Charlie and the Chocolate Factory

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Charlie and the Chocolate Factory

BEKLAGER DEN SENE FERDIGSKRIVINGEN!!! FERDIG NÅ!!!

Så denne filmen på førpremiere forrige helg, og ser at ingen har startet en tråd om denne enda (hvis ikke jeg har oversett det totalt da!), så da tar jeg og starter en.

De fleste vet nå vel hva filmen handler om, og er vel kanskje en del som har lest boken fra Rohald Dhal også?

Vel, her er hvertfall handlingen fortalt fra min side uansett...

NB!!! NB!!!! KAN INNEHOLDE SPOILERE OG FORTELLE TING I FILMEN DU KANSKJE IKKE VIL VITE FØR DU EVENTUELT HAR SETT DEN!!!! NB!!! NB!!!

For og starte kort og godt med å fortelle hovedhanlingen. Denne filmen hanler om sjokoladefabrikkeieren Willy Wonka, som spilles av Johnny Deep, som har invitert 5 barn til og besøke fabrikken hans og få en hel dags omvisning ledet av ham selv. Alle barnene får lov til og ha med seg et familiemedlemm hver til og passe på dem.
    Det er fire borskjemte drittunger og den fattige gutten Charlie som er så heldige og få være med på en drømmedag på Willy Wonkas praktfulle og gigantiske sjokoladefabrikk.
    Dette er første gangen på mange mange år at noen for første gang får komme inn og besøke fabrikken hans.

Charlie Bucket (Freddie Highmore, mener jeg navnet var), som utennom Willy Wonka (Johnny Depp), er hovedpersonen her i filmen, bor sammen med både sine foreldre og besteforeldre i et lite forfallent, skjevt og lite hus på tvers av byen for sjokoladefabrikken.
    Det har vært Charlie's livsdrøm og få komme inn og se hvordan det er innenfor fabrikkens gjerder og porter og få se hvordan alt goderiet som kommer ut blir til.

Det er helt spesielt at Willy Wonka nå åpner sine porter for 5 barn og dems medfølgende siden det ikke har vært en eneste person som har blitt sett innenfor portene på sjokoladefabrikken de siste 14-15 årene, siden sjokoladefabrikken ble stengt for alle som arbeidet der på grunn av spioner fra andre sjokoladefabrikanter som var ute etter og stjele Willy Wonka's geniale og praktfulle oppskrifter.

Helt brått en dag kom kunngjøringen om at Willy Wonka ønsket 5 av verdens barn velkommen til og få en drømmeomvisning av han selv på sin fabrikk for og vise dem dens hemmeligheter.
    Han har gjemt 5 gullbilletter under papiret på "Wonka"-sjokoladen som er blitt spredt rundt over hele verden. Sjansen for og finne en av billettene er svimlende liten.
    Når Charlie får høre om dette blir han begeistret og oppspilt. Foreldrene hans har bare råd til og gi han en sjokolade i året, som er på bursdagen hans.
    Etter kort periode er det 4 som har vunnet, den første vinneren er en gutt ved navn Augustus Gloop, som bare stapper i seg godter å usunne ting dagen lang. Vinner nummer to er ei jente ved navn Veruca Salt, som er en bortskjemt drittunge som blir helt udregelig hvis hun ikke får alt det hun vil av faren sin. Den tredje vinneren er Violet Beauregarde, som er ei selvsikker jente som tror hun er best i absolutt alt, noe hun også godt er etter man har fått sett trofeskapet hennes. Hele tiden går hun og tygger på den samme tyggisen fordi hun vil være mester i å tygge samme tyggegummi lengst mulig.
    Den fjerde som vinner er den TV-spill fikserte Mike Teavee som elsker og ødelegge ting og spille skytespill på TV. Men han er også en skarp liten smart djevel.

For hver som vinner ønsker Charlie mer og mer og vinne, foreldrene hans har kjøpt en sjokolade til han på bursdagen hans, men dessverre til en skuffelse vinner han ikke. Noe foreldrene hans var meget bekymret for, men Charlie tar det forholdsvis pent.

Etter dette kommer det i avisen at det er en gutt som har vunnet billett nummer 5 og Charlie har sett alt håp ute. En dag han er ute i byen finner han en pengeseddel liggende i snøen og han føler seg veldig heldig. Han springer rett inn i en butikk på hjørnet av gata for og kjøpe seg en av Wonkas vellsmakende sjokolader. Han registrerer ikke helt samtalen mellom den butikkansatte og en kvinnelig kunde som snakker om at den siste billetten som ble funnet var en kopi og hvor frekke noen kunne være.
    I det Charlie trekker papiret av sjokoladen, uten noen store forventninger om at det skulle vært en gullbillett i den. Ser han til sin store forundring den siste gullbilletten fra Willy Wonka!

Han får komme å se farbrikken alikevell!!

Da besøksdagen enderlig er kommet er det bestefar Joe som skal være med Charlie til fabrikken. Joe var en tidlgiere ansatt hos Willy Wonka i de tidligere år før fabrikken ble bygget og alle ansatte ble sparket.

Alle barna er spente og venter med utolmodige nerver utenfor fabrikken og de gleder seg uten måte.. Og mange av dem er hekta på og vinne den premien som en av dem vil få!

Resten får dere se selv i filmen....

Jeg likte filmen ganske så godt, fant dette å være en god film på mange måter, tross noen dårlige siden (som vi forsåvidt kan finne i alle filmer).
    Syntes det var mange bra skuespiller prestasjoner her, og syns Johnny Depp kler rollen som Willy Wonka ganske så bra!

Kan si meg litt enig i det nestemann sier, i at de har gjort han en smule ond. Men jeg syns ikke dette gir noen ødleggende virkning i hele sammenhengen.

De har klart og skape en god og fortryllet verden som er veldig lett og like uten store problemer, det er god klipping og senene er fint tilrettelagt med kameraet. De har brukt gode effekter, og tanken på at hele sjokoladeelven og fossen inne i fabrikken samt det andre fakisk er ekte og at alt sammen er ekte sjokolade som renner der.
    Syns det er bra de har gjort det på den måten istedet for og kjøre alt digitalt, digitalt kan til tider ødelegge stemningen som gode gamle tradisjonelle sener inneholder!

Alt i alt etter og ha sett filmen sitter jeg hverken igjen med "WOW" aller "allright" følelsen, men heller ikke "Buuu"... denne filmen er en helt grei film som gir god underholdning og holder en fin handling med gode skuespillere. Den er en bra film som godt kan anbefalles og ses!

Men må si at jeg holder meg til orginalversjonen, for de med små barn er vel dubbet det beste, men jeg personlig hater dubbing og finner det ødeleggende for hele filmen!

Jeg har ikke tenkt og gi denne filmen noe terningkast men vil kunne gradere den som ikke bortkastet og se og meget god.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Klokken er langt over 17 og jeg vil derfor få legge ved mine tanker om filmen.

Sitat Opprinnelig postet av http://avforum.no/forum/showpost.php?p=256411&postcount=840
    Charlie og sjokoladefabrikken.
    Denne hadde jeg store forhåpninger til.
    Kan ikke si den infridde.

Boken var favoritten min som barn, og jeg leser den 1 gang for året enda. (Lærer)

De har gjort Willy Wonka smålig ond, sarkastisk og usympatisk.
    De har tatt seg noen friheter til historien som jeg synes originalhistorien gjorde bedre.
    Bestefar Joe er ikke skrøpelig nok. Moren virker mer skummel en en omtenksom og god mor.
    Castingen har ikke truffet i det hele tatt synes jeg. De har valgt feile folk til rollene.
    Ikke synes jeg Depp gjorde det bra heller.
    Faktisk vil jeg oppsummere alle rolleprestasjonene til under middels.

Jeg ble skuffet.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde store forventninger til filmen, og jeg må si at de ble innfridd, jeg kunne godt tenke meg en enda lenger film jeg. Jeg husker kun bruddstykker av boken jeg leste for mange år siden, derfor kan jeg ikke sette denne fullt opp mot filmen.

Filmen har Tim Burtons signatur over det hele, kan aldri husket at Burton har laget en film jeg ikke har likt. Å sette Burton til å lage en film basert på et manuskript av Roald Dahl framstår for meg som en kjempematch, da begge disse har en "forskrudd" og smågrotesk fantasi som jeg av og til synes grenser mot det morbide. Burton gir et praktfullt bilde av en grå småby dominert av en gigantisk fabrikk med arkitektur inspirert av tysk mellomkrigsindustristil (puh...). Kanskje ikke helt troverdig, men likefullt imponerende.

Jeg har ikke mye å utsette på castingen, Depp gjør en meget god figur som den ensomme og temmelig eksentriske industrieieren Willy Wonka. Også jeg reagerte noe på måten de har valgt å la ham være på, sarkastisk, småond og temmelig lite interessert i verden utenfor fabrikken. Denne kalde fremstillingen bryter noe med min tidligere oppfatningen av Wonka, men gjør filmen mer uforutsigbar med tanke på hvilke motiv han har med hele omvisningen i fabrikken.

Barna i filmen er erketyper, og tar dette ut for hva det er verdt. Til tider noe overspilling synes jeg, men siden dette er et eventyr så blir dette en naturlig del av filmen. Effektene er det ingenting å si på, jeg har bestandig vært fan av Burton og har sluttet å la meg imponere av hvilke filmatiske triks han bruker for å skape "Burtonsk" stemning. Altså er dette upåklagelig.

Dette er en må-se film dersom du er fan av Tim Burton, Johnny Depp og/eller Roald Dahl. Dersom du har sans for burleske eventyr med gode skuespillerprestasjoner og effekter, bør du absolutt vite din besøkelsestid. Et must på dvd til vinteren.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    ..... Et must på dvd til vinteren.
    Eller nå, ungan så den på DVD for ett par timer siden. PS. kjøpt i Kina ;-)

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok med hele familien på filmen forrige helg. P.g.a. minstemann på 6 år, valgte jeg den norskdubbede vesjonen. Vi kjenner alle godt til boka - spesielt 6-åringen som har hatt lydboken som fast "innsovningsrituale" etter leggetid de siste ukene.
    Hos oss ble filmen godt mottatt - spesielt av de yngste.
    Burton har skapt en fantastisk eventyrverden innenfor fabrikkmurene, og de fleste avvikene fra bokens historie er akseptable.
    Men jeg er ikke så altfor begeistret for Wonkas "nye" forhistorie. Og Umpa-lumpaene passer nok best i det bildet vi selv skaper ut fra Roald Dahls beskrivelser.
    Vår konklusjon er likevel at dette er en flott film som passer til store og små. Og når DVD'en kommer i salg, ser jeg fram til å se den med original tale.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se frem imot og se den med orginal tale ja! Syns personlig alt som er dubbet til norsk har en tendens til og senke filmens indre "kvalitet" på inntrykket man da får. Men selvfølgelig med små barn så er det jo nesten selvfølge i henhold til dem og se med norsk.

Syns forøvrig det er ganske bra, og litt morsomt at de i filmen, sjokoladefossen og sjokolade elven. At dette faktisk er til og er ekte sjokolade.

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Depp jepp

Depp viser igjen sin tilpassingsevne. Han er iskald og varm på en og samme tid, og gjør her en strålende rolle som herr Wonka. Som en anmelder ville sagt.

Fy filleren! Denne levde opp til forventningene. Roald Dahl skrev jo bøker som i dag ville blitt bannet av forlagene. Syk syk mann.....syk men genial

Leste nettopp Matilda, den er jo like bra nå som da jeg var barnet. Tror jeg må skaffe meg filmen av den og.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •