NOKAS Ranet. En film som IKKE skulle vært laget ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NOKAS Ranet. En film som IKKE skulle vært laget ???

Hva syns folket... Er filmatiseringen av Nokas ranet en film som ikke skulle vært laget ???

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hva syns folket... Er filmatiseringen av Nokas ranet en film som ikke skulle vært laget ???
    Utrolig hvordan moral blir satt til side når penger kommer inn i bildet.

Blir nok en middels god spenningsfilm som kommer til å rippe opp mange sår for de etterlatte av de som ble skutt. Eller var det bare en som døde?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En politimann ble skutt og døde.
    Og det er nok veldig mange som sliter psykisk etter det.

En av ranerne ble skutt i foten, men akkurat det er jo bare hurra.

Fulgte med ranet time for minutt for minutt via media da jeg tilfeldig vis hørte det var skyting i stavanger på radio.

Og kommer ikke til og se filmen i det heletatt.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært et ran i USA, Storbritania eller hvor som helst ellers i verden, så hadde vi ikke rynket på nesen en gang. Blir med et værre når det skjer i vårt eget nabolag.
    Jeg synes det er helt greit med filmatiseringer basert på virkelige hendelser. Bare tenk på alle kriger som er blitt filmatisert, krig er grusomt, men vi lar oss underholde av krig på film allikevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var èn mann som gikk bort, dog en mann for mye.

Innledningsvis vil jeg påpeke at "ulykker/tragedier" med langt større omfang (mtp pårørende) tidligere er filmatisert. Da selvfølgelig med blandede reaksjoner/hell. Men virkelige hendelser er stort sett noe som fenger folk flest.

MEN - moralen er uavhengig av omfanget. Jeg kan umulig uttale meg om dette er umoralsk eller ei, da jeg ikke har nok kjennskap til den kommende filmen, eller hvordan dette påvirker de pårørende.

Jeg tror vinklingen til filmen er avgjørende for hvorvidt denne filmen blir akseptert i de norske hjem - da selvfølgelig på vegne av de pårørende.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Jeg tror vinklingen til filmen er avgjørende for hvorvidt denne filmen blir akseptert i de norske hjem - da selvfølgelig på vegne av de pårørende.
    Vinklingen kan bidra til å hedre den jobben politimannen gjorde. Derfor blir det vanskelig å si nå at filmen er moralsk forkastelig.
    Blir filmen bra og medvirker til at mannen som gikk bort ikke blir glemt, så må vel alle vinne på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Vinklingen kan bidra til å hedre den jobben politimannen gjorde. Derfor blir det vanskelig å si nå at filmen er moralsk forkastelig.
    Blir filmen bra og medvirker til at mannen som gikk bort ikke blir glemt, så må vel alle vinne på det?
    +1

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da laget film av lignende hendelser før. Ser ikke problemet. Men jeg tviler på at det er en film jeg gidder å se uansett.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen spesiell formening om det, men tenker at det kanskje er litt
    feil/ufortjent å gi de folka som var med på ranet den oppmerksomheten.
    Hadde vært bedre dersom ikke saken hadde vært så mye i media, spesielt
    siden hovedmannen ble kjendis etterpå.

Hadde det vært 10-15 år siden så hadde det vært mer passende.
    Skal ikke se bortifra at de som ville lage filmen gjør det fordi de
    ser for seg et stort publikum?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme kan man jo si om omtrent alt annet som er laget fra virkeligheten også... Alt fra Bonnie and Clyde til Baader Meinhof.

Det viktigste må jo være å dele de historiske hendelsene med offentligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den borde ikke lages, nei - i hvert fall ikke med norske skuespillere...

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde ikke Der Untergang, eller andre filmer bassert på kriger heller ikke vært laget da?

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    burde ikke Der Untergang, eller andre filmer bassert på kriger heller ikke vært laget da?

mvh
    stia- n
    Sorry, du missförstår mig :

Det jag menar är att det är ingen vits att göra en dramadokumentär om ett norskt bankrån med norska skådespelare, då är helt omöjligt att hitta personer som kan leverera trovärdiga insatser - se på Ulvenatten t.ex som till tross for at Kjell Sundvall stod for regien suger BIG TIME pga. svake skuespillerprestasjoner.

När det gäller frågan om händelsen är så känslig för pårörande, och att den inte borde lages pga. det - please tell me you're joking!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du får bare unnskylde våre norske skuespillere, dessverre har vi noe som heter Teaterhøyskolen her som ødelegger det som sikkert ellers kunne blitt gode skuespillere... Selv Aksel Hennie skulle de jo ha inn dit til slutt, en av de få - etter mitt syn - naturlige talenter vi har her til lands, uten at det ser ut til å ha påvirket ham nevneverdig i "teatralsk" retning - heldigvis!

Nå er det jo NOEN som skiller seg ut positivt også her til lands da, men jeg må jo si av svenskene virkelig har kommet seg de siste årene, nesten tatt over "pinnen" fra danskene hva angår god film. Norge var jo i siget en periode, men så dabbet det plutselig av, sånn kan det gå... Tomme Tønner synes jeg for øvrig begynte bra, men endte i typisk kaos, sikkert som følge av økonomiske begrensninger, koster penger å sette sammen en film på et godt vis...

Jeg forstår for øvrig godt at noen kan føle det ubehagelig at en filmatiserer denne type ran, spesielt når vi er et såpass lite land som vi faktisk er... Jeg håper i så måte de verken glorifiserer politi eller raner i denne filmen, men heller gjør den så nøytral og virkelighetsorientert som mulig fremfor den typiske stakato norske teatralske skuespillerpresentasjonen som dessverre "plager" bransjen til tider...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hadde det vært et ran i USA, Storbritania eller hvor som helst ellers i verden, så hadde vi ikke rynket på nesen en gang. Blir med et værre når det skjer i vårt eget nabolag.
    Jeg synes det er helt greit med filmatiseringer basert på virkelige hendelser. Bare tenk på alle kriger som er blitt filmatisert, krig er grusomt, men vi lar oss underholde av krig på film allikevel...
    Helt enig. Bare fordi det skjedde i Norge er ikke noe grunn til å la være å lage film om det.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig... snurr film, historien må vises på lerretet enten det er Max Manus eller de skumle Nokas ranerne...

Dette er viktig for historien derfor bør det vises..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bekjent av meg var på jobb da ranet skjedde.

Jeg gleder meg til å se filmen, vet ikke hva han synes om at det skal lages en film om det. jeg tror det nok er verst for de som kjente politimannen som døde.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å se filmen. Forskjellen er jo at dette er noe som har skjedd ganske nært mitt hjemsted og dermed både blir spennende og urovekkende på samme tid. Jeg mener likevel at man av respekt for Klunglands familie(dersom de da ikke har støttet opp under denne filmen) burde ventet med den. Jeg regner dog ikke med at nokas-gjengen vil bli fremstillt som mor's beste barn. Jeg håper inderlig de blir fremstillt som de kriminelle svina de er!!!:evil:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det blir nøytralt filmet... dvs at hverken kriminelle eller politi er "svin" men at de istedenfor blir portrettrert som de menneskene de faktisk er. For alle er jo mennesker både politimann, mesterhjernen og politimorderen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så NOKAS i dag og jeg må si jeg er egentlig imponert. Hvorvidt man kan kalle det en film, eller en rekronstruksjon, får bli opptil den enkelt å vurdere.

Jeg synes uansett at den var vellaget. Ikke overdrevet med vekt på den ene eller annen part.

Og at dette er reelt gjør at pulsen i enkelte partier av filmen stiger langt mer enn på actionfilmer.

En av de beste filmene jeg har sett på lenge.

Og en ting til. Det er lenge siden jeg har vært i en fullstappet sal 1 på Sandnes der det har vært så stille gjennom hele filmen og når den var slutt. Tankevekker.

Spolier: Filmen avsluttes også på en helt passende måte.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •