NRK Filmplaneten - 5 beste SciFi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK Filmplaneten - 5 beste SciFi

Idag fulgte jeg med da den meget korrekt kledde herremannen Mikal Olsen Lerøen skulle kommentere min favorittsjanger og nominere sine 5 beste SciFi filmer gjennom tidene:

Sitat Opprinnelig postet av Mikal Olsen Lerøen
    1: Alien
    2: The Matrix
    3: Star Wars V (The empire strikes back)
    4: Blade Runner
    5: Alien 3

Merk: 5'en hadde knivskarp konkurranse med 2001 - En romodysse.
    Selv er jeg ganske enig, men velger å omrokkere til denne:
    1: Blade Runner
    2: The Matrix
    3: Star Wars V
    4: Alien
    5: Terminator (T1)

2001 faller desverre ut av min liste også, men jeg skulle så gjerne hatt den med.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg aliens var bedre enn alien, men det er jo som regel den første filmen som blir nevnt på slike lister pga originaliteten.Så spørs det da, om ikke Star Wars Episode 3 blir den beste etter lanseringen i sommer Terminator 2 synes jeg også er bedre enn nummer en.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en stund siden jeg så 2001, men etter det jeg kan huske hadde ikke den blitt vurdert på min liste!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Selv synes jeg aliens var bedre enn alien, men det er jo som regel den første filmen som blir nevnt på slike lister pga originaliteten.Så spørs det da, om ikke Star Wars Episode 3 blir den beste etter lanseringen i sommer Terminator 2 synes jeg også er bedre enn nummer en.
    Når det gjelder Alien vs Aliens og T1 vs T2 er min mening at eneren er den 'beste' ettersom det er den som er banebrytende/rettningspekende.
    To'erene er begge bedre i den forstand at de er bedre teknisk laget da budsjettet har vært en helt annen klasse. Stemningen og den originale ideen kan en derimot ikke kjøpe for penger etterpå, det blir stort sett bare en omskrivning og repetisjon rundt samme tema.

Når det gjelder Aliens husker jeg at en av mine første tanke/kommentar på vei ut av kinosalen var at den burde hatt en undertittel - "USMA in space", en omskriving av den mer kjente "Pigs in space" (Muppetshow).

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er en helt grei liste det der, selv om alien 3 med fordel kunne vært byttet ut m. feks. close encounters of the third kind eller det femte element....

Jeg håper og tror at War of the worlds kommer til å bli en framtidig klassiker. Episode 3 blir nok bare digital bajs (ikke spor helt av nå da!).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å dra i gang en debatt om Alien(s)-serien, så synes jeg Alien og Aliens er to helt ulike filmer, og at begge er meget gode innenfor hver sin sjanger.

Alien: Grøsser-scifi. En dvelende film med klam uhyggestemning som rangerer høyt på min liste over grøssere. Den er spesielt kjennetegnet ved at spesialeffekter var dyre å lage, så man begrenset seg til glimt av monsteret i store deler av filmen, noe som skapte mye spenning.

Aliens: Action-scifi. Her sendes troppene inn og kjemper seg gjennom myriader av aliens. Fokus på action hele veien. Av en eller annen grunn virker monstrene mye lettere å drepe i denne filmen. Men det er høyere "kule kommentarer"-faktor, og Ripley er mye mer en actionfigur enn i den første filmen.

Av disse to mener jeg Alien er best, og det i egenskap av grøsser-elementet som er mesterlig gjort. Aliens blir mer en i mengden av actionfilmer, og jeg synes den er mindre spennende enn Alien, selv om det er mye mer bruk av spesialeffekter.

Og til slutt: Star Wars VI?! Det er da virkelig nummer fem (V) som er "The Empire Strikes Back" Sekseren (VI) er "Return of the Jedi", som er en såpeoperainspirert sak som er mye mer glattpolert og overfladisk enn de to første (IV og V). Tror det er femmeren (V) som menes... Det er ikke så enkelt det der med romertall...

skrevet av roffe
    MMV

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er nok trådstarter som har bommet litt her..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V vs VI - bugger, den var flau, tror jeg retter den opp kjapt... ops: