Der Untergang (Downfall)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Der Untergang (Downfall)

For litt generell info: http://www.imdb.com/title/tt0363163/

Min mening er at 'Der Untergang' (eller Downfall, internasjonal tittel) er en film som det er bra å ha sett for alle og enhver. Ikke nødvendigvis fordi den er så forferdelig bra verken kunstnerisk eller fortellermessig (noe den altså ikke er), men innholdsmessig omhandler den noe uhyre interessant som ikke dukker opp på kino hver dag. Det vartes også opp med noen actionpregede, cinematografiske godbiter av godt krigsfilm-kaliber for å lage noen pusterom innimellom den psykoanalytiske stilstudien av en maktsyk diktator på sammenbruddets rand.

Filmen tegner (etter all sannsynlighet) et realistisk bilde av hitlers siste dager i bunkeren under riksdagsbygningen i berlin, før rødjakkene jagde de siste nazistene ut av den sønderbombede byen. Det har versert mange teorier om hva som egentlig skjedde under denne perioden våren 1945, og hva som ble hitlers, hans kone og flere av hans nærmeste medarbeideres endelige skjebne - denne filmen portretterer det som de fleste enes om, det de fleste bevis peker i retning av, og ikke minst det som er det mest sannsynlige. Selvom alt er fiktivt, og ingen ekte personer er klippet inn i filmen er det enkelte som er skremmende like den ekte varen både av utseende og måten å te seg på. Hitlers sekretær, som vi følger gjennom filmen, opptrår imidlertid i levende live i form av en introduksjon og en avslutning av filmen, noe ala schindlerjødene fra Schindlers Liste.

En av skuespillerne i Der Untergang er forresten som snytt ut av nesen på Liam Neeson, noe som var en artig obervasjon - figuren er heller ikke ulik Oskar Schindler i måten å oppføre seg på. Forøvrig må vel denne filmen sees på som en tysk selvransakelse og oppgjør med egen fortid. Lurer imidlertid på hva nazistenes kommentar blir..

Har du planer om å få den med deg (noe du absolutt burde), bør du se å komme deg på kino litt kjapt! Dette er ikke den typen film som står lenge på plakaten.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en annen tråd om denne filmen også. Under DVD-filmer. Dette er vel kanskje et mer korrekt sted å legge den.

Uansett, her er den andre tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=18061

Dette er en film jeg skal se!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er en annen tråd om denne filmen også. Under DVD-filmer. Dette er vel kanskje et mer korrekt sted å legge den.
    Der tar du vel litt feil, i og med at den ikke eksisterer på DVD foreløpig. Filmomtaler må vel være stedet for de som har sett den på kino, går jeg utifra!

Edit: Det er jo tråden du linker til som er feilplassert, ikke min!!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Der tar du vel litt feil, i og med at den ikke eksisterer på DVD foreløpig. Filmomtaler må vel være stedet for de som har sett den på kino, går jeg utifra!

o' engasjerte: Forslår at diskusjon om hva-og-hvor-er-rett-plassert taes i denne linken:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15541

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    o' engasjerte: Forslår at diskusjon om hva-og-hvor-er-rett-plassert taes i denne linken:

Tullball. Jeg er drit lei av folk som skal flytte tråder henvise til andre straks man kommer med en kommentar som ikke er helt relevant for topicen. Man må få lov til å komme med et svar på tiltale i en tråd uten at man skal lage en ny tråd eller flytte den pga et par innlegg. En helt annen sak blir det selvsagt når det utarter seg store diskusjoner over flere sider hvor ingen ting er relevant for tema.

Dessuten må det da være klinkende klart for folk med normal, logisk tankegang om man skal plassere enn tråd under DVD-filmer eller filmomtaler, to kategorier som selvfølgelig ikke skal slåes sammen. Problemet er at folk ikke tenker seg om hvor de slenger ut innleggene hen, som for eksempel LL over her.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten må det da være klinkende klart for folk med normal, logisk tankegang om man skal plassere enn tråd under DVD-filmer eller filmomtaler, to kategorier som selvfølgelig ikke skal slåes sammen. Problemet er at folk ikke tenker seg om hvor de slenger ut innleggene hen, som for eksempel LL over her.
    Jeg tar all skyld. Det er min feil. Det jeg mente var at det er DENNE tråden som var den korrekte. Problemet er bare måten jeg skrev det på. Slik det står over vil det oppfattes som om det er tråden i DVD seksjonen som er den rette. Jeg mente det motsatt, der "dette" refererer til denne tråden. Dårlig språk fra min side. Beklager det.

Jeg vil også at trådene skal plasseres rett. Det er noe av problemet med film avdelingen på avforum. Det er ingen morderator som fikser opp i det. Derfor flyter disse to kategoriene helt inn i hverandre.

Problemet med den andre tråden var at det stod endel nyttig der (første innlegget), dessuten hadde folk skrevet mer i den tråden. Derfor følte jeg det var rett i lenke opp til den andre, selv om den ligger under feil kategori.

Håper dette var avklaring nok og at vi lar det ligge med det. Vi trenger ikke fylle opp denne tråden med mer snakk omkring dette.

----------

Diskusjon om Der Untergang får fortsette under!!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tullball. Jeg er drit lei av folk som skal flytte tråder henvise til andre straks man kommer med en kommentar som ikke er helt relevant for topicen. Man må få lov til å komme med et svar på tiltale i en tråd uten at man skal lage en ny tråd eller flytte den pga et par innlegg. En helt annen sak blir det selvsagt når det utarter seg store diskusjoner over flere sider hvor ingen ting er relevant for tema.
    Godt å se at det er engasjerte forumbrukere. Selv gidder jeg ikke øse opp blodtrykket, prøver heller å finne en god tone. Men jeg er også "drit lei", f.eks. av forumbrukere som ikke bruker Søk slik at det blir en haug med tråder om samme tema. Og jeg har dog ENGASJERT meg i det at denne kategorien OG "DVD filmer" har sklidd ut og har tatt meg den frihet å quote deg i diskusjonen om akkurat det: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15541 Seeing forward to meet your opinion there...

Utenom det er jeg veldig enig at dette ser ut som en lovende film. Er MEGET lei av WW2 filmer som beskriver alle tyskere som SS-nazi-skumle (mao de fleste amerikanske WW2 filmene/tv-seriene). Regner med at det har vært tyskere med menneskelig trekk i første halvdel av 1900-årene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diskuter filmen ffs! ikke syt om hvor den skal legges.

mitt inntrykk av denne filmen er ganske så partisk da jeg allerde hadde store forventninger til den etter å ha lest om den på nettet i omlag et halvt år.

bruno ganz spiller som en gud! noen burde gi han ti oscar! kroppsholdning, positur, den totale legemegjørelsen av hitler er vanvittig troverdig! det hjelper også på med den slående fysiske likheten (ansiktet, høyde, kroppfasong m.v.)

kommer med mer detaljer senere i uka når jeg får tid.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel jeg som er grunnen til all denne ugangen, siden det er jeg som startet enn annen tråd om "Der Untergang" et annet sted - sorry det var sent og stresse vel litt akkurat på det punktet - visste det var noe som ikke stemte :?

Men uansett så har det ikke vært så mye snakk om selve filmen i DENNE tråden ennå, så i den jeg har laget er det bare 2 innlegg, men det gjelder uansett utelukkende filmen....

Uansett så har jeg sagt mitt om filmen i den tråden og hvis den ligger så FORFERDELIG feil så hadde vel moderator flyttet den.

Sånn - ferdig med det

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg har dog ENGASJERT meg i det at denne kategorien OG "DVD filmer" har sklidd ut og har tatt meg den frihet å quote deg i diskusjonen om akkurat det: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15541 Seeing forward to meet your opinion there...
    Helt i orden det, Kokken Du får føre korstoget videre mot forvirrede forumbrukere, jeg har litt mye å styre med for tiden så jeg får ikke engasjert meg så mye jeg skulle ønske :wink:

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten kommentar vedr DVD versjon. Jeg har nettopp sett filmen på DVD. Kjøpte Premium Edition på amazon.de for 30,33 Euro. De skal ha 13 euro frakt men du slipper unna tollen. Filmen har tekst på tysk og engelsk
    og har masse ekstra materiale.

Kjempe film, dette var en film som måtte lages av Tyskere. Den er fengslende, Bruno Ganz fremstiller Hitler så man tror det er ham. anbefales herved

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å hold tema til filmen.

Jeg har sett litt av Der Untergang, men ikke fått sett hele enda. Virker som en veldig interessant film da dette er noe som ikke må glemmes. Hitler var en psykopat med fasinerende evner til å hjernevaske. Med tanke på at landet var skakkjørt hinsides, benyttet Hitler sjansen når tyskerne var mest sårbare.
    Derfor er det veldig skummelt å glemme en slik hendelse og jeg synes det er fint at det kommer en film som ikke er tørr og kjedelig, men som får folk engasjerte på andre måter.

En kollega mener at filmen er feil i forhold til hva som var virkeligheten. Hva mener dere andre om dette etter å ha sett filmen ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redfox
    Prøv å hold tema til filmen.

Jeg har sett litt av Der Untergang, men ikke fått sett hele enda. Virker som en veldig interessant film da dette er noe som ikke må glemmes. Hitler var en psykopat med fasinerende evner til å hjernevaske. Med tanke på at landet var skakkjørt hinsides, benyttet Hitler sjansen når tyskerne var mest sårbare.
    Derfor er det veldig skummelt å glemme en slik hendelse og jeg synes det er fint at det kommer en film som ikke er tørr og kjedelig, men som får folk engasjerte på andre måter.

En kollega mener at filmen er feil i forhold til hva som var virkeligheten. Hva mener dere andre om dette etter å ha sett filmen ?
    Han kollegaen din er sikkert ikke noe mer historisk ekspert på WW2 og Hitler enn de som lagde filmen. Dessuten er det mye som er usikkkert rundt hva som egentlig skjedde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo

En liten kommentar vedr DVD versjon. Jeg har nettopp sett filmen på DVD. Kjøpte Premium Edition på amazon.de for 30,33 Euro. De skal ha 13 euro frakt men du slipper unna tollen. Filmen har tekst på tysk og engelsk
    Det innlegget skrev jeg for flere måneder siden. DA eksisterte den ikke på DVD.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kollegaen din er sikkert ikke noe mer historisk ekspert på WW2 og Hitler enn de som lagde filmen. Dessuten er det mye som er usikkkert rundt hva som egentlig skjedde.
    For å rette litt på det så er det en bekjent av kollegaen som fortalte dette til han. Denne personen studerer til å bli historiker av noe slag og er spesielt interessert i WW2, så jeg syns det var et interessant utsagn jeg har lyst til å høre om andre har en konstruktiv tilbakemelding på. Tyskerne var enormt gode til å dokumentere det de gjorde, så et svar er det nok der ute et sted. Se f.eks på masseslaktingen av jødene, de filmet jo alt mulig!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja..men du kan være sikker på at de som lagde filmen fremstilte den slik det var MEST SANNSYNLIG at ting foregikk, i de tilfellene det har hersket tvil - som jeg skrev i et eller annet innlegg tidligere.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat derfor jeg spør om flere her inne med interesse for Hitler og WW2 har en mening om rett eller galt etter å ha sett filmen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk et inntrykk av at det var laget på en realistisk måte.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo

Det innlegget skrev jeg for flere måneder siden. DA eksisterte den ikke på DVD.
    ja jeg så det men poenget er at den f.eks i UK ikke har relase dato før 5.sept så jeg ønsket bare å gjøre oppmerksom på at den finnes i Tyskland med engelsk tekst for de som ikke vil vente. Når den kommer i norsk utgave er det kansje noen som vet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes den ble litt for lang! Den begynte spennede, så daffet det av mot midten, for så å bli spennede mot slutten. Synes de kunne kuttet den ned i midten en del. Det var jo en ganske bra film, men jeg synes ikke alle femmere og seksere var fortjent. Ville gitt den 5-/4+

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •