Evil Dead (2013)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Evil Dead (2013)

En svært skjelden gang kommer det filmer som så til de grader definerer en sjanger at de får kultstatus og blir udødelige. Evil Dead er en slik film.

Utallige skrekkfilmer har stjålet konseptet om ungdommer som drar ut i skogen til en forlatt hytte, for deretter å bli slakta ned en etter en. Ett av de siste tilskuddene av slike var "Cabin in the woods".

Langt mer vågalt enn å la seg inspirere, er det i midlertid å lage en re-make. Dette er tross alt en film millioner av menesker ikke bare har ett forhold til, men elsker. Fede Alvarez turte likevel forsøke. Og FOR EN FILM HAN HAR LAGET!

Er den bedre enn orginalen? Vel det er kansje diskutabelt. Men det er en mørk, langt dystrere og blodigere version. Fede benytter referanser fra orginalene, men kopierer ikke historien. Fans vil sette pris på dette, uten at det spolerer spenningen. Skuespillerprestasjonene er fantastiske og overgår orginalene med god margin (selv om jeg er aldri så glad i Bruce Campbell sier jeg dette med god samvittighet). Effektene er fantastiske og tempoet i filmen forrykende. Det er kort fortalt kansje tidenes re-make.

Hva så med kvaliteten på Blurayen?

Bildet på denne discen er helt utrolig. Dette er en mørk og dyster film og den har ett sortnivå av en annen verden. Skygger og gråtoner ser ufattelig bra ut. Den har ingen grain. Dette er referansekvalitet.

Lyden? Aldri hørt bedre. Dette høres sikkert dustete ut satt opp i mot storfilmer som Avatar, Hobbiten mm. Men lyden på denne filmen er brutal. Den kommer til å løsrive grunnmuren fra huset ditt. Men selv i de mest hektiske scenene, hvor bassen er så brutal at du vet du snart får politiet på døra, går det aldri ut over dialogen.

Eneste ulempen jeg kan finne ved denne utgivelsen, er at som så mange andre utgivelser fra Sony, har denne også Cinavia. Den må med andre ord spilles fra discen.

Har du ikke sett denne enda, så se den umiddelbart. Har du ikke sett orginalene, se de også. 10/10

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digget denne, elsker selvsagt de tre første filmene. Men jeg likte nyinnspillingen mer enn originalen. Noen ville scener som fikk frem gliset, men skuespillerne var ikke mye å skryte av. Fantastiske effekter, noen intense scener og jeg elsker mørke filmer uten særlig humor. Fantastisk film!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig - brukbar re-make, men skuespillerprestasjonene var alt annet enn fantastiske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •