I, Robot - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63

Tråd: I, Robot

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg så I, Robot på Dvd i går kveld på min hjemmekino.
    Det er så langt et av de mest imponerende "lydverkene" jeg har hørt i min hjemmekino så langt.
    Virkelig mye og detaljert informasjon i bakkanalene. Fet stemning gjennom hele filmen og bruk av hele registeret.

Jeg måtte se filmen på nytt i dag kun for å nyte lyden.
    Min nye referanse innen god lyd i hjemmekinoen min.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [wcip
    Angel]
    Jeg syns ID4 var en grei film. En soleklar 4'er. Det var gjennombruddsfilmen for Will Smith, og man følte han gjorde en temmelig god jobb, fordi characteren var morsom og interessant samtidig. Men etter årene gikk og Will fikk flere og flere roller, så ble det tydelig at Will Smith bare har 1 rolle - 1 ansikt. Han er type-cast, men i motsetning til andre type-cast skuespillere som havner i samme type filmer, så er Will Smith type-cast i allslags ulike filmer, men med den samme idiotiske rollen han hadde i ID4.
    Det er meget tydelig at du har sett verken Ali eller Six Degrees of Separation. I, Robot skal jeg derimot ikke uttale meg om, da den enda ikke er sett.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan ikke få sagt det klart nok hvor stor avsky jeg føler for slike filmer. jeg vil i det følgende begrunne mitt syn.

i mine øyne utgjør en veldig stor del av amerikansk hollywoodproduksjon disse no-story, overeksplosive, action-jackson, ganske så harry, enkle og lite gjennomtenkte, typen du-har-glemt-filmen-neste-gang-du-setter-deg-på-dritern type filmene.

uten å nevne alt for mange filmer har jeg sett meg ut enkelte særeksempler på nettopp dette:

-van helsing
    -the leauge of extraordinary gentlemen
    -the day after tomorrow
    -stort sett alt med vin diesel (han spiller anabol bozo uten unntak!)
    -deep blue sea

det er synd at film har gått fra å være et uttrykksfullt kunstmiddel, til å simpelthen bare dreie seg om "blockbusteres" og den slags. akkurat som man kan lese en yndig tekst, eller en spennende roman, kan man se en god film. akkurat som man kan bli følelsmessig berørt når man leser en yndig tekst, eller skvette til når man leser en roman, kan man oppleve noen av de samme følelsene når man ser en film.

alien kan få deg til å skvette, mulholland drive kan få deg til å undre, life of brian kan få deg til å le, casablanca kan få deg til å gråte, osv.

film er faktisk sett på som det mediumet som er mest inntrykksfullt (herunder tv), og er derfor belagt en mer omfattende sensur- og kontroll, enn f.eks våre dagsaviser eller magasiner. noe av grunnen til dette er nettopp dette spesielle mediumets evne til å påvirke og få brukerene (deg og meg som ser på film) til å føle situasjonen som svært virkelig.

videre vil jeg si at jeg aksepterer at enkelte kan synes at van helsing er en "kanonfilm". folk skal få lov å mene hva de vil. ytringsfriheten er blitt sagt at driver demokratiet fremover, og uten ytringsfriheten ville demokratiet stoppe opp. mye sannhet ligger i dette utsagnet, ytringsfriheten er tross alt et av kjernebegrepene i demokratiets svøpe.

det jeg ikke klarer er å forstå hva som gjør slike filmer, for enkelthetens skyld la oss si van helsing, til en bra film. jeg klarer ikke å forstå de verdiene menneskene som ser disse filmene vektlegger, eller selv innehaver. hvis du liker å se masse "dum" action i et herlig sammensurium med overdramatisert vold, effektbruk og den slags så er det kanskje en "kanonfilm", men er dette det eneste du legger vekt på?
    er det kun slike filmer som appelerer til deg?
    hvis det er saken må jeg tillate meg å fortelle at det er en hel rekke andre filmer der ute som kan gjøre mye mer med deg uten å bli imponert over gigantiske effekter og generell "slåssing". du har hvertfall mye spennende å se frem til.

på et rent personlig plan mener jeg at i en slik film som van helsing er det så mange graverende mangler og lyter, spesielt av historisk art, og i tillegg med den sydtrådtynne storyen som blir servert (erkebiskopene i Rom leier inn en vampyrmyrder, her ringer det noen bjeller i mitt hode!) klarer jeg ikke å ta denne filmen seriøst.
    en slik film vil jeg aldri finne på å kunne eie/leie.

etter dette er sagt er det sikkert mange som oppfatter meg som arrogant og ovenpå
    jeg mener ikke å opphøye meg som noen filmekspert av noen art, og jeg er klar over at jeg er usedvanlig kritisk og krever mye for at noe skal være bra i mine øyne.
    jeg synes f.eks at l.a. confidential er en knallfilm. stort sett alle av mine kompiser synes den er gørr kjedelig. denne filmen liker jeg spesielt pga. jeg har en liten forkjærlighet for film noir-sjangeren med den erketypiske detektivstilen som vi bli presentert for.

tilslutt vil jeg si, et kritisk øye er bedre enn et sløvt øye :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asimov ja.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    Jeg skjønner godt hva du mener, men og sitte og kun se på filmene en ser med veldig kritisk øye :wink: det trur jeg fjerner en del av opplevelsen!
    Er greit og være kritisk til filmer en ser er greit, og jeg er enig med deg i noe av det du sier. Men, man skal jo prøve og more seg og ha det gøy mens en ser film da, og ikke bare se etter om hver eneste detalj var bra eller ikke! Klart.. enkelte ting er så store feil att de er umulig og unngå... men jeg mener.. vis jeg ser en film første gang, sitter jeg ikke med det kritiske øyet da.. det gjør jeg heller nestegang isåfall.. jeg prøver og ha det gøy menst jeg ser filmen, slappe av, og ja.. se litt kritisk..men ikke bare tenke gritisk.. jeg har det heller gøy med og se film.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Jeg skjønner godt hva du mener, men og sitte og kun se på filmene en ser med veldig kritisk øye :wink: det trur jeg fjerner en del av opplevelsen!
    Er greit og være kritisk til filmer en ser er greit, og jeg er enig med deg i noe av det du sier. Men, man skal jo prøve og more seg og ha det gøy mens en ser film da, og ikke bare se etter om hver eneste detalj var bra eller ikke! Klart.. enkelte ting er så store feil att de er umulig og unngå... men jeg mener.. vis jeg ser en film første gang, sitter jeg ikke med det kritiske øyet da.. det gjør jeg heller nestegang isåfall.. jeg prøver og ha det gøy menst jeg ser filmen, slappe av, og ja.. se litt kritisk..men ikke bare tenke gritisk.. jeg har det heller gøy med og se film.....
    med andre ord, du "svelger" mer eller mindre alt.
    underholdningsfaktoren i slike filmer som jeg nevnte er svært lav for mitt vedkommende. synes det derimot nesten blir direkte pinlig til tider.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "svelger" langt i fra alt... jeg mente, att vis man ser en film.. får man ikke tatt opplevelsen og det gøyale ved og se en film helt inntil seg vis en hele tiden skal sitte med det kritiske øyet og pirke på hver eneste lille ting... :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig med kinosjefen her.
    Nå jeg ser film og slapper av legger jeg realismen til sides. Da er det en fantasiverden jeg skal inn i, noen mer virkelighetsnære enn andre, dog det er ikke realisme, autentisk gjengivelse, de fysiske lover og logikker som skal være avgjørende i min filmverden.

Synes nesten litt synd på folk som må har "på plass" for å kunne nyte en film, for det er garranter mange færre av slike enn oss blockbusternytere.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Keyseren her. Det er grenser for hva man kan godta av idiotisk filmproduksjon.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Enig med kinosjefen her.
    Nå jeg ser film og slapper av legger jeg realismen til sides. Da er det en fantasiverden jeg skal inn i, noen mer virkelighetsnære enn andre, dog det er ikke realisme, autentisk gjengivelse, de fysiske lover og logikker som skal være avgjørende i min filmverden.

Synes nesten litt synd på folk som må har "på plass" for å kunne nyte en film, for det er garranter mange færre av slike enn oss blockbusternytere.
    Noen som har skjønt det!!! :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Pogwag
    Enig med Keyseren her. Det er grenser for hva man kan godta av idiotisk filmproduksjon.
    Jaja, er enig i att det er grenser for hva man skal godta av idiotisk filmproduksjon.... men nå det ikke direkte det er jeg siktet til... jeg tok ut den delen, om og se hver eneste film med ett kritiskt øye! :wink: du får ikke nyti filmopplevelsen vis du skal være kritisk til hver eneste ting som skjer på lerretet... det er meningen att man skal kunne slappe av og leve seg inn i filmen... ikke sitte og pirke på hver bittelille feil..

Men klart, noen filmer er så dårlige att dette er umulig.. og sier ikke att dette er feil og gjøre.. men syns det er så mange her som bare ser kritisk på alle filmer :wink: virker jo som de bare ser filmer for og være så kritiske som mulig mot de... istedet for og se de for og kose seg og ha det gøy :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er kritisk får man jo desto større nytelse av en virkelig god film.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan blir lenge mellom hver nytelse.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan blir lenge mellom hver nytelse.
    hvorfor i all verden skulle det blir det?

hvis jeg generelt styrer unna slike erkeamerikanske, tynne handlingsmessige, ramaskrikende, overeksplosive, småharry, blow'em up-filmer, så er jo problemet så og si løst.

vil du se noen virkelige gode nyere filmer kan jeg anbefale deg mystic river og 21 gram. buddy er også en svært bra film (også norsk da gitt!).

litt seint nå, og har nettopp kommet hjem fra byen. er tung i huet. ble bare tre eksempler til deg :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si att vis man skal sitte og se en film med kritiske øyne att man da får opplevd så mye og levd seg inn i filmen :wink:
    Da blir det jo mer til att man sitter og ser om effektene er bra, er det realistisk nok det som foregår på skjermen, er lyden god, er det overdrevet lyd.. osv.. :wink:
    Da kan jeg ikke si en får med seg selve gleden ved og se filmen... gleden er jo og slappe av, se en underholdende film, leve seg inn i den.. og ikke bare sitte og tenke så masse detaljer med en gang.....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt skjønner jeg at smaken er delt.
    Det eneste jeg vil fram til er at noen leser dikt og liker det de leser.
    Andre har en trang til å først og fremst analysere dikt, så på grunnlag av analyse finne ut om det var et godt eller dårlig dikt.

Ikke at jeg er opphengt i dikt, men det var sammenligningen som traff meg nå.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med kinosjefen.. og her er noen L&B entusiaster ekstreme... å analysere filmen, og i tillegg sitte å tenke på L/B forbedringer(som jeg tar meg selv i å gjøre innimellom ops: ) tar fokusen vekk fra filmen og gir ikke like mye innlevelse. Allikevel, blir det "for dumt" for en, har man jo vært uheldig med filmvalget i forhold til smak.. :roll:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt skjønner jeg at smaken er delt.
    Det eneste jeg vil fram til er at noen leser dikt og liker det de leser.
    Andre har en trang til å først og fremst analysere dikt, så på grunnlag av analyse finne ut om det var et godt eller dårlig dikt.

Ikke at jeg er opphengt i dikt, men det var sammenligningen som traff meg nå.
    Skjønte hva poenget ditt var der! Godt poeng var det.....

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg generelt styrer unna slike erkeamerikanske, tynne handlingsmessige, ramaskrikende, overeksplosive, småharry, blow'em up-filmer, så er jo problemet så og si løst.

vil du se noen virkelige gode nyere filmer kan jeg anbefale deg mystic river og 21 gram. buddy er også en svært bra film (også norsk da gitt!).
    Du sier at du selv kun setter pris på "virkelig gode filmer" og klager på skuespiller egenskapene til Will Smith, og allikevel nevner du Buddy som en film du ser på som god? Det må være den mest kommersielle filmen i hele Norges historie med sin morsomt-for-alle-humor, kvasi-dramatiske øyeblikk, elendige tolkninger av angst, alle klisjeer som finnes og ikke minst noen av verdens dårligste skuespillere. Deriblant Pia Tjelta. Jeg ble rett og slett kvalm av denne filmen.

En ting som er viktig å ha i bakhodet er at video er et medium som har levende bilder. Så om man skal utnytte det for hva det er, holder det ikke med en god historie som blir fortalt gjennom dialog, det kunne gjort seg like bra - om ikke bedre - i form av en bok. Det holder heller ikke med overdramatisk musikk som skal få det hele til å virke så mye bedre enn det egentlig er. Jeg skjønner dermed ikke at du også nevner 21 Grams. Tittelen referer til at mennesket veier 21 gram mindre idet det dør. Så det hele virker som en veldig dyp affære. Filmen har derimot et ganske simpelt formål, skildre livet til tre mennesker som ikke har det så godt. For å gjøre det hele så mye bedre og "dypere" fortelles filmen på en tungvint og høyst unødvendig måte, ved å vise de respektive scenene som skal drive handlingen i en lite logisk rekkefølge. Dette for å gi seeren en aha-opplevelse idet han klarer å forstå nogenlunde hva som skjer. En meget kynisk og primitiv måte å gjøre noe enkelt til noe det ikke er, nemlig dypt.

Hver gang jeg skal se en film, prøver jeg å se for meg hva jeg har med å gjøre. Skal jeg eksempelvis se en film som Kung Pow, prøver jeg å fjerne mitt kritiske øye. Det vil si å ikke være alt for obs på ting som strategisk bildekomposisjon, kreative montasjer, kyniske innklippsbilder, aksebrudd eller i verste fall jumpcuts. Jeg tar heller filmen for hva den er, og lar meg underholde hemningsløst.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    buddy er en av de beste norske filmene jeg har sett i de siste årene. handlingen er svært sjarmerende og rører ved meg. jeg synes det er fantatisk flott det forholdet som utvikles mellom cleve broch og "feiten" (husker ikke skuespillerens navn).
    buddy rører ved meg. selv om den er splitter ny var hawaii-oslo også en spennende film.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten kommentar til 21 grams - jeg tror kanskje det ikke er så mye bevisst som at det kanskje er litt "innarbeidet", "safe" av regissøren.. Om du har sett Amores Perros, ser du kanskje sammenhengen i filmenes forholdsvis like oppbygning med separate historier med en samlende faktor.. I Amores Perros' tilfelle var det hunder. Tror kanskje 21 grams led litt under at regissøren prøvde å gjenskape noe av den samme stemningen ved hjelp av en del av de samme virkemidlene.. (Uten at det nødvendigvis ble et 100% resultat utav det.)

Forsåvidt en fin film, men jeg likte Amores Perros mye bedre, den hadde iallfall et snev av originalitet, selv om Tarantino (og dermed noen andre før ham, siden han ofte lar seg "inspirere") har prøvd noen av de samme grepene før. (Pulp Fiction, anyone?)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •