Hvor er det blitt av "storfilmene"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er det blitt av "storfilmene"

Har den siste tiden blitt mindre og mindre filmtitting og blir som regel gode gamle mesterverk som jeg ser igjen og igjen. Har tenkt å skulle leie/kjøpe meg filmer men har altid gått slukøret ut av butikken i det siste. Veldig få filmer som jeg kunne tenke meg å se umiddelbart og føler det er ganske mye likt som er i hyllene. Det jeg funderer på er blir det ikke produsert episke mesterverk og storfilmer lenger? Eneste jeg ser frem til nå er nye Pirates og TF. Er veldig lenge siden jeg virkelig har gledet meg til å se en film...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette hollywood sitt store problem i 2010/2011, altså at det "kun" lages oppfølgere og remakes?

Jeg har reagert på det samme som deg.

Ser ut til de gode manusene mangler.
    Tipper at straks noen kommer opp med noe bra, så blir det en ordentlig bølge av enten: Katastrofe, magi, eventyr, gissel osv. Alt avhengig av hvilken kategori den neste nye tittelen tilhører :-)

Løsningen er å tråle filmdatabaser etter gamle, GODE filmer, som man av en eller annen grunn har gått glipp av, eller glemt å se :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke som good old 80'tall nei.

gode filmer hadde enten Clint'n, Bronson eller Bud Spencer/Terrence Hill på coveret. Gikk også igjen at de gode filmene var lengre en 93min

Heldigvis er det mye bra på gang da...Så senest i går en god Eng/norsk produksjon som virkelig kan anbefales: Age of Heroes
    Den er noe tynn da, men sjangeren og historien er helt ok den.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trange tider for store filmer, ja.

Jeg tror publikum er blitt mer kresent samtidig som kunnskapen og kompetansen har steget. Filmer blir ikke lenger hyllet på samme måte som..., tja 1950-tallet. Filmstjernene (smak på ordet!) har ikke lenger gudestatus og idoler innenfor andre underholdningsmedier enn film konkurrerer om publikums oppmerksomhet.

Men film handler også om drømmer. Idag er mulighetene for å realisere sine drømmer kanskje fler og nærmere enn før. I hvert fall når det gjelder det materielle. Og samtidig drukner oppmerksomheten om "de evige verdier" og filmmediets eventuelle poetiske budskap.

Gyldigheten i Andy Warhols ord om at "i framtiden vil alle oppleve femten minutters berømmelse" er passert, i hvert fall langt på vei oppnådd.
    M.a.o: Det store i dag er mindre enn før.

Men man kan vel se frafallet av "store filmer" fra utallige synsvinkler, antar jeg.
    @ Rolf Hult:80-tallet var vel blockbusternes store tiår: Filmer med bred appell og like store budsjett. Jeg mener jo -70 tallet er et vel så bra film-tiår: Gode historier og mer eksperimentelle filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg.
    Er ikke så veldig mye storfilmer lengre.
    Men håper at det kan skje noe snart, en film som man kan få et "wow" av.
    Men den siste filmen jeg så, true grit, var veldig bra en av de bedre jeg har sett på noen år, når det gjelder den sjangeren (western)

chris

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble signalisert ganske tidlig under finanskrisen at filmbransjen utsatte endel potensielle kassesuksesser for å spre inntekter (smøre et tynnere lag over lengre tid).

De fleste satset på safe titler som oppfølgere og unngikk risikoprosjekter i så stor grad som mulig.

Resultatene av dette aer vi nå i form av lengre tid mellomhver stor-tittel og færre av de ekstra spennende prosjektene.

Ernok riktig som flere her sier; det er spennende prosjekter på gang!

Hilsen espen

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Har den siste tiden blitt mindre og mindre filmtitting og blir som regel gode gamle mesterverk som jeg ser igjen og igjen. Har tenkt å skulle leie/kjøpe meg filmer men har altid gått slukøret ut av butikken i det siste. Veldig få filmer som jeg kunne tenke meg å se umiddelbart og føler det er ganske mye likt som er i hyllene. Det jeg funderer på er blir det ikke produsert episke mesterverk og storfilmer lenger? Eneste jeg ser frem til nå er nye Pirates og TF. Er veldig lenge siden jeg virkelig har gledet meg til å se en film...
    Vel, nå vet jeg ikke hva du definerer som storfilmer, men 2011 startet veldig bra, synes jeg, med True Grit, The King's Speech og Black Swan. Om du er ute etter mer actionorienterte filmer, er Source Code et godt alternativ. Den nye Pirates of the Caribbean er usammenhengende møl.
    Hva er TF?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Vel, nå vet jeg ikke hva du definerer som storfilmer, men 2011 startet veldig bra, synes jeg, med True Grit, The King's Speech og Black Swan. Om du er ute etter mer actionorienterte filmer, er Source Code et godt alternativ. Den nye Pirates of the Caribbean er usammenhengende møl.
    Hva er TF?
    True grit har jeg ikke sett ennå (men har tenkt å gjøre det), men resten er vel ikke å kategorisere som storfilmer akkurat?
    Smaken er jo som baken, men tenker at budsjett/størrelse på produksjon er med på å definere "storfilmer".
    Typisk kunne pirates vært en slik film, hadde det ikke vært for at det er den fjerde filmen i en triologi.
    Source code er i beste fall en ok søndagsfilm på tv:
    Konsentrert på to "locations": tog og kontrollrom, noe som gjør den litt kjedelig. Spinner på et tema som har vært laget film om før (deja vu, som er bedre), og har ingen særskilte effekter eller prestasjoner.

Og Black swan... Vel, den er jo egentlig en ganske smal film spør du meg (sett med "hollywood øyne"). :smile:

Igjen, vi kan ikke alle like de samme filmene :wink:, men poenget var at de kanskje ikke akkurat er storfilmer.

Men, Harry potter (som også er oppfølger) er kommet i 3D. Kanskje det blir årets "største"?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iløpet av de neste ukene kommer en av årets (tidenes?) desiterte storfilmer: Sucker Punch!!
    Ellers er det jo ikke så lenge siden Tron Legacy kom. Har jo aldri vært mer en etpar-tre 'storfilmer' hvert år tidligere heller da..

Har jo ikke vært helt ille de siste åra:

Iron Man 1 og 2
    Transformers 1-3
    Inception
    Toy Story 3
    Sherlock Holmes
    Up
    Star Trek (2009)
    Batman 5 og 6 (høres jo bare såå mye bedre ut )
    X men 1-4
    Bourne Trilogy
    Terminator Salvation
    National Treasure 1 og 2
    Harry Potter
    Twilight
    Alle disse er fra siste 5-6 åra (noen litt eldre men 2000 tallet alle jaffal) og for storfilmer å regne både i budsjett og inntjening.

Her er de 11 av E!onlines top 15 of 2011 jeg synes er verdt å merke som kommer i år:

Thor
    Potc 4
    Green Lantern
    X men First Class
    Cars 2
    Transformers 3
    Captain America
    Cowboys vs Aliens
    Super 8
    Harry Potter
    Mission Impossible 4
    Twilight 4
    De er her alle sammen, ikke borte altså
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo hva en definerer som "storfilm"... Som filmjunkie i snart 25 år (begynner å bli gammal gett...) synes jeg egentlig ikke det var stort bedre tidligere. Masse møkk også dengangen. Det som kanskje mangler litt nå den siste tiden er en "moderne Spielberg", altså en filmskaper som lager titler av type Star Wars og Indiana Jones på løpende bånd. Samtidig er som noen er inne på tiden for denne type filmer litt over. De store "heltene" passer seg på en måte ikke inn i den virkelige verden på samme måte som tidligere. Vi ønsker mer aktuelle filmer og ikke minst realitet, selv om selve plottet kan være aldri så "fjernt", fremfor det noe mer teatralske ala Indiana Jones.

Personlig klassifiserer jeg filmer som den siste Harry Potteren, Twilight og Thor i "trash"-bøtta, men sammenlignet med hva jeg måtte gå gjennom på 90-tallet av møkk (for jeg ser ALT som kommer av halvgode greier, sånn er det bare...) synes jeg det er lite å klage over.

True Grit er fantastisk god for øvrig, helt konge. Cohen-brødrene har litt av den "Spielberg"-greia over seg.

Sååååå - jo - jeg mener film absolutt ikke har blitt dårligere, dog litt annerledes. Mindre "helter" er det nok enn tidligere, men det er kanskje vel så greit, for Rambo, Indiana Jones, og Luke Skywalker var på en måte perfekt til sin tid, men i dag ønsker vi mer tilbaketrukne "helter" vi i større grad kan kjenne oss igjen i selv, som f.eks. han kløna i Transformers...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se opp for "Iron Sky" !

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vet ettertanke.. storfilmer lages det nok enda. Men fra filmindustrien og produsentens side er det en nødvendighet for suksess å få filmen distribuert og promotert. "Alle" kan jo idag lage film men markedet blir fort mettet og ligger kravstor med fjernkontrollen i neven og fordøyer siste inntrykk. Tilbudet stiger samtidig som kravet til kvalitet står fast (eller er dalende?). Det som er nytt synker dermed i dritten og overdøves av larmen.

I tillegg har den tekniske utviklingen både på bilde- og lydsiden gått opp og opp. Kravet til storhet ligger kanskje ikke alltid på det innholdsmessige lenger. Nå tør jeg ikke å fortsette tankerekken.

Svært så dommedagsstemt vi skulle være her da?

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Se opp for "Iron Sky" !
    ...av det finske teamet som lagde Star Wars-pastisjen "Star Wreck: In the Pirkinning". Den kan bli artig ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker når Saving private Ryan kom, jeg husker Titanic og for å ikke snakke om independence day og store filmer som Master and Commander. Episke store verk som kingdom of heaven, Schindlers list ol. føler jeg er mangelvare nå til dags bare for å nevne noen. Eneste er Robin Hood som kom ut i fjor. Jeg husker forventningene i forkant, de klamme hendene da filmen begynte og gåsehudfaktoren der man blir en del av handlingen. Bare det å følge med på tiden for å forberede seg på at filmen snart var over... -Det er lenge siden sist!

Begynte i går på Bourne trilogien og lenge siden kinostunden gikk så fort, og tror ingen filmer i hylla på narvesen pdd hadde gjort samme nytten....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    True grit har jeg ikke sett ennå (men har tenkt å gjøre det), men resten er vel ikke å kategorisere som storfilmer akkurat?
    Smaken er jo som baken, men tenker at budsjett/størrelse på produksjon er med på å definere "storfilmer".
    Typisk kunne pirates vært en slik film, hadde det ikke vært for at det er den fjerde filmen i en triologi.
    Source code er i beste fall en ok søndagsfilm på tv:
    Konsentrert på to "locations": tog og kontrollrom, noe som gjør den litt kjedelig. Spinner på et tema som har vært laget film om før (deja vu, som er bedre), og har ingen særskilte effekter eller prestasjoner.

Og Black swan... Vel, den er jo egentlig en ganske smal film spør du meg (sett med "hollywood øyne"). :smile:

Igjen, vi kan ikke alle like de samme filmene :wink:, men poenget var at de kanskje ikke akkurat er storfilmer.

Men, Harry potter (som også er oppfølger) er kommet i 3D. Kanskje det blir årets "største"?
    Tja, jo, jeg ser poenget ditt. Black Swan er ikke akkurat en "storfilm" slik Ben Hur var en "storfilm", men den er en bra film som har hatt vid distribusjon. Personlig vil jeg si at storfilm må være en blanding av god film og påkostet film. Om man kan definere en storfilm utelukkende etter hvor mye penger de har spyttet inn i produksjonen, er det jo null problem å lage storfilm. Da er sikkert den nye The Fast and The Furious-filmen, Den grønne lanterne og Kung Fu Panda 2 storfilmer. (Jeg hevder ikke at du sier at alle påkostede filmer er storfilmer.)

Mitt inntrykk de siste årene er at Hollywood har satset mange penger på å lage storfilmer ut av tegneserier, altså hyre inn gode manusforfattere og regissører til å lage store produksjoner basert på superhelter. Siden jeg synes superhelter er veldig tåpelige, har jeg også personlig en følelse av at det har vært færre storfilmer de siste årene, men jeg tror egentlig ikke det er tilfelle. Jeg klarer bare plukke ut et lite knippe filmer fra 00-tallet og 90-tallet jeg føler kan klassifiseres som storfilm, og tror frekvensen har vært ganske lik de siste to årene.

Men siden vi mangler en klar definisjon av storfilm, er argumentene mine kanskje meningsløse.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er en 'storfilm' nesten synonymt med Blockbuster. True Grit og Black Swan er meget bra filmer, men det blir for meg helt feil å kalle det storfilmer i denne sammenheng.
    Roland Emmerich er vel selve storfilm-mesteren. ID4, Patriot, Stargate, 2012, Day after tomorrow, Godzilla og 10.000 bc er perfekte eksempler.
    Budsjett og inntjening er faktorer som spiller inn, og selve filmen/handlingen.. jo større jo bedre..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    For meg så er en 'storfilm' nesten synonymt med Blockbuster. True Grit og Black Swan er meget bra filmer, men det blir for meg helt feil å kalle det storfilmer i denne sammenheng.
    Roland Emmerich er vel selve storfilm-mesteren. ID4, Patriot, Stargate, 2012, Day after tomorrow, Godzilla og 10.000 bc er perfekte eksempler.
    Budsjett og inntjening er faktorer som spiller inn, og selve filmen/handlingen.. jo større jo bedre..
    Og jeg synes alle de filmene er grusomme i tillegg til at flere av dem ikke har tjent inn så veldig mye penger, så da ser vi problemet med å ikke ha en klar definisjon

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Jeg husker når Saving private Ryan kom, jeg husker Titanic og for å ikke snakke om independence day og store filmer som Master and Commander. Episke store verk som kingdom of heaven, Schindlers list ol. føler jeg er mangelvare nå til dags bare for å nevne noen. Eneste er Robin Hood som kom ut i fjor. Jeg husker forventningene i forkant, de klamme hendene da filmen begynte og gåsehudfaktoren der man blir en del av handlingen. Bare det å følge med på tiden for å forberede seg på at filmen snart var over... -Det er lenge siden sist!

Begynte i går på Bourne trilogien og lenge siden kinostunden gikk så fort, og tror ingen filmer i hylla på narvesen pdd hadde gjort samme nytten....
    Støttes!

Og nå kommer også Bourne-triologien med en fjerde film
    Vi må dog heller ikke glemme at den første Bourne filmen er en remake fra åttitallet.

Apropos; er det noen som har den originale Bourne-filmen, jeg kunne SVÆRT gjerne tenke meg å se den. Har hørt mye bra om den.! Litt mindre action fokus og litt større "handling"-fokus.

Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Da er sikkert den nye The Fast and The Furious-filmen, Den grønne lanterne og Kung Fu Panda 2 storfilmer.
    Haha, point taken.! Vin Diesel er vel ikke akkurat definisjonen på filmer som skriver seg inn i historien
    Jeg har prøvd å se xXx flere ganger (for noen år siden), men må alltid skru av midt i filmen fordi jeg synes han er så latterlig :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vin Diesel er vel ikke akkurat definisjonen på filmer som skriver seg inn i historien
    Jeg har prøvd å se xXx flere ganger (for noen år siden), men må alltid skru av midt i filmen fordi jeg synes han er så latterlig :-D
    Vin Diesel synes jeg faktisk gjør en god figur i "Pitch Black" - en sci-fi film er ganske sjåandes, syns jeg!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Iløpet av de neste ukene kommer en av årets (tidenes?) desiterte storfilmer: Sucker Punch!!
    Ellers er det jo ikke så lenge siden Tron Legacy kom. Har jo aldri vært mer en etpar-tre 'storfilmer' hvert år tidligere heller da..

Har jo ikke vært helt ille de siste åra:

Iron Man 1 og 2
    Transformers 1-3
    Inception
    Toy Story 3
    Sherlock Holmes
    Up
    Star Trek (2009)
    Batman 5 og 6 (høres jo bare såå mye bedre ut )
    X men 1-4
    Bourne Trilogy
    Terminator Salvation
    National Treasure 1 og 2
    Harry Potter
    Twilight
    Alle disse er fra siste 5-6 åra (noen litt eldre men 2000 tallet alle jaffal) og for storfilmer å regne både i budsjett og inntjening.

Her er de 11 av E!onlines top 15 of 2011 jeg synes er verdt å merke som kommer i år:

Thor
    Potc 4 - Oppfølger
    Green Lantern
    X men First Class - Oppfølger
    Cars 2 - Oppfølger
    Transformers 3 - Oppfølger
    Captain America
    Cowboys vs Aliens
    Super 8
    Harry Potter - Oppfølger
    Mission Impossible 4 - Oppfølger
    Twilight 4 -Oppfølger
    De er her alle sammen, ikke borte altså
    Jeg synes årets liste er litt mindre imponerende nå.. Jeg savner innovasjon, nye historier. Ikke bare mer av det vi har sett før :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    [...]
    Apropos; er det noen som har den originale Bourne-filmen, jeg kunne SVÆRT gjerne tenke meg å se den. Har hørt mye bra om den.! Litt mindre action fokus og litt større "handling"-fokus.
    [...]
    Det er denne du leter etter, en TV-film fra 1988? Under i artikkelen her fins mange linker til Amazon. Filmen fås dessuten på play.com.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •