Prometheus: Anmeldelse og diskusjonstråd "Spoileralert"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 171
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Prometheus: Anmeldelse og diskusjonstråd "Spoileralert"

Anmeldelse av Prometheus

Dagen var endelig kommet da jeg skulle bli gjenforent med Ridleys scott’s fantastiske sci-fi univers. Jeg kan ikke ha vært mer enn 11 år første gangen jeg så Alien filmen, en film som har brent seg inn i minnet for livet som en fantastisk nervepirrende og intens film. Stemningen Ridley Scott fikk fram i denne filmen var helt unik og jeg husker godt at jeg satt igjen med krøll på magen. Dette resulterte i at meg og mine kompiser så alle 3 filmene om, og om, og atter om igjen helt til VHS tapen var utslitt.

16 år senere kommer endelig en ny film om dette fantastiske universet og jeg har sittet de 6 siste månedene polstret foran skjermen og sett trailerene sikkert over hundre ganger. Hadde jeg hatt en dårlig plasma skjerm hadde traileren vært konstant innbrent i skjermen min, med andre ord forventningene var skyhøye da jeg gikk inn i kinosalen, men jeg var innstilt på at det ikke kom til å bli det samme originale som den første Alien filmen, noe det aldri blir, som jeg kommer tilbake til senere.

Jeg har delt opp denne anmeldelsen i 4 deler: 3D og effekter, Skuespill, Story/manus og Regi, Konklusjon.

EFFEKTER OG 3D:

Kan starte med å si litt om 3D effektene, noe som jeg syns var beskjedent i filmen, det virker ikke som at det har blitt utnyttet fullt ut da jeg savnet mer ”ting i trynet”, men det er likevel ikke dårlig og gir en fin dybdefølelse i filmen. Likevel er jeg ikke imponert over 3D på kino. Merket ghosting flere ganger noe som jeg alltid gjør på Colloseum kino, uavhengig om jeg har sittet i midten eller litt på siden. Spesielt teksten ser du liksom dobbelt av til tider noe som kan være irriterende. Det var mindre til disse artefaktene enn tidligere filmer jeg har sett, men var fortsatt til stede. Prøvde switche mellom mine fine LG 3D briller og de vanlige som man får på kino uten at det var noe forskjell. (Som forventet). Likevel er LG brillene betydelig mer behagelig ha på, så har du slike briller hjemme ta heller med de.

Effektene i filmen er uten tvil ”top notch”. Det visuelle er bare helt fantastisk og du ser at det har gått med mye penger i dette. Musikken er intens og spennende og fanger oppmerksomheten din helt fra starten. Dette er med andre ord en film som MÅ ses på et bra et bra hjemmekinoannlegg eller en stor kino. Å laste ned denne filmen på den bærbare pcen vil være flaut og ikke rettferdiggjøre de fantastiske effektene som finnes her. Dialogene er på topp og hele lydbildet glir flott sammen med gode lydeffekter og et herlig bass spor. Romskip scenene lager et voldsomt drønn som merkes godt på kroppen. Gleder meg virkelig til å få denne filmen hjem på bluray for å kjøre den på hjemmekinoen. Dette er dog ikke filmen du kjøper for å imponere med 3D effekter da jeg syns de kunne vært jobbet mer med.

Terningkast 6 selvom det er litt minus for 3D.

SKUESPILL:

Her kommer vi til min favorittdel av filmen. Skuespiller prestasjonene fra Michael Fassbender og Noomi Rapace er bare helt utrolige. Jeg kunne allerede se hint fra traileren at dette kom til å bli en film med godt skuespill noe som viste seg å være rett. Michael Fassbender gjør en meget overbevisende jobb som Robot og fanger den samme stemningen som var i de gamle filmene. Han virker både kald men likevel personlig og gir deg følelsen av at han helt klart er programert til å gjøre ting som kanksje ikke er til det beste for mannskapet.
    Noomi med andre ord stiller i mine øyne enda en klasse over. Jeg så klare parallele trekk fra vår Sgt. Ripley i Alien filmene (Sigourney Weaver) og dette er virkelig noe Ridley klarer få fram godt fra kvinnelige skuespillere. Det er voldsomt intenst og det er nesten så jeg feller noen tårer for prestasjonene når de sterkeste scenene griper tak i deg. Det eneste som er negativt med skuespillerprestasjonene til Noomi er at det ikke er fler av de i filmen. Bortsett fra dette syns jeg både kapteinen på skipet og Charlize Theron gjør gode prestasjoner. I tillegg har du de vanlige ”bondene” som er dumme og blir drept først, dette er det mange som syns er negatvit med filmen, hvor replikkene og handlingene til noen av skuepsillerene blir litt for forutsigbare.

Terningkast 6 for Noomi og Michael men terningkast 4 for de resterende.

STORY/MANUS OG REGI:

Om det er noen steder denne filmen feiler så er det på manuset. Personlig syns jeg ikke det er dårlig, men det kunne vært mye bedre. Dette er heller ikke regien sin feil da jeg mener de største svakhetene ligger i manuset, Ridley er en god regissør og har klart å få ut en voldsomt god spenning fra denne filmen, om jeg skulle kommet med noen preferanser kunne det hele gått vært litt mer dystert med litt mer ”skrekk”, ikke det at jeg ikke sitter med krøll på magen i slutten av filmen, men den kunne godt vært enda større.

Hele filmen starter veldig godt med scenene der David gjør sine dagligdagse rutiner mens de andre ligger i cryo-sleep, spenningen bygger seg opp utover filmen mens de finner planeten og beveger seg ned i ukjent terreng og du sitter spent fast i kinostolen og venter på alt det grusomme som kommer til å skje. Likevel føler jeg at klimakset kommer litt tidlig og er litt for kort, før det liksom begynner bli litt rotete og jeg føler at noen av scenene i midten kunne vært droppet eller skrevet om for å gjøre det hele enda mer spennende og nervepirrende. I tillegg burde de brukt Noomi enda mer som de gjorde med Sigourney og lagd litt flere nervepirrende ”jaktscener”, noe som helt opplagt kunne vært gjort.

I tillegg er noen av deltagerene på skipet litt dumme og oppfører seg kanskje litt unaturlig, men personlig syns jeg ikke dette setter noe uhyre negativt preg over filmen men er du følsom for slikt vil du nok sitte irritere deg litt. Til tross for de små negative feilene med manuset er jeg absolut ikke skuffet, og jeg må si jeg opplevde angstfyllende spenning under store deler av filmen. Ridley har vel også nevnt at vi skulle få vite mye mer om alt sammen noe vi gjorde, men med enda flere spørsmål hengende i luften, noe som legger opp til en etterfølger.

Terningkast 4

KONKLUSJON:

Alt i alt syns jeg filmen var utrolig bra, og jeg vil gi den et sterkt terningkast 5 overall til tross for manus/story glitchene. Jeg gikk inn i kinoen med tro om at jeg skulle bli underholdt med intens spenning, noe jeg gjorde. Jeg gikk ikke inn for å bli stønnet av en utrolig original historie. Problemet er likevel at filmen er alt for kort. Det er så mye mer jeg gjerne skulle sett spesielt Noomis skuespill og jeg savner litt denne følelse av at de er helt alene og blir jaktet på noe som kunne lett vært integrert med noen justeringer av manuset, isteden sitter du der og føler at det blir litt rotete midt i filmen.

Det er mange som syter over at det ikke er det samme som den første filmen, noe det aldri kan bli rett og slett fordi vi har sett dette før. Som en film syntes jeg denne var fantastiskt bra og hadde aldri Alien filmen vært laget hadde denne blitt enda mer rost av kritikkere og folk.

Problemet er at vi mennekser blir mer og mer vant med filmer, og klicheer kommer oftere og blir vanskeligere unngå, og det er her virkelig gode manus triumferer. I 1979 var dette helt nytt og unikt. I 2012 har det blitt gjort ganske mange ganger før og sånn er det bare. Skal du dra å se noe helt originalt så blir du nok skuffet, vil du oppleve litt nervepirrende action og spenning og vil vite mer om hele historien er denne absolutt anbefalt.

TIL DISKUSJON:

Gikk inn og leste på IMDB alle kommentarene som har kommet på filmen. Syns det er veldig mange som tenker for mye over hele historien og filmen. Av negative ting som blir tatt opp er det: Dårlig skuespill av ”bøndene” altså forskerne som oppfører seg unaturlig med dumme replikker gjennom filmen i tillegg til dårlig manus. Unaturlige scener er også nevnt. Jeg klarer ikke se at dette er så dårlig som flere skal ha det til så vil gjerne ha litt diskusjon rundt filmen, både positivt og negativt.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett den selv enda så har ingen anmeldelse selv men her er filmpolitiet sin. Prometheus « NRK Filmpolitiet - alt om film, spill og tv-serier

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som vi har konludert ganske så likt. Er nok manuset som feiler litt her.

Likevel sier jeg løp å se, veldig god film og absolutt værdt kinopengene. Bare synd de 2 timene raste så fort avgårde

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaah!!! Kan Ikke Lese Denne Tråden Før Etter Søndag!!!
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det står spoileralert, du får komme tilbake igjen etter endt film

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp sett filmen. Som hardbarka Alien fan. Så ble jeg overrasket hvor enkle inngrep denne filmen tar i "Alien Universet" for å skape paralleller , men allikevel greier å holde seg som en stand alone film.

Enig at manuset er litt rotete, men det meste gir mening og mye av oppbyggingen er troverdig. Jeg liker også hvordan det hele utvikler seg og ender. Er lei "slutt kamper" som varer i evigheter med teite dialoger.

Alt i alt , en av årets beste filmer til nå. Skal kjøpes på Blu-ray

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess.

Kom nettopp hjem fra prinsen kino i Trondheim og er høvelig fornøyd.

Selv syns jeg blekksprut-versjonen av Alien var litt..hva skal jeg si... teit?
    Filmen var kort, men regner meg at Ridley Scott gir oss en directors cut etter hvert.

Lyden var fantastisk i salen jeg var i. Dypbass anyone?

..også fikk jeg fryktelig lyst til å se Lawrence of Arabia av en eller annen merkelig grunn ;p
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er jeg straks i gang med Alien Quadrilogy boxen. Sånn..btw!
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnet STREIK, må jeg vente enda noen dager. (månedsvis, nokk nå)

Er meget spent på dette, og må se det i egen person for og gjøre meg opp en mening narturlig nokk. Når det er sagt ser jeg potensialet for "forumtrolling" og velger og ta stort sett alt av "prognoser" med en klype salt!

Som en tillføyelse, må jeg si att nesten ingen annen film har gjort større innvirknign på meg enn alien, fra 1979.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akuratt kommet tilbake fra denne. Rett og slett en fantastisk filmopplevelse.

Er enig i at 3Den ikke var bra på Colosseum, regnet med at det var fordi jeg var for nær lerretet. Men det er nok pga det buede lerretet. Pleier å se 3D på Ski kino og har ikke opplevd 3Den som den var her.

Men Mr.Chill nevner 3Den og bruken av den. Jeg er av den som hater gimmick 3D hvor alt skal ut av lerretet hele tiden. Ridley Scott viste seg her som den sanne mesteren han er, og bruker 3D slik det virkelig skal brukes, å gi dybde. Starten er bare fantastisk.

Mye av filmen er i mørke omgivelser, og der gjør Scott det eneste rette og toner ned 3Den, for det er ikke nok info der til å hente ut skikkelig 3D uansett.

Gleder meg til å se den igjen på søndag.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=MR.Chill]

Anmeldelse av Prometheus

Fin fin anmeldelse8) Gleder meg til og få sett den
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat kommet tilbake fra Ringen kino sal 6 hvor jeg så The avengers, må si det ble en stor skuffelse kontra prometheus men likvel underholdende, men den gjorde vel det den var laget til. Bekreftet egentlig bare hvor bra prometheus er som en film iforhold. Jeg skal uten tvil se den igjen på kino. Her var det også litt ghosting selvom jeg satt dead on på lerrettet.

Med tanke på hvordan de kunne gjort det litt mer nervepirrende syns jeg de kunne brukt han store utenomjordiske duden litt mer. Om de hadde kuttet vekk scenen hvor holloway kommer tilbake til livet igjen kunne de heller gjort at David slapp løs han duden litt tidligere også kom han løpende etter dem, hvertfall en vinkling jeg kan tenke meg de kunne gjort mye med. Syns også at den operasjonscenen kommer veldig tidlig, også blir den veldig fort ferdig også er liksom alt helt ok, noe jeg syns er litt synd fordi den scenen er helt SINNSYKT intens. Tror aldri jeg har sittet holdt fast i kinosetet før.

Blir mye syting fra min side, skulle bare ønske den var mye lenger, ville liksom ikke dra

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Fin fin anmeldelse8) Gleder meg til og få sett den
    Setter pris på det, men tror tråden blir litt mer oversiktlig om du fjerner selve siteringen, ble plutselig en stor glippe midt i her :P Bare lite tips

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Setter pris på det, men tror tråden blir litt mer oversiktlig om du fjerner selve siteringen, ble plutselig en stor glippe midt i her :P Bare lite tips
    Enig, noen oversiterer for mye

Spesielt de som siterer første post, når man er første man til å svare

Jeg så Avengers før Prometheus. Avengers var årets store film. Det er forskjell på underholdning og opplevelse. Man får se hvordan "Dark Knight Rises" passer inn i dette selskapet. Har litt forskjellig oppfattelse av den, men håper på en god avsluttnining fra Christopher Nolan.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Avengers gjør jobben sin godt, nemlig å underholde folk. Skal du tenke på film som en kunst så er jo Avengers egentlig dårlig. Men den har fått bra score på imdb rett og slett fordi det er en film som alle kan like og den er tettpakket med action, litt sånn som transformers filmene.

Christopher Nolan er jo en meget god regissør og mye det han har gjort er jo kunst så tror nok den blir av et litt annet kaliber. Problemet med Avengers er at det er alt for mange baller i luften samtidig, også driver de bare kødder med alt, at verden går under er liksom bare en joke også sloss de litt. Du kommer heller ikke innpå noen av de så du har null sympati for noe eller noen.

Dark knight er nok helt annerledes bygget opp med et godt manus, som gir oss godt med bakgrunn for å bygge sympati som gjør det mer nervepirrende.

Likeså skjer dette i prometheus, du får voldsomt sympati for Noomi i filmen og du sitter jo håper at hun klarer seg, samme gjorde du med Sigourney i Alien filmene, i tillegg så er det noe med stemningen over hele filmen og det fantastiske skuespillet som gjør at slike filmer blir mer kunst en bare død underholdning :P

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noe etter rulleteksten på filmen? Av en eller annen grunn klarte jeg å gå før den var ferdig..

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh? det fikk ikke jeg med meg hvertfall. Satt liksom på starten av raden og alle var keen på stikke så fikk ikke med meg hele teksten

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk film, enormt imponerende manus til tross for at Alien-delen så langt har blitt relativt dårlig implementert. Jeg tror filmen hadde gjort det bedre uten Alien(s)-linken, dog vil nok oppfølgerne muligens klarte å dra linken noe tydeligere... Håper bare ikke de neste delene i all hovedsak handler om snodige Alien(s) som flyr etter folk inne i skip, da tror jeg de neste avsnittene i denne triologien blir langt mer overfladiske og enkle...

Spesielt synes jeg de har fått til "the creators" på et fantastisk godt vis... Hele opplegget ved at de reiser rundt og "befrukter" planeter ved bruk av menneskets DNA drar jo veldig mange paralleller til etablerte forestillinger rundt dette temaet som jo i utgangspunktet er ekstremt vanskelig å sette på lerretet uten å virke helt tullete...

Jeg gir filmen terning 6 forutsatt at en er en type Sci-Fi entusiast som jeg; og for alle andre vil jeg si at det er en grei femmer basert på konstant og grundig underholdning, veldig godt skuespill (go Sweden!) og glimrende effekter!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK film. Men ingen høydare i min filmverden. Samme var konklusjonen til mine 3 bekjente som var med på filmen.

For min del ble den et gjesp dessverre..

Karakter, tørr ikke skrive det engang .

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •