IMDb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: IMDb

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IMDb

Jeg vet at mange her bruker The Internet Movie Database (IMDb) både til å sjekke popularitetslister og hente filmrelatert informasjon.
    Men er vi flinke til å gi våre egne stemmer til filmer vi har sett, slik at vi kan være med på å påvirke verdens største filmdatabase?

Brukernes stemmer legges til grunn for et karaktertall som regnes ut etter en bestemt formel. For å unngå at ratingen blir manipulert av enkelte grupper, så er det lagt visse kriterier for at din stemme skal telle. Det heter at bare stemmene til "regular voters" blir lagt til grunn ved ratingene. Det røpes ikke hva som skal til for å være en "regular voter", men det er ikke usannsynlig at det er nok å gi karakterer på de siste filmene man har sett en gang i blant.

Ved å se på stemmene på noen av de største norske filmene, får man en klar indikasjon på at det ikke er så mange av oss som bruker å bidra med sine karakterer på IMDb.

Jeg sjekket følgende filmer (per 31.10.2005) :
    Flåklypa (7.9) 2195 stemmer
    Veiviseren (7.8) 783 stemmer
    Orions Belte (7.2) 367 stemmer
    Ni liv (8.2) 238 stemmer

Jeg oppfordrer herved alle filminteresserte til å bidra med sin vurdering av både norske og utenlandske filmer som man har sett. Alt som kreves er at man registrerer seg med en e-post adresse. Så kan du gi din påvirkning til verdens største filmdatabase.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flåklypa

Om det er noen herfra som har bidratt vet jeg ikke, men jeg kan konstatere at Flåklypa har fått ca 500 nye stemmer siden sist, og at karakteren har steget til 8,1.

Jeg undres på hvorfor den med dette ikke er inne på topp 250-listen. Kan det ha noe med følgende å gjøre : "for the Top 250, only votes from regular voters are considered."?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig regular voters?? Registrerte brukere?

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må være registrert for å stemme. Men for at stemmen skal telle må man også ha stemt så og så mange ganger, eventuelt så og så ofte. (Tror jeg.)

Jeg er registrert medlem på IMDB og har stemt på følgende filmer:
    Kode:
     	 Crash (2004)	10	
     	 Falling Down (1993)	10	
     	 Final Fantasy VII: Advent Children (2004)	10	
     	 The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)	10	
     	 The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)	10	
     	 The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)	10	
     	 Pulp Fiction (1994)	10	
     	 S & M: Metallica with Michael Kamen Conducting the San Francisco Symphony Orchestra (1999) (TV)	10	
     	 Alien (1979)	9	
     	 Aliens (1986)	9	
     	 Braveheart (1995)	9	
     	 Fargo (1996)	9	
     	 Forrest Gump (1994)	9	
     	 Gladiator (2000)	9	
     	 Goodfellas (1990)	9	
     	 Heat (1995)	9	
     	 The Lion King (1994)	9	
     	 Requiem for a Dream (2000)	9	
     	 Reservoir Dogs (1992)	9	
     	 Saving Private Ryan (1998)	9	
     	 Serenity (2005)	9	
     	 The Shawshank Redemption (1994)	9	
     	 The Big Lebowski (1998)	8	
     	 Die Hard (1988)	8	
     	 L.A. Confidential (1997)	8	
     	 The Pianist (2002)	8	
     	 Platoon (1986)	8	
     	 Raiders of the Lost Ark (1981)	8	
     	 Se7en (1995)	8	
     	 Sin City (2005)	8	
     	 V for Vendetta (2005)	8	
     	 Alien: Resurrection (1997)	7	
     	 Die Hard: With a Vengeance (1995)	7	
     	 Resident Evil: Apocalypse (2004)	7	
     	 Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)	7	
     	 The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)	6	
     	 Die Hard 2 (1990)	6	
     	 Star Wars (1977)	6	
     	 Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)	6	
     	 Trainspotting (1996)	6	
     	 Kill Bill: Vol. 1 (2003)	5	
     	 The Matrix (1999)	5	
     	 Spider-Man 2 (2004)	5	
     	 Fight Club (1999)	4	
     	 Million Dollar Baby (2004)	4	
     	 Kill Bill: Vol. 2 (2004)	3	
     	 Ladder 49 (2004)	3	
     	 Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)	3	
     	 King Arthur (2004)	2	
     	 Troy (2004) 2
    Hmm... Merkelig, jeg har ikke sett Troy, allikevel har jeg gitt den en 2'er. Må ha vært full da jeg stemte på den. :)

Det som er kjekt med IMDB er at alle kan skrive kommentarer og 'anmeldelser' av filmer og tv-serier de liker eller ikke liker. Jeg har bare skrevet 1 kommentar, og den var til Friends. Det er et par år siden, så innlegget er nok ikke skrevet like bra som det kunne ha blitt idag :)

http://www.imdb.com/title/tt0108778/usercomments-358

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har registrert meg jeg også, og det er absolutt verdt det. Tar ikke mange sekundene heller. Artig å kunne sette karakter, selv om det er en dråpe i havet når den aktuelle filmen har over 100 000 stemer.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var interessant å se listen over filmer som du har gitt karakterer, [wcip] Angel. At over halvparten av filmene du har vurdert har fått minst karakter 8, tyder vel på at det er mest inspirerende å legge inn filmer man liker godt.
    Men hvor er Flåklypa ;-)

Selv har jeg bedømt 137 filmer - av disse er det 7 som har fått toppkarakter. Jeg kan legge til at det er mulig å endre sin stemme i etterkant, noe jeg også har gjort på flere filmer. Jeg har en tendens til å gi filmen høyere karakter like etter å ha sett den - enn det jeg synes den fortjener når jeg får den litt på avstand.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et positivt innlegg!

selv bruker jeg imdb aktivt for å se reviews og comments på filmer, en veldig hendig side.
    Og nå skal jeg også starte å stemme, like greit det

EDIT: for et år siden så jeg at godfather lå på førsteplass, derfor tenkte jeg at jeg kunne se den. Så godt å væl 1,5time og jeg ble ikke imponert i det hele tatt. Var så kjedelig at ejg skrudde av. Er klar over at man skal se en hel film før man bedømmer, men jeg gadd rett og slett ikke. Derfor gir jeg denne en 1er..

Tror det er mange som tenker litt slik som meg. Hvis det er en storfilm, feks Matrix. det er en film som de fleste synes er dritrå, men så klart er det noen som ikke liker den. Derfor vil jeg tro at de vil stemme filmen Enda dårlige fordi den liksom skal være så "super" bra.. noen som er enige?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gi Gudfaren en ener er totalt idiotisk selvom om du av en eller annen grunn ikke liker filmen. Var du EKSTREMT trøtt og så den på en reise-TV? Du har overhodet ikke peiling på hva som gjør en film bra hvis du ikke innser noen kvalitetene i en slik film...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke tvil, både gudfaren 1 og 2 fortjener å være på topp 25 av alle filmer, av alle jeg har sett selvfølgelig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var overhodet ikke trøtt. Så den på en 28" med et jbl creatures.

Jeg driter i om jeg ikke har peil på hva som gjør en film bra eller ikke. Jeg likte den ikke og det holder for meg. Og hvis den har slikte kvaliteter som du nevner, har det kanskje inntruffet deg at de ikke appelerte til meg?

Selvom jeg hater en film som du kanskje elsker betyr det ikke at jeg har sett den på en reise-tv.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Å gi Gudfaren en ener er totalt idiotisk selvom om du av en eller annen grunn ikke liker filmen. Var du EKSTREMT trøtt og så den på en reise-TV? Du har overhodet ikke peiling på hva som gjør en film bra hvis du ikke innser noen kvalitetene i en slik film...
    Helt enig. Gudfaren er et mesterverk fra ende til annen...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Så den på en 28" med et jbl creatures.

Selvom jeg hater en film som du kanskje elsker betyr det ikke at jeg har sett den på en reise-tv.
    Det var ikke så langt ifra

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jeg si meg enig med a|ex. Greit nok at vi har forskjellig smak, men det er jo helt hinsides å mene at Gudfaren fortjener en 1er.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke fikk fram dette godt nok i min første post..

Gudfaren fortjener nok ikke en 1er, selv fra min siden. Men siden "ALLE" syns det er så superrå, omg best i verden etc. det er derfor jeg gir den karakteren jeg gjør. Fordi jeg mener det motsatte, det er derfor jeg gir den en så dårlig rating.

Noen som skjønner tankegangen min? mulig jeg er teit, men o_O

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig holdning i sånne saker, men kan ikke si jeg liker den. Blir altfor reaksjonært; kan ikke stå for egne meninger, men tilpasser dem etter flertallet. Hvis du er på byen med noen kamerater og de snakker om en dame de synes er utrolig pen som du synes er helt ok, beskriver du henne da som dritstygg?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Mulig jeg ikke fikk fram dette godt nok i min første post..

Gudfaren fortjener nok ikke en 1er, selv fra min siden. Men siden "ALLE" syns det er så superrå, omg best i verden etc. det er derfor jeg gir den karakteren jeg gjør. Fordi jeg mener det motsatte, det er derfor jeg gir den en så dårlig rating.

Noen som skjønner tankegangen min? mulig jeg er teit, men o_O
    Ja, det beste er å gi "enten eller"-karakterer på alt, slik at man kan hjelpe andre med å velge produkt på beste mulig måte..... :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forstå at du synes filmen er oppskrytt ettersom den av mange er ansett som verdens beste film, og smaken din er slik at denne filmen ikke er noe for deg. Derfor vil du kompensere litt for alle som mener at den er BEST, ved å gi den dårligst mulig karakter selvom du sikkert er enig i at den kanskje fortjener bedre enn som så. Det virker ikke som du er alene om denne tankegangen, for ifølge statistikken er det hele 13 000 brukere som har gitt denne filmen terningkast en. Dette må kalles useriøst, og tenk hvilket snitt filmen hadde hatt dersom man fjernet de useriøse stemmene

Forøvrig blir det vel litt feil å omtale Gudfaren-filmene som "superrå". Det er en beskrivelse som passer bedre på en typisk actionfilm. Jeg har på følelsen at du er mer tilbøyelig til å like denne typen filmer

I tillegg vil jeg tilføye at jeg har store problemer med å kåre en enkelt film til "best i verden". Til det finnes det altfor mange gode filmer. Innenfor hver kategori hadde det vært enklere, da er det ihvertfall lettere å sammenligne. Jeg skulle nok greid å sette opp "topp 10" innenfor hver enkelt kategori

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Men hvor er Flåklypa ;-)
    Aldri sett Flåklype. Jeg er ikke så begeistret for norske filmer (pga språket).

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg kan forstå at du synes filmen er oppskrytt ettersom den av mange er ansett som verdens beste film, og smaken din er slik at denne filmen ikke er noe for deg. Derfor vil du kompensere litt for alle som mener at den er BEST, ved å gi den dårligst mulig karakter selvom du sikkert er enig i at den kanskje fortjener bedre enn som så. Det virker ikke som du er alene om denne tankegangen, for ifølge statistikken er det hele 13 000 brukere som har gitt denne filmen terningkast en. Dette må kalles useriøst, og tenk hvilket snitt filmen hadde hatt dersom man fjernet de useriøse stemmene

Forøvrig blir det vel litt feil å omtale Gudfaren-filmene som "superrå". Det er en beskrivelse som passer bedre på en typisk actionfilm. Jeg har på følelsen at du er mer tilbøyelig til å like denne typen filmer

I tillegg vil jeg tilføye at jeg har store problemer med å kåre en enkelt film til "best i verden". Til det finnes det altfor mange gode filmer. Innenfor hver kategori hadde det vært enklere, da er det ihvertfall lettere å sammenligne. Jeg skulle nok greid å sette opp "topp 10" innenfor hver enkelt kategori
    Tusen takk, endelig noen som forstår..

er nok (for) sneversynt av meg, men sånn er jeg..
    men det vil alltid være noen som stemmer useriøst, sånn er det bare.Men det er jo sånn at man skal ha gjennomsnittetskarakteren av filmen, da må det nesten bli sånn...

Ta f.eks anime: mange av vennene mine omtaler full metal alchemist, bleach etc som pokemon, for dem å stemme på anime blir teit, fordi de har ikke peil i det hele tatt. og det er på en sånn mate at scoren blir ødelagt. men igjen gir de kanksje uttrykk for hvor mye de ikke liker sjangeren også, ikke bare filmen i seg selv.. ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip]Angel
    Aldri sett Flåklype. Jeg er ikke så begeistret for norske filmer (pga språket).
    da bør du se flåklypa. Den har et enestående norsk språk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •