Hotel Rwanda

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hotel Rwanda

Newcomer Thomas H sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hotel Rwanda

Hej.

Jeg var i eftermiddags, sammen med en kammerat i biografen. For at se Hotel Rwanda. Filmen handler om folkemordet i Rwanda i 1994, hvor 800.000 mennesker blev myrdet.

Filmen forergår i hovdestaden Kigali. Hvor hovdepersonen er hotel-manageren Paul Rusesabaginas, spillet af Don Cheadle. Paul Rusesabaginas er hutu, men gift med en tutsi. Da borgerkrigen bryder ud og hutumilisten "Interahamwe" indleder massakren på tutsierne. "Interahamwe" kan samlignes med Nazisterne i Europa, "Ustasja" i Kroatien samt "De Røde Khmerer" i Cambodja". Da folkemordet indledes søger mange mennesker tilflugt på Hotel Milles Collines, hvor Paul Rusesabaginas arbejder. Det lykkes ham at rede sin kone, børn og over 1200 andre mennesker fra at blive slagtet af "Interahamwe". Ved bestikkelse og ved at udnytte de "forbindelser" han har med stammeledere og generaler. Det er da heller uden grund, at "Hotel Rwanda" bliver samlignet med "Schindlers Liste".

Under folkemordet blev hutuerne i propaganda-udsendelser i radioen, opfordret til udryde tutsierne. F.eks. hørte man i filmen denne citat i radioen: >Gravene er kun halvt fyldt op<, >hjælp os med, at fylde dem op<. Ellers blev tutsierne omtalt som "kryb" i radioen. Dette minder meget om Joseph Goebbels propaganda mod jøderne.

Der er en film som jeg varmt vil anbefale at se og den bygger på virkelige hændelser. I kan læse mere om filmen på disse links: http://www.mgm.com/ua/hotelrwanda/main.html http://www.mgm.com/ua/hotelrwanda/intro.html

Mvh. Thomas

Newcomer Thomas H sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg fået købt filmen. Jeg købte den i mandag's, inde hos Blockbuster, efter fyraften. Den udkom samme dag på DVD, som leje/købe-film. Og så den på plasmaen, samme aften.

Hvad jeg kan læse på http://www.release.no/release_sale.html udkommer "Hotel Rwanda" på DVD i Norge den 24. aug.
    Så hvis i får lyst til en god film, er "Hotel Rwanda" et oplagt mulighed. Det er en film der fortjener stor opmærksomhed.

Mvh. Thomas.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Filmen er meget bra og utrolig sterk. Eneste ulempen er at man får så dåli samvittighet av å være fra vesten.... når man ser hvordan vi behandlet dem under folkemordet i Rwanda.

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen fortjener helt klart oppmerksomhet. Dette er en meget god film, fri for unødvendig filmtriks og effekter (selv om jeg også liker en god FX film)! Godt skuespill, god story og helhetlig godt laget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •