Prometheus: Anmeldelse og diskusjonstråd "Spoileralert" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 171
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hadde det enda vært en ny Alien-film...
    Det er en ny "Alien"-film i den forstand at den foregår i "alienuniverset", akkurat som Hobbiten er en ny Ringenes Herre-film i den forstand at den utspiller seg i "Ringenes Herre-universet" eller "Midgard" om du vil. Selv i et fantasiunivers bør man holde seg til visse spilleregler, det hadde blitt fullstendig feil om en Ford Mustang hadde dukket opp midt i Star Wars.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det var som bare da.. kjøpte den Avengers samleboksen! må nesten kjøpe den ekte versjonen å bytte ut med den i boksen da
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til evt nye seere;
    Prometheus er nå tilgjengelig som leiefilm. Både på Vudu og amazon.
    Samt flere av høstens store, alle for en femmer i leie.

For de som liker Avengers, er jo den første hevneren gratis på Netflix, jeg har nylig sett Capt America og Thor på Netflix, begge tekstet, i full 5.1 hd.

Jeg leide Prom fra vudu i enkel Hd, fire usd, så får jeg sett den i helga i ro og mak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dryasanne
    Begge har 143 min spilletid, men den i UK har 12 som rating, min disk er PG-13.

Derfor kjøpte jeg usa utgaven, må få sett den snart, for å se hva som kommer helt sist
    Er det ikke BBFC som gir rating til filmer i England, og MPAA i USA? At de gir forskjellig rating betyr ikke at innholdet i filmen er forskjellig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er en ny "Alien"-film i den forstand at den foregår i "alienuniverset", akkurat som Hobbiten er en ny Ringenes Herre-film i den forstand at den utspiller seg i "Ringenes Herre-universet" eller "Midgard" om du vil. Selv i et fantasiunivers bør man holde seg til visse spilleregler, det hadde blitt fullstendig feil om en Ford Mustang hadde dukket opp midt i Star Wars.
    Og det er ikke en ny Alien-film i den forstand at den ikke når Alien til knærne en gang. Dessverre.

Noen ganger er det det vanskelig å hoppe etter Wirkola - selv om man er Wirkola.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alle logiske brister jeg har sett i denne filmen er følgende det mest "fasinerende";

- Prometheus kommer fram til en fremmed planet som likner jordkloden. Og nesten umiddelbart finner de fram til målet. Godt gjort på en vilt fremmed planet.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved Zevs!

Ååååååherrre Jehova!
    Med litt for meget hånflir der på siste scene, aaaaahaaaaha !

Nå har jeg sett Genesis jeg også, og jeg er ingen filmanmelder med ordene i min makt, bare få utløp for noe.

Lawrence of Arabia, ikke til hest, men på grottetur med ATV oppi Storskrymten en regntung høstdag med fjelltoppene i nysnø.

Det "ødela" mye for meg, jeg har gått mye i slike høyfjell, det ble bare for kjent.

Det som ødela mest var starten. Etter noen raske scener blant hulemalerier i - ja ei grotte i kjente fjellstrøk (riktignok skotske, men helt lik vår Jotunheim), bars det uti verdensrommet et par minutter, før vi så landet - ved Svarttjønna atti Storskrymten. Så kjent, så familiært ( kjentfolk vet at man bruker 12 timer dit fra Sunndalen, noen kort søndagstur er det likevel ikke...)

Og hvorfor brukte man bare ett skip? Så dumt å ha alle eggene i en kurv! Hva med et godt bevæpnet kjempestort moderskip når man skal på 5 års tur uti Verdensrommet? Og så kunne hr Scott laget et noe mer originalt romfartøy, Prometheus var snarlik Serenity, den landet også på samme måte.

Så begynte grotteturen, og her brukte man ATV. Man kunne vel gått de få metrene! Jeg er nokså sikker på at en fremtidig ekspedisjon ville gjort nettop det, ikke minst grunnet den grandiose naturen og den store overflate grotta de landet ved.

Jeg vet litt om de gamle kulturer rundt dagens Bagdad, som faktisk var i kontakt med hverandre og innfluerte hverandre, noe filmens skapere ikke synes å vite. Et ørlite wikipedia oppslag mr Scott, så hadde du kommet i kontakt med folk som kunne ha gjort essensen i filmen til noe mye større uten at filmen hadde blitt lengre.

Men jeg likte filmen svært, svært godt, en likandes tidtrøyte , den vil være blant de man må ha. Men man bør nok slå av sine evt kunnskaper om før-romerske sivilisasjoner på forhånd.

Skal jeg rangere den så blir det terningkast 5, en minus fordi den var for lettvint i oppstarten, generelt alt for kort - lite utbrodering av delplottene, og trekk for den hånete chestburster slutten som alle kunne forutse, som alle skjønner er opptakten til en trilogi.

Jeg skal snart se den i beste kvalitet på 3d bluray, med teksting, jeg må finne ut mer av de subtile detaljer mens de var nedpå månen.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Av alle logiske brister jeg har sett i denne filmen er følgende det mest "fasinerende";

- Prometheus kommer fram til en fremmed planet som likner jordkloden. Og nesten umiddelbart finner de fram til målet. Godt gjort på en vilt fremmed planet.
    Finnes da utallige logiske brister, akkuratt som i alle andre filmer som finnes. Tror det hadde vært kjedelig om filmen skulle vært 10min lenger med de som bare kjørte rundt i luften og lette etter liv, ser heller ikke noe poeng med å kutte scenen for så og hoppe fram med teskten " og en uke senere" bare for å illustrere at de brukte lang tid på å finne fram. Gjør filmen litt mindre logsik, men gjør den litt mer visuelt bedre og interresant følge med på.

Man kan også tenke at det gigantiske fjellet som de bruker som "entry point" som de sier vil være et helt naturlig utgangspunkt for navigasjon fo alle andre som kommer til denne planeten. Kan hende de blå alienfolka tenkte det samme da de kom ditt. "Dæven et stort fjell, vi bruker det som entry point" kaboom og de havnet på samme sted enkelt og greit.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dryasanne
    Ååååååherrre Jehova!
    Med litt for meget hånflir der på siste scene, aaaaahaaaaha !

Nå har jeg sett Genesis jeg også, og jeg er ingen filmanmelder med ordene i min makt, bare få utløp for noe.

Lawrence of Arabia, ikke til hest, men på grottetur med ATV oppi Storskrymten en regntung høstdag med fjelltoppene i nysnø.

Det "ødela" mye for meg, jeg har gått mye i slike høyfjell, det ble bare for kjent.

Det som ødela mest var starten. Etter noen raske scener blant hulemalerier i - ja ei grotte i kjente fjellstrøk (riktignok skotske, men helt lik vår Jotunheim), bars det uti verdensrommet et par minutter, før vi så landet - ved Svarttjønna atti Storskrymten. Så kjent, så familiært ( kjentfolk vet at man bruker 12 timer dit fra Sunndalen, noen kort søndagstur er det likevel ikke...)
    Er vel bare koselig og flott at de har brukt utgangspunkt i ekte natur ved filmingen. Hva tror du alle backpackere fra New zealand tenker når de ser ringenes herre :P

Og hvorfor brukte man bare ett skip? Så dumt å ha alle eggene i en kurv! Hva med et godt bevæpnet kjempestort moderskip når man skal på 5 års tur uti Verdensrommet? Og så kunne hr Scott laget et noe mer originalt romfartøy, Prometheus var snarlik Serenity, den landet også på samme måte.
    Utgangspunktet i oppdraget var at det skulle være hemmelig, i tillegg kan man se tidselapsen fra de er i hulene til de drar ut som ikke er mer en 3-4 år. Det vil si at på 3 år har de skrapa sammen det de klarte og finne av folk som var villige til å dra på selvmordsoppdrag langt uti rommet, og snekre sammen det lille fartøyet der. Syns det virker veldig troverdig Skipet ser vel litt kult ut, ligner vel litt på Serenity, men den landingsekvensen er en kjent måte for slike romskip lande på og er brukt i mang en filmer som spill.

Så begynte grotteturen, og her brukte man ATV. Man kunne vel gått de få metrene! Jeg er nokså sikker på at en fremtidig ekspedisjon ville gjort nettop det, ikke minst grunnet den grandiose naturen og den store overflate grotta de landet ved.
    De har ingen interesse for naturen på planeten de skal treffe, det re vitenskapsfolk som er der for en ting å finne annet liv på planeten. De er superivrige på å finne det og skal love deg at jeg ikke hadde giddet traske bort til noen alienrombaser om jeg var dem, da skulle jeg helst beamet meg selv bort fortere enn svint om mulig. I tillegg så har flere av mannskapet trolig instrukser følge, både vickers og David vet at Weyland lever og har rett og slett "dårlig" tid.

Jeg vet litt om de gamle kulturer rundt dagens Bagdad, som faktisk var i kontakt med hverandre og innfluerte hverandre, noe filmens skapere ikke synes å vite. Et ørlite wikipedia oppslag mr Scott, så hadde du kommet i kontakt med folk som kunne ha gjort essensen i filmen til noe mye større uten at filmen hadde blitt lengre.
    Godt poeng, men i mine øyne lite relevant uansett, men JA filmen burde vært MYE lenger og den går til tider litt for fort fram, har enda ikke fått sett extended edition, men den skulle vel være 20min lenger minst? Kjøpte bluray versjonen med 3D og hele pakka men har ikke fått sett om det var noen extended edition på denne? Er det en annen film?

Men jeg likte filmen svært, svært godt, en likandes tidtrøyte , den vil være blant de man må ha. Men man bør nok slå av sine evt kunnskaper om før-romerske sivilisasjoner på forhånd.

Skal jeg rangere den så blir det terningkast 5, en minus fordi den var for lettvint i oppstarten, generelt alt for kort - lite utbrodering av delplottene, og trekk for den hånete chestburster slutten som alle kunne forutse, som alle skjønner er opptakten til en trilogi.

Jeg skal snart se den i beste kvalitet på 3d bluray, med teksting, jeg må finne ut mer av de subtile detaljer mens de var nedpå månen.
    i mine øyne en veldig bra film som dere sikkert har fått med dere :P hehe. Er helt amazed av skuespiller prestasjonene i abortscenen. Har hørt at Ridley og Noomi låste seg inne i det rommet i en uke for å få til den scenen, ganske utrolig Gleder meg til 2ern, liker å tenke om liv på andre planeter og universet generelt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang New Zealand og Extended ed.
    Jo jeg trivdes godt med lotr, særlig to tårn. Der var folket kledt som oss for noen hundre år sida, det var som å gå på tur heime atti Minillglupen. Du kan bare finne noen som har gått langtur i fjellstrøk her heime, har de sett to tårn?

Ridley scott ble i vår spurt av filmselskapet om å lage en utvidet utgave til blu rayen. Ridley sa nei, dette var directors cut som gikk på kino, å forandre på mesterverket var uaktuelt . Og slik ble det, vi får se når trilogien er ferdig om noen år...

Landingsted. Entry point. Sjekk ut hvorfor amerikanerne valgte Stillhetens hav i 1969. Ligger noen tunge paralleller der ....

Ang lyden. Når har jeg bare sett en strømmeutgave, men jeg synes filmen var noe tam. Veldig måteholden lfe, men brukbar klar vokal.

Aldersgrense. Som far hadde jeg tatt med 6 åringen på dette. Den gode gamle Aliens fra 1986 skremte vannet av far sjøl - så her har vi nok en annet moment som skiller Prometheus fra Alien filmene. Men noen barnefilm er det likevel ikke, selv om vi hadde klippet ut keisersnitt scenen.

Det var D Hoffman om jeg ikke husker feil, som rundt 2001 ivret for mer korrekt vitenskap i Hollywood filmene. Som dere husker var det da et par håpløse Mars filmer og Den Beryktede Armageddon på filmlerrettet, forferdelig å se på for oss sci fi freaker! Men Armageddon blurayen står i hylla hos meg, en kjempegod actionfilm med Bruce, ikke tenke, bare se og kose

Det var et håp da med Sunshine ikke lenge etterpå, 2007 og særlig Startrek fra 2009, nå skal vi kanskje få god vitenskap i filmene.

Avatar var god nok, men i bunn og grunn et glossy Donald Duck eventyr.

Jeg er litt lei meg for at også Prometheus er en ny "onkel skrue og inkagullet". Men romskipet flyr, manøvrerer og krasjer troverdig, vi er på rett spor.

De mellomenneskelige forhold, noen som vil kommentere troverdigheten her?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er vel strengt tatt Ringenes Herre-universet som er satt i Hobbiten-universet, siden den boken kom først.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Finnes da utallige logiske brister, akkuratt som i alle andre filmer som finnes. Tror det hadde vært kjedelig om filmen skulle vært 10min lenger med de som bare kjørte rundt i luften og lette etter liv, ser heller ikke noe poeng med å kutte scenen for så og hoppe fram med teskten " og en uke senere" bare for å illustrere at de brukte lang tid på å finne fram. Gjør filmen litt mindre logsik, men gjør den litt mer visuelt bedre og interresant følge med på.

Man kan også tenke at det gigantiske fjellet som de bruker som "entry point" som de sier vil være et helt naturlig utgangspunkt for navigasjon fo alle andre som kommer til denne planeten. Kan hende de blå alienfolka tenkte det samme da de kom ditt. "Dæven et stort fjell, vi bruker det som entry point" kaboom og de havnet på samme sted enkelt og greit.
    Tidsaspektet er helt uinteressant. Film er sammendrag av hendelser, som tar x-antall timer, dager, måneder og år. Det er det totale fraværet av en troverdig forklaring på at de flyr rett til romskipet jeg synes er drøyt.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att dom använder ATV var väl inte konstigt. De var ju under tidspress att komma tillbaka till ship. De visste ju inte om att det faktist var syre inne i grottan.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Det er det totale fraværet av en troverdig forklaring på at de flyr rett til romskipet jeg synes er drøyt.
    Ja, dette var en av mange ting jeg også reagerte på.

A) Arkeologen får et innfall og sier: "Kjør inn i den dalen der!", som om han satt på med en taxi...

B) Kapteinen sier: "Dronen vi sendte i forkant har rapportert om ultrasvak ???-stråling fra denne dalen."

Personlig synes A blir litt for dumt og B er langt å foretrekke. Ville kanskje ha gjort filmen 1 sekund lengere, men litt må man koste på seg ;-)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **** så kritiske folk var da

Filmen var kul, underholdene! More enough for me... Bonus var at det var Aliens i den, og en av de kuleste scenene jeg har sett når Naomi utførte "abort" på seg selv! Gleder meg virkelig til (om det kommer) neste film.
    Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Grunnen til at jeg kanskje er litt spesielt kritisk er at jeg hadde slike enorme forventninger til den. Kritikken er nok et utslag av skuffelse. Hadde ikke Alien eksistert, hadde jeg sikkert vært meget fornøyd med denne filmen som en kul actionfilm.

Filmen var kul, underholdene! More enough for me... Bonus var at det var Aliens i den, og en av de kuleste scenene jeg har sett når Naomi utførte "abort" på seg selv! Gleder meg virkelig til (om det kommer) neste film.
    Enig. Gir begrepet selvbestemt abort en helt ny mening

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Grunnen til at jeg kanskje er litt spesielt kritisk er at jeg hadde slike enorme forventninger til den. Kritikken er nok et utslag av skuffelse. Hadde ikke Alien eksistert, hadde jeg sikkert vært meget fornøyd med denne filmen som en kul actionfilm.

Enig. Gir begrepet selvbestemt abort en helt ny mening
    Det blir vel helt feil å kalle det abort da fosteret faktisk overlevde, så vi må vel heller kalle det keisesnitt...8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det blir vel helt feil å kalle det abort da fosteret faktisk overlevde, så vi må vel heller kalle det keisesnitt...8)
    Hehe, du er inne på noe...

På den annen side - abort betyr vel noe så fint som "avbrytelse av svangerskapet". At fosteret aktivt skal tas livet av tror jeg normalt sett ikke er en del av prosedyren, men jeg er ingen kirurg. De lar det vel dø helt av seg selv? Eller er det en form for "human" avliving involvert?

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg det er ubehagelig å tenke på disse tingene...

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig!

Dette var jo ren nytelse fra start til slutt! Jeg så den i 3D for noen dager siden og må si det er mitt foreløpige høydepunkt i min hjemmekino! Dette var min andre film med ny 3D projektor og ny BR spiller så det må nok ta litt av æren for hakeslippet på bildekvaliteten Synes 3D effekten funket fantrastisk bra. Det gir en ekstra dybde i filmen og jeg synes ikke det nødvendigvis er negativt at man ikke får klistret effekter ut på nesetippen. Synes ofte slike effekter blir en mer påtatt showoff av 3D.

Nå har ikke jeg et religiøst forhold til Alien filmene og klarte å se dette mer som en enkeltstående film. Jeg er også heldigvis skapt slik at jeg klarer å overse en del logsike brister og usannsynligheter og heller nyte effekter og godt skuespill! Når jeg i tillegg nok er mer enn middels fasinert av sci-fi så ble dette en innertier.

Bare intro sekvensen der kamaraet seiler over storslått natur med en dyp buldring i bakgrunn fengslet meg med en gang og ga ikke slipp på meg før langt ut i rulleteksten.

Synes i grunn mest synd på dere som ikke klarte å nyte filmen fullt ut...

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Helt enig!

Dette var jo ren nytelse fra start til slutt! Jeg så den i 3D for noen dager siden og må si det er mitt foreløpige høydepunkt i min hjemmekino! Dette var min andre film med ny 3D projektor og ny BR spiller så det må nok ta litt av æren for hakeslippet på bildekvaliteten Synes 3D effekten funket fantrastisk bra. Det gir en ekstra dybde i filmen og jeg synes ikke det nødvendigvis er negativt at man ikke får klistret effekter ut på nesetippen. Synes ofte slike effekter blir en mer påtatt showoff av 3D.

Nå har ikke jeg et religiøst forhold til Alien filmene og klarte å se dette mer som en enkeltstående film. Jeg er også heldigvis skapt slik at jeg klarer å overse en del logsike brister og usannsynligheter og heller nyte effekter og godt skuespill! Når jeg i tillegg nok er mer enn middels fasinert av sci-fi så ble dette en innertier.

Bare intro sekvensen der kamaraet seiler over storslått natur med en dyp buldring i bakgrunn fengslet meg med en gang og ga ikke slipp på meg før langt ut i rulleteksten.

Synes i grunn mest synd på dere som ikke klarte å nyte filmen fullt ut...
    +1

Jeg er også Alien fanatiker og hadde ikke noe problem kose meg med denne på kino...2 ganger

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •