Mel Gibson lager vikingfilm på norrønt og gammelengelsk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mel Gibson lager vikingfilm på norrønt og gammelengelsk

- Mel Gibson Interview; Talks MAD MAX 4 and He’s Using Old Norse in His Viking Movie With Leonardo DiCaprio – Collider.com

- Film: Mel Gibson vil lage vikingfilm på gammelnorsk VG Nett
    - Må Leonardo DiCaprio lære seg gammelnorsk? - kultur - Dagbladet.no

”I think it’s going to be English – the English that would have been spoken back then – and Old Norse. Whatever the 9th century had to offer. I’m going to give you real.”

Den Oscar-vinnende regissøren og skuespilleren Mel Gibson hevder overfor svenske Aftonbladet at det aldri har blitt laget en bra vikingfilm. Det har han nå tenkt å gjøre noe med.

- Jeg vil at en viking skal skremme deg. Jeg vil ikke at en viking skal si [med Tony Curtis-engelsk:] «Jeg vil dø med sverdet i hånda». Jeg vil ikke høre det. Det drar teppet vekk under deg,

- Jeg vil se noen som jeg aldri før har sett, som snakker dypt og gutturalt på germansk, en som skremmer livskiten ut av meg, som kommer opp til huset mitt. Hvordan ville det vært, spurte Gibson videre.

Til Aftonbladet lufter Gibson at filmen skal hete «Berserk», selv om den ikke har fått noe offisielt navn ennå. Han har imidlertid vært svanger med vikingfilmideen siden ungdomsårene.

- Jeg studerte gammelnorsk da jeg var 16 år og hadde veldig lyst å lage en vikingfilm med det autentiske språket. Det var den første filmideen jeg noensinne hadde.
    Dette blir blodig og rått! Hadde vært konge med filming i norske fjorder, men det er vel for dyrt.

Arne Torp(faren til Ane Dahl Torp) som er professor i nordisk språkvitenskap og ekspert på vikingspråk , prater norrønt på Typisk Norsk som gikk på NRK…
    [YOUTUBE]AzfwwYL7uKI[/YOUTUBE]

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur[B
    Dette blir blodig og rått![/B] Hadde vært konge med filming i norske fjorder, men det er vel for dyrt.
    The Vikings (1958) ble filmet i hardangerfjorden faktisk.
    Men de snakker ikke noe annet en engelsk der da

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et greit Hollywood-budsjett kan de enkelt kjøpe seg et hjørne av Island, vel sikkert hele Island, og da får de grim natur og skuespillere med et språk som passer tålig til tema.:wink:

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle man mene ja