har sett flukturerer (varierer) veldig i kvalitet. Man har kanskje noen episoder som er *råbra*, som får deg til å gråte av glede eller sorg, men så har man også en del 'filler-episoder' som tydeligvis ikke ble gitt like mye oppmerksomhet. Det har man ikke i The Sopranos. Hvor det er såre enkelt i andre tv-serier å finne episoder som ikke er like bra som resten, så er dette komplett umulig. *Samtlige* av episodene er solide. *Alle* er velskrevne; *alle* har godt skuespill og *alle* har interessante og underholdende historier.

4. The Sopranos er en *dyp* serie. Jeg snakker ikke bare om de komplekse temaene og de intrikate forholdene mellom de komplekse og vel-definerte rollefigurene. Det har noe med punkt#1; det med "film-følelsen" man får av å se en episode. The Sopranos blir presentert, filmet og regissert på en unik måte som presser inn så mange allusjoner, symboler og referenser til hendelser, tema og personer som mulig inn i et bilde. Det første bildet i serien; Tony som ser opp på statuen av den nakne damen i kontoret til Dr. Melfi sier ufattelig mye. Jeg anbefaler alle fans å lese denne boken. Forfatteren skriver opp og ned om den scenen jeg nettopp beskrev og hevder at man kan trekke så mye informasjon ut av enhver scene i serien, noe jeg er fullstendig enig i.

5. Rollefigurene er veldefinerte og unike. Med dette mener jeg ikke at de er "kule", "morsomme", "interessante", "elskverdige" osv.. (selv om de er alle disse tingene). Det jeg mener er at rollefigurene er så bra skrevet; så bra beskrevet, og så unike og forskjellig fra hverandre, at de virker mer ekte enn noen andre rollefigurer på tv. Jeg husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg tror det var en audio commentary til en av episodene hvor noen sa at replikker blir skrevet på den måten at de skal ikke bare uttrykke *hva* som blir sagt, men også *hvem* som sier det. Hvis man leser en replikk på et ark og det ikke står hvem som sier det, så skal leseren med en gang kunne se hvilken rollefigur som sier det, fordi hver og en av dem har sin egen unike måte å snakke på.

Når man leser "I've got federal marshals so far up my ass, I can taste bryl-creem", så vet man med en gang at det er Uncle Junior som sier det.

Dette står veldig i kontrast til andre serier, hvor rollefigurene og deres replikker er mer generelle og generiske. Man hører kanskje en replikk, også tenker man "hei, det passet ikke for den rollefiguren. Det var jo hun andre som burde ha sagt det!". Slikt skjer *aldri* i The Sopranos. Det er skremmende å tenke på hvor mange talentfulle folk David Chase har klart å samle rundt seg. Alt fra skuespillere og regissører til klippere og de som bestemmer musikken (musikken i The Sopranos er utrolig passende og hjelper veldig med å sette den nødvendige stemningen i episodene).

Det er ikke hyperbole av noe som helst merke når jeg sier at The Sopranos er den beste serien som eksisterer. David Chase har selv sagt at The Sopranos er den siste tv-serien han kommer til å lage, fordi den er perfekt. Han vet (og vi vet) at han kommer aldri til å skape noe som er bedre enn The Sopranos. Jeg klarer faktisk ikke å forestille meg hvordan noen kunne skapt noe bedre enn The Sopranos. Det er absolutt ingen rom for forbedring. Det er den perfekte tv-serien, og serien fortjener den enorme og massive fanskåren den har utviklet de siste 5 årene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Det er ikke hyperbole av noe som helst merke når jeg sier at The Sopranos er den beste serien som eksisterer. David Chase har selv sagt at The Sopranos er den siste tv-serien han kommer til å lage, fordi den er perfekt. Han vet (og vi vet) at han kommer aldri til å skape noe som er bedre enn The Sopranos. Jeg klarer faktisk ikke å forestille meg hvordan noen kunne skapt noe bedre enn The Sopranos. Det er absolutt ingen rom for forbedring. Det er den perfekte tv-serien, og serien fortjener den enorme og massive fanskåren den har utviklet de siste 5 årene.
    Dette er selvfølgelig meget drøye påstander - men jeg stiller meg bak dem, og mener de holder vann.;-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra "Dagbladet.no" :

«SOPRANOS»-FORFATTER David Chase har også en teori på hvorfor serien hans har slått så godt an blant både seere og kritikere:

- Tradisjonelle tv-serier handler om folk som kommuniserer og kommer fram til en løsning. I «The Sopranos» snakker folk med hverandre, men uten å kommunisere. Det er slik det er i det virkelige liv.
    Forøvrig står det også at serien fortsetter i USA med den 66 episoden, som skal sendes 12 mars (2006).

Link til hele artikkelen HER

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken. Jeg likte artikkelen, Oman

Kjekt å se andre som ser sammenhengen mellom Bochcos (Hill Street Blues, NYPD Blue) og Chases "The Sopranos." Chase fortsetter den røde tråden som Bochco startet for 15 år siden.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært sykmeldt noen uker å må bare si at sopranos har redda dagene mine. Lånte ses 1-5 av broren min og etter et par episoder var jeg hekta! Serien blir bare bedre og bedre og jeg mener den har alt. Historien er meget godt fortalt , hver karakter har sin sjarm og man kan ikke la være å like denne gjengen.
    Dette er sammen med 24 min favoritt tv-serie.
    Det eneste som er trist er vel at vi må vente på sesong 6. Er ganske sikker på at den starter mars i usa.

NB!
    Bare et tips: Lefdal Selger sesong 1-5 for 299 pr stk. Har ikke sett bedre pris andre steder.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp sett piloten nå! Gleder meg til fortsettelsen! Blir nok en høydare å følge med på når man har lite å ta seg til i ny og ne!!!

Eller ikke orker å begynne på alt man har å gjør

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sopranos blir bare bedre og bedre, noe som er merkelig når de første episodene er sykt bra. Sesongfinalen (sesong 1) har en helt utrolig stemning. (Restaurant-scenen).

Folk som er spent på sesong 6: Merk 13. mars av på kalenderen for da kommer første episode av den sjette og siste sesongen. Sjekk hjemmesiden til The Sopranos for teasere, trailere og det som bedre er

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass deg nå angel, ingen spoilers takk!

Gleder meg! Sesongavslutninger generelt er gøy!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting "spennende" som skjer. Det er bare en utrolig flott scene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Merk 13. mars av på kalenderen for da kommer første episode av den sjette og siste sesongen.
    Noen som vet når den kommer til Norge?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var de begynt på sesong 6 i statene.... Hau!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ep1, S6 starter litt forsiktig men avslutter på kjent måte...du MÅ se neste episode... :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett sesong 1 nå.... og er blitt hekta... Sopranos er god underholdning.

For 299,- får man mange timer film, suverent når man er på reisefot med jobben.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var episode 6x02 over. Fantastisk episode! Be weary of spoilers:

Diverse tanker:
    * The Test Dream#2! :lol: Her var det mye symbolikk ute å gikk (rim!). Må se episoden igjen for å få med meg alt.
    * Hvem spilte konen på telefonen (rim#2 :P) i drømmen?
    * Edie Falco - Emmy for best female actress in a television series 2006 - uten tvil! Fins det en bedre skuespiller enn henne? I think not! Har ikke sett noe så imponerende på en tv-skjerm siden slutten av sesong 4. (Whitecaps)
    * Vito: "Maybe he's a homo and doesn't have any one to talk to"? Aaaaaaaahahahha så jeg lo!!
    * Chrissy i bilen til Johnny Sacs. Det må da ergre livskiten ut av han at han måtte selge bilen sin til denne tullingen som fornærmet han slik forrige sesong.
    * "Poor you". (Den alternative tittelen til "The Sopranos) Trenger jeg si noe mer?
    * "If one family doesn't kill him ... the other family will". Ironisk at Junior tilhører begge familiene :P

Tror nok Tony dør neste episode. Resten av serien vil handle om hvordan AJ emulerer sin fars oppførsel og virksomhet.

Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tony dør? Er du helt tullete?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke?

The Sopranos er en helt unik tv-serie, og hva er mer unikt enn å drepe hovedpersonen tidlig i siste sesong?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var episode 3 av sesong 6 over.. og det ser ut som Tony faktisk overlever (selv om det vil vise seg i neste episode hvor mye hjerneskade han har fått.)

Syns dagens episode var litt opp og ned. Syns ikke Carmelas historie var så ufattelig spennende denne gangen, og jeg gjespet meg nesten gjennom scenen med Melfie.. vet egentlig ikke hvorfor.

Silvio, Paulie og Bobbie gjorde jo god figur som alltid.

Var overrasket over at Vito hadde giftet seg. Hva sier kona når han ikke får den opp for henne?

Christopher tilbake i film-bransen?

Det virker som om hele Mafia-familien går istykker. Tony og Silvio i sykehuset. Paulie som innser at han blir gammel. Vito som snart må bli drept. Christopher som heller vil lage filmer enn å være goodfella.

Og hva skjer med Junior og Johnny Sacks i fengsel?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •