Crash

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Crash

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crash

Såg denne i går kveld. Super film!! Aldri vore så forbanna på ein karakter i ein film, for så eit øyeblikk seinare sitte med den klompen i halsen og fuktige auge.... :-) Terningkast 6!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne filmen på kino i går. (selve kinoopplevelsen er beskrevet i en annen tråd..;-) )

Dette er en bra film, med et skråblikk på det kalde, upersonlige og kyniske amerikanske samfunnet i en storby som Los Angeles. En etnisk smeltedigel med konstante rasistiske undermotiver.

Filmen er glimrende oppbygd, med masse historier flettet inn i hverandre. Skuespillerprestasjonene er bra, og karakterene troverdige.

Anbefales!

Terningkast: En meget sterk 5

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var helt grei etter min mening. Var til tider litt overdriven når det gjaldt rasisme dagligdags, noe var forutsigbart og enkelte ting var litt klisjee.
    Hadde egentlig ganske store forventninger til denne filmen. Mosaikk filmer er fantastiske, men denne filmen nådde ikke opp til føttene engang av filmer i samme sjanger, slik som foreksempel Magnolia og Short Cuts.

Filmen får karakteren 4/6

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lei av bakfylla fra gårsdagens fest tok en kamerat, ei venninne og meg turen til kino for å se denne filmen. Vi visste ikke så mye om filmen på forhånd. Vi hadde lest litt om den på imdb og andre nettsider, og så at den hadde fått veldig gode kritikker. Vi var med andre ord positivt innstilt og hadde rimelig høye forventninger til filmen. Det er ingen overdrivelse å si at filmen innfridde på alle punkter og viste seg å være enda bedre enn vi trodde.

Filmen minner litt om Pulp Fiction i den forstand at den viser ulike historier ukronologisk som knytter seg sammen i løpet av filmen. Hovedtemaet er rasisme, og filmen utforsker dette temaet på en nydelig måte. Alle de største etniske gruppene er representert i filmen, og ingen blir karakterisert som enten "ond" eller "god". Alle personene i filmen gjør noe godt, og alle gjør noe ondt. Det er så fantastisk å se en film med gråsoner, en film som ikke dummer ned innholdet for et hjernedødt publikum, men som faktisk utfordrer oss til å tenke etter på hva vi ser. Det fins ingen 'rett' eller 'galt' i denne filmen, og alle personene er enten 'helter' som gjør noe helt jævlig, eller 'skurker' som gjør noe veldig bra.

Dette er en 'must-see'-film. Tenk "American History X", bare bedre. (Og jeg elsker American History X.)

Dette er ingen hjernedød actionfilm. Det er et drama med noen fantastisk velskrevne rollefigurer. Det er så ekstremt forfriskende å kunne gå og se en film som ikke behandler publikum som en gjeng IQ-tomme mongo-folk! Dette er terningkast 6*2. Terningkast 6 fordi filmen er sinnsykt bra, terningkast 6 fordi den er 'smart' og utfordrende.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte denne filmen svært godt. Den tar seg god tid til å bygge opp rollekarakterene, og følelsene kommer som en eksplosjon omtrent 2/3 ut i filmen. At dette er en kritikk av det amerikanske samfunnet er jeg delvis uenig i. For dette er en film som handler mye om fordommer og frykt for det ukjente på allmengyldig basis.

Jeg hadde ikke så store forventninger. Den er nok ikke en "sammenflettingsfilm" på linje med Magnolia, men har en egen nerve som absolutt står til 6 på terningen. Sjelden har jeg opplevd at en film har maktet å gå så dypt i flere hovedpersoners personlighet som i denne filmen. De begynner som stereotyper, og så vises det flere sider etterhvert, noe som gjør at man endrer oppfatning nesten hele tiden. Ikke en film for hjernedøde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •