motorsykkeldagbøkene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

motorsykkeldagbøkene

nb: her er det ingen direkte "spoilers", men jeg vil gjøre noen få henvisninger til selve filmen. les det på egen risiko. :wink:

en ting som burde nevnes med en gang, er de norske kinoenes motvillighet til å vise europeiske, og andre ikke-amerikanske filmer.
    menneskene som bestemmer hvilke filmer som skal vises på norske kinoer burde etter min mening gis et regelrett ballespark ettersom mer eller mindre alt av film som hollywood spyr ut, blir velvillig mottatt i norge. dette er trist. dette er veldig trist. de få spanske, franske, tyske o.l filmene som kommer gjennom nåløyet er desverre bare en brøkdel av alle dee fantastiske filmene som produseres bl.a. i europa.
    som jeg har poengtert tidligere, det er mer enn bare hollywood.

nok om det. hva med selve filmen, da?

vel, jeg så denne filmen i kveld sammen med en kamerat, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg er mektig imponert. dette synes jeg var en fantastisk flott film!

filmen viser godt hvordan hovedpersonen (guevara) forandres under sin reise rundtom i sør-amerika. hovedpersonen kjenner vi igjen fra pedro almodóvars "dårlig oppdragelse", hvor han også gjorde en flott rolle. (husker ikke navnet på skuespilleren).

filmen er ikke preget av politiske temaer, og uten å ha noen forventninger til filmen i forkant, må jeg si meg glad i etterkant at filmen nettopp unnlot å ta opp dette temaet. det kunne lett føre til at filmen hadde fått preg av kommunist-propaganda eller lignende.
    filmen tar imidlertid opp et mye viktigere tema, nemlig vennskapet mellom to unge menn på sitt livs reise. kontrasten mellom den noe innsluttede og stille guevara og hans livsglade og utagerende kamerat alfredo, er tydelig.
    skuespilleren som spiller guevara viser at han er i stand til å vise mange ulike "ansikt", og leverer en bunnsolid rolletolkning.

filmen er også veldig flott/vakker rent estetisk sett. den viser alskens ulike landskap rundtom på kontinentet med herlige panoramaer av fjell, natur, mennesker m.m.

en detalj jeg likte spesielt godt var bruken av svart-hvitt bilder. som folk flest vet er dette er et utrolig enkelt, ja nesten banalt, virkemiddel, men atter så inntrykksfullt satt i den riktige settingen.
    regissøren har her fått helklaff, noe som gjør filmen ganske så "delikat".

en annerledes film absolutt, men et vakkert eventyr om to unge menn på sin livs reise.

ps: fordi jeg hater selve mentaliteten rundt det å gi en film et terningkast som totaltdominerende, kvalitetsangivende element á la vg-stil, nekter jeg å gjøre dette.
    jeg sier heller, se filmen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg helt enig!! Ble invitert med på denne uten noen som helst anelse hva filmen dreide seg, og ble litt skeptisk da jeg fikk vite at det var en film om Che Guevara (av frykt for billige politiske poenger, propaganda og forherligelse av Che).

Allikevel, denne filmen innfrir så til de grader og jeg må helt ærlig si at dette er en av de beste filmene jeg har sett på lenge! Den kan anbefales på det varmeste!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt å se at i alle fall én av forumets flere hundre brukere hadde en mening om denne filmen. :wink:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Jeg har nå tenkt å se den, men den er vel ikke kommet på dvd enda? Uansett, en film jeg gleder meg til å se (selv om jeg ikke akkurat digger Ché). Er det ikke samme fyren som har hovedrollen i elskede kjøtere også? Absolutt anbefalt film.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    filmen er for salg den 19. jan. iflg. filmweb. det er nok jeg (vi) som har vært sene med å se denne på kino.
    jeg kommer til å kjøpe meg denne filmen dagen den legges ut for salg. har endel kompiser som jeg vet kommer til å like denne filmen.

men, tilbake til topic.

andre synspunkter fra noen?

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott film. Til tider veldig morsom også. Har til nå sett den to ganger. Den siste gangen jeg så den var sammen med min kones venninde fra Cuba som er her på ferie/skolegang. Må si Sør-Amerika har flott natur.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så filmen nå i helgen på DVD...Rett i postkassa fra Play.com.
    Syntes det var en kjempefilm. Begynte lett og ledig (trodde aldri den skulle bli seriøs) men gikk etterhvert mer og mer over til å bli en skikkelig tankevekker.
    Likte filmen og musikken.
    Syntes kanskje selvelydkvaliteten kunne vært litt bedre, men til filmen passet det seg kanskje med et litt spinkelt lydbilde.

Glad jeg kjøpte den, og kommer til å se den flere ganger!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •