Cowboy Beboop - The movie (anime)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cowboy Beboop - The movie (anime)

Cowboy Beboop - The movie, Special edition (Cowboy Bebop: Tengoku no tobira)

Genre: Anime, Sci-Fi

imdb.com: http://www.imdb.com/title/tt0275277/

Som tittel hentyder, dette er en film basert på en TV serie. Faktisk er handlingen plassert mellom to TV episoder. Ulempen er selvfølgelig at for oss som ikke har tilgang på TV-serien, så er endel av bakgrunnen for filmen borte, persongalleriet er ikke så kjent etc.

Som alle andre animefilmer jeg legger mine hender på, så ser jeg gjennom den sedvanlige engelsk-dubbede versjonen først. Etterpå koser jeg meg med original lydspor. Grunnen er at ved japans tale så må jeg desverre bruke endel av konsentrasjonen på subtittel, og da er det greit å ha hovedtrekkene klare. Også på denne filmen er engelsk dubbing preget av de vanlige eeeh,støønn og andre unaturlige lyder som legges på for å få "lipsynken" til å stemme sånoenlunde.

Som vanlig er det visuelle veldig bra,god anime (tegneteknisk). Mange flotte og realistiske detaljer og samtidig litt Sci-Fi gadgets. Handlingen er lagt til Mars, det herrens år 2071, og som mange andre japanske temaer, så er apokalypsen hovedtemaet. I dette tilfellet 'bare' en lokal apokalypse i form av biologisk terror. Hovedpersonene er privatdetektiver/dusørjegere (cowboyer) som ønsker å tjene MYE penger ved å finne hovedpersonen(e) etter en terrorhandling.

Persongalleriet er nokså typisk men med noe særpreg i blant. Unge og pene helter og mindre pene skurker. Pene damer har alltid struttende pupper. Gruppens hacker er en umoden jenteunge med en av filmens mest underholdene personlighet. Handlingen er logisk oppbygget til en spennende slutt...NOT - Nei, mot en forutsigbar slutt var det.

Det var noen logiske glipper som irriterte meg såpass at jeg kom litt ut av fokus da jeg så filmen. F.eks.: Byen på mars ser realistisk ut, men hvorfor kjører alle rundt i biler med design fra ca år 2000-2010. Har de kommet seg til Mars og bygget stor by, da har vel også transportmiddlene blitt videreutviklet. I tillegg har en av hovedpersonene et fancy, flyvende transportmiddel, noe vi ser lite av ellers, men en får inntrykk av at gruppen vi følger er noe litt pengelens og burde strengt tatt ikke hatt råd til slik hi-tech. Og ikke minst: Det finnes en samling med antikvariske fly (bla.a fra 2WW), men ulogisk at de skulle være på Mars. Det må da ha kostet en enorm formue å ha brakt dem dit..

Konklusjon: Greit tidsfordriv med litt for forutsigbar (men over gjennomsnitt) handling og typiske karakterer, men jeg tror jeg ville skaffet meg TV serien først (hvis den er tilgjengelig med engelsk subtittel).

Teknisk:
    1 DVD, dual layer
    Sone 2, 4, 5
    Format = 16:9 PAL
    Lyd = DD 5.1 (Japansk, Engelsk, Russisk)
    Teksting = Nordiske land, engelsk (+engelsk med caption), arabisk, tjekkisk, gresk, hindi, Ungarsk, polsk, russisk og tyrkisk.
    Spilletid = ca 1t 50min.
    Anbefalt aldersgrense 15
    Bonusmateriale:
    Kortfillmer, to musikkvideoer, fotogalleri, storyboard sammenlikning, filmografier og trailers.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv-serien er tilgjengelig med engelske subs (og i de fleste tilfeller med engelsk-språklig dub - samme cast som i filmen) i R2UK, R1US, R4AUS, R3Korea. Ikke sikker på om R2J-disc'ene også har engelske subtitles.
    Tv-serien er bedre enn filmen, men filmen er et greit supplement.

Når det gjelder de logiske glippene:
    Biler: Som i mange anime SF-serier, retro er in.
    Fancy, flyvende transportmiddel: Spike's egne, en-manns romskip, og ikke egentlig beregnet på transport i planeters atmosfære.

Ellers synes jeg vel det er på sin plass å nevne Yoko Kanno's utrolig kule musikk, både i filmen og tv-serien. Vel verdt å få tak i.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at den tekstingen er ganske god... :wink:

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest dette er en kjempefilm.Og snakke om logiske glipper i en tegnefilm,det blir for dumt :shock: I tegnefilm går alt ann!Når det gjelder
    teksting så regner jeg med at den er basert på det engelske lydsporet,eller er du en racer på Japansk,Mastiff? 8)

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På versjonen jeg så var i hvertfall den norske oversettelsen såpass dårlig at den engelske dubbinga var klart å foretrekke.

Forøvrig likte jeg filmen svært godt.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er tekstet på grunnlag av en oversettelse av det japanske lydsporet som er frittstående fra dubbingutgaven.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Og snakke om logiske glipper i en tegnefilm,det blir for dumt :shock: I tegnefilm går alt ann!
    Ikke ubetinget enig.

Min mening er at dersom en animasjonsfilm innbyr til en logisk handling i et 'realistisk' miljø, da forventer jeg mindretall av logiske bugs. Cowboy Beboop har så mye fine og realistiske detaljer i tegning og historie, altså legges listen høyt.

Animasjonsfilmer av typen Shrek/The Incredibles er det selvsagt det urealistiske som er mye av drivkraften. Her er hovedregelen mer "expect nothing but the unexpected".

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,vi er i minste enig om det er en god film. 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Vel,vi er i minste enig om det er en god film. 8)
    Jada, har allerede sett den 3 ganger for å nyte mange fine detaljer...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •