Man of Steel - mine inntrykk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Man of Steel - mine inntrykk!

Da var det endelig duket for litt samvær med Supermann igjen. For anledningen i Florida, USA i en ganske alminnelig mellomstor sal med helt OK lydanlegg og en typisk digital 2K-projektor av noe slag. Helt OK bilde og lyd med andre ord.

Jeg må jo si jeg har gledet meg litt til denne. Som hardbarka Supermann-fan i barndommen er alle "utgivelser", selv foregående flopp, noe jeg normalt drar glede av.

Denne filmen har et godt utgangspunkt, langt bedre enn den forrige "nyversjonen". Manuset er mer frigjort, og Supermann-skikkelsen er bedre opptegnet. Den første delen synes jeg funker bra. Kevin Costner som den jordlige superdaddy gjør jobben veldig bra, troverdig. Supermor, spilt av Diane Lane, gjør også en god jobb.

Russel Crowe som Jor-El er også overbevisende, dog er det på Krypton jeg begynner å se sprekker i både det filmatiske og handlingsmessige.

CGI-effektene er rett og slett for heftige. De brukes i for stor grad og blir for lite dedikerte. Her er det mye copy-paste fra en rekke ulike filmer, og ikke noen form for særpreg som de opprinnelige Supermann-filmene var så kjent for. Resultatet var en følelse av en svært kunstig tilvirket Krypton uten troverdighet.

Denne manglende troverdigheten tar dessverre Kryptonittene med seg til jorda, og når det jordlige militæret og handlingsforløp som knytter seg til invasjonen utspiller seg tynnes historie og handlingsforløp ytterligere. Dette blir bare for tynt og enkelt for min smak. Skuespillerne får også lite å spille på, spesielt gjennom denne delen av filmen. Overdreven bruk av effekter har noe av skylden, men regi og klipp må også ta sin del.

Dernest til kjemien Lois og Kent seg mellom. What?? Hvilken kjemi... Mellom de slappe officepantsa til Lois og CGI-kroppen til stålmannen skjer det liksom ikke noe. Ikke noe glimt i øyet, for å si det sånn, og kysset mot slutten av filmen kommer liksom ut fra intet. Her sliter både skuespillere og regien generelt med å gi dette forholdet noen som helst form for troverdighet.

Filmens floskler toppes med en ubercheesy kommentar fra generalens "assistent" mot slutten, der hele salen sukket i kor over "I just think he´s hot" når det diskuteres om stålmannen vil forsvare USA´s interesser eller ikke...

Totalt sett må jeg dessverre si at denne filmen skuffet meg stort. Som hardbarka Supermann-fan forventer jeg kanskje litt for mye, men dette blir i mine øyne for tynt. Det blir for rart. For lite gjennomtenkt. For lite nerve.

Min konklusjon: Svak treer

Lyd- og bildekvalitet

Når det gjelder bilde- og lydkvalitet er det vanskelig å bli for konklusiv rundt dette da kinoene i USA ofte er dårlig justert. Det kunne tyde på litt overdreven bruk av kontrast / S-gammakurve til tider med tilhørende manglende detaljering i sort, men dette kan også være en justeringssak. Dialogen var kanskje også litt i overkant tydelig innmikset, altså med noe mer "sus" enn vanlig.

Generelt var det også lite opprinnelig Supermann-theme på musikkfronten, noe de jo sikkert har tenkt var riktig for å gi denne saken mer troverdighet som egen satsning. Dog burde de etter mitt syn forsøkt å finne noe "themeaktig" i det minste, for Supermann er og blir en "themeaktig" film om en vil eller ikke. Ikke nødvendgvis full fanfare, men NOE som indikerer og løfter Supermann til de høyder han i noen sekvenser fortjener hadde sett seg hør og bør slik jeg ser det...

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er enig i mye av det du skriver. Jeg har også vært superman fan siden barndommen og hadde store forventninger.
    Jeg er nok ikke så kresen som deg kanskje for dette med CGI effekter tenkte jeg ikke over.

Kjemien mellom lois og kent er som du nevner ikke mye å skryte av, men hva så? tenker jeg. Dette kommer nok i neste film. Denne fokuserte mer på superman, hvor han kommer fra og kampen med zod. Når kaoset bryter løs storkoste jeg meg og tenkte litt tilbake på superman 2. CGI eller ei. det var mer heftig å se kryptonians denge løs på hverandre i 2013,

Det at superman theme ikke er med syns også jeg er skuffende. Det burde iallfall vært litt. Man of steel tørker seg i stumpen med superman returns og den er også bedre enn superman 3 og 4. Gir den en svak 5er

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i en del av det Lygren skriver, men ikke terningen. Jeg gir den terningkast 4.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok med denne i helga på 2d Blueray, og jeg har som med mange filmer nå droppet og se den på kino, det er jo mye bedre hjemme

Jeg må faktiskt si at jeg ble positivt overasket av denne supermann filmen, men nå har jeg heller aldri sett for meg noen supermann adapsjoner som noen spessiell høydare blant film sjangern og i de siste åra blitt direkte skuffende.

Så for min del, det eneste de kunne virkelig gjort feil her hadde verdt om de gikk videre på 'smallville' konseptet som reduserte superman til en kjærlighets syk tenåring med et klassisk 'hvorfor kan jeg ikke bare være normal' syndromet.

Vel, Smallville er dette heldigvis ikke i nærheten av og jeg vil denne er langt langt bedre enn Superman returns.

Jeg, imotsetning til så mange andre likte faktisk den nye dynamikken mellom Lois og Clark, hvor det beste av alt. Denne Clark karaktern faller ikke i den allt for kjente fella av kjærlighets syke og Lois til en forveksling ikke oppfører seg som en snobb, istedet synes jeg hun her portreteres som en balansert og kabapel journalist og Clark\Supermann imotsetning til så mange andre adapsjoner er kommet helt overens med det faktum at han ikke er et menneske, men at dette heller gir han et ansvar til og fremstå som et bedre eksempel av et og ikke adskilt fra menneskeheten.

Ellers hvordan filmen utspiller seg var kanskje så som så, og til disse som absolutt ikke liker denne utgaven av Supermann burde absolutt holde seg langt unna DC comics sin nye reboot av tegneserien.
    Første overaskelsen, Jeg har ikke sett Henry Cavill før (som jeg kan huske), men vil si jeg ble også positivt overasket av at han var en god skuespiller, andre overaskelsen var mangelen på kryptonitt som egentlig var meget positivt i min mening.

Bilde:
    Syntes det var en del artefacts til tider, men ellers like gjennomført som de fleste andre superhelt filmene i det siste.
    Lyd:
    Akkurat som man burde forvente seg nå, synes lyden var bra og klar.
    Manglet ikke på lyd i subbene, men vil ikke si det var så veldig mye dypbass akkurat.
    det kan kanskje være at denne filmen ikke passet inn med en 6db økning på subbene som jeg pleier og ha.

Kort oppsumert, så gir jeg den en firer, det er litt også fordi jeg knapt vet om en film som kvalifiserer til en sekser.
    (f.eks Dark knight er en sterk femmer i min bok, The avengers svak femmer)
    Sist endret av TorTorden; 05-18-2014 kl 23:15

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "Superman Returns" i minne må jeg si filmen ble en skikkelig opptur. Man må selvfølgelig se bort i fra en del logiske brister og usannsynligheter. Man kan jo spørre seg hvor afterburn lyden kommer fra når han er på flytur, men det er jo selvfølgelig tøfferen å høre på enn et vindpust. Ser "Batman vs. Superman" er på trappene i 2015. Er litt småbekymret på Batman sien vegen. Han bør nok legge seg i hardtrening!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er når han bryter lydmuren det braker, har ingenting med noen "afterburner" å gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gitt denne filmen en firer . Det jeg ikke likte, eller som ikke fungerte var lois Lane og Zod... Totalt feil skuespillere og bruke, når man har gode support skuespillere rundt hele oppsettet ellers. Ellers Kudos for ramponering av byer, men selv det ble litt i meste laget til tider
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen er tematisk en del annerledes enn foregående versjoner. Eller mer oppdatert. Jeg syns det er interessant å se (ste)far-sønn relasjonen og hvordan den har "utviklet" seg fra 1978 til 2012. Fra "ja, far" oppdragelse til dagens mer frie og ansvarliggjorte oppdragelser. Den gjenspeiler på mange måter hvordan samfunnet har endret seg.

Som sci-fi-bøff, var det forfriskende å se en superman film som også forklarte bakteppet, planeten og viser teknologien på Krypton. Men jeg syns kampscenene generelt i hele filmen var i det lengste laget.

Filmteknisk sett skjønner jeg ikke helt hvorfor filmskaperene vil på død og liv legge på filmkorn. Tror de at det gir filmen en bedre, mer organisk look? F.eks. overleveringssekvensen i ørkenen. Her er det naturlig lys i bøtter og spann så det er ingen teknisk grunn til at man får korn på bildet, men allikevel ble det lagt på. Resultatet er at videocodec-ene bruker båndbredde på å kode korn og man får mange flere artifakter i bildet ellers.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at for første gang har man klart å lage en bra Supermann-film, noe som overrasker. Synes det var en knallfilm.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, likte denne veldig godt, etter å ha lest en del negativt ble jeg veldig positivt overrasket.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vokste opp med tegnesieriene helt siden 60/70 tallet. Jeg liker denne nye filmen meget godt. Fordi den avviker litt fra det klassiske, viser mer fra Krypton, og her har vi en hovedperson som er litt mer rå og direkte, i likhet med den nyeste Spider Man filmen. Avslutningsreplikken til Louis Lane er bare herlig.

Litt kritikk: Jeg liker ikke at det blir action og spesialeffekter i en eneste lang rekke. Dette ødela mange av de nye Bond filmene, og drar Star Trek "Into The Darkness" litt ned.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo av med en halvtime igjen. Da gadd jeg rett og slett ikke mer. (Jeg liker vanligvis superhero-filmer, så det var ikke derfor)

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallbra selv om det ble litt mye filter til tider..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •