NOKAS Ranet. En film som IKKE skulle vært laget ??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gleder meg til denne ja, og det er vel første gang på mange år jeg kan si at jeg har gledet meg til en norsk film!
    Erik Skjoldbærgs mening var vel også å fremstille filmen så virkelighetsnær som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes filmen var veldig bra, men personlig savnet jeg mer av planlegging av ranet og hva som skjedde etterpå.

Disse tingene hadde ikke nødvendigvis måttet være 100% korrekte i forhold til hva som egentlig skjedde, men trur det alikevel kunne vært interessant.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var meget bra laget, men jeg blir hvertfall litt oppgitt over at 51 millioner fortsatt er på avveie og at det på kinoen kun 3 seter unna meg sitter en av fluktbilsjåførene med et glis om munnen(!) Setter man dette i betraktning med at resten av gjengen trolig snart slipper ut pga. god oppførsel så føler hvertfall jeg at det er noe alvorlig galt med systemet. Forbrytelser lønner seg tydeligvis?:roll:

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Filmen var meget bra laget, men jeg blir hvertfall litt oppgitt over at 51 millioner fortsatt er på avveie og at det på kinoen kun 3 seter unna meg sitter en av fluktbilsjåførene med et glis om munnen(!):roll:
    Oii! Ja han satt nok å godta seg han ja og tenkte på pengane:/ Kva straff fikk fluktbilsjåførane egentlig?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal inn til soning om ikke så altfor lenge etter det jeg har hørt.....sikkert ikke lange straffen, men alle de deltakende ble jo delvis dømt for drapet på Klungland.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen var meget bra laget, men jeg blir hvertfall litt oppgitt over at 51 millioner fortsatt er på avveie og at det på kinoen kun 3 seter unna meg sitter en av fluktbilsjåførene med et glis om munnen(!) Setter man dette i betraktning med at resten av gjengen trolig snart slipper ut pga. god oppførsel så føler hvertfall jeg at det er noe alvorlig galt med systemet. Forbrytelser lønner seg tydeligvis?:roll:
    Den laveste dommen gitt i NOKAS saken er på 3år. Hovedaktørene i NOKAS ligger fra 8-9år og oppover. Han som tipset Toska om NOKAS fikk 3 1/2 betinget fengsel. Så det er lenge til noen kommer ut enda. Hvem hva det som satt der da?

(Fakta som jeg har kommet med står i NOKAS boken, fra side 316. Så han som satt 3 seter fra deg må nok ha vært på perm)

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik film er alt for tidlig å komme ut med. Den får liksom feil virkning når nokasgutta får berømelse (populær/upopulær) for deres handling mens de sitter inne. De er jo allerde helter i den kriminelle verden, og nå blomstrer de enda mere. Feil spør du meg.

A.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    En slik film er alt for tidlig å komme ut med. Den får liksom feil virkning når nokasgutta får berømelse (populær/upopulær) for deres handling mens de sitter inne. De er jo allerde helter i den kriminelle verden, og nå blomstrer de enda mere. Feil spør du meg.

A.
    Jeg sier meg enig i det utsagnet Ambience. Når filmen har fått synke inn litt føler jeg nokasgjengen nærmest ble fremstillt som litt barske og heltemodige. Politiet og forbipassernede fremstod som rene idioter i filmen. Toska har vel selv hevdet at ranet ble lagt til Stavanger fordi det er distrikstnorge og at folk dermed ville være litt mer naive i forhold til en slik hendelse. Riktignok blir filmen fremstillt i form av rekonstruksjon, så dermed bør man jo være korrekt også i forhold til politiets innsats. Men da dette bygger opp om en slik heltestatus for forbryterene er det helt feil sett fra mitt synspunkt.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på de etterlatte som ser skurkene bli helter:evil:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Den laveste dommen gitt i NOKAS saken er på 3år. Hovedaktørene i NOKAS ligger fra 8-9år og oppover. Han som tipset Toska om NOKAS fikk 3 1/2 betinget fengsel. Så det er lenge til noen kommer ut enda. Hvem hva det som satt der da?

(Fakta som jeg har kommet med står i NOKAS boken, fra side 316. Så han som satt 3 seter fra deg må nok ha vært på perm)
    Han skal inn til soning om noen få uker. Jeg ønsker ikke å nevne navn(selv om det svekker min påstand), men lokalt vet alle om han siden han ikke legger noe skjul på sin deltakelse i Nokas. Selv reagerer jeg mest på den selvsikkre og for meg direkte kvalmede oppførselen i kinosalen. Samfunnets avskum bør ikke gis berømmelse, men straffer!

Filmen var god og på mange måter bedre laget enn man kan forvente av en norsk produksjon, men tidspunktet for premieren er feil og man burde kanskje ventet med utgivelsen?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Tenk på de etterlatte som ser spurkene bli helter:evil:
    Mente du "skurker" eller "purker"?

Har ikke sett filmen, men ser ikke for meg at et ikke-kriminellt publikum som ser ranere med automatvåpen i "naive distrikstnorge" der de kriminelle tenner fyr på lastebiler for å hindre politiet og faktisk åpner ild mot politi i tett befolkede områder osv blir oppfattet som helter. Snarere tvert i mot...

Må nok se denne filemen når den kommer på BD, men er enig i at det er et etisk dilemma dette....

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Mente du "skurker" eller "purker"?

Har ikke sett filmen, men ser ikke for meg at et ikke-kriminellt publikum som ser ranere med automatvåpen i "naive distrikstnorge" der de kriminelle tenner fyr på lastebiler for å hindre politiet og faktisk åpner ild mot politi i tett befolkede områder osv blir oppfattet som helter. Snarere tvert i mot...

Må nok se denne filemen når den kommer på BD, men er enig i at det er et etisk dilemma dette....
    Skurker var det. Var en skriveleif.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skal inn til soning om noen få uker. Jeg ønsker ikke å nevne navn(selv om det svekker min påstand), men lokalt vet alle om han siden han ikke legger noe skjul på sin deltakelse i Nokas. Selv reagerer jeg mest på den selvsikkre og for meg direkte kvalmede oppførselen i kinosalen. Samfunnets avskum bør ikke gis berømmelse, men straffer!

Filmen var god og på mange måter bedre laget enn man kan forvente av en norsk produksjon, men tidspunktet for premieren er feil og man burde kanskje ventet med utgivelsen?
    Er det pga Norsk "snillisme" og at straffereaksjonene ikke er høye nokk for slike lovbrudd med en slik alvorlighetsgrad som er mye av grunnen til din frustrasjon?

Vet ikke om det egentlig er noen god grunn til at ikke denne filmen brurde vært laget eller at den kommer for tidlig, men skjønner jo helt klart også din frustrasjon.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så denne filmen igår kveld, og må si jeg synes den var ganske så bra.
    Spennende. Men som det har blitt nevnt. Dette er jo mere som en rekonstruksjon enn en film. Ikke det at det trekker noe ned etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke for å være frekk. Men klare ikke helt å kjøpe den. Har gått gjennom boken over alle som skal hatt en rolle i selve ranet. De fleste sitter i fengsel nå. Og det va bare Jusuf Hani som ikke hva arrestert når boken gikk trykk. Så enten er det han (noe som er rart at en person som hadde så stor rolle står i sonings kø) eller er det noen andre som jeg har oversett.

(skal sies at jeg har bare lest boken, og går etter hvilken rolle de hadde som står skrevet i boken)

Men jeg likte filmen, syns den tok forseg rollen fra alle sider. Ingen som ble gjort om til "helter" føler jeg. Er det noen helter i filmen, så syns jeg at det bør være hun som tok ansvar og ledet folket ut og vekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men jeg likte filmen, syns den tok forseg rollen fra alle sider. Ingen som ble gjort om til "helter" føler jeg. .
    Dette syntes jeg også er viktig. Jeg har ikke sett filmen men jeg har tenkt en del på hvordan ranerne framstilles. Blir de framstillt som en slags kule typer så sender det jo helt gale signaler.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk. Men klare ikke helt å kjøpe den. Har gått gjennom boken over alle som skal hatt en rolle i selve ranet. De fleste sitter i fengsel nå. Og det va bare Jusuf Hani som ikke hva arrestert når boken gikk trykk. Så enten er det han (noe som er rart at en person som hadde så stor rolle står i sonings kø) eller er det noen andre som jeg har oversett.

(skal sies at jeg har bare lest boken, og går etter hvilken rolle de hadde som står skrevet i boken)

Men jeg likte filmen, syns den tok forseg rollen fra alle sider. Ingen som ble gjort om til "helter" føler jeg. Er det noen helter i filmen, så syns jeg at det bør være hun som tok ansvar og ledet folket ut og vekk.
    Om det er deltakelse under selve ranet, eller som sjåfør under videre flukt/ pengetransport er meg ikke kjent ettersom jeg ikke har pratet med fyren(har ei heller noe ønske om dette). Det som meg derimot er kjent er at han er tilknyttet flere kriminelle nettverk/mc-klubber og nå skal sone(evt. inn etter endt permisjon(?) for sin medvirkning som sjåfør i tilknyttning til nokasranet. Dette er ei heller noe han legger skjul på selv og ble ytterligere underbygget da det var en massiv politiaksjon med både helikopter og beredskapstropper mot hans bolig kort tid etter ranet. -ettersom du tydeligvis har satt deg godt inn i saken, kan jeg gjerne oversende navnet på PM så kan jeg få bekreftet/avkreftet hans faktiske deltakelse? For vi havner vel litt OT i forhold til enkeltpersoners deltakelse.

Men i forhold til oppmøtet på kinoen viser det hvertfall i mine øyne en helt utrolig holdning/arroganse til hele situasjonen. Vi med mer normale normer hadde vel nøyd oss med å se filmen på dvd/blådisk bak foretrukkne gardiner hjemme i egen stue? Men her er man tydeligvis stolt over det man(ettersigende) har vært med på...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er deltakelse under selve ranet, eller som sjåfør under videre flukt/ pengetransport er meg ikke kjent ettersom jeg ikke har pratet med fyren(har ei heller noe ønske om dette). Det som meg derimot er kjent er at han er tilknyttet flere kriminelle nettverk/mc-klubber og nå skal sone(evt. inn etter endt permisjon(?) for sin medvirkning som sjåfør i tilknyttning til nokasranet. Dette er ei heller noe han legger skjul på selv og ble ytterligere underbygget da det var en massiv politiaksjon med både helikopter og beredskapstropper mot hans bolig kort tid etter ranet. -ettersom du tydeligvis har satt deg godt inn i saken, kan jeg gjerne oversende navnet på PM så kan jeg få bekreftet/avkreftet hans faktiske deltakelse? For vi havner vel litt OT i forhold til enkeltpersoners deltakelse.

Men i forhold til oppmøtet på kinoen viser det hvertfall i mine øyne en helt utrolig holdning/arroganse til hele situasjonen. Vi med mer normale normer hadde vel nøyd oss med å se filmen på dvd/blådisk bak foretrukkne gardiner hjemme i egen stue? Men her er man tydeligvis stolt over det man(ettersigende) har vært med på...
    Ja hvis han er så heavy inni det, så hadde kansje jeg også holdt navnet litt tett. Men Ang NOKAS så er alle navn blitt offentlige, så jeg vet bare hva som har stått i media og hva som står i boken. Grunnen til at jeg hatt satt meg litt inn i saken er rett og slett at jeg bude der nede lenge.

Men nok OT.
    Ja folk er dumme, noen dumme kjeltringer tenker ikke. Som du sier vi andre hadde skjult oss og prøvd å bli glemt av resten av verden for hva vi har gjort. Men andre blir stolte. Har venner som jobber i fengsel vesenet og i politi. Og mye som går igjen, er at dumme kriminelle skryter over ting de har gjort. Mange ganger begynner de med si navnet så hva de har gjort og sitter inne for, eller hva de har sittet inne for. For dere som lurer på de vennene mine har brutt tausehtsloven, nei. For de sier ikke navn, og beskriver ikke hvordan de ser ut og ikke hva de har gjort.

Har fått litt inntrykk over at det er mange som tror at filmen skal ta seg av alt fra A-Å, og syns filmen er dårlige pga det.

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk kor mange gode filmer med høy underholdningsverdi som har blitt laget på andre sin elendighet! Sånn er det dessverre.. så korfor skulle det være annerledes når det skjedde kun 3 timer unna meg?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er ute etter innblikk i historien før og etter filmen bør lese boka. Den anbefales. Visste dere at NOKAS ble forsøkt ranet før ansalget 5. april 2004? Les boka, som er forfattert uavhengig av filmen: Boka

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •