Anmeldelse av Serenity (ingen spoilere!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anmeldelse av Serenity (ingen spoilere!)

Anmeldelse av Serenity
    (Ingen spoilere)
    (For de av dere som ikke vet hva Serenity er, så les gjennom dette innlegget
    før dere tar fatt på dette. )

Jeg så filmen med 3 kamerater i London denne helgen: bestekameraten min er en
    browncoat som meg (dog ikke i like stor grad), kamerat#2 er en stor sci-fi-fan
    som ikke hadde hørt om verken Firefly eller Serenity (men som kjente til Joss
    Whedon og hadde hørt om Buffy) og kamerat#3 er en Vanlig Person®. Alle likte
    filmen veldig godt, og det virket som om alle likte den like godt, basert på
    samtalene våre i baren etterpå.

De som var redd for at Serenity bare ville appellere til folk som kjente til
    serien kan slappe helt av. Eksposisjonen i de første minuttene av filmen er både
    effektiv og naturlig. Det blir noe repetisjon av info for oss som kjenner til serien,
    men det er bare å forvente når filmen skal stå på sine egne ben og bli forstått av
    Normale Personer®. La meg si det slik: Ja, det hjelper å ha sett Firefly, og ja det
    hjelper å være fan av sci-fi (dog ikke i like stor grad), men denne filmen er såpass
    solid at den burde appellere til *alle*. Dette er en film med noen skremmende
    aktuelle temaer. Jeg skal ikke spoile deler av filmen ved å si hva det dreier seg
    om, men jeg kan si at Firefly (tv-serien) dreiet seg om familie og å finne et hjem.
    Serenity er noe helt annet.

La meg ta den tankegangen litt videre. Ja, Serenity er en film basert på en tv-serie
    og den har de samme skuespillerne, skribentene og folkene som jobber med den,
    men samtidig så er Serenity så mye *mer* enn bare en 2-timer lang
    Firefly-episode. Jeg kjente igjen innholdet av det jeg så, men det føltes som noe
    helt annet enn det jeg kjente fra før. Jeg vet ikke om det var det utvidete
    budsjettet som tillot visse endringer i fortellerteknikken eller hva det kan være,
    men Serenity hadde en helt annen "feel" til seg. Det er veldig vanskelig å forklare,
    og det er fullstendig umulig å forstå før man har sett både Firefly og Serenity, så
    jeg skal ikke prøve å utforske dette poenget videre. Jeg kan vel bare si at Firefly
    var mer "intimt" mens Serenity var "større". Dette er ikke nødvendigvis noe
    negativt, men tv-serien og filmen virket veldig forskjellig.

Kort kommentar til Oteren og hans hærskåre: Du har kommentert flere ganger
    hvordan kamp-scenene i traileren så rævva ut. Jeg er enig. Traileren var elendig
    satt sammen. La meg bare si at slåsskampene i Serenity er noe av det stiligste jeg
    har sett på film! Jeg la merke til at kampscenene i Serenity 'lånte' en move eller
    to fra The Matrix, men jeg syns nå det burde være lov så lenge det ikke er en
    direkte kopiering av kamp-scenene

Det beste med Serenity var manuset. For en rimelig mørk sci-fi film så var denne
    rimelig full av morsomme replikker som hver gang fikk publikum i kinosalen til å
    brøyte ut i latter. Joss leker seg med eldgamle klisjéer men underkutter de veldig
    effektivt slik at det som står igjen er fullstendig unikt og ikke klisjé-aktig i det hele
    tatt. Det bør også nevnes at replikkene selv ville ikke vært halvparten så
    morsomme hadde ikke skuespillernes levering av dem vært perfekte. Foruten 1
    kort scene hvor Jewel Staite (Kaylee) skal reagere i skrekk (hvor hun ikke helt
    traff den rette noten) så var skuespillerprestasjonene veldig bra; til tiders
    fantastiske.

Filmen var også veldig uforutsigbar. Jeg skal ikke si hva som kommer til å skje,
    men publikum kommer til å bli sjokkert mer enn 1 gang av hendelsene i filmen.
    Musikken var akkurat slik den var i serien: veldig western/asiatisk-inspirert og jeg
    syns det var dritkult!

Jeg vet ikke hva mer jeg kan si uten å spoile noe. Da jeg satt og så filmen tenkte
    jeg "denne fortjener en 8'er på IMDB", men den siste halvtimen var så ufattelig bra
    at jeg ga den en 9'er da jeg avga stemmen min før jeg skrev dette innlegget. Jeg
    gleder meg veldig til å se den igjen og kan bare si dette: Firefly-fans - dere har
    noe å glede dere til! Dere andre får gjøre som dere vil. Jeg skal slutte å prøve å
    overbevise dere. Jeg har fått sett Serenity og den innfridde til hver eneste
    forventning jeg hadde. Akkurat nå bryr jeg meg ikke om noe annet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for beskrivelse av filmen.

Har dermed satt den opp på "vil hapå dvd"-lista.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se den på BIFF i kveld. Gleder meg til det.... Kommer også med en tilbakemelding!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •