L.O.T.R-favoritscene. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Men i og med at de er laget som tre individuelle filmer er man nødt til å bedømme dem hver for seg, og det hersker en ganske så utbredt enighet om at eneren er den svakeste av de tre.
    Med hvilken bakgrunn kan du hevde dette?
    Er det "folk flest" som du har snakket med, eller er det noe du har lest?

Legger man til grunn den største databasen hvor filminteresserte (og andre) fra hele verden kan vurdere filmer - IMDb (link) - finner man at "Two Towers" er den svakeste.
    Her ligger forøvrig ROTK best an på en 3.plass, mens FOTR er vurdert som tidenes 9'ende beste film. TT har imidlertid en sterk 13.plass på listen - men er svakest i LOTR- trilogien.

IMDb er selvfølgelig heller ingen fasit, men er muligens det nærmeste man kommer en objektiv vurdering fra "folk flest".

Forøvrig er jeg av den oppfatning at FOTR (eneren) er den beste i film-trilogien.
    Filmkritikk. Fra det de "faglærde" i bransjen mener. Hvis man ser på responsen de tre filmene fikk på internasjonalt plan blant seriøse filmkritikere, har de to siste filmene hatt en tendens til å bli omtalt i mer positivt ordelag enn den første.

Jeg har tidligere brukt IMDB som referanse for å underbygge egne utsagn om filmkvalitet her på forumet, noe som ikke falt i god fisk hos enkelte. Så det skal jeg vokte meg vel for å gjøre igjen :wink:

Men jeg er enig i at det gir en god pekepinn på hva folk flest mener. Å sammenligne LOTR-filmene mot hverandre på en liste der alle kategorier figurerer synes jeg er litt dumt. Bedre å sammenligne de mot hverandre under topp 50 "action" eller hvor de nå hører hjemme.

Når det gjelder om toeren og treeren er tro mot boka eller ikke, så har jo ikke det noe å gjøre med hvorvidt det er god film eller ei. Peter Jackson har jo fortalt at det slettes ikke er meningen å presentere en visuell "kopi" av bøkene.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er favoritt senen i Fellowship of the ring faktisk.
    Ser mange av dere sliter med den, men for meg er scenen der Gandalf sitter på tårnet til Saurmann den hvite og er slått, og det lille insektet kommer flyvende.
    Vekslingen mellom musikken som er så trist men likevel vakker, og hornene og trommene for orkene som driver å graver i gruvene.
    Er bare nydelig!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd, men uansett.....

"Fellowship of the ring"

Scenen helt mot slutten når Frodo setter seg alene i båten og Sam er så bestemt på å følge kameraten sin at han nesten drukner. Det er vennskap! Må innrømme at at jeg hadde en liten tåre i øyekroken :cry: .

"Two Towers"

Scenen før det store slaget i helms deep når Urukhai og mennesker står på hver sin side av muren og det er helt stille, så kommer regnet... Prakteksempel på utrykket "stille før stormen"

"Return of the king"

Mot slutten når alle hestene kommer til unnsetning og pløyer ned alt av orker og urukhaier som står i veien. Måten kameraet svinger med musikken som bygger seg opp er helt rått!

Fikk lyst å se filmene nå, men jeg har bestemt meg for at neste gang jeg ser dem skal jeg ha projektor i hus. En 32" tv er ikke disse filmene verdig.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    favorittsenen min er også fra Fellowship of the ring. arwen har frodo på hesten med nazgulene ridene bak seg, og når de kommer til elven og nazgulen sier :

give up the hafling, she-elf ... får frysninger nedover ryggen hver gang :razz:

ellers så kan det nevnes at jeg rangerer filmene slik :
    1.Fellowship of the ring
    2.Two Towers
    3.Return of the king

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de Entene, altså trærne, er utrolig tøffe!!!!

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si jeg er utrolig glad i det siste slaget i den første filmen, slaget der boromir blir skutt. utolig fyr han boromir, selv om han blir "litt" betatt av ringen, så klarer han å koble ut av det og kjemper som en helt for å redde de to hobittene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må trekke fram prologen i Ringens Brorskap rett og slett fordi jeg fremdeles får gåsehud av den slik jeg gjorde på premieren. jeg holdt faktisk pusten under en bit av slaget ved Mount Doom der ringen blir kappet av saurons hånd. de panoreringene som skjer over klippene der var bare så vanvittige stilige første gang jeg så det... Jeg tenkte at jeg klarer ikke se dette, det blir for mye for meg. hadde gledet meg skikkelig til filmen. det var virkelig et sterkt møte.

Også er jeg også glad i den scenen når Aragorn sier "my friends... you bow to no one" og alle kneler. det er så tåredryppende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Filmkritikk. Fra det de "faglærde" i bransjen mener. Hvis man ser på responsen de tre filmene fikk på internasjonalt plan blant seriøse filmkritikere, har de to siste filmene hatt en tendens til å bli omtalt i mer positivt ordelag enn den første.

Når det gjelder om toeren og treeren er tro mot boka eller ikke, så har jo ikke det noe å gjøre med hvorvidt det er god film eller ei. Peter Jackson har jo fortalt at det slettes ikke er meningen å presentere en visuell "kopi" av bøkene.
    må bare si det at kritikere skriver så mangt. om man er utdannet eller ikke forandrer ikke det faktum at smaken er som baken. om man snakker om musikk eller film så skal man ha i bakhodet at temaet til syvende og sist er kunst og om det fantes en fasit på bra og dårlig ville det ikke vært kunst.

er helt enig i at filmenes gjenspeiling av fortellingen slik den er fortalt i bøkene er helt utenfor hvorvidt det er gode filmer eller ikke. personlig så elsker jeg filmene, de er blant mine favoritter, og i likhet med mine favorittplater har jeg vanskelig for å rangere dem. det jeg synes er flott er at de har forskjellige kvaliteter, og fremstår som veldig ulike filmer på mange måter.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hauggammel tråd, men etter å ha sett den første filmen av disse tre på nytt - nå i egen lille hjemmekino, følte jeg bare for å skrive ett lite innlegg.
    Det er virkelig imponerende greier dette. Først og fremst er det selvsagt lyden som slår en. Det var så jeg flere ganger måtte spole tilbake scenen for å gå bort å kikke om det stor bra til med subbene. Og i den FANTASTISKE scenen hvor gjengen er i minene og får besøk av balrog tok jeg scenen på nytt og gikk ned i oppkjørslen for å høre hvordan dette var for naboer og forbipasserende en sein kveldstime..hehe.
    Nå gleder jeg meg til gjensyn med de to siste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop sett alle 3 filmene over 3 dager for 3 gang.

Må si at de beste scenene er når Legolas og Gimli; konkurrerer, krangler og plager hverandre.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •