Indiana Jones - The Complete Adventures (kvalitet, eller mangel på sådan)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Indiana Jones - The Complete Adventures (kvalitet, eller mangel på sådan)

For en stund tilbake kjøpte jeg denne boksen.

Som vanlig rippet jeg den til .ts med 1:1-kvaliteet (ingen re-encoding) for avspilling på Xtreameren.

Men disse filmene ser ikke bra ut. I alle fall ikke de to første. Jeg ta et forbehold om at det kan være noe i rippingen, men det virker ikke helt sannsynlig.

Det virker som visse scener er ufokuserte og jeg blir sliten av å se på. jeg har lagt ut et lite klipp som bør vise problemet her:

Indy.ts.

Følg spesielt med på ansiktet til han som går bakerst. Jeg synes han er klar og uklar omhverandre hele tiden. Det er også en slags annen ting som skjer. Dette bildet er et utsnitt fra ca 14 sekunder ut i videoen:

-indy-jpg

Ansiktet hans "blaffrer" sideveis, som om det skulle være en slags dårlig pull-down-artifakt eller at filmen ikke har holdt seg på samme plass mellom bilderutene når de digitaliserte den.

Er det noen andre som ser dette hjemme hos seg - eller er det jeg som begynner å miste grepet?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel sett mye av det samme i andre eldre filmers overføring til Blueray.
    Kan ikke si jeg huska dette spessielt tydelig, men om jeg gjorde det så hadde jeg vel først tenkt det bare var projektoren som ikke her helt stød på bevegelser :P

Sjekka nå sjøl (siden jeg kunne) med bluerayen på plasma'n direkte, og ja han blafrer ganske tydelig, om jeg skulle tippe så har de ikke hatt fleksibiliteten i optikken til og kunne holde han i fokus.

Første er jo fra 1981, den andre fra 1984.

Var jo sånn sett ikke filma med tanke for blueray, eller 4k på den tida.

Men uansett det er ikke noe du har kludra til med rippen det er det nok ikke.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Har vel sett mye av det samme i andre eldre filmers overføring til Blueray.
    Kan ikke si jeg huska dette spessielt tydelig, men om jeg gjorde det så hadde jeg vel først tenkt det bare var projektoren som ikke her helt stød på bevegelser :P

Sjekka nå sjøl (siden jeg kunne) med bluerayen på plasma'n direkte, og ja han blafrer ganske tydelig, om jeg skulle tippe så har de ikke hatt fleksibiliteten i optikken til og kunne holde han i fokus.

Første er jo fra 1981, den andre fra 1984.
    Så det du sier at dette antageligvis så slik ut på kino også? At utydeligheten ligger på kildematerialet og ikke er et resultat av lemfeldig transfer (digitalisering)?

The Digital Bits skriver:
    Detail is excellent on the whole, although especially the first film is occasionally a little bit uneven - here and there you'll see a shot that's slightly softer that those around it. It's not due to problems with the transfer or mastering, but actual photographic issues related to the "down and dirty" nature of the location production
    Så du er muligens inne på noe, selv om dette ser enda verre ut en det de beskriver - det blafrende trynet til han kompisen er, etter min mening, noe helt annet en "slightly softer".

Ikke vet jeg, men er uansett skuffet over kvaliteten. Hadde vel trodd Speilberg hadde litt mer tak på det en dette :neutral:

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der har ingenting med optikken å gjøre, i alle fall! Det ser veldig rart ut, og ser egentlig mest ut som to lag i det digitale redigeringsprogrammet de har brukt, som ikke er helt i synk. Det ser som sagt veldig rart ut!

EDIT: Jeg husker også at det er et par scener i den første filmen som ser snodig ut fokusmessig, fordi de har brukt anamorfe objektiver og filmet på skrå oppover rette flater (sånn som utenfor universitetet på slutten, der Jones møter igjen hun dama etter å ha fått høre at "Top Men" studerer arken). Men det handler bare om fokus, og ikke slik blafring som man ser her.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer har nok et poeng, jeg må vel og innrømme at jeg ikke har den fjerneste snøring på optikk og den slags

Om jeg skal tørre og påstå noe som helst så virker det for meg da at de har brydd seg langt mer på lyden med disse (to første) filmene enn med bildet

Spielberg tror jeg heller ikke hadde hatt noe med denne utgaven og gjøre.
    Denne utgaven er vel ens alene utgiver som står for.

Anyhoo, det er sånn på plata og tviler vel vi kan klare og legge nok press til og få bildet på disse filmene re-masteret pga av dette.
    Men man vet vel ikke før man har prøvd?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det der har ingenting med optikken å gjøre, i alle fall! Det ser veldig rart ut, og ser egentlig mest ut som to lag i det digitale redigeringsprogrammet de har brukt, som ikke er helt i synk. Det ser som sagt veldig rart ut!
    Ikke sant? Om du har denne boksen, gidder du å sjekke om du ser samme artefakten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Anyhoo, det er sånn på plata og tviler vel vi kan klare og legge nok press til og få bildet på disse filmene re-masteret pga av dette.
    Men man vet vel ikke før man har prøvd?
    Jeg tenkte faktisk mer i retning av å returnere boksen...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke Blu-Ray-utgaven, men jeg har DVD-boksen. Jeg kan se om jeg ser det samme der, men jeg jobber veldig lange dager for tiden, og jeg vet ikke når jeg får sjansen. Fant forøvrig denne brukeranmeldelsen på bluray.com, som stort sett sier det samme som deg:

Not Impressed So Far
    I know a lot of you are giving Raiders of the Lost Ark a high score on video, but I have just watched selected chapters on the disc this morning on my calibrated NEC monitor and THX home theatre, and I don't concur.

I am no expert, but I think this is a disappointing transfer. In some scenes edges look brittle, while in others contrast is overkill and some sequences look completely washed out. There are strange movement artifacts and glaringly out-of-focus shots, which weren't there on the 35mm prints or earlier DVD releases. Even color looks forced and wonky to me in places and I'm sure there was a kind of pseudo-film grain added to deliver texture, which I think also looks quite wrong. The result is that in places you get a crude, almost video-type look.

I'm sorry to report that also I think the sound is over-produced and unrealistic, like a bad remaster of your favorite 70s album.

This is not in the class of the recent Jaws Blu-ray release. I wish the team at Warner or Universal had been given the remastering job instead of THX Ltd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når HighDef Digest skriver "In the end, 'Raiders' looks fantastic! (Video Rating: 4/5)" om denne releasen, så begynner jeg å lure på om vi har sett samme ting... Har alltid brukt HighDef Digest som en slags fyrtårn når det gjelder evaluering av Blu-Ray-filmer, men nå vet jeg ikke lenger...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn denne ser ut, kvaliteten er ikke mye å skryte av. Og det spørs jo hvor stor skjerm anmelderen så denne på, HighDef Digest er ganske flinke , men de bommer på en del med lyd og bildekvalitet syns jeg.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har denne, og det er vel den samme ?

De to første filmene bærer preg av og lide av dålig bilde i utgangspungtet, en del uskarpe og matte bilder.

De to siste er noe bedre.

Men, og merke den med THX er kansje en flause mot dagens moderne filmer merket THX "HostAvatarHost" hehe.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett den scenen på DVD-utgaven, og det er samme problemet der, bare ikke like synlig på grunn av lavere oppløsning og høyere kompresjon. Så det virker som om problemet ligger i masteren deres.

EDIT: Denne skribenten omtaler det samme problemet, men refererer kun til den samme scenen som i denne tråden. Ser du det samme fenomenet andre steder i filmen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sannelig ikke sikker. Jeg mener å huske at jeg irriterte meg over tilsvarende effekter andre steder i filmen, men det kan selvsagt være at jeg bare fortsatt satt og irriterte meg over starten på filmen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •