Hobbit - HFR diskusjon (48fps) / og generelt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hobbit - HFR diskusjon (48fps) / og generelt

Var å så "The Hobbit" i storsalen på Colosseum i går, en av salene som viser filmen i HRF versjonen, som gjør at det vises 48 bilder i sekundet i stedet for 24 som er vanlig for film.

Personlig så var jeg meget skeptisk til dette, da jeg hater, jeg mener HATER, interpoleringen som gjøres i TV skjermer osv for å skape samme effekt. Noe som har vært tilgjenglig der i mange år, og for meg aldri har fått det bra til.

Forskjellen her er at i stedet for at det skapes fake bilder, så er det filmet med 48 bilder.

Etter en litt vond åpning hvor jeg var litt skeptisk. Flyge bilder over dverg byen osv, så må jeg si dette faktisk ikke er så verst. Det er noen få steder man får den fortfilm inntrykket interpoleringen skaper, men det var veldig veldig få steder, og kun uvanlig pga man ved panoreringer er vant til hakkeing.

Ved alle andre ting så vil jeg faktisk si jeg foretrekker 48 Hz bildet. Spesielt i slåsskamper osv som når ikke blir hakkete og litt uoversiktlig. Her ser man alt.

Eneste minuset er vel at man ikke får sett filmen slik når den kommer på Blu-ray.

Det var ett par minus på visningen. Bildet var fantastisk, for å si det mildt. Har aldri i mitt liv sett ett så bra bilde på kino. Det som irriterte var at teksten ikke var satt skikkelig, slik at den lå litt dobbelt, har sett de bedre, selv i denne salen. Og at de av og til fokuserte for å fikse feilen, og det fikk jeg vondt i hode med en eneste gang.

Det andre var lyden. Det største problemet var at den var litt lav. Men det andre var at jeg hadde lest anmeldelsen hos "Lyd & Bilde" om Dolby Atmos (link nederst). Og satt å hørte etter i den scenen han nevner spesielt. Og la merke til ett enormt hull i lydbildet i midten av salen. La merke til at lyden kommer fra kanten rundt salen, og at midten av salen et totalt uten lyd. Irriterende når man tenker på det, men ellers ikke. (EDIT: bare for å oppklare, sammenligner her med hva L&B sier om Atmos lyden, mot hva jeg opplevde i Colosseums sal uten Atmos)

Ellers så er min oppfatning av selve filmen at den er meget bra, må se den ett par ganger til før jeg kan sammenligne med LOTR. Men det blir liksom litt for mange dverger å holde styr på, og ikke så lett å skille dem fra hverandre enda. Det blir nok bedre når man har sett alle filmene.

Gikk med inntrykket at alle syntes filmen var langdryg. Men selv om det skjer mye osv, så fikk jeg ikke det inntrykket selv. Blir nok det neste gang, men nå var den akuratt passe. Det er selvfølgelig ting som kunne vært droppet og heller tatt med i en Extended utgave. Men de skal jo lage en episk triologi på en "kort" bok

Dolby Atmos i Sandvika | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg enig med deg i det meste.

Jeg liker heller ikke interpolering så godt på TV'er. Funker noen ganger til serier, ikke i det hele tatt til film!

Var å så Hobbiten i KP1 i Bergen, som viste den i HFR 3D, og for et bilde!
    La ikke merke til at teksten lå dobbelt, men i venstre delen av duken så var den ikke helt strukket, så det lå noen 'rynker' der. Ødelagte litt av og til.

Men lyden var ikke slik som jeg forventet heller... Ja det var høyt og tydelig men det var liksom det. Ingen god surround og kraftig bass, og jeg satt ca midt i salen.

Men en flott film som jeg virkelig anbefaler alle å se på kino, så får vi håpe at lydsporet blir bra på blu-ray da bilde ikke kan gjengis like bra :-)

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bland kortene her.
    Colosseum har ikke Dolby Atmos høyttalersystem installert så den versjonen du så i Colosseum var ikke mikset i Dolby Atmos.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes opptil flere Hobbiten tråder så denne er vel rimelig unødvendig.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Ikke bland kortene her.
    Colosseum har ikke Dolby Atmos høyttalersystem installert så den versjonen du så i Colosseum var ikke mikset i Dolby Atmos.
    Da har du missforstått det jeg skrev. Jeg vet Colosseum ikke har Dolby Atmos. Sammenligned hva jeg opplevde med hva L&B skrev, og merket da hvor mye som mangler i lydbildet i en normal kinosal uten Atmos.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maze4real
    Var å så Hobbiten i KP1 i Bergen, som viste den i HFR 3D, og for et bilde!
    La ikke merke til at teksten lå dobbelt, men i venstre delen av duken så var den ikke helt strukket, så det lå noen 'rynker' der. Ødelagte litt av og til.
    Så vidt jeg har forstått det så brukes det egne prosjektorer for teksten, slik at dette vil variere fra sal til sal.

I starten av forestillingen så hadde de høyre og venstre bilde ca 1 meter i fra hverandre, fikk skikkelig vondt i hode av det. Men de justerte det heldigvis kjapt inn. Så minimalt med ghosting i enkelte scener, men har sett det mye verre å det buede lerretet før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •