Tråden for oss som simpelthen elsker svenske thrillere og spenningsfilmer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 96
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tråden for oss som simpelthen elsker svenske thrillere og spenningsfilmer!

Hei alle filmelskere

Tenkte å dra igang en tråd dedikert til svenske spenningsfilmer, en sjanger som antagelig er min største favoritt. Kjøper jevnlig filmer på blu-ray, og en ikke rent liten prosentandel her består av svenske utgivelser. Det er et eller annet med stemningen,skuespillerne,språket og spenningen søta bror greier å få ut i sine filmer som jeg finner ekstremt tiltalende. Min bror pleier å si at jeg alene kunne driftet svensk filmindustri med den innkjøpsfrekvensen jeg holder Så her i denne tråden kan vi utveksle tips, diskutere og utveksle meninger om konkrete utgivelser, fortelle om våre absolutte favoritter osv.

Wallander serien har på rekordtid fått en skyhøy stjerne hos undertegnede, etter at det ble kjøpt inn rundt 15 stk på tilbud fra CDon tidligere i høst. Filmene jeg kjøpte ble i all hovedsak spilt inn rundt 2009, så både bilde og lyd er på et helt greit nivå-selvom de fleste av disse filmene har et ganske lavt budsjett. Hovedrollen som sjefspolis Wallander fylles på utsøkt vis av Christer Henriksson, og filmene har et folkelig preg på seg som jeg syns kler denne typen produksjoner meget bra. Her flettes hverdagslige problemer og utfordringer av forskjellig grad inn i handlingen, noe som gjør at filmene har mer å gi enn "kun spenning". Såvidt jeg vet har det kommet en god bunke med Wallanderfilmer de seneste par årene også, så jeg har mange igjen på innkjøpslisten her.

Som en av de nyere svenske produksjonene som har imponert meg så må "Hypnotisøren" nevnes, som ble produsert i 2012 med legendariske Mikael Persbrandt i en av hovedrollene. Denne produksjonen opplever jeg som en "klassisk" svensk thriller med kjennetegn som god stemningssetting med innspilling på vinterstid, bygger opp en god nerve gjennom filmen og svært godt skuespill av rolleinnehaverne. Persbrandt har en helt rå aura rundt seg som virkelig får skinne. Proft nivå på både bilde og lyd gjør at denne er et must have for alle filminteresserte

Ser frem til å høre om deres favoritter og kanskje få noen gode tips til nye innkjøp

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svenskene KAN film!
    Beck er fantastisk synes jeg...naboen er jo helt suveren
    Jeg digger Mikael Persbrandt!!! Han er en av mine favoritt skuespillere.
    Jeg skal absolutt sjekke ut hypnotisøren.
    Takker for tips

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Svenskene KAN film!
    Beck er fantastisk synes jeg...naboen er jo helt suveren
    Jeg digger Mikael Persbrandt!!! Han er en av mine favoritt skuespillere.
    Jeg skal absolutt sjekke ut hypnotisøren.
    Takker for tips

Hm,Beck har jeg faktisk ikke sett noe særlig på- den har gått litt i glemmeboka selvom jeg jo har hørt veldig mye bra når det gjelder Beck. Er det filmer eller serie egentlig?

Persbrandt er også en av mine absolutte favorittskuespillere, helt rå type Nær sagt i hver film han spiller så slår det meg hvor dyktig han er. Regner med at du har sett han i Hamilton filmene (remake) hvor han har hovedrollen? Hvis ikke så løp og kjøp

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med dere har sett og følger med på Broen?

Fantastisk serie med en usannsynlig dyktig Saga Norèn i en av hovedrollene. Vet ikke hva hun heter egentlig, men rollefiguren Saga er glimrende.

Den MÅ dere bare se, og sesong en er vel tilgjengelig på BD tror jeg.

Og så har man Millenium trilogien også, fantastisk.

Er enig, svenskene kan dette!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry karer, hater serier - vil se det fra a-å = film

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker Vis post

Fantastisk serie med en usannsynlig dyktig Saga Norèn i en av hovedrollene. Vet ikke hva hun heter egentlig, men rollefiguren Saga er glimrende.

Jeg har sett den amerikanske The bridge og likte den veldig godt...kanskje jeg skal sjekke ut den dansk/svenske og
    Millenium er et must

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour Vis post
    Hm,Beck har jeg faktisk ikke sett noe særlig på- den har gått litt i glemmeboka selvom jeg jo har hørt veldig mye bra når det gjelder Beck. Er det filmer eller serie egentlig?

Persbrandt er også en av mine absolutte favorittskuespillere, helt rå type Nær sagt i hver film han spiller så slår det meg hvor dyktig han er. Regner med at du har sett han i Hamilton filmene (remake) hvor han har hovedrollen? Hvis ikke så løp og kjøp
    Beck er supre filmer som jeg absolutt anbefaler deg å se!!! Tenkte jeg skulle se alle om igjen nå som jeg har fått meg kino
    Jeg har selvfølgelig sett hamilton

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker Vis post

Millenium filmene først: Her blir nesten ord overflødig. En vanvittig maktdemonstrasjon av svenskene (igjen). Den første filmen her "Menn som hater kvinner" er kanskje en av de 3 beste filmene jeg har sett noensinne. Stemningen og uroligheten i kroppen man får av denne filmen er fantastisk. Digger strukturen i filmen hvor unge Blomquist får innsyn i familiemysteriet av den karitmatiske bestefaren, også kjører man bare på videre derfra.

Den første Johan Falk triologien er også fantastisk, selvom de begynner å dra litt på årene nå. Kom vel ut på midten av 90 tallet en gang såvidt jeg husker. Film nr to "Livvaktene" er klart mest kjent, og er vel også klart den beste i mine øyne. Filmene tar for seg profesjonell økonomisk kriminalitet, og reflekterer på en spennende samt lærerik måte hvordan kriminelle bygger nettverk, overtar og infiltrerer firmaer for å hvitvaske penger- samt at mange ikke skyr noen midler overhodet. De plaffer ned politimenn på åpen gate om det er nødvendig.

Tusen takk for tipset om broen sesong 1 på blu-ray-må noe skamfullt innrømme at jeg ikke har sett noe på den skal rett inn på nettsjapper å sjekke det ut nå

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra omtale av Broen sesong 1 på platekompaniet.no, her snakker vi soleklart kjøp for å si det enkelt:

"Den kritikerroste svenskdanske samproduksjonen Broen, vist på NRK her hjemme, er en mørk kriminalthriller med isnende spenning og makabre vendinger. Serien stråler av kvalitet i alle ledd, fra manus og regi til de mange, sterke skuespillerne. Actionkjenningen Kim Bodnia (Pusher, Nattevakten) er herlig som den joviale dansken Martin Rohde, mens Sofia Helin (Arn-filmene) er magisk som hans lynende intelligente, men sosialt mistilpassede svenske motpart - Saga Norén er utvilsomt en av de mest spennende kvinneskikkelsene i nordisk TV noensinne."

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Jeg har sett den amerikanske The bridge og likte den veldig godt...kanskje jeg skal sjekke ut den dansk/svenske og
    Millenium er et must
    The Bridge, altså den amerikanske etterligningen er for å si det rett ut RÆVA i forhold til den svensk/danske. Enkelt og greit.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour Vis post
    Millenium filmene først: Her blir nesten ord overflødig. En vanvittig maktdemonstrasjon av svenskene (igjen). Den første filmen her "Menn som hater kvinner" er kanskje en av de 3 beste filmene jeg har sett noensinne. Stemningen og uroligheten i kroppen man får av denne filmen er fantastisk. Digger strukturen i filmen hvor unge Blomquist får innsyn i familiemysteriet av den karitmatiske bestefaren, også kjører man bare på videre derfra.

Den første Johan Falk triologien er også fantastisk, selvom de begynner å dra litt på årene nå. Kom vel ut på midten av 90 tallet en gang såvidt jeg husker. Film nr to "Livvaktene" er klart mest kjent, og er vel også klart den beste i mine øyne. Filmene tar for seg profesjonell økonomisk kriminalitet, og reflekterer på en spennende samt lærerik måte hvordan kriminelle bygger nettverk, overtar og infiltrerer firmaer for å hvitvaske penger- samt at mange ikke skyr noen midler overhodet. De plaffer ned politimenn på åpen gate om det er nødvendig.

Tusen takk for tipset om broen sesong 1 på blu-ray-må noe skamfullt innrømme at jeg ikke har sett noe på den skal rett inn på nettsjapper å sjekke det ut nå
    Det må du, Broen er noe av det beste jeg har sett i denne sjangeren.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått sansen for Irene Huss filmserien, fåes kjøpt billig på dvd i bokser på seks filmer (tror jeg).

PS. Beck filmene ble solgt for 19kroner stykke på dvdsjappa på norbysenteret når jeg var der sist, kjøpte en real bunke - håper de har "resten" neste gang jeg kommer dit.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Jeg har fått sansen for Irene Huss filmserien, fåes kjøpt billig på dvd i bokser på seks filmer (tror jeg).

PS. Beck filmene ble solgt for 19kroner stykke på dvdsjappa på norbysenteret når jeg var der sist, kjøpte en real bunke - håper de har "resten" neste gang jeg kommer dit.

Veldig enig angående den sjappa på norbysenteret- har fylt opp godt med blu-ray filmer av ymse slag når jeg har vært innom der. Ikke lenge før jeg skal over på harrytur igjen, og da skal det hankes inn litt diverse snacks. Blant annet "Broen" som har fått mye skryt allerede i denne tråden. Så at sesong 2 av denne også har kommet ut på blu-ray nå, så her skal det plukkes inn

Boks nr 2 med filmene 7-12 i Johan Falk serien har også nylig kommet ut på blu-ray. Falk filmene er også super underholdning, for de som ikke kjenner til dem allerede.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale disse som jeg har på min hylle for skandinavisk krim/thrillere:

Johan Falk, Wallander, Millenium, Headhunter, Kandidaten, Exit, En Pilgrims Død, Arne Dahl 2-5, Honningfellen, Orkestergraven, Deadline Torp.

Headhunter (kun 114,- med frakt)

Mer thrill i denne enn det coveret gir inntrykk av. Med norsk tekst.
    http://www.laserdisken.dk/html/visva...24552971684481

Kandidaten (79,- cdon 69,- platekompaniet)

http://cdon.no/film/kandidaten-4165589

Exit

Med norsk tekst:
    http://www.amazon.co.uk/Exit-English.../dp/B0015FNFZG

En Pilgrims Død (99,- platekompaniet)

lMJ – lars Martin Johansson (rolf lassgård), sjef over rikskriminalpolitiet, er frustrert over at Palmedrapet aldri ble oppklart og spør seg selv om det var noe han kunne ha gjort for å forhindre drapet. når lMJ får muligheten til å lage en ny etterforskning ansetter han en gruppe nøye utvalgte politifolk. Sammen begynner gruppen å bearbeide det omfattende etterforskningsmateriellet og konkluderer raskt at tidligere mistenkte gjerningsmenn ikke er skyldige. Men snart vokser et nytt og uventet etterforskningsspor frem, som utløser en kjede av hendelser som ingen i gruppen hatt muligheten til å forutse og som forandrer livene deres for alltid.
    http://www.platekompaniet.no/Film.as...?id=BNA3121956

Arne Dahl 2-5 (59,-/stk. cdon)

http://cdon.no/film/arne_dahl_3%3a_u...erget-17443208

Honningfellen og Orkestergraven

http://www.platekompaniet.no/Film.as...ks/?id=1861631

Deadline Torp

http://www.platekompaniet.no/Film.as...?id=BN30934020
    Sist endret av eriaur; 11-04-2013 kl 22:29

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse gode tips eriaur Her var det flere filmer jeg ikke har sett, og noe jeg har sett fra før. Spesielt kandidaten og en pilgrims død så veldig fristende ut. Rolf Lassgård er jo en legende i svenske krimfilmer og en av mine favorittskuespillere. Veldig moro å se at folk kommer med gode tips på ting jeg ikke har sett, da har jeg mye god underholdning å glede meg til utover

Danske Headhunter har jeg i hylla, kan skrive under på at den er helt kanon. En fullblods kvalitetsproduksjon som jeg virkelig koste meg med når jeg så. Spesielt husker jeg det storslåtte visuelle med produksjonen, da handlingen foregår på flere nydelige og stemningsfulle lokasjoner og steder. Ikke minst er det flere svært gode rolletolkninger i filmen, husker blant annet godt den karitmatiske bestefaren Sieger.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skummet gjennom tråden og har ikke sett noen nevne Jägarna. Fantastisk film. Synes også den forholdsvis nye oppfølgeren Jägarna 2 var bra.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita Vis post
    Har skummet gjennom tråden og har ikke sett noen nevne Jägarna. Fantastisk film. Synes også den forholdsvis nye oppfølgeren Jägarna 2 var bra.
    De hadde jeg glemt! Har begge 2 her, men personlig syns jeg nr to var litt nedtur. Den første var meget bra dog.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det kun var 3 filmer om Johan Falk, men så snublet jeg over denne : http://da.wikipedia.org/wiki/Johan_Falk_%28filmserie%29
    Noen som har sett noen av de nyere filmene ?
    De 3 første er jo meget severdig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jegerne er en klassiker. Har bestilt meg et par andre svenske klassikere fra cdon; Fiendens Fiende med Peter Haber som Hamilton, og Vendetta med Stefan Sauk.

Tok en sjans på Den Utvalde (2005). Fra amazon.co.uk (den danske hvor det står Den Udvalgte på coveret, har norsk tekst) Har ikke sett den.
    -den-utvalde-jpg stort bilde

Har og kjøpt Rånarna (2003). Husker den fulgte med et Lyd&Bilde blad. Er vel en middels svensk thriller, med Sofia Helin, Mikael Persbrandt og Stefan Sauk. Med norsk tekst.
    -ranerne-jpg
    Sist endret av eriaur; 11-06-2013 kl 08:10 Begrunnelse: edit: avbestilte, avventer heving av tullgrensen

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind Vis post
    Jeg trodde det kun var 3 filmer om Johan Falk, men så snublet jeg over denne : http://da.wikipedia.org/wiki/Johan_Falk_%28filmserie%29
    Noen som har sett noen av de nyere filmene ?
    De 3 første er jo meget severdig.
    You're in for a treat, Johan Falk blir jo bare bedre og bedre.

Det kommer en sesong til, med seks nye filmer

Inga fler Johan Falk-filmer | Film | Aftonbladet (Etter sesong 3)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Alle oss som ELSKER '80 tallet!
    By ntd12tannoy in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 102
    Siste melding: 10-13-2012, 23:37
  2. Den STORE prate om andre ting enn hva tråden gjelder tråden.
    By kftosberg in forum Generell chitchat
    Svar: 8
    Siste melding: 07-22-2011, 20:07
  3. Forslag til bra Thrillere?
    By Morten M in forum Filmomtaler
    Svar: 2
    Siste melding: 06-25-2010, 21:31
  4. Høyttaler for bass elsker
    By backinbass in forum Høyttalere
    Svar: 41
    Siste melding: 09-25-2009, 11:55
  5. Cerwin Vega- høyttalerne vi elsker å hate