3D Opplevelsen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D Opplevelsen

Må spørre siden jeg ikke har sett en 3D film ennå.
    Det lille jeg har sett var på utstilling på Elkjøp, tror det var den animerte filmen Megamind.

Det første som slo meg var at det var at det var litt likt sånne barnebøker hvor pappfigurene brettet seg ut mot deg når en åpnet boka.

Figuren i front i 3D, et lag bak som bare var bakgrunn og noen andre vesner i 3D enda litt lenger bak i bildet. Virket som bildet var laget i 3lag. Litt klønete forklart, men det jeg lurer på er om alle filmer ser slik ut i 3D eller er denne filmen noe eget? Syntes det var litt kunstig og rart å se på.

En ting til. Sntes det var endel flimring/blinking i brillene ble nesten litt slitsomt å se på filmen, selv om jeg bare stod der noen få minutter.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå varierer 3D-effekten sterkt mellom ulike produksjoner (filmer), men selve "3D-effekten" skal gi det samme bildet som når du bruker øynene i den virkelige verden. Eneste forskjellen er at i den virkelige verden kan du bevege på hodet og øynene og dermed se objekter fra forskjellige vinkler, mens på en en 3D-film er det regissøren som styrer dette. Mao. styrer øynene dine.

Vet ikke helt om jeg forstod pappfigur-analogien din (jeg har heller ikke sett filmen), men dersom du mener at menneskene ble helt flate så er ikke dette noe jeg har opplevd på det materialet jeg har sett hittil.

Angående flimring så skyldes det at brillene reagerer med lysstoffrørene i butikken.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn

Vet ikke helt om jeg forstod pappfigur-analogien din (jeg har heller ikke sett filmen), men dersom du mener at menneskene ble helt flate så er ikke dette noe jeg har opplevd på det materialet jeg har sett hittil.
    Figurene i 3D ihvertfall noen av dem, og det var kult det, men bakgrunnen ble helt flat. Noe den kanskje skal være, men det så litt rart ut.

Jeg får sjekke ut 3D litt mer, men fikk ikke et umiddelbart ha-behov.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk egentlig det "pappfigur" inntrykke til en viss grad på Avatar - dvs jeg tror det kan komme av at de i visse sekvenser har laget flere lag/pass som de plasserer på forskjellig avstand.

Dette forenkler og minsker tiden det tar å lage filmen, samt gir produsenten mye frihet til å gjøre endringer helt opp til "deadline".

"Pappfigur" inntrykket varierte også gjennom scenene i Avatar (mest utpreget i laboratoriet) og av andre 3D filmer jeg har sett på kino så er det ikke noe fasitsvar der.

Konklusjonen min er egentlig at teknikken ikke setter noen begrensninger i seg selv, men at filmskaperne kan velge å gjøre denne typen forenkling ved å splitte opp i forskjellige avstands-lag (som da vil være mer eller mindre synlig avhengig av andre visuelle effekter osv). Innenfor hvert lag så vil figurer og objekter være helt sømløse selvfølgelig.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett 3d kun en gang og det var avatar på kino. Så den 2 ganger. Første gangen syns jeg det var litt rart og forstyrrende egentlig, men andre gangen var det helt rått

Det største problemet slik jeg har forstått det er at projectorer og tv ikke er bra nok enda. Vi snakker første generasjon her. De fleste brillene er også for dårlige. det er stort forbedrings potensiale her.

Desverre så er det stor variasjon på 3d effektene på filmer også. Avatar sies vel å være referansen?, mens a christmas carol vistnok også er veldig bra. Clash of the titans og the last airbender har jeg hørt er skrekkeksempler på hvor dårlig det kan gjøres.

Intermediate JohnBuer07 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    553
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter spent på brilleløs 3D selv