(!) Shogun Assassin (1980)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

(!) Shogun Assassin (1980)

En samurai hack-and-slash spillefilm klippet sammen av to japanske lavbudsjettfilmer, dubbet og med cheesy 80-talls synth-spor - høres det fristende ut?

Hadde sannsynligvis ikke fristet meg heller hvis den ikke var listet blant Tarantinos inspirasjonskilder og i tillegg kostet £3.99.

Storyen er ganske endimensjonal, og begynner med å fortelle historien om en tyrannisk Shogun som styrer med jernhånd. Etter at Shogunen har sendt sine Ninjas i et mislykket henrettelsesforsøk på ham (der de ender med å drepe kona hans istedet), tar han med seg sønnen i en solid barnevogn som selv Q i James Bond hadde vært stolt av.

Han drar på en blodig ferd gjennom landet som den fredløse Lone Wolf, hele tiden med hevn som motiv. Ingenting kan stoppe ham. Hvor mange han dreper i filmen er noe uklart, det blir rett og slett drap i overflod. Det er vel grunnen til at den også var forbudt i mange år i flere land.

Så er filmen noe bra? Vel, utenom blodige hack-and-slash scener der blodet spruter som fra hageslanger, så er det forholdet mellom Lone Wolf og sønnen som er det bærende elementet i filmen. Den lille guttungen er også fortellerstemmen i filmen, noe som gir et slags uskyldsdrag over det hele.

Filmens største problem er at det stort sett bare er kampscener der Lone Wolf alltid er underlegen i antall, men siden Lone Wolf er en så komplett drapsmaskin får man aldri følelsen av at han er i noen reell fare. Spenningskurven er heller ikke spesielt stigende. Det skjer noe gjennom hele filmen, og tittelen er litt misvisende, siden han aldri dreper Shogunen, kun hans bror.

Jeg gir ikke terningkast, men synes filmen var verdt å se, faktisk. Den er forfriskende i sin enkelhet, og har enkelte flotte filmatiske panoramaer. Rent filmteknisk er den faktisk ikke så verst, selv om DVDen er i letterboxed 4:3 format med mono lyd. Synd storyen er såpass svak. Vel verdt prisen, men heller ikke så mye mer.

Imdb link: http://www.imdb.com/title/tt0081506/

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shogun assasin rocker 8) Storyen er en merkelig halvveis greie, klippet sammen av actionsekvensene i de to første filmene i lone wolf & cub serien (som vel er 9 totalt ?, shogunen blir merkelig nok aldri drept). Tegneserien er vel også verdt å nevne, en klassiker i Roninsjangeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 6 filmer i Lone Wolf and cub-serien... og de kommer alle i en DVD boxset denne måneden. Jeg har ikke fått sett alle filmene enda, men det er nok verdt å se alle, og de har muligens litt mer innholdsrik story enn den amerikanske sammenklipte versjonen Shogun Assassin. Du får i hvertfall en slutt hvis du ser alle filmene.

Hei til forumet forresten.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iiiiik! Ser at Darren Aronofsky (Pi, Requiem for a dream) skal lage en film av tegneserien. Fett!

I tillegg finnes det en japansk tvserie fra 2002, og som du sier de seks originale filmene fra 1972-1974.

Tror jeg må få meg den boksen, men det tar vel litt tid før jeg får sett dem alle. Har hørt at det skal være rimelig filosofiske partier mellom blodspruten. Gleder meg.

Den filmen gjorde et sterkt inntrykk på en ungdomsskoleelev engang på åttitallet, jeg synes faktisk den er utrolig underholdende og barsk fortsatt, i motsetning til de andre filmene jeg så som 4 grads kopier på beta hos en kompis. Er vel min barndoms svar på Ringenes Herre. Tomisaburo Wakayama/Lone Wolf er tøff! Wolverine i 10. potens.

Velkommen til forumet skal du være!

Edit: Ser førstemann her nevner tarantino, dersom du satt pris på actionstilen i Kill Bill vol.1(overdreven blodsprut etc) bør du sjekke disse filmene (i det minste shogun, know your history...).

Polkalizers Samuraiaction top 3:

1. Lone Wolf & Cub -serien -Shogun assasin er en fin pilot/appetittvekker.
    2. Zatoichi.
    3. Seven Samurai (denne er kanskje litt langdryg for enkelte).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samurai Fiction er også en film man bør få med seg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha! Veldig sjarmerende å lese hva regissøren selv har å si om Samurai fiction, her.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    That's why I felt "oh I shoud make it"
    :lol:

Tøff musikk i denne filmen og, av hovedrolleinnehaver og sûpâ gitarisuto Tomoyasu Hotei (her mest kjent for musikk fra Kill Bill).

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Shogun assasin rocker 8) Storyen er en merkelig halvveis greie, klippet sammen av actionsekvensene i de to første filmene i lone wolf & cub serien (som vel er 9 totalt ?, shogunen blir merkelig nok aldri drept). Tegneserien er vel også verdt å nevne, en klassiker i Roninsjangeren.
    Den heter ikke "Shogun Assasin" fordi han dreper shogunen, men fordi han var shogunens tidligere attentatmann. En shogun var ikke en man drepte, det skjer bare i dårlige filmer. De var så godt beskyttet at bin Laden ville gitt opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Lonewolf & Cub filmserien... dere må ikke tenke på å kjøpe NOE annet enn den amerikanske utgaven (remastret) fra AnimEigo. Men den er til gjengjeld ekstremt bra - med unntak av noe forvirrende flerfargebruk i tekstingen... :D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva er det med det? Gule undertekster er rett og slett ekle. :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •