Hodejegerne -årets store norske film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodejegerne -årets store norske film?

Har nettopp sett det som kanskje er "årets norske film" - Hodejegerne.

Har sett frem til den lenge, men må si meg sånn passe fornøyd.

Klarer ikke helt å sette fingeren på hva jeg ikke liker med filmen, men den føles liksom litt "falsk" ut.

Noen andre som har sett den? Hva mener dere om den?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke sett den, men traileren gir meg et inntrykk av litt "flate" skuespillere... Virker liksom litt "tilgjort" det hele?? Blir nok ikke til at jeg drar for å se denne på kino, selv om jeg jo egentlig bør støtte opp under gamle nabolagsramper som Aksel når jeg har mulighet... Får se den på Blu-ray når den kommer ut!

Som en ekstra kommentar til dette tror jeg ofte at norsk film sliter litt med å gi karaktere litt for stringente anordninger. Aksel bør ikke prøve å dra på seg vestkantdialekt, det funker liksom ikke. I USA blir det liksom så mangfoldig at en som oftest ikke tenker så mye på om noen er fra øst eller vest med mindre de drar veldig på glosene. Slik burde de tenke her også, la skuespillerne preike slik som er komfortabelt for dem, kanskje trekke litt tilbake på glosene, men ikke prøve å gi de en helt annen toneklang. Det viktigste er at karakteren fremstår som troverdig.

Nå har jeg som nevnt ikke sett filmen, men mitt inntrykk er altså av trailene at det liksom ikke helt ble troverdig nok det hele... Får liksom den "norsk film"-feelen, som er helt turnoff for mitt vedkommende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettop fra kino, og jeg må si at Hennie leverte en knallprestasjon IGJEN!

Var fryktelig trøtt da jeg dro på kino, men glemte det helt i hele 98 minutter, koste meg i kinostolen

-Thomas-

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv akkurat kommet fra kino og Hodejegeren. Jeg syntes det var en meget bra film, godt filmatisert, liker meget godt at action scenene er en gang og ikke 10 ganger fra diverse vinkler. Jeg synes Aksel Hennie gjør en meget bra prestasjon, det jeg setter fingeren på er hans samboer Diana, spilt av Synnøve Macody Lund, å hennes prestasjoner. Det var langt under pari og var nok hun som trakk ting litt ned for min del.

En stor norsk film, men ikke den største.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Høres ut som jeg må spise hatten, kanskje ta en tur på kinoen allikevel...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se denne imorgen, og det er med store forventninger og det er ikke ofte når det gjelder norsk film...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig likte jeg bedre Aksel Hennie i f.eks. Uno, Max Manus, Hawaii Oslo og Johnny Vang.
    Dette fordi jeg da følte at karakteren da føltes litt mer ekte ut.
    Men så er det jo momentet med at hele karakteren Roger Brown egentlig er tilgjort/falsk i alle sine handlinger.

Mye bunner nok ut i at jeg har et elsk/hat forhold til norsk film ettersom jeg føler det er litt "Hotell Cæsar" over mye av produksjonene.
    Dvs. skuespillere som ikke alltid er overbevissende. Men så har vi jo igjen relativt få store skuespillere(trekkplastere) å ta av her i landet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Skal se denne imorgen, og det er med store forventninger og det er ikke ofte når det gjelder norsk film...
    Du sier noe der, norske filmer er ikke helt de store nei. Men må si traileren ser bra ut, så må kansje en tur på kino etter gammelt. Må si veum filmene er de beste norske jeg har sett

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en meget god norsk film, den beste på lenge i mine øyne. Det eneste som trekker litt ned er varierende skuespillerprestasjoner, syns alle skuespillerne gjør en meget god jobb bortsett fra Synnøve Macody Lund som spiller Diana Brown, men så er hun heller ingen erfaren skuespiller da dette var hennes første rolle.

Terningkast 5.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt kanon film. så den tirsdagen og man kan virkelig ikke se at det er en Norsk film.
    Den leverer kvalitet

Newcomer Semk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slenge meg på de som likte filmen. Veldig artig når det kommer bra norske filmer. :-D

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke meg noe. Norsk film standard er utrolig lav. Max Manus skulle liksom være så bra men det var jo elendig. Skulle trodd det var noe som Saving Private Ryan etter jeg hørte hva folk syntes om den.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Norsk film standard er utrolig lav.
    Kan du utdype litt om dine meninger her? Hvilken "standard" burde norsk film ha, for eks??
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå er jo dette en tråd om Hodejegerne, men det er jo generelt en hel del som mangler i norsk film. Ett av problemene er rett og slett mangfoldet; det kommer alt for lite film! Et annet stort problem er kvaliteten på skuespillerne. Jeg vet at Norsk Filminstitutt skal øke kraftig i subsidiene fremover, så vi får håpe det kan dukke opp noe bedre etterhvert. Det jeg tror mangler i Norge - som de har i Danmark og dels også i Sverige er et mer oppegående miljø som faktisk får tilgang på enten investeringer eller subsidier gitt at de selvsagt først klarer å levere. Først og fremst tror jeg imidlertid en må gjøre noe med måten skuespillere trenes på i Norge. Teater er absolutt en grei plattform, men dessverre har også teater en lei tendens til å gjøre skuespillere mer teatralske også på film - som etter mitt syn er noe av det mest ødeleggende med norsk film.

Etter å ha gått på filmskole i USA og sett og hørt hvor mye vekt de legger nettopp på å unngå enhver form for teatralsk opptreden, føler jeg det er noe norsk film bør legge stor vekt på også fremover.

I så måte er det jo her etter mitt syn Aksel har gjort det bra. En fyr fra "gata" som bare kaster seg uti det uten blygsel - og - uten trening på teaterhøyskoler gav ham et viktig særpreg. Problemet er jo at den type folk langt fra vokser på trær; det Aksel har gjort ved å "dra seg opp etter luggen" er forbeholdt svært få, de aller fleste skuespillere må gjennom en eller annen form for tilrettelagt opplæring - og det er DER Norge etter mitt syn ikke funker.

Uansett - Hodejegerne - som jeg heller ikke pr. dato har fått sett - er jo et godt eksempel på at norske produksjoner med internasjonalt tilsnitt er mulig å få til - så dette er jo absolutt bra for norsk film! Problemet er jo at det kan bli litt kjedelig i lengden å måtte vente ett par år mellom hver gang noe slik skjer, selv om det selvsagt sikkert har dukket opp ett og annet seerverdig mellom Max Manus og denne som jeg burde fått med meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok si jeg er overasket over 'Hodejegerne' historien og hvor gjennomført den er. Jeg trodde dette kom til å bli enda en halvferdig actionfilm om en kunstraner som raner fra feil folk. 'Hodejegerne' er en skikkelig actionthriller, som gir høy puls og forventinger. Vi vet aldri hva som kommer til å skje rundt neste hjørne.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ikke verst at en norsk film rocker over selveste Bond! Empire er jo også et anerkjent medie; grattis til Hodejeger-gjengen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •